Takajarrupalat
Takajarrupalat
Onnistuuko jarrupalojen vaihto taakse normi hylsysarjalla ulkona? Vai tarvitseeko hankkia jotain erikoistyökaluja? Autohan on 1.8t vm 2006. Jos jollakin ois vielä laittaa työohjetta, niin siitäkään en pahastu.
SC 1.8t 03/2006.
Re: Takajarrupalat
Onnistuuhan se mutta jos on niinkuin mulla eli männät oli kiertyneet jo ulos asti niin piti virittää ruuvipenki tuoliin kiinni ja asettaa satula/mäntä siihen puristukseen ja pyörittää mäntä takaisin. Ellet ota letkua irti ja ilmaa jarruja samalla..Ruispala kirjoitti:Onnistuuko jarrupalojen vaihto taakse normi hylsysarjalla ulkona? Vai tarvitseeko hankkia jotain erikoistyökaluja? Autohan on 1.8t vm 2006. Jos jollakin ois vielä laittaa työohjetta, niin siitäkään en pahastu.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Takajarrupalat
näinhän se taisi olla. jos levyjä alkaa irrotteleen niin sitten torx-avainsarja.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Takajarrupalat
Siihen mäntien sisäänpainamiseen on oma työkalunsa olemassa myös. Omastani onnistuin saamaan männät sisään kärkipihdeillä pyörittelemällä ja painamalla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Takajarrupalat
2 miestä toinen vääntää ruuvipuristinta samaan tahtiin kun toinen kääntää papukaijoilla mäntää sisään.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Takajarrupalat
Tästä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... aa-191255/
Ei tarvitse apumiehiä, ei "sopimattomia" työkaluja, eikä ole riskiä rikkoa koko jarrusatulaa tämän jälkeen .
Ei tarvitse apumiehiä, ei "sopimattomia" työkaluja, eikä ole riskiä rikkoa koko jarrusatulaa tämän jälkeen .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takajarrupalat
Itselläni on tuo sarja ja voin suositella - toimii NG:n takasatuloissa hienosti.petrisa kirjoitti:Tästä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... aa-191255/
Ei tarvitse apumiehiä, ei "sopimattomia" työkaluja, eikä ole riskiä rikkoa koko jarrusatulaa tämän jälkeen .
Saabiton Saabisti
Re: Takajarrupalat
Tsemppiä remonttiin. Jarrurempassa tarkistan aina mänän tiivisteen alle ennen takaisinpainelua. Tonetistä tommonen tuubi mukaan, ja siitä vähän rasvaa männäntiivisteen alle:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602212/J ... 20ml-tuubi
Parhaassa tapauksessa käyttäisin männät ulkona kokonaan ja hieroisin liat pois 800 paperilla.
Käytettyjen autojen jarrutäristykset ja puoltamiset johtuvat usein siitä, ettei rempan yhteydessä käytetä osia auki, putsata ja rasvata kunnolla. Touollaisen jarrumännän jos painaa takaisin sylinteriin, niin ongelmia tulee.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602212/J ... 20ml-tuubi
Parhaassa tapauksessa käyttäisin männät ulkona kokonaan ja hieroisin liat pois 800 paperilla.
Käytettyjen autojen jarrutäristykset ja puoltamiset johtuvat usein siitä, ettei rempan yhteydessä käytetä osia auki, putsata ja rasvata kunnolla. Touollaisen jarrumännän jos painaa takaisin sylinteriin, niin ongelmia tulee.
EX: 9³SS BioPower
Re: Takajarrupalat
Vielä haluaisin udella, että millaisella hylsyllä satulan saa irti? Joku torxin tapainen?
SC 1.8t 03/2006.
Re: Takajarrupalat
Satulan runko on e-torxilla kiinni
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Takajarrupalat
Eikös tuossa edellä jo joku maininnut että Torx.
Lisäksi syytä huomata, että autossa on runsaasti "ulkopuolisella" torxilla olevia pultteja, joiden irroitukseen tarvitaan torx-hylsyjä.
Kannattaa siis hankkia työkalusarja, jossa on mm. torx-kärjet sekä torx-hylsyt.
Lisäksi syytä huomata, että autossa on runsaasti "ulkopuolisella" torxilla olevia pultteja, joiden irroitukseen tarvitaan torx-hylsyjä.
Kannattaa siis hankkia työkalusarja, jossa on mm. torx-kärjet sekä torx-hylsyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takajarrupalat
Tosta voi kattoa juutuubin ihmeellisestä maailmasta rohkaisuksi pari videota.
http://www.youtube.com/watch?v=yt-N4Kie95s
http://www.youtube.com/watch?v=RjtQtPpaSjY
http://www.youtube.com/watch?v=yt-N4Kie95s
http://www.youtube.com/watch?v=RjtQtPpaSjY
ex: 9-3 1.8t Vector
Re: Takajarrupalat
Nyt ois palat vaihdettu ja auto katsastettu. Muuten kaikki kunnossa paitsi käsijarrukahva nousee liian ylös. Eli miten säädetään käsijarruvaijerit?
SC 1.8t 03/2006.
Re: Takajarrupalat
Ei palojen ja/tai levyjen vaihdon yhteydessä tarvitse käsijarruvaijereita säätää. Tämä ei tietenkään koske tapauksia, joissa perussäätö on ollut pielessä (kahva noussut liian ylös) jo ennen vaihtotyötä.
Käsijarrusysteemissä on automaattisäätö. Itse ainakin olen tuon "säädön" suorittanut vain siten, että pumppailee käyttöjarrua pitkään paikallaan ollessa ja käsijarru vapautettuna. Tämän jälkeen käsijarru nappaa kiinni kuten sen kuuluukin.
Käsijarrusysteemissä on automaattisäätö. Itse ainakin olen tuon "säädön" suorittanut vain siten, että pumppailee käyttöjarrua pitkään paikallaan ollessa ja käsijarru vapautettuna. Tämän jälkeen käsijarru nappaa kiinni kuten sen kuuluukin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takajarrupalat
Mikäli kahva nousee liian korkealle, löytyy vaijerin säätö etupenkkien välisestä kyynärnojan alla olevasta säilytystilasta, kumisen kolikkotelineen alta.
Saabiton Saabisti