E95 käyttö.
Re: E95 käyttö.
Mistäs te tiedätte, että saatte asemalta sitä mitä teille myydään?
TM:n takavuosien testeissä esim. Nesteen 95E oli oktaaniluvultaan 98.. Tämähän oli aikaa ennen e10:ä. Saattaa kai se säiliöauton kuski lorauttaa parempaa tankkiin, jos asemalta uhkaa loppua ysiviitonen..
Olipa pakko sekoittaa vielä tälläkin näkökulmalla!
TM:n takavuosien testeissä esim. Nesteen 95E oli oktaaniluvultaan 98.. Tämähän oli aikaa ennen e10:ä. Saattaa kai se säiliöauton kuski lorauttaa parempaa tankkiin, jos asemalta uhkaa loppua ysiviitonen..
Olipa pakko sekoittaa vielä tälläkin näkökulmalla!
Re: E95 käyttö.
Sen tiedän että paikallisella asemalla ei 95 kohdalla saa 98. Kerran paikan omistaja sanoi putkien ollessaa jäässä että taitaa olla liikaa vettä tällä kertaa seassa
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: E95 käyttö.
Eikö sun mielestä 20 hevosvoimaa ole jo aika reilusti eroa? Jos siis tuolla ylempänä oleviin dynotuloksiin on uskominen.core2 kirjoitti:Näin se todellakin on, mutta nyt joku hyvällä persdynolla oleva panee sulle hanttiin.kalle kirjoitti:Olen ajanut pelkästään tuolla 95 e10 polttoaineella. Nyt kuitenkin tankkasin ketjun innoittamana 98 oktaanista ja pettymyksekseni sain huomata, että ei se kyllä yhtään rivakammin liiku
Siis olkoon pirssi softattu tai ei niin 95E tai 98 ero ei voi tuntua edes persdynossa, koska näiden ero on minimaalinen. Hienoilla instrumenteilla mitattaessa ehkä, mutta sekin on kyseenalaista.
E85 ja siitä ylöspäin oletettavasti tuntuu erona.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: E95 käyttö.
Annan sinun olla siinä uskossa, että saabisi tehot nousevat tuon 20 heppaasi kun vaihdat 95E sopasta 98 soppaan olkoonkin pirssi softattu tai ei.lentäväsaabisti kirjoitti: Eikö sun mielestä 20 hevosvoimaa ole jo aika reilusti eroa? Jos siis tuolla ylempänä oleviin dynotuloksiin on uskominen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: E95 käyttö.
No ei ole minulle uskon asia, tuntuu aika isolta erolta. Jos saataisiin jcarlson kommentoimaan, kun on ilmeisesti dynottanut nuo tulokset. Jos dynokäyrät kertovat tuollaisesta erosta softatusta (ei vakiosta) autosta niin kyllä, uskon että tehot nousevat sen verran. Miksi en uskoisi?core2 kirjoitti:Annan sinun olla siinä uskossa, että saabisi tehot nousevt tuon 20 heppaasi kun vaihda 95E sopasta 98 soppaan olkoonkin pirssi softattu tai ei.lentäväsaabisti kirjoitti: Eikö sun mielestä 20 hevosvoimaa ole jo aika reilusti eroa? Jos siis tuolla ylempänä oleviin dynotuloksiin on uskominen.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: E95 käyttö.
Tämähän on hilpeä keskustelu, kun lähtökohta on kuitenkin se, että kukin voi ajaa millä tykkää ja 9-3:n koneille ja softille se sopii kyllä.. Toisin kuin NG9-5:llä.
Itse en koskaan vaivautunut tankkaamaan 98:a 1,8t Hirschille, koska siinä ei ollut mitään eroa.
Itse en koskaan vaivautunut tankkaamaan 98:a 1,8t Hirschille, koska siinä ei ollut mitään eroa.
Re: E95 käyttö.
Siispä odotamme mielenkiinnolla jc:n vahvistusta asiaan...lentäväsaabisti kirjoitti:Jos saataisiin jcarlson kommentoimaan, kun on ilmeisesti dynottanut nuo tulokset. Jos dynokäyrät kertovat tuollaisesta erosta softatusta (ei vakiosta) autosta niin kyllä, uskon että tehot nousevat sen verran. Miksi en uskoisi?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: E95 käyttö.
Ketjun aloitukseen palaten: onko kukaan terästänyt e85 etanolibensaa vielä 10% lisäetanolilla, jolloin saataisiin tätä e95 bensaa?
Toimiiko laitteet, mistä ostatte etanolia?
Kukaan ei ole maninnut ilmeisesti vielä sitä "faktaa" että 98 okt. on parempaa koska siinä ei ole etanolia, joka rikkoo auton.
Toimiiko laitteet, mistä ostatte etanolia?
Kukaan ei ole maninnut ilmeisesti vielä sitä "faktaa" että 98 okt. on parempaa koska siinä ei ole etanolia, joka rikkoo auton.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: E95 käyttö.
Kyllä siinä 98::ssakin etanolia on..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: E95 käyttö.
No hiukan on saabin moottorijengi Södertäljessä pohtinut varsinkin kun Hirsch ja BSR tulivat softineen tähän mukaan täysillä saabin moottori takuilla, mutta tämä ero 95 ja 98 tehoissa oli vain 0.7 % tehon lisäyksessä, huom nämä ovat vanhoja tietoja siltä ajalta kun koneita tehtiin täljessä.
Jokseenkin sama oli kulutuksen ero, nämä ovat heidän Lab tietojaan.
Sitten tuohon polttoaineen terästykseen vastaan, että kyllä olen ollut testaamassa Saab BioPoweria 100% etanoolilla 2006 jonka saimme Brasiliasta, siinä vasta polttoaine joka tuntuu jopa persdynossakin verrattuna E85 tai bensiiniin, siis sain kokeilla autoa joka oli konverteerattu sataselle.
Tuohon on vaikea yhtyä tuohon sanontaasi:
EDIT: huomasin, että oli tullut yksi nolla liikaa tuohon teho eroon 0,7 on se mikä pätee.
Jokseenkin sama oli kulutuksen ero, nämä ovat heidän Lab tietojaan.
Sitten tuohon polttoaineen terästykseen vastaan, että kyllä olen ollut testaamassa Saab BioPoweria 100% etanoolilla 2006 jonka saimme Brasiliasta, siinä vasta polttoaine joka tuntuu jopa persdynossakin verrattuna E85 tai bensiiniin, siis sain kokeilla autoa joka oli konverteerattu sataselle.
Tuohon on vaikea yhtyä tuohon sanontaasi:
En ole saabilla näiden useiden palveluvuosien aikana saanut minkäänlaista indikaatiota, että etanoli rikkoisi auton jos se on BioPower joten hiukan enemmän faktaa tähän sanomaasi haluaisin mille grazie.saabillua kirjoitti:Kukaan ei ole maninnut ilmeisesti vielä sitä "faktaa" että 98 okt. on parempaa koska siinä ei ole etanolia, joka rikkoo auton.
EDIT: huomasin, että oli tullut yksi nolla liikaa tuohon teho eroon 0,7 on se mikä pätee.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E95 käyttö.
Oktaanilukuvaatimus riippuu ihan siitä mitkä on muut parametrit. Ei voi sanoa juuri mitään yleispätevää siitä mikä on tehoero 95 RON vs 98 RON. Jos auto on säädetty 95:lle, niin 98 ei anna mitään hyötyä. Voi jopa teho hieman tippua, koska matalaoktaanisempi polttoaine palaa hieman nopeammin -> lisää tehoa. E85 on sitten ihan eri asia, sen palamisnopeus on bensaa nopeampi JA oktaaniluku korkeampi. Teho nousee sekä ihan automaattisesti sitä kautta, että myös suuremman nakutuskestävyyden kautta kun ennakko voidaan säätää aggressiivisemmaksi. Trionic 8 alkaen ECU tekee oktaanilukuadaptaatiota ja vakiosoftissa etenkin on eri kartat matalaoktaaniselle ja korkeaoktaaniselle. Joskin vakiotehoisissa ei juuri merkitystä ellei mennä alle 95-oktaanisen.
Viritetyissä erot voi olla melko suuriakin 95 vs 98 vs E85 (tai vaikka 100+ okt. racebensa).
Muutama datapiste mitä on tullut mm. B207E/L moottoreista mittailtua dynossa: 95-oktaanisella 3. vaihteen nopea veto 195hv ja huomasi nakutussäätöä jo. 98-oktaanisella 4. vaihteen hieman pidempi veto, ei nakukorjausta ja 204hv. E85:lla 4.vaihteen veto ja ei tietenkään yhtään nakutusta, 218hv. Kaikissa sama ahtopaine, erot johtuen sytytysennakosta/palamisnopeudesta. Nämä erot eivät sitten päde suoraan muihin moottoreihin, esim. 200hv 2-litraisesta turbosta on tavallisesti varsin eri asia oktaanilukuvaatimuksen kannalta kuin 200hv 2,3-litraisesta turbosta.
E85 ero tehossa/väännössä ahdetuissa moottoreissa vrt. pumppubensaan on melko yleispätevästi noin +7% etanolin hyväksi.
Jos ajelee stage1 laitteella pääasiassa normaalisti ja silloin tällöin tekee ohituksen niin 95-oktaaninen riittää mainiosti. Etenkin kylmään vuodenaikaan 98 tankkaus on tarpeetonta. Kesäkuumalla eroa alkaa jo syntyä, etenkin jos autossa on enemmän kuormaa päällä ja tehdään pidempiä kiskaisuja. Autobaanalla etenkin huomattava ero. Luonnollisesti kaikissa tapauksissa E85 on ylivoimainen polttoaine näistä.
Stage3 ja sitä viritetymmissä en tankkaisi 95-oktaanista kuin talviaikana, tai jos ei ole muutoin mitään aikomusta ulosmitata tehoja.
Viritetyissä erot voi olla melko suuriakin 95 vs 98 vs E85 (tai vaikka 100+ okt. racebensa).
Muutama datapiste mitä on tullut mm. B207E/L moottoreista mittailtua dynossa: 95-oktaanisella 3. vaihteen nopea veto 195hv ja huomasi nakutussäätöä jo. 98-oktaanisella 4. vaihteen hieman pidempi veto, ei nakukorjausta ja 204hv. E85:lla 4.vaihteen veto ja ei tietenkään yhtään nakutusta, 218hv. Kaikissa sama ahtopaine, erot johtuen sytytysennakosta/palamisnopeudesta. Nämä erot eivät sitten päde suoraan muihin moottoreihin, esim. 200hv 2-litraisesta turbosta on tavallisesti varsin eri asia oktaanilukuvaatimuksen kannalta kuin 200hv 2,3-litraisesta turbosta.
E85 ero tehossa/väännössä ahdetuissa moottoreissa vrt. pumppubensaan on melko yleispätevästi noin +7% etanolin hyväksi.
Jos ajelee stage1 laitteella pääasiassa normaalisti ja silloin tällöin tekee ohituksen niin 95-oktaaninen riittää mainiosti. Etenkin kylmään vuodenaikaan 98 tankkaus on tarpeetonta. Kesäkuumalla eroa alkaa jo syntyä, etenkin jos autossa on enemmän kuormaa päällä ja tehdään pidempiä kiskaisuja. Autobaanalla etenkin huomattava ero. Luonnollisesti kaikissa tapauksissa E85 on ylivoimainen polttoaine näistä.
Stage3 ja sitä viritetymmissä en tankkaisi 95-oktaanista kuin talviaikana, tai jos ei ole muutoin mitään aikomusta ulosmitata tehoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com