Vinkki: alaväännöt hukassa?
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Kävin AkiSanin kanssa vähän loggaamassa dataa ahtopaineista. Aki arveli, että auton hukkaportin säätö voisi olla pielessä, koska koneessa on ohut alavääntö yms.
OP-COM laitettiin mittaamaan ahtopainetta täyskaasukiihdytyksessä, jossa kesken vedon painetaan jarrua kevyesti. Kaasu pidetään tämän jälkeen pohjassa ja jarruteho tasaisena. Tällöin ahtimen on jollain mekanismilla syytäkin mennä ns. peruspaineille, WIS mukaan tämä on n. 0,4bar B207 koneelle.
Omassa tuo peruspaine on 0,2bar eli ilm. hukkaportin säätötanko on löysällä. Koitan illalla säätää sitä ja logata uuden ahtopaine kuvaajan. (n. 2200rpm kohdalla painan jarrua) Ilm. hukkaportti aukeaa liian aikaisin, jos peruspaine on alhainen ja kone ei ikinä saavuta maksimiahtoja ties mitä muuta. Maks. ahtopainekin oli täyskaasulla vain 0,9bar vaikka yli 1bar pitäisi irrota GT2052 ahtimesta.
Tuossa on se hukkaportin säätöruuvi
OP-COM laitettiin mittaamaan ahtopainetta täyskaasukiihdytyksessä, jossa kesken vedon painetaan jarrua kevyesti. Kaasu pidetään tämän jälkeen pohjassa ja jarruteho tasaisena. Tällöin ahtimen on jollain mekanismilla syytäkin mennä ns. peruspaineille, WIS mukaan tämä on n. 0,4bar B207 koneelle.
Omassa tuo peruspaine on 0,2bar eli ilm. hukkaportin säätötanko on löysällä. Koitan illalla säätää sitä ja logata uuden ahtopaine kuvaajan. (n. 2200rpm kohdalla painan jarrua) Ilm. hukkaportti aukeaa liian aikaisin, jos peruspaine on alhainen ja kone ei ikinä saavuta maksimiahtoja ties mitä muuta. Maks. ahtopainekin oli täyskaasulla vain 0,9bar vaikka yli 1bar pitäisi irrota GT2052 ahtimesta.
Tuossa on se hukkaportin säätöruuvi
EX: 9³SS BioPower
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Peruspainetta ei voi mitata enää Trionic 5 jälkeen jarrulla. Jarrurajoitus ei pudota peruspaineille T7 ja T8 autoja vaan rajoittaa ilmamassaa, ja toteutunut ahtopaine on sitten jotain mikä kyseisen ilmamassarajan toteuttaa.
Parempi tapa mitata peruspaine on yhdistää C ja W letkut jättämällä magneettiventtiili pois välistä.
Parempi tapa mitata peruspaine on yhdistää C ja W letkut jättämällä magneettiventtiili pois välistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ok, hyvä tietää, ettei tuo vanha tekniikka sovellu tähän. Onko tuo 0,4bar oikea peruspaine?
Mitkä ovat nuo C ja W letkut? Hukkaportin kellon (W=waste gate) ja ahtimen painepuolen (C=compressor)?
Mitkä ovat nuo C ja W letkut? Hukkaportin kellon (W=waste gate) ja ahtimen painepuolen (C=compressor)?
Viimeksi muokannut jusahh, Ti Huhti 01, 2014 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Jep.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Nonnii letkut yhdistämällä sain OP-COM:sta peruspaineeksi jotain karvan alle 0,4bar. Onko tämä ok?
Mitähän seuraavaksi jos tämäkään ei auta?
Mitähän seuraavaksi jos tämäkään ei auta?
EX: 9³SS BioPower
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Koeponnistin ahtolinjan:
Tulppasin imuputken ja venttiilikannen huohotuksen, sekä painoin paineilmaa hukkaportin magneettiventtiilille menevästä letkusta imuputkeen. Läppäri ja OP-com mittailivat "ahtopainetta" samalla.
Linja pitää 0,5bar ylipaineen noin 10-15sek, miltäs kuulostaa kokeneille? Mitään selkeitä suhinoita ei kuulu. Kaasuläpän seudulta kuuluu kohinaa ahtoputkesta, mutta eihän kaasuläppäkään absoluuttisen tiivis ole?
Tulppasin imuputken ja venttiilikannen huohotuksen, sekä painoin paineilmaa hukkaportin magneettiventtiilille menevästä letkusta imuputkeen. Läppäri ja OP-com mittailivat "ahtopainetta" samalla.
Linja pitää 0,5bar ylipaineen noin 10-15sek, miltäs kuulostaa kokeneille? Mitään selkeitä suhinoita ei kuulu. Kaasuläpän seudulta kuuluu kohinaa ahtoputkesta, mutta eihän kaasuläppäkään absoluuttisen tiivis ole?
EX: 9³SS BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Koko putki (12783806) ~33€ kotiin tuotuna.
Edit: meinasin just laittaa tuon Yunipartsin linkin, mutta näkyy tuote loppuneen.
Edit: meinasin just laittaa tuon Yunipartsin linkin, mutta näkyy tuote loppuneen.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Piti nyt omaankin autoon kokeilla, kun ei alakierroksilla tuntunut olevan oikein potkua. Hain marmorilta tuon koko systeemin hintaan 62 eur. Vaihdoin osan eilen ja pienen koeajolenkin jälkeen voin todeta, että kannatti kyllä vaihtaa. Ero on aikalailla huomattava!
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Tuossa matkaa ajelin ja loppumatkasta on muutama jyrkempi "tuttu" ylämäki 80 alueella.
~85km/h mittarissa automaatti vaihtaa vakkari päällä neloselle kun notkon pohjalta moottorijarrutuksen jälkeen lähtee mäkeä nousemaan, mutta nyt meni vitosella molemmat mäet. Vaikuttaakohan tuo noin selkeesti kun uusi osa ei falskaa?
No, voi olla tietysti sattumaakin.
~85km/h mittarissa automaatti vaihtaa vakkari päällä neloselle kun notkon pohjalta moottorijarrutuksen jälkeen lähtee mäkeä nousemaan, mutta nyt meni vitosella molemmat mäet. Vaikuttaakohan tuo noin selkeesti kun uusi osa ei falskaa?
No, voi olla tietysti sattumaakin.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Sain vihdoin ja viimein vaihdettua. Työtapoja ja välineitä en kerro mutta sinne se sujahti
Vanhasta ei mennyt läpi ilma ollenkaan, ei imemällä eikä puhaltamalla Eikö tuon ole tarkoitus kuitenkin olla jonkinlainen takaisku? Ainakin tuo uusi osa toimii siten että imemällä tulee ja puhaltamalla tulppaa.
Aluksi en juuri eroa huomannut, ja itse auton kiihtymiseen ei sillä ollut vaikutusta, eikä oikeastaan kaasun herkkyyteen. Mutta kun lähdin mökin pihasta ja tuossa on pari tuollaista erittäin jyrkkää mäkeä niin sitten huomasi eron. Päivällä ajoin em. mäet 1:llä, koska kakkosella vääntö loppui kesken n.1300 kohdalla. Nyt meni komeasti kakkosella välillä alle 1000:n Ero tuntuu olevan merkittävä tuolla 800-1200 alueella. Sitten kun kävin kaupungissa veivaamassa niin siellä saman pistää merkille, vaivattomampaa ajella kaupungissa.
Kiitoksia AP:lle asian ilmoille tuomisesta
Vanhasta ei mennyt läpi ilma ollenkaan, ei imemällä eikä puhaltamalla Eikö tuon ole tarkoitus kuitenkin olla jonkinlainen takaisku? Ainakin tuo uusi osa toimii siten että imemällä tulee ja puhaltamalla tulppaa.
Aluksi en juuri eroa huomannut, ja itse auton kiihtymiseen ei sillä ollut vaikutusta, eikä oikeastaan kaasun herkkyyteen. Mutta kun lähdin mökin pihasta ja tuossa on pari tuollaista erittäin jyrkkää mäkeä niin sitten huomasi eron. Päivällä ajoin em. mäet 1:llä, koska kakkosella vääntö loppui kesken n.1300 kohdalla. Nyt meni komeasti kakkosella välillä alle 1000:n Ero tuntuu olevan merkittävä tuolla 800-1200 alueella. Sitten kun kävin kaupungissa veivaamassa niin siellä saman pistää merkille, vaivattomampaa ajella kaupungissa.
Kiitoksia AP:lle asian ilmoille tuomisesta
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Hep! tietääkö kukaan onkohan 2.8T:ssä tämmöstä venttiiliä ja missähän päin konetilaa? Ei mulla kyllä alaväännöt hukassa ole, mutta oli mielenkiintonen ketju niin vois itekki tarkistaa.
none
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ei nyt ehkä alaväännöissä huomaa, mutta vaihdoin bypassin mankkuvenan, niin tuntuu, että tasasemmin lähtee vetää esim kakkoselle vaihdettaessa. Ja ehkä placebona sellainenki vaikutus, että ylämäen alkaessa vakkarilla ajaessa ei tuu niin voimakkaasti sitä sellaista nykimistä/heijaamista kun nopeus pyrkii laskemaan ja vakkari pyrkii takaisin asetettuun arvoon. Sellanen raportti.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Hei, jos pelkän venttiilin vaihtaa, niin näkyykö orkkisventtiilissä asennussuunta?
Tai miten päin se nuoli pitää olla uudessa?
Tai miten päin se nuoli pitää olla uudessa?
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Imusarjasta jarrutehostimelle päin ei saa mennä ilmaa.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ok, juuri kävin katsomassa ja näinhän se oli !!!
Kiitos!!
Kiitos!!
Saab 9-3ss 1.8t -06