1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Onko kokemusta tekeekö joku liike Turun/Salon seudulla "oikein" automaatin öljynvaihdon eli huuhtelemalla niin että koko 8l vaihtuu?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
WIS:n mukaan 6-loviseen ei tehdä öljynvaihtoa huuhtelemalla. Vastaava ohje löytyy myös Autodatasta, joten eiköhän mikä tahansa pulju osaa vaihtaa sen oikein.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Eikö A6-laatikossa ole lauhdutinta, jonka letkuliitännöistä voidaan "juoksutus" tehdä?
Jos se on, niin ehdottomasti tällä huuhtelumenetelmällä, kuten aloittaja oli suunnitellutkin. Mikäli se ei noin onnistu syystä tai toisesta, niin huonompi homma .
Yleensähän ohjeet annetaan tuolle helpoimmalle tavalle eli laatikosta lasketaan öljyt pois sen minkä tulee (taitaa jäädä alle puoleen) ja uutta tilalle. Tätä vaihto on "haista paska" -hommaa. Lähes sama kun ei tekisi ollenkaan. Ehdottomasti kaikki vaihdetaan juosuttamalla, kun hommaan ryhdytään, mikäli se on mahdollista jotakin kautta ulos juoksuttaa. Ja yleensä on.
Noita wissin tai autodatan ohjeita ei pidä sokeasti tulkita, vaan etenkin tässä ko. asiassa tehdä se "paremmin". Siis jos se suinkin on mahdollista.
Jos se on, niin ehdottomasti tällä huuhtelumenetelmällä, kuten aloittaja oli suunnitellutkin. Mikäli se ei noin onnistu syystä tai toisesta, niin huonompi homma .
Yleensähän ohjeet annetaan tuolle helpoimmalle tavalle eli laatikosta lasketaan öljyt pois sen minkä tulee (taitaa jäädä alle puoleen) ja uutta tilalle. Tätä vaihto on "haista paska" -hommaa. Lähes sama kun ei tekisi ollenkaan. Ehdottomasti kaikki vaihdetaan juosuttamalla, kun hommaan ryhdytään, mikäli se on mahdollista jotakin kautta ulos juoksuttaa. Ja yleensä on.
Noita wissin tai autodatan ohjeita ei pidä sokeasti tulkita, vaan etenkin tässä ko. asiassa tehdä se "paremmin". Siis jos se suinkin on mahdollista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkäslaisilla vaihto-ohjeilla tuo sitten tehdään, kun valmistaja neuvoo "väärin"? Tehdäänkö vaihto 5-lovisen ohjeilla? Olen tottakai samaa mieltä siitä, että homma kannattaa tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta sanoisin silti valmistajan ilmoittamaa tapaa "oikeaksi".
Aihe kiinnostaa sillä olen juuri itsekin aikeissa vaihtaa vaihteistoöljyjä A6-toosaan. Onkos kellään heittää vinkkiä mistä tuota (AW-1) vaihteistoöljyä saisi täällä Turun seudulla ostettua? Ja olikos muilla merkeillä tuota saman luokituksen täyttävää öljyä? Jostain taisin lukea, että jokin Nissanin öljy olisi samaa tavaraa?
Öljytilavuushan taitaa muuten olla 7,0l eikä 8l.
Aihe kiinnostaa sillä olen juuri itsekin aikeissa vaihtaa vaihteistoöljyjä A6-toosaan. Onkos kellään heittää vinkkiä mistä tuota (AW-1) vaihteistoöljyä saisi täällä Turun seudulla ostettua? Ja olikos muilla merkeillä tuota saman luokituksen täyttävää öljyä? Jostain taisin lukea, että jokin Nissanin öljy olisi samaa tavaraa?
Öljytilavuushan taitaa muuten olla 7,0l eikä 8l.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Kävin kurkkaamassa wissistä niin yllätyksekseni en erillistä öljyn jäähdytintä A6-laatikon järjestelmästä löytänyt. A5-laatikossa selainen on.
Pahalta se sitten tuo juoksutus näyttää. Mahdoton taitaa nyt sitten olla.
Joten kaikkea öljyä ei kyllä pois saa kerralla eikä näyttäisi olevan paikkaa mistä se voitaisiin juoksuttaa pihalle laatikon pumpun avulla. Kyllä se wis nyt sitten ei "pimitä" mitään tietoja, vaan kertoo vain ja ainoastaan sen yhden tavan vaihtaa öljyt.
Tuo on sitten kai tehtävä usealla peräkkäisellä öljynvaihdolla, jos haluaa saada öljyn vaihtumaan laatikossa kunnolla. Tapa se on tämäkin. Kannattaa mitata paljonko öljyä laskuropusta ulos tulee ja verrata sitä tuohon öljytilavuuteen niin saa vähän osviittaa montako vaihtokertaa kannattaa tehdä.
Pahalta se sitten tuo juoksutus näyttää. Mahdoton taitaa nyt sitten olla.
Joten kaikkea öljyä ei kyllä pois saa kerralla eikä näyttäisi olevan paikkaa mistä se voitaisiin juoksuttaa pihalle laatikon pumpun avulla. Kyllä se wis nyt sitten ei "pimitä" mitään tietoja, vaan kertoo vain ja ainoastaan sen yhden tavan vaihtaa öljyt.
Tuo on sitten kai tehtävä usealla peräkkäisellä öljynvaihdolla, jos haluaa saada öljyn vaihtumaan laatikossa kunnolla. Tapa se on tämäkin. Kannattaa mitata paljonko öljyä laskuropusta ulos tulee ja verrata sitä tuohon öljytilavuuteen niin saa vähän osviittaa montako vaihtokertaa kannattaa tehdä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Ajattelin itse tehdä sillä tavalla, että vaihdan kertaalleen WIS:n ohjeen mukaan ja hetken ajon jälkeen uudelleen. Öljyt kuitenkin sekoittuu nopeasti ja öljyn vaihtumisprosentti putoaa vauhdilla. Alkaa kolmannella kerralla olla jo aika turhaa touhua, kun öljyn hinta on mitä on.
Jatkossa sitten öljyt vaihtoon ~20tkm välein.
Jatkossa sitten öljyt vaihtoon ~20tkm välein.
Viimeksi muokannut Jarsan, La Kesä 28, 2014 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: Vs: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla
Aivan turha mennä mitään letkulähtöjä aukomaan vaikka niitä olisikin. Eli vaihtaa tosiaan sen mitä sieltä valuu pihalle tyhjennyspropusta. Ja täyttöhän tehdään auto käynnissä tarkastusproppu auki.
Ja jos haluaa vaihtaa enemmän kerralla, niin täytön jälkeen antaa auton pyöriä tarkastusproppu auki ja renkkaa vaihteita D:n ja R:n välillä kymmenisen minuuttia ja sammuttaa auton, tällöin valahtaa taas litra pari pihalle. Auto käyntiin ja täyttö kunnes alkaa taas tarkastuspropusta valumaan roinaa ulos. Tätä voi toistaa niin monesti kuin hyvältä tuntuu.
Jos sieltä kovin mustaa kuraa valuu pihalle, niin vaihto jatkossa tiheämmällä tahdilla.
Jos kaikki öljyt haluaa oikeasti kerralla vaihtaa, niin sitten aski ja momentinmuunnin pöydälle ja palasiksi.
-Sami
Ja jos haluaa vaihtaa enemmän kerralla, niin täytön jälkeen antaa auton pyöriä tarkastusproppu auki ja renkkaa vaihteita D:n ja R:n välillä kymmenisen minuuttia ja sammuttaa auton, tällöin valahtaa taas litra pari pihalle. Auto käyntiin ja täyttö kunnes alkaa taas tarkastuspropusta valumaan roinaa ulos. Tätä voi toistaa niin monesti kuin hyvältä tuntuu.
Jos sieltä kovin mustaa kuraa valuu pihalle, niin vaihto jatkossa tiheämmällä tahdilla.
Jos kaikki öljyt haluaa oikeasti kerralla vaihtaa, niin sitten aski ja momentinmuunnin pöydälle ja palasiksi.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Sitten tehdään se wissin mukaan ja useammin. Salon PP-autossa 8l AW-1 öljyä maksoi 100€.
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Kyllä täältä ainakin löytyi lauhdutin tuosta 1.9 tiisselistä johon tein öljynvaihdon juoksuttamalla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
No, jos nyt kuitenkin puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin ei siellä kyllä mitään lauhdutinta ole, vaan jäähdytin.
WIS:istä löytyy kyllä ohjeet kuinka huuhdellaan öljyn jäähdytin tyhjäksi, joten kyllä siellä sellainen sitten kuitenkin pitäisi olla. Ja onhan siellä letkulähdöt, kun silmät auki kävi tarkistamassa.
WIS:istä löytyy kyllä ohjeet kuinka huuhdellaan öljyn jäähdytin tyhjäksi, joten kyllä siellä sellainen sitten kuitenkin pitäisi olla. Ja onhan siellä letkulähdöt, kun silmät auki kävi tarkistamassa.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Minun 5-vaihteiseen automaattiin tehtiin ennen kuin ostin sen merkkiliikkeessä laatikon öljyn vaihto. Oli vaihdettu vain se mitä ropusta tulee. Tuolloin mittarissa n. 120 tkm.
Myöhemmin 200 tkm kohdalla vaihdatin, nytkin merkkiliikkeessä (siinä toisessa), laatikon öljyt. Vaihto tehtiin tuosta lauhduttimen liitännästä juoksutustekniikalla, koska vaadin sen näin tehtäväksi. Kirjattiin oikein työmääräykseen, että juoksuttamalla vaihdetaan koko laatikon öljytilavuus asiakkaan vaatimuksesta.
Kyllä tuo juoksutustekniikka on se paras tapa tehdä, jos se vain onnistuu. Monessa pajassa sitä ei näin tehdä, ellei sitä erikseen vaadi. Ja sitä paitsi ei ole mitään pelkoa noissa letkulähtöjen avaamisessa, koska ne on avattaviksi tarkoitettu. Joudutaanhan ne avaamaan esim. lauhduttimen tai laatikon vaihdonkin yhteydessä.
Se on sitten eri asia, ellei näitä letkulähtöjä ole. Sitten tehdään tosin, mutta riittävän useasti toistetaan homma niin öljyt vaihtuu.
Kannattaa vaikka kysäistä Automaattihuolto Päiviseltä Parolasta. Kuulemma melko pätevä kaveri ja tuntee kuin omat taskunsa nämä auomaattilaatikot. Osaa varmasti kertoa miten minkin laatikon kanssa tuo vaihto kannattanee tehdä, jos ei ole järkevää viedä autoa hänelle.
ps. No niin, onhan se lauhdutin (jäähdytin) ilmeisesti kuitenkin. Jo vähän hämmästelinkin jos ei olisi ollut. Mitenkähän en sitä wissistä havainnoinut. Omassa se on moottorin "syylärin" kupeessa.
Kyllä öljynlauhdutin on aika yleisesti termi tuolle, vaikka sitä käytetään kaasujen kanssa. Jäähdytin ajaa sama asiaa nesteillä. Itse asiassa tuo lauhdutin tarkasti ottaaen olla hiukan virheellinen tämän öljyn kanssa, mutta kansankielessä siitä tunnutaan paljon viljelevän, mistä sitten lieneekin tullut.
Myöhemmin 200 tkm kohdalla vaihdatin, nytkin merkkiliikkeessä (siinä toisessa), laatikon öljyt. Vaihto tehtiin tuosta lauhduttimen liitännästä juoksutustekniikalla, koska vaadin sen näin tehtäväksi. Kirjattiin oikein työmääräykseen, että juoksuttamalla vaihdetaan koko laatikon öljytilavuus asiakkaan vaatimuksesta.
Kyllä tuo juoksutustekniikka on se paras tapa tehdä, jos se vain onnistuu. Monessa pajassa sitä ei näin tehdä, ellei sitä erikseen vaadi. Ja sitä paitsi ei ole mitään pelkoa noissa letkulähtöjen avaamisessa, koska ne on avattaviksi tarkoitettu. Joudutaanhan ne avaamaan esim. lauhduttimen tai laatikon vaihdonkin yhteydessä.
Se on sitten eri asia, ellei näitä letkulähtöjä ole. Sitten tehdään tosin, mutta riittävän useasti toistetaan homma niin öljyt vaihtuu.
Kannattaa vaikka kysäistä Automaattihuolto Päiviseltä Parolasta. Kuulemma melko pätevä kaveri ja tuntee kuin omat taskunsa nämä auomaattilaatikot. Osaa varmasti kertoa miten minkin laatikon kanssa tuo vaihto kannattanee tehdä, jos ei ole järkevää viedä autoa hänelle.
ps. No niin, onhan se lauhdutin (jäähdytin) ilmeisesti kuitenkin. Jo vähän hämmästelinkin jos ei olisi ollut. Mitenkähän en sitä wissistä havainnoinut. Omassa se on moottorin "syylärin" kupeessa.
Kyllä öljynlauhdutin on aika yleisesti termi tuolle, vaikka sitä käytetään kaasujen kanssa. Jäähdytin ajaa sama asiaa nesteillä. Itse asiassa tuo lauhdutin tarkasti ottaaen olla hiukan virheellinen tämän öljyn kanssa, mutta kansankielessä siitä tunnutaan paljon viljelevän, mistä sitten lieneekin tullut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Taitaa olla mielipidekysymys tämäkin: itse olen ajatellut vaihdattaa aina n. 50tkm välein tuon 3-4l valuttamalla liikkeessä. Tuo maksoi pari vuotta sitten 150e.
Olisi ihan mielenkiintoinen kuulla mitä tälläinen huuhtelu vaihto tulisi maksamaan. Varmaan aikapaljon enemmän.
Laatikko on muuten ilmeisen tarkka oikeasta öljystä, joten kannattaa ainakin nyrkkipajoilla, painottaa oikean öljyn valintaa.
Olisi ihan mielenkiintoinen kuulla mitä tälläinen huuhtelu vaihto tulisi maksamaan. Varmaan aikapaljon enemmän.
Laatikko on muuten ilmeisen tarkka oikeasta öljystä, joten kannattaa ainakin nyrkkipajoilla, painottaa oikean öljyn valintaa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Itselläni on sama homma suunnitelmissa ja haku tuotti nämä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=116870
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=270945
Noiden mukaan pihalle ei tulpasta tulisi 3...4 litraa vaan alle 3. Tosiaan joku, jolle huuhteluvaihto on tehty (tai on saanut edes hinta-arvion), voisi kertoa suunnilleen hintaa niin osaisi arvioida onko järkevämpää tehdä homma kerralla kunnolla vai vaihdattaa helpommalla tavalla useamman kerran peräkkäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=116870
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=270945
Noiden mukaan pihalle ei tulpasta tulisi 3...4 litraa vaan alle 3. Tosiaan joku, jolle huuhteluvaihto on tehty (tai on saanut edes hinta-arvion), voisi kertoa suunnilleen hintaa niin osaisi arvioida onko järkevämpää tehdä homma kerralla kunnolla vai vaihdattaa helpommalla tavalla useamman kerran peräkkäin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Re: 1.9 TiDS A6 automaatin öljyn vaihto Turun/Salon seudulla?
Nyt tuli litkut vaidettua. Melkoista cocacolaa oli. 2 kertaa kierrätetty. Huohotusletkusta oli kätevä kaataa öljyt lootaan!
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629