Akun vaihto 9-3 SS
Akun vaihto 9-3 SS
Akku tullut todennäköisesti tiensä päähän, startti pyörähti laiskasti parilla käynnistyskerralla ja kolmannella ei jaksanut enää pyöriä ollenkaan.
Kävin ostamassa uuden Vartan 74ah akun ja oli tarkoitus vaihtaa se itse tilalle, mutta:
yritin irrottaa vanhan akun miinusnapaa ensin, ja kun olin saanut pulttia pari kierrosta löysennettyä, alkoi kuulumaan ilkeän kuuloinen rätinä / alkava kipinöinti. Sen verran alkoi kädet tärisemään, että ruuvasin rätinän säestelemänä johtimen takaisin kireälle...
Sähkötekniikkaa huonosti tuntevana olettaisin kuitenkin, että jos tuollaista rätinöintiä esiintyy, niin akku purkaa itseään eikä sitä ehkä ole kovin turvallista vaihtaa, vai olenko väärässä? Vai onko pieni rätinä normaalia? Kovin paljoa ei luonnollisesti kiinnostaisi ottaa riskiä ja alkaa uusimaan ajotietokoneita tee se itse akun vaihtamisen jälkeen...
Vinkkejä / kokemuksia ? Ja varmuudella kyseessä oli siis miinusnapa mitä yritin irroittaa ensin...
Kävin ostamassa uuden Vartan 74ah akun ja oli tarkoitus vaihtaa se itse tilalle, mutta:
yritin irrottaa vanhan akun miinusnapaa ensin, ja kun olin saanut pulttia pari kierrosta löysennettyä, alkoi kuulumaan ilkeän kuuloinen rätinä / alkava kipinöinti. Sen verran alkoi kädet tärisemään, että ruuvasin rätinän säestelemänä johtimen takaisin kireälle...
Sähkötekniikkaa huonosti tuntevana olettaisin kuitenkin, että jos tuollaista rätinöintiä esiintyy, niin akku purkaa itseään eikä sitä ehkä ole kovin turvallista vaihtaa, vai olenko väärässä? Vai onko pieni rätinä normaalia? Kovin paljoa ei luonnollisesti kiinnostaisi ottaa riskiä ja alkaa uusimaan ajotietokoneita tee se itse akun vaihtamisen jälkeen...
Vinkkejä / kokemuksia ? Ja varmuudella kyseessä oli siis miinusnapa mitä yritin irroittaa ensin...
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Nopeasti vaan irti, on siellä aina hieman taustakulutusta, riippuen kauanko auton sammuttamisesta on kulunut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Sillä nyt ei ole "rätinän" suhteen mitään merkitystä kumpaa akunkenkää olet irroittamassa, samalla tavalla se virtapiiri katkeaa.
Odotithan jokusen minuutin, että autosta ehti väylä sammua ennen kuin kävit irroittamaan akunkenkää? Pieni kipinöinti on ihan normaalia, mutta ei sieltä levossa pitäisi sellaisia virtoja kulkea, että kovin rätisisi. Normaali ns. vuotovirta on siinä 100mAh tai alle.
Oma turvallisuushan tuossa ei ole vaarassa vaikka kipinöisi enemmänkin, mutta en laittaisi uutta akkua siihen kuolemaan, jos vuotovirroista ei ole mitään tietoa. Voihan se vanha akkukin olla vain latausta vailla..? Jos akkua käy irroittamaan väylän ollessa aktiivinen, niin eräässä toisen merkkisessä sillä saa nätisti BSI-yksikön vaihtokuntoon... Saabissa se ei taida olla kovinkaan todennäköistä (mutua).
Odotithan jokusen minuutin, että autosta ehti väylä sammua ennen kuin kävit irroittamaan akunkenkää? Pieni kipinöinti on ihan normaalia, mutta ei sieltä levossa pitäisi sellaisia virtoja kulkea, että kovin rätisisi. Normaali ns. vuotovirta on siinä 100mAh tai alle.
Oma turvallisuushan tuossa ei ole vaarassa vaikka kipinöisi enemmänkin, mutta en laittaisi uutta akkua siihen kuolemaan, jos vuotovirroista ei ole mitään tietoa. Voihan se vanha akkukin olla vain latausta vailla..? Jos akkua käy irroittamaan väylän ollessa aktiivinen, niin eräässä toisen merkkisessä sillä saa nätisti BSI-yksikön vaihtokuntoon... Saabissa se ei taida olla kovinkaan todennäköistä (mutua).
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Kipinöintiä ei tosiaan tullut, mutta ikävän kuuloista rätinöintiä. Auto ei tietenkään ollut käynnissä ennen vaihtoyritystä, ovia suljin tietysti kauko-ohjauksella enkä sen jälkeen kyllä hirveesti odotellut yhtään ajattelemattomuuttani, oli ehkä virhe.
Omaa turvallisuus tuskin uhattuna pienien rätinöintien ja kipinöintien johdosta, mutta lähinnä auton tietsikajärjestelmien kohtalo rupesi huolestuttamaan. Taidanpa yrittää uusiksi ja vetää liittimien nopeasti vain irti, tuli pientä rätinää tai ei. Vanha akku on muutenkin alkuperäinen eli riittävän iäkäs, joten vaikka olisikin ollut vain latausta vailla, niin tän uuden voi muutenkin laittaa tilalle ensi talvea ym. ajatellen
raportoin myöhemmin mitenkä kävi
Omaa turvallisuus tuskin uhattuna pienien rätinöintien ja kipinöintien johdosta, mutta lähinnä auton tietsikajärjestelmien kohtalo rupesi huolestuttamaan. Taidanpa yrittää uusiksi ja vetää liittimien nopeasti vain irti, tuli pientä rätinää tai ei. Vanha akku on muutenkin alkuperäinen eli riittävän iäkäs, joten vaikka olisikin ollut vain latausta vailla, niin tän uuden voi muutenkin laittaa tilalle ensi talvea ym. ajatellen
raportoin myöhemmin mitenkä kävi
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Vs: Akun vaihto 9-3 SS
Tuikkasin c5 ranskikseen navat +->- ja-->+
Mikään ei "autosta" kuollut. Päinvastoin tais tehdä vaan höpöniä ranskattarelle. Haihtui kondenssi vesi liittimistä kiusaamasta
Mikään ei "autosta" kuollut. Päinvastoin tais tehdä vaan höpöniä ranskattarelle. Haihtui kondenssi vesi liittimistä kiusaamasta
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Vs: Akun vaihto 9-3 SS
Tuikkasin c5 ranskikseen navat +->- ja-->+
Mikään ei "autosta" kuollut. Päinvastoin tais tehdä vaan höpöniä ranskattarelle. Haihtui kondenssi vesi liittimistä kiusaamasta
Mikään ei "autosta" kuollut. Päinvastoin tais tehdä vaan höpöniä ranskattarelle. Haihtui kondenssi vesi liittimistä kiusaamasta
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Oho!! Mikäs tää tupla postaus oli!!
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Silti yleisesti turvallisempaa on koskea plusnapaan työkaluilla vasta sen jälkeen, kun miinuskaapeli on irrotettu. Jos miinuskaapelin ollessa kytkettynä sattuu avaimella hipaisemaan runkoa samalla kun on pyörittelemässä plussan mutteria, tulee vähän isompi räsähdys. Jossain laitteissa vahingon todennäköisyys on suurempi kuin toisissa. Pätevä vinkki silti. Miinusmaadoitetuissa siis näin.Jarsan kirjoitti:Sillä nyt ei ole "rätinän" suhteen mitään merkitystä kumpaa akunkenkää olet irroittamassa, samalla tavalla se virtapiiri katkeaa.
Tämä turvallisuusvinkki on vähän samaa sarjaa kuin se, ettei akun päällä säilytetä työkaluja asennuksen aikana. Varsinkaan, jos akun navat ovat paljaana.
Tupla- ja moninkertaisia postauksia tulee, jos painaa Lähetä-nappia enemmän kuin kerran. Pitää vaan odotella rauhassa, vaikkei lähettämäsi viesti heti päivitykään näkyviin. Ylimääräiset viestit pystyy poistamaan oikeassa reunassa olevalla ruksi-napilla niin kauan, kun viesti on ketjun viimeisenä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Ok. Käytän tapatalk ohjelmaa. Täytyy muistaa että tuo poisto tapahtuu forumin omilla sivuilla. Tässä sitä ei ole. Ainakaan en löytänyt.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Jep, siksi kirjoitinkin, että "rätinän" suhteen.jus kirjoitti:Silti yleisesti turvallisempaa on koskea plusnapaan työkaluilla vasta sen jälkeen, kun miinuskaapeli on irrotettu.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: Akun vaihto 9-3 SS
Tehtiin varmuuden vuoksi kaverin kanssa sillä tavalla, että heitettiin toisesta akusta apukaapeleilla virtaa Saabiin vaihdon ajaksi, eli auto ei jäänyt missään vaiheessa virrattomaksi. Nyt muuten hyrrää ja käynnistyy melko lailla eri tavalla vanha akku taisi olla 5v ikäinen jo.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1