Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Jeeps elikkäs tällanen ongelma tuli, kun asensin peräkärryyn led valot taakse. Eli vilkut vilahtaa vaikka vilkku ei ole päällä ja samallalailla vilkut vilahtelee kun auto käynnissä ilman vilkkuasentoa. Vilkut kyllä toimii ihan normaalisti kun vilkut aktivoi vilkkuviiksestä. onko kellään ollut samaa ongelmaa.. pitääkö tech:illä ohjelmoida valojen ohjainlaiteesta joku villkkupiirin tunnistus pois vai mitä kannattaa tehdä..?
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Mårå
Auton järjestelmä se testailee onko polttimot ehjiä.......tätä ei voi ohjelmoinnilla poistaa.
Ainoa keino on laittaa polttimot jossa ns. vastus joka kuormittaa juuri sen verran että tuo vilkkuminen ikäänkuin loppuu...........ne järjestelmän suorittamat tarkastukset pyörii siellä taustalla tästä huolimatt,.
Auton järjestelmä se testailee onko polttimot ehjiä.......tätä ei voi ohjelmoinnilla poistaa.
Ainoa keino on laittaa polttimot jossa ns. vastus joka kuormittaa juuri sen verran että tuo vilkkuminen ikäänkuin loppuu...........ne järjestelmän suorittamat tarkastukset pyörii siellä taustalla tästä huolimatt,.
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
juu niin arvelinkin, melko ärsyttävää... Laitoin vilkkuihin 7.50 Ohm eli noin 10W vastukset jotta sain sen vilkkumisen toimimaan normaalilla tahdilla mutta ei tainnut olla tarpeeksi isot vastukset että tuo ns. "polttimon tarkistusvilkkuminen" olisi loppunut...
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Siihenpä ei vastus autakaan, vaan tarttisi alipäästösuotimen. Vastuksen lisäksi tarttet siis sopivankokoisen konkan ledin rinnalle. Voi ettiä kokeilemalla tai mitata pulssin leveyden ja laskea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Näinhän se on.
LED-polttimon rinnalle kytketty vastus muuttaa kuormaa, joten poltin toimii oikein eikä auto ilmoita viallisesta polttimosta. Vilkun kohdallahan tuo ilmenee tiheämpänä tahtina.
Vastaavasti auton polttimoiden kunnon tarkistukseen hyvin nopealla pulssilla ei tuo vastus auta mitään. LED on niin nopea reagoimaan, että välähtää, toisin kuin normipoltin. Tuolle LED:lle pitäisi saada aikaan "viive", aivan kuten nimim. aero tuossa kertoi. Toisin sanoen itse lediä ennen pitää olla sarjavastus ja ledin rinnalla konkka. Sitten tulee tuo mainittu alipäästösuodin.
Kyseinen rakennelma voi olla vaikea rakentaa LED-polttimoon, kun se pitäisi purkaa. Laittamalla etuvastus koko LED-polttimoa ennen taas aiheuttaa jännitteen alenemaa mahdollisesti liikaa, koska varsinaisen polttimon sisällä on jo jännitteen alentaja/tasaaja.
Mikäli poltin toimii laajalla jännitealueella (alle 12V), voisi tuon etuvastuksen kytkeä. Vastaavasti sitten polttimon rinnalle kytkettäisiin riittävän kokoinen konkka. Näin syntyisi polttimolle viivepiiri eli yksinkertainen RC-alipäästösuodin.
RC-piirin aikavakio lasketaan kaavasta T(tau)=RC. Vielä kertomalla se kertoimella 0,69 päästään suurinpiirtein lähelle käytännön arvoa. Kaavasta näkee, että tavoiteltaessa tiettyä aikavakiota niin, mitä pienempi vastus sitä suurempi konkka. LED-polttimon toiminta tietyllä jännitealueella määrää pitkälti tuon etuvastuksen sopivan arvon arvon. Mitä suuremman vastuksen voi kytkeä sitä helpompi, kun konkka ei tarvitse olla niin iso. Nyt on syytä huomata, että tuo oikean kuormituksen aikaansaava rinnakkaisvastus pitää siirtää koko tämän kytkennän etupuolelle eli jännitesyötöön nähden ensiksi. Tämän jälkeen on suodin ja sitten LED-poltin.
Aika moista värkkäämistä. Herää siis kysymys, onko tuo vaivan väärti? Ja vain siksi, että saa LED-polttimot tavallisten tilalle.
LED-polttimon rinnalle kytketty vastus muuttaa kuormaa, joten poltin toimii oikein eikä auto ilmoita viallisesta polttimosta. Vilkun kohdallahan tuo ilmenee tiheämpänä tahtina.
Vastaavasti auton polttimoiden kunnon tarkistukseen hyvin nopealla pulssilla ei tuo vastus auta mitään. LED on niin nopea reagoimaan, että välähtää, toisin kuin normipoltin. Tuolle LED:lle pitäisi saada aikaan "viive", aivan kuten nimim. aero tuossa kertoi. Toisin sanoen itse lediä ennen pitää olla sarjavastus ja ledin rinnalla konkka. Sitten tulee tuo mainittu alipäästösuodin.
Kyseinen rakennelma voi olla vaikea rakentaa LED-polttimoon, kun se pitäisi purkaa. Laittamalla etuvastus koko LED-polttimoa ennen taas aiheuttaa jännitteen alenemaa mahdollisesti liikaa, koska varsinaisen polttimon sisällä on jo jännitteen alentaja/tasaaja.
Mikäli poltin toimii laajalla jännitealueella (alle 12V), voisi tuon etuvastuksen kytkeä. Vastaavasti sitten polttimon rinnalle kytkettäisiin riittävän kokoinen konkka. Näin syntyisi polttimolle viivepiiri eli yksinkertainen RC-alipäästösuodin.
RC-piirin aikavakio lasketaan kaavasta T(tau)=RC. Vielä kertomalla se kertoimella 0,69 päästään suurinpiirtein lähelle käytännön arvoa. Kaavasta näkee, että tavoiteltaessa tiettyä aikavakiota niin, mitä pienempi vastus sitä suurempi konkka. LED-polttimon toiminta tietyllä jännitealueella määrää pitkälti tuon etuvastuksen sopivan arvon arvon. Mitä suuremman vastuksen voi kytkeä sitä helpompi, kun konkka ei tarvitse olla niin iso. Nyt on syytä huomata, että tuo oikean kuormituksen aikaansaava rinnakkaisvastus pitää siirtää koko tämän kytkennän etupuolelle eli jännitesyötöön nähden ensiksi. Tämän jälkeen on suodin ja sitten LED-poltin.
Aika moista värkkäämistä. Herää siis kysymys, onko tuo vaivan väärti? Ja vain siksi, että saa LED-polttimot tavallisten tilalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Juu eipä taida olla sen väärti... Jos rupeaa häiritsemään niin täytyy vaihtaa tilalle takasin normi polttimolliset takavalot..
Tai sitten vetää kärryä erimerkkisillä autoilla...
Tai sitten vetää kärryä erimerkkisillä autoilla...
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Mielenkiintoista, vedin tuossa kärryä ja oli oikea takavalo pimeänä, eikä kaksilanka poltinta ollut kotona, ei tullut mitään ilmoitusta risasta polttimosta sidiin. Vian huomasin normaalissa käyttöönottotarkastuksessa, minkä teen aina kärryn kytkettyäni. Eikä tule myöskään risasta vilkkupolttimoista, muutakuin alkaa vilkkua nopeampaa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Saab sc vm 08 peräkärryn vilkkuvalot vilkkuu?...:(
Itselläni on myös sellainen muistikuva omasta kokemuksesta, ettei mistään muusta peräkärryn viallisesta polttimosta tule SIDiin ilmoitusta kuin jarruvalosta. Sekin silloin aina kun painaa jarrua. Vilkuista se ilmenee tosiaankin vain tiheämpänä tahtina.
Nämä peräkärryn jarruvalot ja vilkut on ilmeisesti todettu vain tärkeäksi ja sitähän ne toki onkin.
Tiedä sitten, että tulisiko kärryn parkeista vikailmoitus, jos ne olisivat kaikki pimentyneet. Näin ei ole minulle koskaan käynyt enkä ole sitä tahallaan testannut.
Nämä peräkärryn jarruvalot ja vilkut on ilmeisesti todettu vain tärkeäksi ja sitähän ne toki onkin.
Tiedä sitten, että tulisiko kärryn parkeista vikailmoitus, jos ne olisivat kaikki pimentyneet. Näin ei ole minulle koskaan käynyt enkä ole sitä tahallaan testannut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)