Akun plus-kenkä kuumenee

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja stara »

kikka- iluja ::
- kenkähän ei ole yleensä nykyisin lyijyä (sul piste n. 320 C°) vaan jotain paremmin lämpöä kestävää, jolloin esim tinaaminen (sul piste n. 230 C°) voisi tulla kyseeseen.
- eli voisi kokeilla kuumentamista ja uudelleen juottamista/ tinaamista, koska piuhan vaihto on aika iso homma.
- tarvikkeena saa tosin ruuvilla kaapeliin kiinnitettäviä kenkiä, niitä olisi kaikkein helpointa kokeilla. ehkä silloin kandeisi tinata kaapelinpää kiinteäksi klöntiksi ( jos sovitteessa on löysää), koska ruuvit tuppaa aika pahoin pelkkää piuhaa ruhjomaan?

- tosin jos piuhan pituus on niin millitarkka, ettei yhtään voi lyhentää, niin eipä taida hevillä irrota se piuha siitä kengästä
-
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja kallek »

stara kirjoitti:kikka- iluja ::
- kenkähän ei ole yleensä nykyisin lyijyä (sul piste n. 320 C°) vaan jotain paremmin lämpöä kestävää, jolloin esim tinaaminen (sul piste n. 230 C°) voisi tulla kyseeseen.
- eli voisi kokeilla kuumentamista ja uudelleen juottamista/ tinaamista, koska piuhan vaihto on aika iso homma.
- tarvikkeena saa tosin ruuvilla kaapeliin kiinnitettäviä kenkiä, niitä olisi kaikkein helpointa kokeilla. ehkä silloin kandeisi tinata kaapelinpää kiinteäksi klöntiksi ( jos sovitteessa on löysää), koska ruuvit tuppaa aika pahoin pelkkää piuhaa ruhjomaan?

- tosin jos piuhan pituus on niin millitarkka, ettei yhtään voi lyhentää, niin eipä taida hevillä irrota se piuha siitä kengästä
-
Diisseleissä ollu ongelmaa noissa plus kaapelin akkukengän liitoksessa, näyttää ulkoapäin hyvältä mutta ei ole paljon kontaktia. Bensassa varmaan eri firman tekemä piuha ja muutenkin eri johtosarja.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja Recon »

stara kirjoitti:kikka- iluja ::
- kenkähän ei ole yleensä nykyisin lyijyä (sul piste n. 320 C°) vaan jotain paremmin lämpöä kestävää, jolloin esim tinaaminen (sul piste n. 230 C°) voisi tulla kyseeseen.
- eli voisi kokeilla kuumentamista ja uudelleen juottamista/ tinaamista, koska piuhan vaihto on aika iso homma.
- tarvikkeena saa tosin ruuvilla kaapeliin kiinnitettäviä kenkiä, niitä olisi kaikkein helpointa kokeilla. ehkä silloin kandeisi tinata kaapelinpää kiinteäksi klöntiksi ( jos sovitteessa on löysää), koska ruuvit tuppaa aika pahoin pelkkää piuhaa ruhjomaan?

- tosin jos piuhan pituus on niin millitarkka, ettei yhtään voi lyhentää, niin eipä taida hevillä irrota se piuha siitä kengästä
-
Toisaalta tinattu kaapeli ei tahdo kestää. Aikaa myöten saattaa murtua tinauksen juuresta.

Mutta jos tuo orkkis liitos on tinattu, uudelleen lämmitys voisi auttaa.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja teesalama »

petrisa kirjoitti:Sähköteho muuttuu työksi eli tässä tapauksessa lämmöksi.
No eikait sentään? Työ ja teho, mitenkäs se nyt menikään?

Minulle on opetettu, että teho on tietyssä ajassa tehtyä työtä. Siis teho on työ jaettuna käytetyllä ajalla.

Selvisikö alkuperäisen kysyjän ongelma? Uuden akunkengän liittäminen on ongelmallinen. Ruuviliitokseen ei saa kunnolla poikkipinta-alaa ja tuommoinen liitos löystyy ajanmittaan. Sitten taas kuumenee. Juottaminen ei tosiaan kestä kauaa, johtimet murtuvat poikki.

Voisiko tehdä jostain valmiista Bilteman tmv. akkukaapelista katkaisemalla ja liittämällä alkuperäiseen johtoon. Eristäminen ja liitoksen tekeminen silti haasteellista.
Voisiko tuo paikallinen akkuliike tehdä puristusliitoksen uudella kengällä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja ezku »

Olemassa olevan kaapelin ja liittimen tinauksesta: Jos liitos kaapelin säikeiden ja akkukengän välissä on likainen/hapettunut eli kyseinen jännite (sekä myös teho) jää sihen, saattaa olla aika työlästä tinata sitä. Epäpuhtaudet pitäisi saada poltettua pois tarpeeksi lämmittämällä (tai mekaanisesti) ennen kuin tina tarttuu pintoihin toivotulla tavalla.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja stara »

Jos kenkä näyttää sille, että sitä ei ole puristettu kaapeliin, niin lienee vain juotoksen varassa, luulisin juotoksen olevan parempaa kamaa kuin tina esim jotain hopeaseosta, millä messinkiä yleisesti juotetaan?
Muistaakseni kerran viilasin kenkää ja messingin väristä paljastui pintakäsittelyn alta, messinkivalu tai pronssivalu tms olisikin ihan looginen materiaali.
hassua muuten, että jotkut kengät syöpyy pahasti ja toiset ei ollenkaan?? vaikka kumpaankaan ei ole esim vaseliinilla suojeltu. ilmeisesti kengän metalliseoksesta kiinni??
jossain OG900 mallissa 86-->> 88 ?? oli aika ohutseinämäiset kengät ja tietysti juuri ne syöpyivät kovin, saatiin sellainen jopa poikki kiristettäessä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Teesalama, juurihan sinä sen oikeastaan itse kirjoitit.
Teho on energia (tai tehty työ) aikayksikköä kohti. Vastuksessa sähköteho tekee työtä, kun se muuttuu lämmöksi.
Tämä tästä...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja Recon »

Noniin, vihdoin sain aikaiseksi tarkistaa liitokset.

Nyt plus-kenkä tuntui hiukan lämmenneen. Mittasin 15 astetta kengän latasta, mihin toi paksuin kaapeli tulee. Tuntui että sulakerasialta tuleva kaapeliliitin latan oikealla puolella olisi ollut hiukan lämpöisempi, mittasin siitä 16 astetta. Ulkona oli -2 astetta, kone oli lämmin, mittasin Fluken infralla. Miinus-napa oli 8 astetta.

Kuorin kengästä kutistesukkaa laturilta tulevasta kaapelista. Kyllä se puristusliitos on, ei juotosta. Liitoksen juuressa kaapelin kupari näytti puhtaalta. Mittasin siitä kenkään 0,3 ohmia, saman kuin oikosulkemalla mittarin piuhat. Puristin kaapelipihdeillä (koko tais olla 50), mutta ei se juuri tiukemmalle mennyt. Kokeilin pienemmällä koollakin, mutta lujaa saa runtata. Mun mielestä toi liitos oli OK.

Tarkastin sulakerarasialtakin tulevan kaapelin liitoksen. Myös puristusliitos. Tää oli puristettu toisenlaisilla pihdeillä, syvä kolo holkin molemmin puolin. Pitäisi olla OK.

Epäillen että kengän lämmitti sulakerasialta tulevan kaapelin liittimen ja kengän laatan väliin kertynyt lika. Toi liitos on isommalla mutterilla (13mm avaimella), mutta oli jotenkin kova ja joustamaton liitos.

Putsasin navat, kengät ja liittimet cleanerillä. Seurataan auttoiko...

http://aijaa.com/4sq0eP
http://aijaa.com/LwIqQu
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja stara »

miten esim kuparirasva tms raadin mielestä tuossa em liitoksessa toimii, suojaako ja johtaako paremmin?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Varmaan makuasioita. Kuparitahnakin saattaa kerätä likaa?

Mä oon suihkinut tätä
http://tuotteet.etra.fi/fi/g15123552/cr ... suoja-aine

Homma tais selvitä putsauksella
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Itselläni plus kaapeli hieman lämpenee navan vierestä ja joskus on käynyt jopa niin hottina, että suojamuovikin hieman ottanut kipeää.

Tämä ei minua niinkään häiritse, vaan se että kone starttaa todella ailahdellen: välillä hörähtää kerrasta käyntiin ja välillä saa hinkuttaa kuin kone olisi umpijäässä ja akku tyhjänä. Aina kuitenkin käyntiin lähtee. Akku on vuoden vanha 95A Varta ja laturilla ajettu 1500km eli vika on jossain muualla. Ensimmäisenä tulee mieleen akun ja startin välillä tapahtuva virran heittely? En tiedä sähkön anatomiasta muuta kuin, että patterit pitää olla kaukosäätimessä oikeinpäin jotta se toimii.

Liittimistä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle ja kuulin kyliltä, että plus kaapeli olisi tyypiltään sellainen,että saa jossain vaiheessa vaihtaa uuteen. Ilmeisesti vaan on aikamoinen urakka alkaa kaapelia kokonaan uusimaan? Yleismittari löytyy jolla voisin mittailla jos joku teistä insinööreistä antaisi minulle rautalankaohjeet mistä mihin mittaan mitäkin :D :oops:
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja stara »

tuossa linkissä asiaa pähkäilty kovastikin ja kaapeleita paranneltu.
itse yrittäisin puristaa liitoksen uusiksi ja varmistaa vielä tinaamalla tai jollain paremmalla juotosaineella.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=90
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja anttimak »

stara kirjoitti:tuossa linkissä asiaa pähkäilty kovastikin ja kaapeleita paranneltu.
itse yrittäisin puristaa liitoksen uusiksi ja varmistaa vielä tinaamalla tai jollain paremmalla juotosaineella.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=90
Noniin kiitoksia! :mrgreen:
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akun plus-kenkä kuumenee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuossa vielä kyseisen keskustelun edelliseltä sivulta simppelit ohjeet siihen, mitä kannattaa mittailla vikapaikkaa etsiessä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=84

Vikaa voi olla molemmissa akunkengissä. Akun ollessa latingissa tulee jännitteen akun napojen välillä olla vähintään 14 volttia, että kaikki on kunnossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin