9-3 sammui eikä käynnisty enää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Äänestä kuulee ettei koneessa ole puristuksia, valitettavasti. Eli kyllä siellä venat on osuneet mäntiin. Voihan ollakkin että ohjaustehostimen pumppu on syyllinen, jos on hirttänyt kiinni ja jumittanut nokka-akselin joka sitä pyörittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

No nyt on perjantaille varattu aika ko. merkkihuoltoon tutkimuksiin. Huoltomyyjä oli sitä mieltä että olisi kyllä ensimmäinen tapaus _ikinä_ kun ohjaustehostin olisi tälläistä aiheuttanut..yllättäen :)

Mutta sittenpä ollaan viisaampia...
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Baabel »

dazer kirjoitti:No nyt on perjantaille varattu aika ko. merkkihuoltoon tutkimuksiin. Huoltomyyjä oli sitä mieltä että olisi kyllä ensimmäinen tapaus _ikinä_ kun ohjaustehostin olisi tälläistä aiheuttanut..yllättäen :)

Mutta sittenpä ollaan viisaampia...
kuulostaa tutulta merkkiliikkeen sanonnalta :D kerroppa mitä kaikkee on hajonnu kun saat tietää jos ne siel osaavat edes kertoa :)
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Vaatisin kaikki säilyttämään kaikki hajonneet osat ja ottasin ne itselleni. Merkkaat vaikka tussilla ennen, kuin viet pajalle ja sama pumppu pitää löytyä avattuna.

Kerran olen tapellut erään Fordin pakun kanssa siitä, mitä ja miksi kävi kun kone paukahti. Tällä välin venttiileitä yms. oli kadonnut pajalta mystisesti ja heitetty turhina pois.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Täytyy sanoa tähän kohtaan että pyydä perinpohjaset selostukset siitä miksi kyseinen vika on ilmennyt ja miksi tehostimen pumpun uusinta on/ei ole osallinen vikaan. Ja osat sano että pitävät tallessa, ehdottomasti. Näin isomman korjaamon työnjohtajana voin kertoa, että joskus info ei kulje ja osia paasataan työpisteiden läheisyydestä epätiedossa keräykseen..
Jos hankit käytetyn/uudenkin moottorin, niin silloinhan osan takuu on sun ja toimittajan välinen asia, eli kannattaa se heidän kanssaan setviä niin, että siitä on kirjallinen tosite heiltä. Mieluusti myös ajokilometreistä. Kannattaa samalla kysyä korjaavalta liikkeeltä, on se maksaja nyt kuka tahansa sitten asian selvityksen jälkeen, että mikä työn takuu on. Ja kaikki päätökset ja muut kirjallisena, ehdottomasti. Puutteellinen dokumentaatio pilaa usein pienemmänkin asian, on se nyt sitten kyse vaikka sitten auton korjaamisesta tai suullisista sopimuksista vaikka lainojen osalta..
Ihan yleisenä tietona tässä kohtaa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Joo elikkä puhelimessa sain tälläistä tietoa äsken, varmaan paikan päällä vielä tarkemmin: ohivuotomittaus (sekä tehty puristuspainemittaus) ja näiden perusteella ilmeisesti todettu että venttiilit solmussa. Ohjaustehostimen pumpun olivat todenneet (jotenkin?) kunnossa olevaksi. Hajoamisen syynä on ollut löystynyt ketju. Oli kuulemma todella löysällä, eivät sen enempää purkaneet näkyville että olisivat nähneet onko hydraulinen kiristin viallinen, joka kuulemma on erittäin epätodennäköistä. 270€ veloittavat näistä tutkimuksista... miltäs tämä kuulostaa?

Selkeästihän tässä nyt siis alkaa vaihtoehtona olla moottorin vaihto. Onko noissa Neon koneissa mukana apulaitteita vai ovatko ihan ns. raakoja moottoreita vain? Vähän saisi arvioitua työn kustannuksia... jotka jokatapauksessa ovat valtavat.
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

dazer kirjoitti:JOli kuulemma todella löysällä, eivät sen enempää purkaneet näkyville että olisivat nähneet onko hydraulinen kiristin viallinen, joka kuulemma on erittäin epätodennäköistä. 270€ veloittavat näistä tutkimuksista... miltäs tämä kuulostaa?
Kuulostaa siltä, että ohjaustehostimen pumppua tulis vähän ihmetellä esim. kuvien muodossa. Pumppuhan ei VOI mennä rikki, jos jakopää narahtaa. Silloin pumppu vain pysähtyy. Pumpun kiinnileikkautuminen on kyllä helppo havaita. Akseli ei pyöri ollenkaan tai pyörii kevyesti ja säteen suunnassa on paljon klappia, oikeen kolisee. Katsoisin nämä:

- Onko imunokka-akselin pää kunnossa? Se johon ketjupyörä kiinnittyy? Jos on luistanut, niin se näkyy kyllä urina akselin päässä. Voit verrata vaikka pakonokan akselin päähän. Nokkapyörät irti ja kuvia ottamaan. Jos on luistanut -> pumppu on leikannut kiinni.
- Miten pumppu liikkuu käsin pyöriteltäessä, tuntuuko klappia?
dazer kirjoitti:Onko noissa Neon koneissa mukana apulaitteita vai ovatko ihan ns. raakoja moottoreita vain? Vähän saisi arvioitua työn kustannuksia... jotka jokatapauksessa ovat valtavat.
Harmi homma, pitäisin vielä painetta sinne autoliikkeeseen päin. Neon koneissa ei ole apulaitteita, eikä vissiin antureitakaan. Mekaanisesti kone on valmis keulille. Kaveri oli joutunut swappaamaan vanhasta öljypohjan, koska moottorikiinnikkeen paikassa oli tullut eroa vuosien varrella.

Ostaisin saman tien tuon B207R koneen, jossa on paremmat männät ja nokat. Sitten lastu koneeseen ja todella luotettavat 260hp bensalla.
EX: 9³SS BioPower
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

jusahh kirjoitti:
dazer kirjoitti:JOli kuulemma todella löysällä, eivät sen enempää purkaneet näkyville että olisivat nähneet onko hydraulinen kiristin viallinen, joka kuulemma on erittäin epätodennäköistä. 270€ veloittavat näistä tutkimuksista... miltäs tämä kuulostaa?
Kuulostaa siltä, että ohjaustehostimen pumppua tulis vähän ihmetellä esim. kuvien muodossa. Pumppuhan ei VOI mennä rikki, jos jakopää narahtaa. Silloin pumppu vain pysähtyy. Pumpun kiinnileikkautuminen on kyllä helppo havaita. Akseli ei pyöri ollenkaan tai pyörii kevyesti ja säteen suunnassa on paljon klappia, oikeen kolisee. Katsoisin nämä:

- Onko imunokka-akselin pää kunnossa? Se johon ketjupyörä kiinnittyy? Jos on luistanut, niin se näkyy kyllä urina akselin päässä. Voit verrata vaikka pakonokan akselin päähän. Nokkapyörät irti ja kuvia ottamaan. Jos on luistanut -> pumppu on leikannut kiinni.
- Miten pumppu liikkuu käsin pyöriteltäessä, tuntuuko klappia?
dazer kirjoitti:Onko noissa Neon koneissa mukana apulaitteita vai ovatko ihan ns. raakoja moottoreita vain? Vähän saisi arvioitua työn kustannuksia... jotka jokatapauksessa ovat valtavat.
Harmi homma, pitäisin vielä painetta sinne autoliikkeeseen päin. Neon koneissa ei ole apulaitteita, eikä vissiin antureitakaan. Mekaanisesti kone on valmis keulille. Kaveri oli joutunut swappaamaan vanhasta öljypohjan, koska moottorikiinnikkeen paikassa oli tullut eroa vuosien varrella.

Ostaisin saman tien tuon B207R koneen, jossa on paremmat männät ja nokat. Sitten lastu koneeseen ja todella luotettavat 260hp bensalla.
Pitäisi varmaan joku muu keksiä sitten noita tutkimaan, en usko että ovat ihan hirveää määrää hommia tehnyt tuossa kohtaa ja lasku on jo 270€. Pelkään pahoin vaan että se nousee tuosta vähintään tuplat jos alkavat noita vielä tutkimaan. Taitaa olla itse vähäisellä rassaustaidolla olla sen verran vaikea homma purkaa esille kumminkin?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tossa vinkki siis mitä tarkastelemaan: https://www.dropbox.com/s/2dqyffx817xb1 ... t.jpg?dl=0

Menisin itse paikalle, joku ropaajatuttu mukaan vaikka ja pyydät saada irrottaa ne nokkapyörät ja tutkiskella pumppua. Toisaalta heidän asentajakaan ei voi velottaa 20-30€ enempää nokkapyörien irrottamisesta. Aikaa menee n. 1 min 45 sec. Ota vaikka kotiin ne. Hyvin selkeä homma, jos imunokan akselin päässä jälkiä / pumppu rikki -> kone menee autoliikkeen piikkiin.

Jakopään löysyys ei välttämättä ole syy vaan oire siitä, jos pumppu leikkasi kiinni ja pysäytti imunokka-akslein.

Se piti vielä sanoa, että 270€ on sairas hinta siitä, jos konettai ei ole saatu edes auki. Sillä pitäisi saada yli 3,3h duunia! Toisaalta nykypäivän asentajat ovat niin kädettömiä, etten ihmettele vaikka olisivatkin tuhranneet sen ajan pumpun irrottamiseen. Tuo yllä mainittu nokkapyörän irrotusaika on toki siis sillon, jos nokkapyörät ovat jo esillä.

Voi voi, mitä selviytymistarinaa, harmi kuulla. Toivottavasti en ikinä joudu viemään autoani pajalle laitettavaksi. Vaimo on monta kertaa sanonut, että vie auto korjaamolle jos ei nappaa käyttää omaa aikaa. Ongelmana on vaan se, että siinä ratkasussa menee aika ja rahat.
EX: 9³SS BioPower
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Mun ymmärtääkseni ne oli venttiilikopan avannut, ei muuta. Ei kai siinä mun ymmärtääkseni kolmea tuntia mene kyllä.. ja puhelimessa kysyi että lyödäänkö venttiilikoppa takaisin kiinni, nyt on vaan ilmeisesti laskettu paikalleen mutta ei kiinnitetty.. eli tuohon 270€ ei sisälly edes kasauksia. Miten tuon ohjaustehostimen pumpun voi varmasti todentaa toimivaksi tuon verran purkaamalla?
- Miten pumppu liikkuu käsin pyöriteltäessä, tuntuuko klappia?
Jos viitsit tyhmemmälle selventää vielä, että mitä pumpun osaa olisi tarkoitus pyöritellä, eli suomeksi sanottuna missä se sijaitsee :D En tähän hätään keksi ketään, jota saisi mukaan sitä ihmettelemään niin mieluusti itse kumminkin katsoisin, tai ainakin yrittäisin katsoa.

Tarviikos muuten siinä ohjaustehostimen pumpun vaihdon yhteydessä olla purettuna sen verran, että on ketju esillä? Lähinnä vaan ajattelin että ketju tuskin 25000km aikana venyy niin paljon, ettei sitä olisi jo silloin nähnyt.. 8O
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Pumpun irrotus kestää n. 15min ja ei vaadi muuta ku kaksi pulttia ja jotain kiinnikkeitä irti. Nyt kuulostaa pahasti siltä että vedätetään. Pyydä yksityiskohtainen lasku,jossa on eritelty maksun osat. Sitten katotaan tarkkaan korjaamopäällikön kanssa ohjeajat saabin katalogista tehdyille vaiheille. Todetaan että tekijät ovat "ammattilaisia" ja tähän on pystyttävä, että lasku on puolet siitä. Ai että mä niin mielelläni avautuisin niille, jos olisi oma auto kyseessä.

Pumpun akselia on pyöritettävä, voin laittaa linkkiä kuvaan myöhemmin. Jos akseli ei pyöri on pumppu leikannut kiinni. Tarvittaessa sen voi purkaa ja katsoa miltä siellä näyttää
EX: 9³SS BioPower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

dazer kirjoitti: Ohjaustehostimen pumpun olivat todenneet (jotenkin?) kunnossa olevaksi. Hajoamisen syynä on ollut löystynyt ketju. Oli kuulemma todella löysällä
Minusta sitä tehostajan pumppua ei voi sulkea pois vikaehdokkaista ilman että sen purkaa osiin. Siellähän on lamellipumppu, ja jos sieltä on yksi lameli murusina niin ne muruset voi jumittaa pumpun koska tahansa, ja toisaalta pienikin "peruutus" akselista voi taas vapauttaa sen jumituksen, ja jos silloin pyörittää pumppua esim. käsipelissä niin ei välttämättä huomaa mitään erikoista. Mutta moottorin käyntinopeuskierroksilla asia voi olla ihan toinen.

Kuvassa on aiemmin kertomani ng-kolkin tehostajan pumppu osina. Yksi lamelli palasina ja yksi on näköjään hävinnyt. Huomatkaa nokkapyörän pultin venymä.
Kuva

Miksi se jakoketju on löysällä? YllätysYllätys se pumppun jumitus olisi voinut aiheuttaa senkin :mrgreen:
Jos imunokka on jumittanut, mutta nokkapyörä on pysynyt kyydissä mukana, niin jakoketju on silloin ollut kireällä kuin viulunkieli. Ja kun tiedämme että jakoketjun ohjaimet on muovirunkoisia (ainakin Saabin omissa koneissa on) niin sellainenhan siellä on seuraavana sulakkeena, ja kun sellainen murenee niin sitten on kyllä ketjussa löysyyttä.

En tyrmää korjaamon diaknoosia, mutta vähän tarkempaa tarkastelua tuo mielestäni kyllä vaatisi.
Missäs päin maata se dazer olikaan, meinaan että voisko joku foorumilaisista mennä tueksi?
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Kiitoksia taas paljon lisätiedoista... Kotkassa on auto "korjaamolla".
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Näin niinku aiheen ohi mutta samalla siitä; näkeekö vikakoodeista jakoketjun venymää, esim nokka-akselin asentoanturin vikana? 2005 SS:ssä kuuluu ajoittain sellainen "nak-nak" jakopään puolelta, mutta voi olla sitte montaki päivää ettei..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja karg »

Ei oo näkyny tähän liittyviä vikakoodeja niistä mitä täs on käyny, vaikka jakopää on kaivannu remonttia.
Vastaa Viestiin