9-3 sammui eikä käynnisty enää
9-3 sammui eikä käynnisty enää
Viikon verran kuulunut epämääräisen kuuloista raklatusta/rallatusta, nyt äsken kaupasta kotiin ajaessa tuntui ratissa jotenkin oudolta aina kääntäessä jotenkin täristi.
Kotipihaan päästessä kun olin kääntämässä tallin eteen, auto sammui mäkeen. Ei kuulunut mitään outoa, sammui vaan. Nyt kun yrittää käynnistää niin kuulostaa todella epämääräseltä, alla nauhoitus siitä... Öljynvaihdosta vähän turhan kauan aikaa (reilu 15tkm), lisäilin noin viikko sitten öljyä lisää tilapäisesti että ehtisi käymään öljynvaihdossa. Mikä tuohon nyt on voinut tulla
Auto siis Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/863 ... b/saab.m4a
Ja näköjään OP-COM antaa tälläistä vikakoodia:
C0547-04
Kotipihaan päästessä kun olin kääntämässä tallin eteen, auto sammui mäkeen. Ei kuulunut mitään outoa, sammui vaan. Nyt kun yrittää käynnistää niin kuulostaa todella epämääräseltä, alla nauhoitus siitä... Öljynvaihdosta vähän turhan kauan aikaa (reilu 15tkm), lisäilin noin viikko sitten öljyä lisää tilapäisesti että ehtisi käymään öljynvaihdossa. Mikä tuohon nyt on voinut tulla
Auto siis Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/863 ... b/saab.m4a
Ja näköjään OP-COM antaa tälläistä vikakoodia:
C0547-04
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Kyllähän tuo nalkanneelta kuulostaa, mutta tuon pätkän perusteella en tuomiota pitäisi vielä kovin varmana.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Biltemasta puristuspainemittari ja tulppan tilalla käyttää joka sylinterissä. Jos ei ole puristuksia, niin venttiili on morjestanut mäntää ja sommoroo sille koneelle. Ei kannata tehdä kantta vaan tilata neolta uus pata.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Eikö siitä luulisi kuuluvan joku vähän normaalia kovempi ääni? Kun toi vaan yksinkertasesti sammui. Ihan samalla tavalla kun bensa ois loppunut..jusahh kirjoitti:Biltemasta puristuspainemittari ja tulppan tilalla käyttää joka sylinterissä. Jos ei ole puristuksia, niin venttiili on morjestanut mäntää ja sommoroo sille koneelle. Ei kannata tehdä kantta vaan tilata neolta uus pata.
Jos käväsen huomenna ostamassa tollasen puristuspainemittarin, niin voiskos joku rautalangasta vääntää tyhmemmälle että miten sen kanssa puristukset katon? Työnnän sen vaa sinne tulpan tilalle ja mitä..kokeilen startata?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Ketjukone, nii parin hampaan hyppy ja siitä seuraava venttiilien vääntyminen voi käydä aika huomaamattakin. Hihnakoneessa tämä on seurausta hihnan katkeamisesta, mistä lähtee kunnon ääni ja yläkerta pysähtyy seinään.
Kaikki tulpat pois niin pyörii helpommin. Kato lampulla näkyykö männissä jälkiä.
Mittari tulpanreikään ja starttaus 1-2s pyöritys per sylinteri. Perusmallin mittari ei vissiin "muista" puristuspainetta, eli siinä ei kai ole takaiskuventiiliä,joka pitäisi paineet mittarissa ja viisarin puristuspaineen kodalla, en ole varma. Asettaisin mittarin semmoseen paikkaan että näet sen kun starttaat. Normipaineet näkee WIS:tä, mutta varmaan jotain 10bar luokkaa.
Kaikki tulpat pois niin pyörii helpommin. Kato lampulla näkyykö männissä jälkiä.
Mittari tulpanreikään ja starttaus 1-2s pyöritys per sylinteri. Perusmallin mittari ei vissiin "muista" puristuspainetta, eli siinä ei kai ole takaiskuventiiliä,joka pitäisi paineet mittarissa ja viisarin puristuspaineen kodalla, en ole varma. Asettaisin mittarin semmoseen paikkaan että näet sen kun starttaat. Normipaineet näkee WIS:tä, mutta varmaan jotain 10bar luokkaa.
Viimeksi muokannut jusahh, Ti Syys 23, 2014 07:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Startti pyörii aika vauhdikkaasti, onkohan siellä puristuksia ollenkaan?
Sellainenkin on mahdollista että ohjaustehostimen pumppu leipoi kiinni, ja sehän on imunokan pyörittämä > jakopäässä imunokan ketjupyörän pultti ei tästä tykännyt ja se venähti, jolloin kiilaton (kartiolla ja pulttikiristyksellä paikalleen lukittu) ketjupyörä pyörii mutta nokka-akseli ei.
Jos näin tapahtui niin imuventtiilien varsia taipui, silloin ei puristusta ole niissäkään sylintereissä joissa imuventtiilien pitäisi olla kiinni.
Sellainenkin on mahdollista että ohjaustehostimen pumppu leipoi kiinni, ja sehän on imunokan pyörittämä > jakopäässä imunokan ketjupyörän pultti ei tästä tykännyt ja se venähti, jolloin kiilaton (kartiolla ja pulttikiristyksellä paikalleen lukittu) ketjupyörä pyörii mutta nokka-akseli ei.
Jos näin tapahtui niin imuventtiilien varsia taipui, silloin ei puristusta ole niissäkään sylintereissä joissa imuventtiilien pitäisi olla kiinni.
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Ohjaustehostin on vaihdettu 25tkm sitten merkkiliikkeessä uuteen, joten voiskohan se olla jo porsinut.. Tietystihän sillä ei mitään takuuta tälläisessä ole..(?)
Tarkottaisko toi kumminkin sitä että kone vaihtoon?
Tarkottaisko toi kumminkin sitä että kone vaihtoon?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Tarkenna vähän että mitä sinne on oikeasti vaihdettu, kun sellaista yhtä osaa kuin ohjaustehostin ei ole olemassa. Siellä on tuo ko. pumppu, hammastanko ja niiden välissä olevat letkut/putket.dazer kirjoitti:Ohjaustehostin on vaihdettu
Jos siihen on vaihdettu tuo pumppu niin tottahan sillä takuu on...siis JOS vika on siinä.
Jossitellaan edelleen! Silloin se tarkottais että koko kone vaihtoon tai sitten kansi irti ja koneistamolle kunnostukseen + venttiilien (vähintään imuventtiilit) vaihtoon.dazer kirjoitti:Tarkottaisko toi kumminkin sitä että kone vaihtoon?
Mutta aloita vikajahti kuitenkin puristuspaineiden mittauksella
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Tässä unohtui tämä: "tsemppiä vian etsintään, kyllä se siitä vielä voitoksi muuttuu!" Ja kyllä toivotaan, ettei kyseessä ole mitään suurempaa.
Jos vaihtoehtona kuitenkin on vain lastuava työstö / uutta palikkaa niin täältä löytyy neuvoja. Saabin kohdalla uudet ja vähän käytetyt moottorit ovat niin halpoja, että kansirempan hinta on äkkiä 50-110% uuden koneen hinnasta. Uudessa koneessa on sitten kaikki uutta ja ratkaisuna mielestäni tarkan harkinnan arvoinen.
Kansirempassa luulisi menevän seuraavat kuluerät ja hintaahan tulee:
- jakopään ketju ja pyörät & kiristin Neon satsi 185€ + postit (tehdään ns. "samalla" kun ovat näissä alttiita)
- tasapainoakselin ketju ja kiristin Neon satsi 140€ + postit ("samalla")
- ventiilit ? voisko olla 100€
- ohjureiden kumit, 50-100€
- koneistukset 150-200€
- työt jos ei itse tee 500-800€
Yht: 800 - 1500€
Uusi Aeron moottori 1500€ + postikulu n. 90€
kätetty Aeron kone 540€ + postit. Huom! Käytetyt koneet voivat sitten olla mitä vain jo alle 100tkm kilsoilla. Neoon voi kyllä luottaa, mutta GM:n huolto-ohjelma k.o. koneelle voi turmella koneen jo vähilläkin kilsoilla. Moottori ei koskaan soveltunutkaan LongLife-käsittelylle vaan 15tkm olisi sopiva.
Jos vaihtoehtona kuitenkin on vain lastuava työstö / uutta palikkaa niin täältä löytyy neuvoja. Saabin kohdalla uudet ja vähän käytetyt moottorit ovat niin halpoja, että kansirempan hinta on äkkiä 50-110% uuden koneen hinnasta. Uudessa koneessa on sitten kaikki uutta ja ratkaisuna mielestäni tarkan harkinnan arvoinen.
Kansirempassa luulisi menevän seuraavat kuluerät ja hintaahan tulee:
- jakopään ketju ja pyörät & kiristin Neon satsi 185€ + postit (tehdään ns. "samalla" kun ovat näissä alttiita)
- tasapainoakselin ketju ja kiristin Neon satsi 140€ + postit ("samalla")
- ventiilit ? voisko olla 100€
- ohjureiden kumit, 50-100€
- koneistukset 150-200€
- työt jos ei itse tee 500-800€
Yht: 800 - 1500€
Uusi Aeron moottori 1500€ + postikulu n. 90€
kätetty Aeron kone 540€ + postit. Huom! Käytetyt koneet voivat sitten olla mitä vain jo alle 100tkm kilsoilla. Neoon voi kyllä luottaa, mutta GM:n huolto-ohjelma k.o. koneelle voi turmella koneen jo vähilläkin kilsoilla. Moottori ei koskaan soveltunutkaan LongLife-käsittelylle vaan 15tkm olisi sopiva.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Tarkoitus oli tosiaan kirjoittaa, että ohjaustehostimen pumppu nimenomaan siis oli vaihdettu, muistaakseni silloin vuoti öljyä koneen päähän johonkin(...?). Mutta joo täytyy sillä sitten aloittaa.CDTA kirjoitti:Tarkenna vähän että mitä sinne on oikeasti vaihdettu, kun sellaista yhtä osaa kuin ohjaustehostin ei ole olemassa. Siellä on tuo ko. pumppu, hammastanko ja niiden välissä olevat letkut/putket.dazer kirjoitti:Ohjaustehostin on vaihdettu
Jos siihen on vaihdettu tuo pumppu niin tottahan sillä takuu on...siis JOS vika on siinä.Jossitellaan edelleen! Silloin se tarkottais että koko kone vaihtoon tai sitten kansi irti ja koneistamolle kunnostukseen + venttiilien (vähintään imuventtiilit) vaihtoon.dazer kirjoitti:Tarkottaisko toi kumminkin sitä että kone vaihtoon?
Mutta aloita vikajahti kuitenkin puristuspaineiden mittauksella
Joo kiitos tsempistä, ja muutenkin viestistä.jusahh kirjoitti:Tässä unohtui tämä: "tsemppiä vian etsintään, kyllä se siitä vielä voitoksi muuttuu!" Ja kyllä toivotaan, ettei kyseessä ole mitään suurempaa.
Jos vaihtoehtona kuitenkin on vain lastuava työstö / uutta palikkaa niin täältä löytyy neuvoja. Saabin kohdalla uudet ja vähän käytetyt moottorit ovat niin halpoja, että kansirempan hinta on äkkiä 50-110% uuden koneen hinnasta. Uudessa koneessa on sitten kaikki uutta ja ratkaisuna mielestäni tarkan harkinnan arvoinen.
Kansirempassa luulisi menevän seuraavat kuluerät ja hintaahan tulee:
- jakopään ketju ja pyörät & kiristin Neon satsi 185€ + postit (tehdään ns. "samalla" kun ovat näissä alttiita)
- tasapainoakselin ketju ja kiristin Neon satsi 140€ + postit ("samalla")
- ventiilit ? voisko olla 100€
- ohjureiden kumit, 50-100€
- koneistukset 150-200€
- työt jos ei itse tee 500-800€
Yht: 800 - 1500€
Uusi Aeron moottori 1500€ + postikulu n. 90€
kätetty Aeron kone 540€ + postit. Huom! Käytetyt koneet voivat sitten olla mitä vain jo alle 100tkm kilsoilla. Neoon voi kyllä luottaa, mutta GM:n huolto-ohjelma k.o. koneelle voi turmella koneen jo vähilläkin kilsoilla. Moottori ei koskaan soveltunutkaan LongLife-käsittelylle vaan 15tkm olisi sopiva.
Vähän jotenkin tuntuu että tuo ohjaustehostimen pumppu olisi leiponut kiinni, kun kuten tossa kaiken muun keskelle oli tarkoitus epäselvästi mainita, niin kotimatkasta viimiset 3-4 kilometriä tuntui ratissa epämääräisen tuntuista raklatusta/tärinää aina kun vähänkään käänti ja muutenkin käyntiääni (tai lähinnä ajossa kait, vaikea näin jälkikäteen ajatella että miten se olikaan) oli suhteellisen epämääräinen....
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Sain lainaan tuommoisen puristuspainemittarin ja sen kanssa äsken testailtiin, niin ei hievahtanutkaan yhdenkään sylinterin kohdalla kun yritti startata. Ensimmäisen (tai se joka oli lähinnä öljykorkkia) kohdalla näin ehkä toodella pienen värähdyksen mittarissa, mutta voi olla että kuvittelin. Tulppa oli myöskin siinä kierteen kohdilta huomattavan öljyinen vrt. muihin, joissa oli "puhtaat". Alla kuva siitä niin selvempi..
http://aijaa.com/PkXx96
Mitähän tuossa nyt seuraavaksi voisi tehdä?
Niin joo ja tosiaan lampun kanssa kurkkasin jokaisesta tulpanreiästä, mutta en tiedä mitä sieltä pitäisi näkyä kun en oikein mitään nähnyt...
http://aijaa.com/PkXx96
Mitähän tuossa nyt seuraavaksi voisi tehdä?
Niin joo ja tosiaan lampun kanssa kurkkasin jokaisesta tulpanreiästä, mutta en tiedä mitä sieltä pitäisi näkyä kun en oikein mitään nähnyt...
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Riippuu mitä haluat/pystyt itse sille tekemään. Jos et mitään, niin se on kypsä vietäväksi korjaamolle.dazer kirjoitti:Mitähän tuossa nyt seuraavaksi voisi tehdä?
Jos haluat vielä selvitellä syytä, niin ota venttilikoppa pois ja pyöritä konetta niin näät pyöriikö imunokka jakopään mukana vai ei. Niin ja sen tehostajan pumpun akselikin voi olla poikki.
Jos vika oli niin kuin epäilin ja pystyt hoitamaan kansirempan itse, niin sitten vaan kansi irti ja koneistamolle laitettavaksi. Tai sitten uutta konetta etsimään, ja entinen varaosiksi.
E: Niin se tulppa! Se on joko ollut löysällä tai todennäköisemmin venttiilikopan tiiviste on vähän vuotanut 4-syl. päässä. Tulppa näyttää kyllä siltä että takana on aika monta kilometriä
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Oliko puristuspainemittari kierretty kunnolla tulpanreikään kun mittaisit, jotta on tiivis? Onko varma, että mittari toimii (käytä jossain muussa autossa) Jos mittari toimi ja oli asennettu oikein, niin koneremonttihan se on edessä.dazer kirjoitti:...puristuspainemittarin ja sen kanssa äsken testailtiin, niin ei hievahtanutkaan yhdenkään sylinterin.
Mitähän tuossa nyt seuraavaksi voisi tehdä?
Niin joo ja tosiaan lampun kanssa kurkkasin jokaisesta tulpanreiästä, mutta en tiedä mitä sieltä pitäisi näkyä kun en oikein mitään nähnyt...
Katsoisin vielä jollain kunnon kohdevalolla sytytystyplan reikään jokaisen sylinterin kohdalla. Ventiilit ovat varmasti painaneet mäntiin pienet jäljet, jotka hohtavat alumiinisina karstan keskeltä.
Ilmoittele paikkakuntasi ja jos tarvitset tek.tukea, niin täältä löytyy aina joku avulias; joku tietäjä levitoi pihaan ja iskee paalituomion tai parantaa kädellä. PK-seudulla voin itsekin jossain välissä tulla arpomaan mikä on tilanne.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Btw, mielestäni merkkiliike voisi hyvinkin olla vastuussa tämmösestä. Itse miettisin sitä omaa argumenttia ja suht napakasti sinne viestintää, että mitäs nyt tehdään. Jos pumppu on porsinut, niin heidän laskuun uusi kone olisi oma näkemys.dazer kirjoitti:Ohjaustehostin on vaihdettu 25tkm sitten merkkiliikkeessä uuteen, joten voiskohan se olla jo porsinut.. Tietystihän sillä ei mitään takuuta tälläisessä ole..(?)
Tarkottaisko toi kumminkin sitä että kone vaihtoon?
Miksi muuten maksaa niitä kovia taksoja jos saman "takuun" saa pimeeltä pajalta / itse tehtynä.
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää
Joo ei ihan löydy oma osaamista niin paljoa, että alkaisin purkamaan rankalla kädellä. Tai purettuahan yleensä aina saa, mutta miten sitten takaisin kasaan niin on juttu erikseen.
Puristuspainemittarin lainasin tutulta autokorjaamolta, jossa on kyllä ollut käytössä. Eli voisin 99% varmuudella sanoa sen toimivan, tokihan sen voisi vielä testata.. ja oli kierretty niin tiukalle kun sitä mahtuu/jaksaa kiertämään sinne väliin.
Sen verran karstassa sitten varmaan ovat, että ei sieltä mitään näkynyt.. katsoin muutamalla lampulla ja jopa sellaisella kaulallisella tutkintakameralla. Ehkä sitten olen vain sokea
Taidanpi ottaa sinne merkkiliikkeeseen yhteyttä. Eiköhän ne yritä pestä kätensä kuten tuntuupi tapana siellä olla vähän kaikessa...
Nehän varmaan sen haluaa sitten itse todeta ja luonnollisesti siitä laskuttaa kovalla kädellä. Isompaa remonttia en taas mielellään siellä haluaisi alkaa teettämään, johtuen kovista taksoista ja huonosta työn tuloksesta, joka on useasti todettu usean auton voimin.
Onko kellään Kotka-Hamina seudulta tai lähistöltä tiedossa jotain hyvää korjaamoa?
Puristuspainemittarin lainasin tutulta autokorjaamolta, jossa on kyllä ollut käytössä. Eli voisin 99% varmuudella sanoa sen toimivan, tokihan sen voisi vielä testata.. ja oli kierretty niin tiukalle kun sitä mahtuu/jaksaa kiertämään sinne väliin.
Sen verran karstassa sitten varmaan ovat, että ei sieltä mitään näkynyt.. katsoin muutamalla lampulla ja jopa sellaisella kaulallisella tutkintakameralla. Ehkä sitten olen vain sokea
Taidanpi ottaa sinne merkkiliikkeeseen yhteyttä. Eiköhän ne yritä pestä kätensä kuten tuntuupi tapana siellä olla vähän kaikessa...
Nehän varmaan sen haluaa sitten itse todeta ja luonnollisesti siitä laskuttaa kovalla kädellä. Isompaa remonttia en taas mielellään siellä haluaisi alkaa teettämään, johtuen kovista taksoista ja huonosta työn tuloksesta, joka on useasti todettu usean auton voimin.
Onko kellään Kotka-Hamina seudulta tai lähistöltä tiedossa jotain hyvää korjaamoa?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t