Oikea etujarru laahaa
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Oikea etujarru laahaa
Oletko jarrunesteitä vaihtanu? Entä jarruletkuja? Ihmeellinen jos tuolleen saa laahaamisen siirtymään...
Re: Oikea etujarru laahaa
Jarrunesteet vaihdettu sen satularallin yhteydessä.
Jarruletkua epäilin itsekin mutta huollosta sanoi että se jumittava satula ei palautunut vaikka avasi sieltä ilmaruuvin, eli vika ei voi olla letkussa. Se satula siis ilmeisesti oli ihan sökö mutta jotain muutakin hämärää ehkä on. Mutta nyt lämpimällä kelillä ei tiedä mitään koko vaivasta. Olen jo varmaan tätä kysynytkin mutta onko jossakin konehuoneessa se "työsylinteri" joka voisi olla tiensä päässä ja jarrutuksen jälkeen palautuisi kylmällä vähän laiskasti jolloin neste ei pääse pakenemaan satuloista ja se satula kumpi edessä sattuu olemaan huonompi, laahaisi hetken?? Ja tietysti kun se hetken laahaa ja sitten lämpenee, niin se palautuminen luultavasti vain hidastuu...
Jarruletkua epäilin itsekin mutta huollosta sanoi että se jumittava satula ei palautunut vaikka avasi sieltä ilmaruuvin, eli vika ei voi olla letkussa. Se satula siis ilmeisesti oli ihan sökö mutta jotain muutakin hämärää ehkä on. Mutta nyt lämpimällä kelillä ei tiedä mitään koko vaivasta. Olen jo varmaan tätä kysynytkin mutta onko jossakin konehuoneessa se "työsylinteri" joka voisi olla tiensä päässä ja jarrutuksen jälkeen palautuisi kylmällä vähän laiskasti jolloin neste ei pääse pakenemaan satuloista ja se satula kumpi edessä sattuu olemaan huonompi, laahaisi hetken?? Ja tietysti kun se hetken laahaa ja sitten lämpenee, niin se palautuminen luultavasti vain hidastuu...
Re: Oikea etujarru laahaa
Mulla oli kans tuota laahamista havaittavissa kylmillä keleillä, kunnes sitten kolmannen kerran otin satulan käteen ja tutkin tilanteen.
Mäntä rupesi ahdistamaan sylinterin pohjassa, eli kohdassa jossa juurikin on, kun jarrupalat on uudet. aikani tutkin ja pyörittelin mäntää sylinterissä kun se välissä liikkui hyvin välillä heikkommin, eli vaikutti siltä että joko mäntä tai sylinteri on soikea?.
Korjaus mulla tähän ongelmaan oli..Rasvasin sekä sylinterin seinän ja männän ihan perus vaseliinilla ja sen jälkeen pelas niin ettei mitää ongelmaa, vaikka kylmää oli yhä, nyt menny jo useampi kuukausi ongelmitta.
Mäntä rupesi ahdistamaan sylinterin pohjassa, eli kohdassa jossa juurikin on, kun jarrupalat on uudet. aikani tutkin ja pyörittelin mäntää sylinterissä kun se välissä liikkui hyvin välillä heikkommin, eli vaikutti siltä että joko mäntä tai sylinteri on soikea?.
Korjaus mulla tähän ongelmaan oli..Rasvasin sekä sylinterin seinän ja männän ihan perus vaseliinilla ja sen jälkeen pelas niin ettei mitää ongelmaa, vaikka kylmää oli yhä, nyt menny jo useampi kuukausi ongelmitta.
#3655
Re: Oikea etujarru laahaa
En tiedä laahaako meilläkin oikea etujarru, mutta joskus suuremmalla tiellä ajettaessa kuuluu vinkunaa varmaankin jarrulevyistä. Kun rattia kääntää ihan pikkaisen, vinkuna häviä tai voimistuu. Kun tekee hieman kovemman jarrutuksen niin vinkuna lakkaa. Nytkin mennyt jo kohta viikko ilman vinkunaa. Joskus olen myös paineilmalla "huljutellut" jarrut. Voisi kesällä myös purkaa nuo sylinterit ja putsata..veltto kirjoitti:Mulla oli kans tuota laahamista havaittavissa kylmillä keleillä, kunnes sitten kolmannen kerran otin satulan käteen ja tutkin tilanteen.
Mäntä rupesi ahdistamaan sylinterin pohjassa, eli kohdassa jossa juurikin on, kun jarrupalat on uudet. aikani tutkin ja pyörittelin mäntää sylinterissä kun se välissä liikkui hyvin välillä heikkommin, eli vaikutti siltä että joko mäntä tai sylinteri on soikea?.
Korjaus mulla tähän ongelmaan oli..Rasvasin sekä sylinterin seinän ja männän ihan perus vaseliinilla ja sen jälkeen pelas niin ettei mitää ongelmaa, vaikka kylmää oli yhä, nyt menny jo useampi kuukausi ongelmitta.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Oikea etujarru laahaa
Meidän autoon löytyi syy jarrujen laahaamiseen ja vikisemiseen väärinasennetuista takajarrupaloista. Takapaloissa on lankajousityyppinen jousi joka oli väärinasennuksessa jäänyt työsylinterin männän ja jarrupalan väliin. Tämä aiheutti automaattisäädön toimiessa jatkuvaa painetta jarrupiiriin ja pyörä pyöri nihkeästi ja piti vikinää. Tämä lankajousi kuuluu asentaa työsylinterin männässä olevaan uraan, jolloin jousipainettä ei jää jarrupaloihin. Tämä takapään laahausongelma tuntui vaikuttavan myös etupyöriin. Ilmeisesti 2-piirisysteemin kautta.
Varmaan melko yleinen asennusvirhe.
Varmaan melko yleinen asennusvirhe.
Re: Oikea etujarru laahaa
Juurikin näin. Itellä, kun vaihdoin jarrulevyt ja palat ja mäntä piti työntää aivan sisään se rupesikin ahdistamaan. Kuuma haju tuli vasemmasta etujarrusta. Otin satulan irti tutkimukseen ja huomasin, että jarrumäntä on kartiomainen ja välys toisessa päässä on nolla ja toisessa päässä 5 satkua. Kuumetessaan mäntä tietysti alkaa ahdistamaan vielä enemmän.veltto kirjoitti:Mulla oli kans tuota laahamista havaittavissa kylmillä keleillä, kunnes sitten kolmannen kerran otin satulan käteen ja tutkin tilanteen.
Mäntä rupesi ahdistamaan sylinterin pohjassa, eli kohdassa jossa juurikin on, kun jarrupalat on uudet.
Ei muuta kuin vesihiomapaperilla hiomaan mäntä tasapaksuksi ja taas toimii. Satulassa sinänsä ei siis ole mitään vikaa, eikä niitä kannata tämäntakia vaihtaa. Kysyin metroautosta uuden satulan hintaa ja se oli n. 500 euroa. Satulan pölytiivistettä ei sitten saa Motonetistä vaikka siellä vääränlainen "sopivana" myynnissä onkin. jarruosa.fi:stä saa.
Pari videota ennen ja jälkeen männän käsittelyn. Eli käsittelyn jälkeen liikkuu normaalisti.
http://janihirsimaki.com/saab/Jarru/tiukka1.wmv
http://janihirsimaki.com/saab/Jarru/valmis.wmv
Re: Oikea etujarru laahaa
Terve!
Itsellä kanssa samaa ongelmaa kun tässä..
"En tiedä laahaako meilläkin oikea etujarru, mutta joskus suuremmalla tiellä ajettaessa kuuluu vinkunaa varmaankin jarrulevyistä. Kun rattia kääntää ihan pikkaisen, vinkuna häviä tai voimistuu. Kun tekee hieman kovemman jarrutuksen niin vinkuna lakkaa. Nytkin mennyt jo kohta viikko ilman vinkunaa. Joskus olen myös paineilmalla "huljutellut" jarrut. Voisi kesällä myös purkaa nuo sylinterit ja putsata.."
Olen vaihtanut Satulan palat levyt ja kaikki on uutta mutta lämpenee ja vinkuu samaa tekee kun vili1llä
onko ideoita miten saisi pois? jarruletkunkin ostin mut en ole vielä kerennyt vaihtamaan, hiljeneekö se sillä vai onko vika jossain muualla?
Itsellä kanssa samaa ongelmaa kun tässä..
"En tiedä laahaako meilläkin oikea etujarru, mutta joskus suuremmalla tiellä ajettaessa kuuluu vinkunaa varmaankin jarrulevyistä. Kun rattia kääntää ihan pikkaisen, vinkuna häviä tai voimistuu. Kun tekee hieman kovemman jarrutuksen niin vinkuna lakkaa. Nytkin mennyt jo kohta viikko ilman vinkunaa. Joskus olen myös paineilmalla "huljutellut" jarrut. Voisi kesällä myös purkaa nuo sylinterit ja putsata.."
Olen vaihtanut Satulan palat levyt ja kaikki on uutta mutta lämpenee ja vinkuu samaa tekee kun vili1llä
onko ideoita miten saisi pois? jarruletkunkin ostin mut en ole vielä kerennyt vaihtamaan, hiljeneekö se sillä vai onko vika jossain muualla?
Saab 9-3ss 2.0t vm.2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Oikea etujarru laahaa
Etupaloja ja laikkoja just tässä vaihtamassa.
Meneekö toi etusatulan mäntä sisään ihan painamalla?
Eikö tarvii pyörittää niin kuin taka satulan mäntä?
En taho saada mäntää liikkumaan ja ei uskalla liikaa voimaa käyttää ettei mene mitään rikki....
*edit*
Pyörittämällä meni sisään. Oli alkuun vaan tiukassa.
Meneekö toi etusatulan mäntä sisään ihan painamalla?
Eikö tarvii pyörittää niin kuin taka satulan mäntä?
En taho saada mäntää liikkumaan ja ei uskalla liikaa voimaa käyttää ettei mene mitään rikki....
*edit*
Pyörittämällä meni sisään. Oli alkuun vaan tiukassa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Oikea etujarru laahaa
Ei tarvitse etujarrusatulan mäntää pyörittää jos mennyt nihkeästi sisään suosittelen satulan purkamista ja herkistelyä.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Re: Oikea etujarru laahaa
Kato nuo pari videonpätkää tuosta ylempää, niin näet miksi mäntä ahdistaa uusilla paloilla.
Re: Oikea etujarru laahaa
Pitääpä näillä vinkeillä lähteä purkimaan ja putsailemaan omia jarruja, kahteen otteeseen jo jarrut jääneet aamulla laahaamaan ja toisella kertaa seurauksena oli auton sammuminen liikennevaloihin . Joku tuumas ettei löydy sopivaa pölytiivistettä motonetista, niin oliko kyseessä jompi kumpi näistä sarjoista joissa ei oikeaa tiivistettä tullut?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500
Tai
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500
Tai
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Oikea etujarru laahaa
Mullakin laahailee etujarru, ei oikea, mutta vasen. En oikein ymmärrä mikä etujarrun saa laahaamaan. Palat vaihdoin melkein puoli vuotta sitten ja ekat 4-5 kk meni ilman mitään ongelmia. Nyt sitten vasen etujarru takeltelee, vaikka käytön puutettahan näille ei tule toisin takajarruille ja varsinkin käsijarrulle.
Liukutapit putsasin ja voitelin jo - samoin jarrupalojen ja jarrusatulan kannakkeen väliset liukupinnat.
Mäntä painuu ihan kohtuullisesti sisään, kun kampeaa sisemmän jarrupalan ja jarrusatulan väliltä. Viikko-pari sitten ongelma tuntui jo poistuneen sillä, kun jumppasin männän sisään kampeamalla ja männä ulos jarrupolkimella. Toistin tätä toistakymmentä kertaa. Nyt ongelma palasi taas ja melkein tuntuu siltä, että uusi jarrusatula olisi helpoin vaihtoehto.
Liukutapit putsasin ja voitelin jo - samoin jarrupalojen ja jarrusatulan kannakkeen väliset liukupinnat.
Mäntä painuu ihan kohtuullisesti sisään, kun kampeaa sisemmän jarrupalan ja jarrusatulan väliltä. Viikko-pari sitten ongelma tuntui jo poistuneen sillä, kun jumppasin männän sisään kampeamalla ja männä ulos jarrupolkimella. Toistin tätä toistakymmentä kertaa. Nyt ongelma palasi taas ja melkein tuntuu siltä, että uusi jarrusatula olisi helpoin vaihtoehto.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Oikea etujarru laahaa
Itse vaihdoin keväällä takajarrulevyt+palat.
Kierrettävät männät toimi suht ok, ja uudet osat rupes sopeutuu ajan kanssa.
Kuukausi sitten vaihdoin eteen jarrulevyt ja palat: homma ok, mut vasen etujarru hirtti kii. Uusi satula ja rupes toimii.
Katsastuksessa oikea etujarru ei ihan toiminut niin nopsaa ku vasen...(meni läpi kuiteki)...ni vaihdoin oikean satulan. Nyt toimii jarrut kuten pitää.
Saab 9-3SS 1.8t 2006, 192tkm.
Kierrettävät männät toimi suht ok, ja uudet osat rupes sopeutuu ajan kanssa.
Kuukausi sitten vaihdoin eteen jarrulevyt ja palat: homma ok, mut vasen etujarru hirtti kii. Uusi satula ja rupes toimii.
Katsastuksessa oikea etujarru ei ihan toiminut niin nopsaa ku vasen...(meni läpi kuiteki)...ni vaihdoin oikean satulan. Nyt toimii jarrut kuten pitää.
Saab 9-3SS 1.8t 2006, 192tkm.
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Oikea etujarru laahaa
Mullakin on tosiaan vaihdettu viikko sitten jarruneste ja taakse uudet palat. Täytyy varmaan pistää uusi satula eteen tilaukseen, kun ei kiinnosta näpräillä uusien tiivisteiden yms kanssa käyttöauton kohdalla.
Harmi, että tämä ilmenee nyt vasta. Puoli vuotta aikaisemmin kun etulevyjen vaihto oli ajankohtainen olisi samaan konkurssiin voinut tehdä jarrupäivityksen isommille levyille, jos olisi tiennyt että ainakin toinen satula on menossa lähiaikoina vaihtoon. Onneksi etusatulat ei vie konkurssiin.
Harmi, että tämä ilmenee nyt vasta. Puoli vuotta aikaisemmin kun etulevyjen vaihto oli ajankohtainen olisi samaan konkurssiin voinut tehdä jarrupäivityksen isommille levyille, jos olisi tiennyt että ainakin toinen satula on menossa lähiaikoina vaihtoon. Onneksi etusatulat ei vie konkurssiin.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0