Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Eli niikun otsikossa lukee kytkimen pääsylinterin vaihdon jälkeen ei vakkari enää toiminut.
Onko kellään kokemuksia mikä voisi olla vikana? Vaihdon yhteydessä käytin ECUn johdon irti että sain käden mahtuu paremmin (ahdas) :) . Saattaa silläkin olla vaikutusta... Mittarissa näkyy kyllä vakkarin valo kun laittaa ON asentoon mutta ei mee SETistä päälle.
9-3 sc -07
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Minkäslainen anturi kytkinpolkimella on?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tuossahan se vastaus jo tulikin kysymysmuotoon asetettuna. :) Ääni pohjaan jääneelle/paikaltaan irroneelle kytkinpolkimen anturille. Kokemusta on.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Itsellä ihan sama ongelma ja ilmeni kun laitoin softatun ecun sisään. Voi toki olla mitä vain, mutta softaajan kanssa katottu ettei softassa ole vika. Voiko ecun irrottaminen "väärin" saada tämän aikaan?
EX: 9³SS BioPower
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eikös Jusahh ole myös tuota kytkintä vaihdatellut?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Joo jokainen pultti rintapellistä eteenpäin on varmaan ollut jossain vaiheessa irti ;) Mutta vakkari lakkasi toimimasta tosiaan yhtäkkiä, pitää testailla tuota kytkimen anturia. Siitä pitäisi tulla kyllä selkeä vikakoodi, OP-COM ei valita siitä.

Vikakoodit P0461-00
P0573-00 Brake Switch Circuit High...

Ensimmäinen taitaa liittyä polttoainemittariin, joka reistailee viinakäytöllä.
EX: 9³SS BioPower
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Pitääpä kattoo sinne polkimiin oisko sieltä irronnu jotai
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Mallu »

En kyllä huomannu että ois ollu liittimis hämminkiä... Eikä anna mitään vikakoodia :?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mitenkäs tuo jarrupolkimen asentoanturi vaihdetaan?
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jaahas, brake circuit error. WIS kertoo, että pitäisi vaihtaa jarrupolkimen anturit. Vaihdettu ja eipä taaskaan auttaneet Saabin elvytysyritykset.

Mitäs sitten? Tässä on vikakoodilista OP-COM:ista
B3981-00
U2100-00
C0547-04

Mikä on vakionopeudensäätimen toiminta-alue?
EX: 9³SS BioPower
Mallu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 11:22

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Mallu »

Vika korjattu.
Syy kytkinpoljin ei koskenut anturiin. Eli eihän se toimi kun kones luule että kytkin on pohjas :)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mallu kirjoitti:Vika korjattu.
Syy kytkinpoljin ei koskenut anturiin. Eli eihän se toimi kun kones luule että kytkin on pohjas :)
Hieno homma Mallu! Arvaappahan tuliko oma vikaisin kolkki kuntoon, kun revin ne kaikki muovit pois jalkatilasta ja vaihdoin "samalla" kaikki anturit, myös jarrupolkimen.

Vähän katkeruutta jo kuulee omasssa äänessä.
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Nyt tarvittaisiin vähän apua kytkentäkaavon tulkinnassa. Mitä ovat laitteet H24-2 H102-1?

Vian historia vielä kerran:
- P05730 Brake Switch Circuit High, Jarrupolkimen asentoanturi vaihdettu. Anturin sijainti
- WIS:n mukaan testattu, että anturille tulee napaan 4 12V jännite, OK
- ECU:n pinni 27 (Black-Yellow) ja anturin napa 3 välinen johdin testattu, ei toimi
- Tökättiin nuppineula n. 0,5m päähän ECU:npinni 27:stä -> ECU:n liittimen pää toimii.

Vika on siis välillä yllä olevassa kytkentäkaaviossa "anturin 134 ja laitteen H24-2 välillä". Osaako joku kertoa mitä nuo laitteet ovat?
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Sain tietooni tällä välin, että 2003-autossa on sama kytkentäkaavio sellaisella eroavuudella, että H24-2:n tilalla on H42-2. Kytkentäkaaviosta liitinkappaleluettelosta luntattuna H42-2 kerrotaan olevan harmaa 42-napainen liitin akun edessä vasemman tukikehikun sivussa. Ja vastaavasti H102-1 on 102-napainen liitinkappale kuskin A-pilarin juurella."

H42-2
H102-1
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Haha! Taas oli niin meikäläisen tuuria. Johtosarjaa paikallaan pitävä klemmari oli hinkannut johtosarjan poikki akun alta. Tämän johdosta vakkarin signaalipiuha oli täysin poikki.

Korjauksena käytettiin 10cm pätkä johtoa ja kolvia sekä teippiä.

Tässä vähän kuvia ongelman korjauksesta:
Vakionopeudensäätimen signaalipiuhan mitausta.
vikakohta
korjattu liitos
korjattu liitos
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin