Noin 20km ajon jälkeen vakionopeudensäädin lopettaa toiminnan ja samalla kaasu muuttuu todella "pehmeäksi" ihan kun osa tehoista katoaisi. Tehon puutteen huomaa sitten kun tulee seuraava pysähdys ja kiihdytys. Auto kiihtyy todella hitaasti 0-40km/h. 40km/h jälkeen taas hieman paremmin.
Ja kun on ollut päivän töissä niin sama toistuu kotimatkalla. Ekat noin 20km kaikki ok ja sitten alkaa ongelmat. Meneeköhän tuossa joku turva asetus päälle kun auto lämpenee kunnolla? Vika ollut nyt noin viikon verran.
Automaatti 2003 9-3 vakkari lopettaa toiminnan kesken ajon
Re: Automaatti 2003 9-3 vakkari lopettaa toiminnan kesken ajon
Moottorin ohjausjärjeselmään tulee joku vikakoodi.
Vakkari tipahtaa silloin pois päältä sekä tehon- ja väännönrajoitus menee päälle.
Vikakoodi on ilmeisesti sen luontoinen, ettei se heti samantien sytytä vikavaloa mittaristoon. Ja toisaalta se nollautuu virtojen katkaisun yhteydessä eli homma toistuu seuraavalla ajokerralla.
Kannattaa lukea vikakoodi jossain. Hyvin todennäköisesti se onnistuu moottorijärjestelmästä millä tahansa OBD-lukijalla. Myös näillä BT-palikoilla ja puhelimen ohjelmalla. Aivan varmaa se ei ole näillä yleistestereillä, mutta kokeilla kannattaa. Ellei itsellä sellaista ole, niin jollain tutulla saattaa olla. Ammattitestereillä se onnistuu kyllä.
ps. itselläni oli juuri samoilla oireilla vika tuossa pari vuotta sitten.
Vikavalo mittaristoon ei syttynyt, mutta ennen auton sammuttamista kun luki ihan käsikapulatesterillä, niin oli vikakoodi liian suuresta ilmamäärästä. Ahtopaineen säätömagneettiventtiili hidasteli, joten se tuli siitä.
Tässä tapauksessa voi olla jokin muu, mutta aiheuttaa samat oireet.
Vakkari tipahtaa silloin pois päältä sekä tehon- ja väännönrajoitus menee päälle.
Vikakoodi on ilmeisesti sen luontoinen, ettei se heti samantien sytytä vikavaloa mittaristoon. Ja toisaalta se nollautuu virtojen katkaisun yhteydessä eli homma toistuu seuraavalla ajokerralla.
Kannattaa lukea vikakoodi jossain. Hyvin todennäköisesti se onnistuu moottorijärjestelmästä millä tahansa OBD-lukijalla. Myös näillä BT-palikoilla ja puhelimen ohjelmalla. Aivan varmaa se ei ole näillä yleistestereillä, mutta kokeilla kannattaa. Ellei itsellä sellaista ole, niin jollain tutulla saattaa olla. Ammattitestereillä se onnistuu kyllä.
ps. itselläni oli juuri samoilla oireilla vika tuossa pari vuotta sitten.
Vikavalo mittaristoon ei syttynyt, mutta ennen auton sammuttamista kun luki ihan käsikapulatesterillä, niin oli vikakoodi liian suuresta ilmamäärästä. Ahtopaineen säätömagneettiventtiili hidasteli, joten se tuli siitä.
Tässä tapauksessa voi olla jokin muu, mutta aiheuttaa samat oireet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)