DPF:n tyhjentäminen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
DPF:n tyhjentäminen
Saabin hiukkaspönttö on tullut tiensä päähän, joten ajattelin hankkiutua pöntön sisuskaluista eroon.
Onko kukaan tyhjentänyt omaa hiukkassuodatintaan ja jättänyt vain peltikuoret paikalleen, kiinnostaisi tietää miten sieltä saa sisukset helppoiten ulos?
Ohjelmallista poista taitaa tehdä ainoastaan kaksi paikkaa?? Vaasassa ja Mäntsälässä,
samalla ajattelin poistattaa myös EGR:kin
Onko kukaan tyhjentänyt omaa hiukkassuodatintaan ja jättänyt vain peltikuoret paikalleen, kiinnostaisi tietää miten sieltä saa sisukset helppoiten ulos?
Ohjelmallista poista taitaa tehdä ainoastaan kaksi paikkaa?? Vaasassa ja Mäntsälässä,
samalla ajattelin poistattaa myös EGR:kin
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Ainakin motorcom/saabcom.fi löytyi kun hiljattain vaihtoehtoja kartoitin.
Koska aihe kiinnostaa, kysäisenpä samalla miten samassa pöntössä mahdollisesti sijaitsevan katin saa säilymään ehjänä?
Edit: Perhana Mäntsälässähän tuo onkin...
Koska aihe kiinnostaa, kysäisenpä samalla miten samassa pöntössä mahdollisesti sijaitsevan katin saa säilymään ehjänä?
Edit: Perhana Mäntsälässähän tuo onkin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tyhjentäminen
SS kirjoitti:Ainakin motorcom/saabcom.fi löytyi kun hiljattain vaihtoehtoja kartoitin.
Koska aihe kiinnostaa, kysäisenpä samalla miten samassa pöntössä mahdollisesti sijaitsevan katin saa säilymään ehjänä?
Edit: Perhana Mäntsälässähän tuo onkin...
Ai siinä on katti samassa pöntössä??, se tekeekin hommasta ilmeisesti jonkun verran monimutkaisempaa, ellei jopa mahdotonta?
Olisiko J Carlssonilla parempaa tietoa?
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Ei ole mahdotonta, aika nätti homma lopulta. Pöntössä on sekä katti että DPF, mutta DPF on taaempana, katti lähempänä moottoria. Kennot ovat pöntön sisällä erilliset ja näyttävät erilaisilta, DPF on tiheämpää neliömäistä keramiikkaa, hapetuskatalysaattori on hunajakennomaista ja virtaavampaa. Hiukkassuodatin lähtee kun vähän hajottaa sen keramiikkaa ja nostaa palasina pois, sen saa sieltä poistettua niin että katti jää koskemattomaksi.
Katin paikalleen jätön vaikutushan on että auto ei haise "lamppuöljylle" (palamattomat hiilivedyt) kuten vanhemmat dieselit, vaan "uimahallille" (typen oksidit). Jos EGR:n jättää toimintaan ja poistaa DPF:n, niin pakokaasun haju ei muutu vakiosta mitenkään. Mutta on se EGR sen verran iso ongelma käytettävyyden ja luotettavuuden kannalta että kannattaa poistaa samalla.
Muistakaa vielä, että autossa on vielä lisäksi turbon jälkeen esikatalysaattori kuten bensaversioissakin, mutta DPF on aina pääkatalysaattorin vieressä siellä isommassa pöntössä auton alla, johon tulee myös paineanturin letku.
Katin paikalleen jätön vaikutushan on että auto ei haise "lamppuöljylle" (palamattomat hiilivedyt) kuten vanhemmat dieselit, vaan "uimahallille" (typen oksidit). Jos EGR:n jättää toimintaan ja poistaa DPF:n, niin pakokaasun haju ei muutu vakiosta mitenkään. Mutta on se EGR sen verran iso ongelma käytettävyyden ja luotettavuuden kannalta että kannattaa poistaa samalla.
Muistakaa vielä, että autossa on vielä lisäksi turbon jälkeen esikatalysaattori kuten bensaversioissakin, mutta DPF on aina pääkatalysaattorin vieressä siellä isommassa pöntössä auton alla, johon tulee myös paineanturin letku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tyhjentäminen
jcarlson kirjoitti:Ei ole mahdotonta, aika nätti homma lopulta. Pöntössä on sekä katti että DPF, mutta DPF on taaempana, katti lähempänä moottoria. Kennot ovat pöntön sisällä erilliset ja näyttävät erilaisilta, DPF on tiheämpää neliömäistä keramiikkaa, hapetuskatalysaattori on hunajakennomaista ja virtaavampaa. Hiukkassuodatin lähtee kun vähän hajottaa sen keramiikkaa ja nostaa palasina pois, sen saa sieltä poistettua niin että katti jää koskemattomaksi.
Katin paikalleen jätön vaikutushan on että auto ei haise "lamppuöljylle" (palamattomat hiilivedyt) kuten vanhemmat dieselit, vaan "uimahallille" (typen oksidit). Jos EGR:n jättää toimintaan ja poistaa DPF:n, niin pakokaasun haju ei muutu vakiosta mitenkään. Mutta on se EGR sen verran iso ongelma käytettävyyden ja luotettavuuden kannalta että kannattaa poistaa samalla.
Muistakaa vielä, että autossa on vielä lisäksi turbon jälkeen esikatalysaattori kuten bensaversioissakin, mutta DPF on aina pääkatalysaattorin vieressä siellä isommassa pöntössä auton alla, johon tulee myös paineanturin letku.
Täytyykö pönttö siis rälläköidä auki jotta pystyy pelkän DPF:n poistaan, vai onko jotain hyvää kikkaa poistoon.
Jos tyhjään koko pöntön(myös katin), niin meneekö auto päästöistä läpi katsastuksessa?
Oletko J Carlson tekemässä reissua tänne etelän suuntaan lähiaikoina, kun Tällä Saabilla ei Vaasaan asti pääse.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Pönttö rälläköidään auki ja hitsataan takaisin kiinni tyhjennyksen jälkeen. Menee se yhtä hyvin läpi vaikka katinkin poistaisi, katsastuksessa mitataan vain savutus.
On tässä kesän aikana varmasti johonkin väliin reissua tulossa etelä-suomeen, tai ainakin 200km säteelle helsingistä.
On tässä kesän aikana varmasti johonkin väliin reissua tulossa etelä-suomeen, tai ainakin 200km säteelle helsingistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tyhjentäminen
jcarlson kirjoitti:Pönttö rälläköidään auki ja hitsataan takaisin kiinni tyhjennyksen jälkeen. Menee se yhtä hyvin läpi vaikka katinkin poistaisi, katsastuksessa mitataan vain savutus.
On tässä kesän aikana varmasti johonkin väliin reissua tulossa etelä-suomeen, tai ainakin 200km säteelle helsingistä.
voiko pöntön tyhjentää etukäteen, ja ajella sitten vaikka vaasaan. Vai meneekö Auto limppiin ilman pöntön sisuskaluja??
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Kyllä voi aivan hyvin tyhjentää pöntön etukäteen, ei aiheuta limppiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Tämä kiinnostaisi itseänikin, paljonkohan tuo suodattimen poisto putkesta tulisi kustantamaan?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
- Paikkakunta: Rauma
Re: DPF:n tyhjentäminen
Tänään ehjättiin lopullisesti DPF Vaasan nurkilla. Auto meni vähän väliä limppiin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi muutaman minuutin kunnes taas limppiin. Jos DPF regeni joskus onnistui niin pari sataa kilometriä toimi suht koht normaalisti kunnes taas meni vikatilaan. Vaasassa selvisi että pömpeli oli ihan tukossa kun vasta 155000 oli mittarissa ja siitäkin suurin osa maantieajoa. Korjauksen jälkeen testirundilla tuli todella runsaasti savua ja ahdotkaan ei ihan yltänyt pyydettyyn. Vikahan löytyikin: ahtimen putki joka siis on siinä koneen kyljessä oikealla (se iso paksu kuminen) oli revennyt n. 4cm verran kyljestään. Eli sieltä vuoti ilmaa pihalle juuri ennen imusarjaa. Tämäkin vika jäi piiloon kun kaikki savut jäi sinne loukkuun tukkeuttamaan filtteriä. Ties kuinka kauan se putki ollut halki! Koska merkkiliikkeestä uusi kumiputki maksaa yli 200 euroa, päätin tehdä lyhyestä metalliputkesta halkeaman kohdalle parilla klemmarilla väliaikaispaikan kunnes eBay toimittaa uuden osan. Nyt auto toimii todella nätisti ja savuakaan ei enää peräpeileistä näy kuin pikku pölähdys. Toivotaan että menee katsastuksen päästömittauksista läpi, mutta siihen on vielä vuosi aikaa joten nou hätä. Kyllä vaan Vaasan reissu kannatti, suosittelen.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tyhjentäminen
Tänään kun ajelin autoa pajalle, niin ihmettelin savutusta vaikka DPF oli vielä paikallaan.
Voiskohan se viitata kanssa ahtoletkun halkeamiseen, ahdot jäävät myös vähäsen pyydetystä.
Voiskohan se viitata kanssa ahtoletkun halkeamiseen, ahdot jäävät myös vähäsen pyydetystä.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: DPF:n tyhjentäminen
Itse menossa tänään myös kyseiseen operaatioon Vaasaan. Kesken jääneet poltot, öljyn lisääntyminen ja pelko Tids muuttumisesta V-teciksi riittivät perusteluiksi..
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: DPF:n tyhjentäminen
Nyt on DPF tyhjätty, mutta mutta auto savuttaa alakierroksilla vedättäessä
jonkinverran.
Ylin ahtoputki oli ehjä, yhden läppäakselin juuresta vuotanut runsaasti nokea ja oljyä.
VOiko tämä aiheuttaa savutusta, vai mikä noin ylipäätänsä aiheuttaa savutusta??
jonkinverran.
Ylin ahtoputki oli ehjä, yhden läppäakselin juuresta vuotanut runsaasti nokea ja oljyä.
VOiko tämä aiheuttaa savutusta, vai mikä noin ylipäätänsä aiheuttaa savutusta??
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com