Vasen etunapa
Vasen etunapa
Måråt
Nå niin, tulipa puhdetyönä irroitettua vasen entunapa rohinan vuoksi. Vähän jäi ihmetyttämään tuo ABS anturi joka ei ollutkaan kiinni navassa vaan jäi sinne reikään jossa vetonivel on.
Osaako joku sanoa vaihdetaanko tuo ABS anturi ikään kuin erikseen.....
Etunavassa on merkintä FAG 12334416, voidaanko olettaa että tuo Motonetin parmpi SKF napa olisi sopiva....tuotenumero taitaa olla 21-3146
Nå niin, tulipa puhdetyönä irroitettua vasen entunapa rohinan vuoksi. Vähän jäi ihmetyttämään tuo ABS anturi joka ei ollutkaan kiinni navassa vaan jäi sinne reikään jossa vetonivel on.
Osaako joku sanoa vaihdetaanko tuo ABS anturi ikään kuin erikseen.....
Etunavassa on merkintä FAG 12334416, voidaanko olettaa että tuo Motonetin parmpi SKF napa olisi sopiva....tuotenumero taitaa olla 21-3146
Re: Vasen etunapa
ABS-anturi on integroitu napaan, eli ei ole erillinen.
Motonetin kalliimpi SKF-napa toimii OK, halvempi ei.
Motonetin kalliimpi SKF-napa toimii OK, halvempi ei.
Re: Vasen etunapa
Se anturi jää sinne napaan, koska sinne on muodostunut kaikenlaista sontaa siihen uraan, joka on anturikehän kiinnityksen ja itse navan välissä. Anturikehä ei siis seuraa napaa irrotettaessa vaan jää sinne reikään jumiin. Kannattaa putsailla se laakerin paikka huolella ja vaikka laittaa jotain jumiutumista estävää ainetta pintoihin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vasen etunapa
Mulla on tässä sama homma menossa ja vetoakseli ei meinaa millään työntyä ulos. Pitääkö/auttaako alapallon aukaseminen mitään tuossa? Vinkkejä millä tuon saa pois sieltä?
Tilasin FAG navan täältä 118e hinnalla ja tuli noin viikossa.
Tilasin FAG navan täältä 118e hinnalla ja tuli noin viikossa.
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Vasen etunapa
Mårå
Se vetari pitää työäntää sisään ulosvetäjällä, minulla oli aivan perhanan tiukalla!!
Sitten tietyst se napa on hapettunut kiinni tukivarteen, navan laipassa on muutama ylimääräinen reikä, reilun kokoinen pultti läpi, mutteri toiselle puolelle ja mutteria kiristämällä napa alkaa tulemaan ulos, siinä jarrukilvessä on pari "koloa" johon se pultti vastaa.
Ja napa vaihdettu, vielä keskimutteri kiinni ja sitten ajoon:)
Se vetari pitää työäntää sisään ulosvetäjällä, minulla oli aivan perhanan tiukalla!!
Sitten tietyst se napa on hapettunut kiinni tukivarteen, navan laipassa on muutama ylimääräinen reikä, reilun kokoinen pultti läpi, mutteri toiselle puolelle ja mutteria kiristämällä napa alkaa tulemaan ulos, siinä jarrukilvessä on pari "koloa" johon se pultti vastaa.
Ja napa vaihdettu, vielä keskimutteri kiinni ja sitten ajoon:)
Re: Vasen etunapa
Itsellä otettin heti kättelyssä alapallot irti, helpottaa vetoakselin pujotusta pois ja paikalleen. Toki laakerin irtilyönnissä laitettiin alapallot takaisin, kohtuutiukassa nuo tuntuu istuvan.Isosceles kirjoitti:Mulla on tässä sama homma menossa ja vetoakseli ei meinaa millään työntyä ulos. Pitääkö/auttaako alapallon aukaseminen mitään tuossa? Vinkkejä millä tuon saa pois sieltä
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vasen etunapa
Mårå
Jaa, en minä vetaria pois ottanut navasta, irroitin vaan ulosvetäjältä niin että vetari liikkui sisäänpäin hiukan että varmasti liukuu spooreilla ja sitten napa pois. Toki se vetari sitten tuli irti navasta kun navan otti käteen mutta ei sitä veraria tarvinnut miinnekkään pujottaa.
Jaa, en minä vetaria pois ottanut navasta, irroitin vaan ulosvetäjältä niin että vetari liikkui sisäänpäin hiukan että varmasti liukuu spooreilla ja sitten napa pois. Toki se vetari sitten tuli irti navasta kun navan otti käteen mutta ei sitä veraria tarvinnut miinnekkään pujottaa.
Re: Vasen etunapa
Joo on kyllä tiukassa kiinni. Ulosvetäjällä yritin saada akselia liikahtamaan ja sitä ennen öljyä ja moskalla naputtelua. Vaikka mutterivääntimellä vedin ulosvetäjää niin paljon ku uskalsin niin ei liikahtanu milliäkään.. Ehkä tollanen pulteilla napaan kiinnitettävä ulosvetäjä olisi parempi.
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Vasen etunapa
Mårå
Jåå, se akselihan on saatava liikkumaan ennenkuin napaa lähtee irroittamaan. Ruostetta siellä on välissä:( Kyllä minullakin oli tiukassa mutta isolla ulosvetäjällä lähti kun veti kireälle ja sitten meni kaffelle. Tietysti jos sattuu löytymään joku laite(kaasupilli, toho,kuumailmapuhallin) niin sitä laippaa johon pyöränmutterit tulevat voi lämmittää samalla kun ulosvetäjällä on veto päällä.
On muuten mahtavan hiljaista kabiinissa. Seuraava homma on laturin hihnapyörän vaihto, vapaakytkin hajonnut ja ajattelin vaihtaa pelkästään tuon hihnapyörän kun niitä kerran alle sataseen saa netistä:)
Jåå, se akselihan on saatava liikkumaan ennenkuin napaa lähtee irroittamaan. Ruostetta siellä on välissä:( Kyllä minullakin oli tiukassa mutta isolla ulosvetäjällä lähti kun veti kireälle ja sitten meni kaffelle. Tietysti jos sattuu löytymään joku laite(kaasupilli, toho,kuumailmapuhallin) niin sitä laippaa johon pyöränmutterit tulevat voi lämmittää samalla kun ulosvetäjällä on veto päällä.
On muuten mahtavan hiljaista kabiinissa. Seuraava homma on laturin hihnapyörän vaihto, vapaakytkin hajonnut ja ajattelin vaihtaa pelkästään tuon hihnapyörän kun niitä kerran alle sataseen saa netistä:)
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Vasen etunapa
Kyllä se mulla toimii ihan hyvin.jhir kirjoitti:ABS-anturi on integroitu napaan, eli ei ole erillinen.
Motonetin kalliimpi SKF-napa toimii OK, halvempi ei.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Vasen etunapa
Mårå
Motonetistä sen kalliimman SKF navan laitoin minäkin, paketissa oli kyllä sisällä ihan FAG:in napa ja pahvilaatikossa selvitys että tuote on joko SKF:n valmistama tai allihankkijan tekele......aivan sama kunhan toimii ja olihan tuo alkuperäinenkin FAG ja kesti 250 tuh:)
Motonetistä sen kalliimman SKF navan laitoin minäkin, paketissa oli kyllä sisällä ihan FAG:in napa ja pahvilaatikossa selvitys että tuote on joko SKF:n valmistama tai allihankkijan tekele......aivan sama kunhan toimii ja olihan tuo alkuperäinenkin FAG ja kesti 250 tuh:)
Re: Vasen etunapa
Måråt
Hah, viikko sitten vaihdoin vasemman puoleisen etunavan ja tänään alkoi sitten oikea puoli ulvomaan, tasaista kulutusta:) Noh, onneksi pitää muutenkin purkaa tuo oikea puoli kun laturin hiihnapyörä pitää vaihtaa.
Hah, viikko sitten vaihdoin vasemman puoleisen etunavan ja tänään alkoi sitten oikea puoli ulvomaan, tasaista kulutusta:) Noh, onneksi pitää muutenkin purkaa tuo oikea puoli kun laturin hiihnapyörä pitää vaihtaa.
Re: Vasen etunapa
Jeps, meikä joutu tyytymään kohtaloon ja viemään auton korjaamolle. Akseli ei liikkunut navassa milliäkään omilla vehkeillä. Tosin läheisellä korjaamollakin päivittelivät, että oli tiukassa. Oli hydraalisillakin vehkeillä tehnyt tiukkaa irrota... No onneksi vein enkä tuhlannut toista päivää sen kanssa taistelemiseen Toivotaan että toinen laakeri ei ihan vielä mene
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Vasen etunapa
Mårå
Nå nyt on oikea etunapa vaihdettu, oli ihan mukavasti "tarttunut" vetoakseli spooreihin. Väkivaltaa ei kuitenkaan tarvinnut käyttä, isolla(siis oikeasti iso) ulosvetäjällä veto päälle ja pari tuntia myöhemmin oli irronnut. Oleellista tässä on että se ulosvetäjä todella on riittävän jykevä ettei anna periksi tai jousta mihinkään suuntaan....aika tekee loput.
Lopputulosta ei vielä pääse kokeilemaan, odottelen että DHL tuo ovelle uuden hihnapyörän laturiin. Vanha vapaaakytkimellä oleva hihnapyörä oli jokseenkin tuhoutunut mutta itse laturi on vielä ihan kunnossa = laakerit kunnossa ja akseli suora vaikkakin risa hihnapyörä aika lailla vemputti.
Nå nyt on oikea etunapa vaihdettu, oli ihan mukavasti "tarttunut" vetoakseli spooreihin. Väkivaltaa ei kuitenkaan tarvinnut käyttä, isolla(siis oikeasti iso) ulosvetäjällä veto päälle ja pari tuntia myöhemmin oli irronnut. Oleellista tässä on että se ulosvetäjä todella on riittävän jykevä ettei anna periksi tai jousta mihinkään suuntaan....aika tekee loput.
Lopputulosta ei vielä pääse kokeilemaan, odottelen että DHL tuo ovelle uuden hihnapyörän laturiin. Vanha vapaaakytkimellä oleva hihnapyörä oli jokseenkin tuhoutunut mutta itse laturi on vielä ihan kunnossa = laakerit kunnossa ja akseli suora vaikkakin risa hihnapyörä aika lailla vemputti.
Re: Vasen etunapa
Mistä hommasit tuon hihnapyörän?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977