Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Miten toi b235r kytkin meneekö se heittämällä paikalleen b207e:hen? Siks kysyn et tietää ehottaa. Kytkimen vaihtaa kuitenki joku joka ei ole saabbeja hirveesti värkänny. Kuin iso hinta ero on b235r ja b207e kytkinpaketeiĺla?
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Muistaakseni tässä samassa viestiketjussa muutama sivu taakse päin on juttua tuosta b235R:n sovittamiseen tarvittavista asioista.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Slednecks kirjoitti:Miten toi b235r kytkin meneekö se heittämällä paikalleen b207e:hen?
Sivulta 9 alkaa ainakin minun tutkimukset kytkimen sopivuudesta kuvien kera. Kerran kun luet tekstin läpi,10min, niin pitäisi olla homma hanskassa.
Isoin huomio; kytkimen kohdistuksessa käytettävä holkkeja, jos et vaihda mitään muuta kuin kytkimen.

Hintaeroa en miettisi, koska b207e/l kytkin ei sinulle riitä. ADVaraosassa B235R kytkinpaketti oli n. 30€ halvempi, kuin riittämätön vakiokytkin.
Slednecks kirjoitti:Kytkimen vaihtaa kuitenki joku joka ei ole saabbeja hirveesti värkänny.
Nyt kuulostaa hasardilta. Pelkään, ettei kytkimen ilmaus onnistuekalla. Siihenkin löytyy ohjeet tästä threadista. Purkamisessa riittää muuten aupurungon irroittaminen vain puoliksi, vasemmalta puolelta, jolloin oikean puolen pultit ovat löysällä. Näin apurunkoa pääsee avaamaan juuri sopivasti siten, että vaihteisto lähtee pois, mutta moottori on kivasti kannossa oikealla puolella. Apurungon pultit tulisi vaihtaa, kun ne on kerran avattu. Turvallisuusasia.
EX: 9³SS BioPower
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Kiitoksia tästä! Pitääpä keskustella asiasta liikkeen kanssa jos saisi kytkimen marmorille vaihtoon ! :)
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mitä vaihteistoöljyä loppukäyttäjät suosittelee?
Redlinen mtl? GM?


Edit: Muistaako kukaan paljonko sitä menee? M6:een
Viimeksi muokannut hei9n, Pe Syys 12, 2014 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja supersaab »

MTL, sulavoituu vaihdot mukavasti.
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Jos muistan oikein, niin 2, 2ltr täysin tyhjään laatikkoon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

Moi,

omassa saabissa on ruvennut kytkin hieman luistamaan (tehonlisäysten vuoksi :twisted: ) ja olen nyt selannut tätä viestiketjua lävitse muutamaan otteeseen löytääkseni parhaan ratkaisun uuden kytkimen hankintaan. Tarkoitus on hoitaa asennus itse.
Jos saisin alla oleviin kyssäreihin vielä vastaukset, niin toivottavasti omat olettamukset varmistuisi entisestään, thänks :)

Auto on siis 9-3 SS 1.8t vm. -05

- Autosta ei pitäsi löytyä kaksoismassavauhtipyörä vaan kiinteä vauhtipyörä? Eikä uutta vauhtipyörää tarvinne hankkiakaan(?) vai tarviiko jos autolla on ajettu 200tkm?
- Kytkimeksi sopisi heittämällä ilman mitään asennusongelmia tuo Sachsin vahvistettu kokoonpano? -> http://tinyurl.com/qjvf8da
- Samalla täytyy asentaa uusi työsylinteri?
- Sekä kampiakselin takastefa? Tarviiko vaihtaa muita stefoja?
- Apurungon pultit on kait hyvä vaihtaa?
- Onko nelipyöräsuuntaus tehtävä kytkimen vaihdon jälkeen?
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

northwave81 kirjoitti:- Autosta ei pitäsi löytyä kaksoismassavauhtipyörä vaan kiinteä vauhtipyörä? Eikä uutta vauhtipyörää tarvinne hankkiakaan(?) vai tarviiko jos autolla on ajettu 200tkm?
- Kytkimeksi sopisi heittämällä ilman mitään asennusongelmia tuo Sachsin vahvistettu kokoonpano? -> http://tinyurl.com/qjvf8da
- Samalla täytyy asentaa uusi työsylinteri?
- Sekä kampiakselin takastefa? Tarviiko vaihtaa muita stefoja?
- Apurungon pultit on kait hyvä vaihtaa?
- Onko nelipyöräsuuntaus tehtävä kytkimen vaihdon jälkeen?
- pitäisi olla kiinteällä vauhtipyörällä ja jos ei ole luistateltu "siniseksi", on todennäköisimmin uudelleenkäytettävissä
- Sachcs:n vahvistettu (mallia "Aero") menee "heittämällä" paikoilleen - on tosin tarkoitettu käytettäväksi kaksoismassavauhtipyörän kanssa (levystä puuttuu jouset) -> tyhjäkäynnillä saattaa kuulua mekaanista sivuääntä
- ilman muuta uusi työsylinteri ja aito Saab-osa - tässä kohtaa ei kannata säästää, sillä työmäärä osan lauetessa on käytännössä sama kuin kytkimenvaihdossa
- kampiakselin takastefa ja vaihteiston poskistefat (vetareiden ulostulot)
- muistaakseni WIS ei neuvo vaihtamaan apurungon pultteja - omaani en vaihtanut
- apurungon vastamutterit ovat "kelluvia" ja mahdollistavat apurungon asennuksen eri asentoon kuin se aiemmin oli, joten nelipyöräsuuntaus on suositeltava
Saabiton Saabisti
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

TommyW kirjoitti: - pitäisi olla kiinteällä vauhtipyörällä ja jos ei ole luistateltu "siniseksi", on todennäköisimmin uudelleenkäytettävissä
- Sachcs:n vahvistettu (mallia "Aero") menee "heittämällä" paikoilleen - on tosin tarkoitettu käytettäväksi kaksoismassavauhtipyörän kanssa (levystä puuttuu jouset) -> tyhjäkäynnillä saattaa kuulua mekaanista sivuääntä
Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuo kiinteä vauhtipyörä ja Sachsin kytkinpaketti kuitenkin toimii keskenään. Eli silloin ei vissiin ole järkevää ruveta vaihtamaan kaksoismassaan? Onko tuo mekaaninen sivuääni (jos sellaista kuuluu) haitaksi?

Keksisin nimittäin muutakin käyttöä tuolla vauhtipyörän hinnalla. Nopee googlaus antoi LUKin vauhtipyörän hinnaksi pari sataa... ja Neo Brothers myy alkuperäistä 350 euron hintaan :/
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Juu, toimivat yhteen ja haittakin on vain "kosmeettinen".
Saabiton Saabisti
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja markkula »

Tuossa 9-5 aeron (b235r) kytkimessä olisi ne jouset ja hintakin sopivasti kohdallaan.
Holkeiksi asennukseen vein korjaamolle pätkän muovista paineilmaputkea. Sitä tarvitaan vain asennusvaiheessa kohdistukseen.
9-5 2.0 Tid 2010
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

markkula kirjoitti:Tuossa 9-5 aeron (b235r) kytkimessä olisi ne jouset ja hintakin sopivasti kohdallaan.
Holkeiksi asennukseen vein korjaamolle pätkän muovista paineilmaputkea. Sitä tarvitaan vain asennusvaiheessa kohdistukseen.
Juu, tuo on käynyt kyllä mielessä, mutta ymmärsin joidenkin puheista, että tässä yhdistelmässä on ongelmana säilyttää alkuperäinen "kytkintuntuma"? Kytkin ottaa ainoastaan ihan pohjaan painettuna ja joitain muitakin "pumppaamisongelmia" oli jollain ollut ym... Vai oliko nämä vain joitain yksittäistapauksia?
Muuten, paljonko on tuon B235R-kytkinpaketin hinta?

Tavoitteena siis alkuperäinen tuntuma/toiminta vahvemmalla kytkimellä :wink:
TommyW kirjoitti:- ilman muuta uusi työsylinteri ja aito Saab-osa - tässä kohtaa ei kannata säästää, sillä työmäärä osan lauetessa on käytännössä sama kuin kytkimenvaihdossa
Vielä varmistuksena, eli työsylinterin on oltava Aeron kytkimeen sopiva vai ovatko nämä jotain universaaleja osia?
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

northwave81 kirjoitti: Vielä varmistuksena, eli työsylinterin on oltava Aeron kytkimeen sopiva vai ovatko nämä jotain universaaleja osia?
Työsylinteri on sama kaikissa 5-vaihteisissa.
Saabiton Saabisti
markkula
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja markkula »

Hinta Neolla näyttäisi olevan 174 Puntaa.
http://www.neobrothers.co.uk/clutch-gen ... c2c0346e9a

Uuteen tuntumaan (ottaa vähän syvemmällä kiinni) opin itse parissa päivässä. Muista ongelmista en tiedä, minulla ei ole esiintynyt.
9-5 2.0 Tid 2010
Vastaa Viestiin