Vanne ja rengaskysymyksiä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Karhu2
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 19:55

Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Karhu2 »

Olen haulla katsonut näitä rengas/vanne-keskusteluja, mutta päätin avata uuden kun en löytänyt vastausta suoraan tähän.

Mulla on 9-3 aerossa nyt alla 8*18 vanteet 35 et:llä ja 225/45/18 Pirellin renkailla. Ongelmana on tolkuton vetely ja levottomuus. Kun alla on 17" kitkat, auto on kuin aivan eri auto. Nyt pitäs hankkia uus setti ja haluisin 18" tai 19" vanteet, mutta en tollasta "ajonautintoa" kun nykyisin. Onkohan vika tossa et:ssä vai missä? Alkuperänen et on kai 41. Vanteet on kyllä suorat, ei siinä mitään. Mutta vanteissa kai toi vika on. Mietin vaan et otanko riskin ja ostan uuden 18" setin n. 40 et:llä ja toivon et sen ajettavuus on normaalimpi.

Jos jollain on kokemuksia 18" vanteista niin kertokaa ihmeessä, ettei tarvi laittaa mitään 15 tuuman kiekkoja alle, että ajettavuus pysyy normaalina.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ja sitten ne renkaat. Laitatin omaan 225/45 17 Pirellin Pzerot ja......auto on perkele kuin joku laiva....seilaa puolelta toiselle. Ei kyllä saman koon Nokian renkailla ollut tällaista ongelmaa......onhan nuo tiet myös tosi huonossa kunnossa.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Contin Sport Contact 3 225/45 17 Y on ollut nyt alla reilu pari viikkoa ja ollut todella tyytyväinen. Vertailukohtana Marangoni Z Lineaan, jotka laillisuuden rajalla. Contit suht hiljaiset, eivät ole ura herkät (ainakin huomattava ero entisiin), pito liikkeelle lähdöissä erittäin hyvä, sekä jarrutuksissa. Kokemusta vielä vähäisesti, mutta lisä kokemusta uraherkkyyteen saan varmasti loppuviikosta kun sijaisautona oleva Polo vaihtuu uuden puskurin saaneeseen :saab: iin. Polon rengastus tooodella kapea, niin ero pitäisi huomata hyvin, jos vetelevät kauheasti. Conteilla on ainakin voinut ajaa rennosti ilman, että tarvii puristaa ratista pysyäkseen omalla kaistalla.

18" ei ole kokemusta niin ei voi täysin verrata ja tietää miten käyttäytyy, mutta itse varmaan pysyisin silti Contissa jos 18 tuumaisia laittaisin.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

:saab: in omaa vannetta alle:

HIRSCH-HP34R35

Taitaa olla kyllä aika suolasissa hinnoissa ! Mutta sopii :saab: in kuin nyrkki nenään. :)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Karhu2 kirjoitti:Olen haulla katsonut näitä rengas/vanne-keskusteluja, mutta päätin avata uuden kun en löytänyt vastausta suoraan tähän.

Mulla on 9-3 aerossa nyt alla 8*18 vanteet 35 et:llä ja 225/45/18 Pirellin renkailla. Ongelmana on tolkuton vetely ja levottomuus. Kun alla on 17" kitkat, auto on kuin aivan eri auto. Nyt pitäs hankkia uus setti ja haluisin 18" tai 19" vanteet, mutta en tollasta "ajonautintoa" kun nykyisin. Onkohan vika tossa et:ssä vai missä? Alkuperänen et on kai 41. Vanteet on kyllä suorat, ei siinä mitään. Mutta vanteissa kai toi vika on. Mietin vaan et otanko riskin ja ostan uuden 18" setin n. 40 et:llä ja toivon et sen ajettavuus on normaalimpi.

Jos jollain on kokemuksia 18" vanteista niin kertokaa ihmeessä, ettei tarvi laittaa mitään 15 tuuman kiekkoja alle, että ajettavuus pysyy normaalina.
Nuts kirjoitti:Mårå

Ja sitten ne renkaat. Laitatin omaan 225/45 17 Pirellin Pzerot ja......auto on perkele kuin joku laiva....seilaa puolelta toiselle. Ei kyllä saman koon Nokian renkailla ollut tällaista ongelmaa......onhan nuo tiet myös tosi huonossa kunnossa.

Täällä kun kehuu Nokialaisia, niin on kuin kaivas verta nenästä.... :lol:
Kuitenkin, ET35 menee vielä hyvin. Mulla on 235/45/17 97XL Nokian Z G2 renkaat 8x17 ET35 vanteilla ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelaa hienosti. Paremmin kuin edellisillä 215 Kumhoilla ja autossa mukana tulleilla GY:n 225 levyisillä kumeilla.
Se nyt vaan sattuu näköjään olemaan erityisen tarkka renkaista ja nuo Nokialaiset käy kuin nyrkki silmään, ainakin sporttialustalla. Tietysti mitä leveempi ja matalampi kumi, sitä paremmin kaikki alustan ongelmat tulee esille. Pyöräkulmat ja välykset jne..
Ja nämä on sitten omia havaintoja ja omasta autosta.
joutsiju
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 21:18

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja joutsiju »

Aerossa oli ainakin 2005 mallissa ensiasennusrenkaana tuo Pirellin PZero (tosin 17 tuumaisena). Surkein rengas mitä oon ikinä tavannut; vetelee mielettömästi ja pitää ihan hirveetä meteliä. Kaverilla oli sama ongelma 9-5 kanssa ja vaihtoi heti ekana kesänä nuo kumit toisiin ja ongelma korjaantui. Tein ite saman perässä ja auto muuttui täysin. En tajua kuka noita kumeja ostaa, aivan onnettomat.
Rio
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 21:00
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rio »

Meikäläisellä aika tuoreita kokemuksia:
Vaihdoin elokuussa 195/65 15 alkuperäiset Saabin alkuperäisiin 225/45 17 vanteisiin joissa Potenzat. Äänitaso ei juuri muuttunut, sävy kyllä, soratieominaisuudet pysyivät yllättävän hyvinä, eikä kuopatkaan iske pahasti läpi toisin kuin vaimon BMW:ssä, jossa on samanlainen rengastus.
Suurin muutos on ehdottomasti uraherkkyys, pappamallirenkailla uria ei juuri huomaa, mutta 17 tuumaisilla vetelyä on suuntaan jos toiseenkin...
Saab 9-3 1.8t SS 2007
BMW 325 Xi (Vaimon)
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Meillä vaihdettiin juuri Hakka H 215/55R16 renkaat astetta kapeampiin, 205:siin. Merkkikin on melko tuntematon ja edullinen, mutta urille vetely väheni huomattavasti. Myös vesikelin ominaisuudet tuntui pikatestauksella olevan OK. Melutasokin tuntui hieman laskevan. Aiemmassa autossa oli 225/45R17 alumiinit. Ne olivat kivikovat ja uratkin niille kelpasi. Tosin renkaat oli Nangkang:it, jotka heti alle 10 asteen lämpötilassa menivät kovaksi kuin kivi. Helteellä ne olivat OK, ja vesikelilläkin ihan hyvät.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vector+200
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 17:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vector+200 »

Itellä ois nyt 19" 225/40 ajattelin seuraavaksi yrittää alle 245/40 renkailla mutta en mahtuuko nuo pyörimään alla? Onko kellään kokemuksia? :roll:
93 vector 2.0T SC Saabcom stage1+flexfuel -08
ex.93 vector 2.0t SS -03
ex.900ng 2.3-94
ex.900 CC -84
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Minulla on avossa Turbo X vanteilla 235/40-19 Pirelli Nero Zerot jotka mahtuvat muuten paitsi edessä hipoo sisälokariin täyskäännöksessä, mutta sellaista ei tehdä kuin korkeintaan paikallaan ja ne kyllä vetelee mahtavasti jos on vähänkään uranen ajorata. Uudet kumit tulossa alle mutta koko 235/35-19.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanne ja rengaskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja makelja »

Hakka Z 235/40 ZR18 95Y mallia extra load lyhyesti oman kokemuksen pohjalta (renkaat suht uudet <6mm):
- Renkaan jäykkä rakenne yhdessä sport-alustalla antaa napakan tuntuman jos jostain syystä tarvii mennä reippaasti mutkaisella tiellä.
- Hyvällä asfaltilla rengasmeteliä ei sisään kuulu ollenkaan, siis yhtään. (kerran satuin ajamaan hyvällä asfaltilla) Suomen teillä (surkealla asfaltilla) pitää melko lujan äänen, huonolla pinnalla jopa äänekkäämpi kuin omat talvipyörät (hakka 8 ).
- Vetelyä esiintyy paljon, etenkin kiihdyttäessä/jos on tarve ohittaa hieman reippaammin urautuneella tiellä.
- Jämäkkä ajotuntuma ja nopea ohjausvaste ovat silti mielestäni sen verran hyvät, että kestän tuon "pienen" vetelyn.
- Märkäpito ei mitenkään erityisen hyvä verrattuna kapeampiin, mutta vesiliirtoon en ole pahemmin kyllä joutunut.

Jos haluaa hiljaiset renkaat ko. rengaskoolla, kokeilisin ehkä vielä jotakin muuta valmistajaa. Jos haluaa tarkan ajotuntuman ja kestävän renkaan voin suositella.

Vanteiden offsettia en tähän hätään muista, liikkunee varmaankin 35-39 välillä, sopivasti roiski kurat pitkin kylkiä ennen kuraläppien asennusta.
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
Vastaa Viestiin