Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

markkula kirjoitti:Hinta Neolla näyttäisi olevan 174 Puntaa.
http://www.neobrothers.co.uk/clutch-gen ... c2c0346e9a

Uuteen tuntumaan (ottaa vähän syvemmällä kiinni) opin itse parissa päivässä. Muista ongelmista en tiedä, minulla ei ole esiintynyt.
Kiitos tiedoista! Kyllähän tuossa säästäis ihan mukavasti jos laittais tuon 9-5:n kytkimen :)

Lueskelin ruotsinmaan foorumeita ja siellä tuo 9-5:n kytkin on näköjään melko suosittu. Siellä sanottiin, että jonkin ajan kuluttua (5-10tkm) kytkin rupeaisi ottamaan ylemmältäkin kiinni. Mutta sanottiin siellä myös, että asennuksen jälkeen on muutamilla ollut vaikeuksia saada enää pakkia päälle ja autolla ei kuulemma pysty enää tekemään nopeita vaihteen vaihtoja...

Toisaalta tekisi mieli ottaa riski ja laittaa tuo 9-5 Aeron kytkinpaketti, mutta jos tuossa ajettavuus/mukavuus kärsii noin paljon, niin en tiedä oikein haluanko lähteä siihen ja sen sijaan tyytyisin maksamaan hieman enemmän vahvistetusta 9-3 "Aeron" kytkimestä.
Argh, tätä valinnan vaikeutta :roll: :)
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Varma ratkaisu on silloin SRE kytkin, vaan on nuo 9-5 aeron kytkimetkin toimineet hyvin vaikka tuntuma on hieman erilainen. 2.0T Aeron vakiokytkintä ei kannata laittaa mihinkään, se on lähes yhtä huono kuin 1.8t/2.0t vakio.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

northwave81 kirjoitti: Toisaalta tekisi mieli ottaa riski ja laittaa tuo 9-5 Aeron kytkinpaketti, mutta jos tuossa ajettavuus/mukavuus kärsii noin paljon, niin en tiedä oikein haluanko lähteä siihen ja sen sijaan tyytyisin maksamaan hieman enemmän vahvistetusta 9-3 "Aeron" kytkimestä.
Itsellä nyt 10tkm ollut ajossa tuo femman kytkin ja hyvin pelaa. Nopea toiminen, jämäkämmän tuntuinen ja nyt kun sanoit, niin ehkä viim. 5tkm aikana alkanut ottamaan hieman ylempää. Minkään vaihteen kanssa ei ole ongelmia, jos ilmaus onnistuu. Siihen on monta kertaa ohjeet täällä.

Jos vaihtoehtoina on kiinteä vauhtipyörä + parempi kytkin & järkevä budjetti -> B235R kytkin, niin helppoa se on.
EX: 9³SS BioPower
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja JSport »

Itselläni oli ensin 9-5 kytkin. Siinä oli ongelmia vaihteiden kanssa. Vaihteisto välillä toimi ja välillä ei meinannut saada pakkia silmään. Eikä se oikein selvittelyillä ratkennut. Kävi niin kuin joillekin ruotsalaisille.

Kun vaihteet välillä toimi, 9-5 kytkin oli silti tunnoton, tervaisen hidas ja otti kiinni lähes lattiassa. Kyllä se muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ehkä sentin ylempää ottaa kiinni. Kaikkeen oikeasti tottuu. Minustakin muutaman tonnin ajon jälkeen tervainen kytkin tuntui jämäkältä, vaihteet laitoin sisään vähän hitaammin, ja kytkimen varvastelu vaihtamisen yhteydessä ei häirinnyt. Mutta säännöllinen "pakkilukko" pakotti toimenpiteisiin.

Pienen säätämisen jälkeen päädyttiin lopulta ratkaisuna vaihtoon 9-3:n vahvistettuun kytkimeen. Käytännössä tilasin täällä jo mainostettua sarjaa:

http://www.performance-kupplung.de/shop ... b-9-4.html

On ihan eri auto tämän jälkeen. Kytkin on erittäin tunnokas ja ottaa kiinni sopivan vauhdikkaasti keskellä kytkimen liikerataa. Vaihdot sujuvat rasvatummin / nopeammin kuin 9-5 kytkimellä. Suosittelen lämpimästi. Osatkin tulivat ihan parissa päivässä. Kaksoismassa on tässä se kompromissi. Mutta ainakin uutena se kaksoismassa on mukavampi. Tuntuu toimivan pienemmillä kierroksilla ja jotenkin autosta tuli laadukkaamman ja hiljaisemmankin oloinen.

Minusta ei kannata riskeerata 9-5 kytkimen kanssa. Viimeistään autoa myydessä koeajaja voi olla eri mieltä siitä kuinka mahtavia nuo 9-5 kytkimen ominaisuudet on.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hieno homma jos auttoi tuo uusi kytkin! Ja hyvä saada monta kokemusta tähän, kun suht suuri ja kallis remppa kuitenkin kyseessä.

Tulitko koittaneeksi tuoreella pääsylinterillä (polkimen takana)? Näissä on ollut ongelmaa epätiiviiden sylintereiden kanssa.

B235R kytkimen väännönvälityskyky on omaa luokkaansa, sen 500Nm. Voiko tuolla SACHS-kytkimellä ottaa täysiä autoja 14T ahtimesta. 15% lisää, eli 360Nm*1,15=414Nm
EX: 9³SS BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jusahh kirjoitti:Voiko tuolla SACHS-kytkimellä ottaa täysiä autoja 14T ahtimesta. 15% lisää, eli 360Nm*1,15=414Nm
Eipä ole ainakaan omassa autossa toistaiseksi ollut mitään hälyyttäviä merkkejä tuon vahvistetun Sachs:n kanssa ja vääntöäkin on dynamometrin mukaan melko reilusti yli tuon laskentaesimerkkisi. Normiajoni ei toki ole sitä, että runttaan kaasupolkimen isolla vaiheella pohjaan @2000rpm, mutta on kytkimelle kuormitustakin ajan saatossa tarjottu :D
Saabiton Saabisti
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täällä myös toiminut tuo SACHSin vahvistettu hyvin. Reilu 1.5 vuotta ollut vanhan antautumisen jälkeen ja hyvin kestää.

Tuo väännönkesto jos Aeron alkuperäinen on sen 400Nm niin tuo vahvistettu tais kestää 450-460Nm. Tuohon paikkeille kun rajoittaa väännöt.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kuulostaa hyvältä valinnalta tuo SACHS myös.

Tänään oikeen testailin B235R kytkimen tuntumaa. 15tkm ajon jälkeen ja hyvällä pääsylinterillä kytkin ottaa jo melko keskivaiheilta.
Parkkeeraan usein pieneen mäkeen ja 1. silmään. Enne virtojen kääntämistä ei kyllä lähde vaihde silmästä. Heti kun kone käy, niin lähtee normaalisti silmästä.
EX: 9³SS BioPower
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Elokuusta asti 6-vaih. Sachs vahvistetulla kytkimellä ja uudella massavauhtipyörällä tullut ajeltua, kyllä toimii hienosti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
MiH
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 16:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja MiH »

Kohta vuosi ja reilut 10t 9-5 Aeron kytkimellä.
Alkutotuttelun jälkeen toimiva. Ykköseltä kakkoselle vaihto hidas, mutta niin taisi olla alkuperäisellä kytkimelläkin. Pakin kanssa ei mitään ongelmia.
Irroittaa jo hieman ylempänä, mutta jäykkä poljintuntuma hieman vaivaa.
Vaimolla alaselkäkipuja ja Saabin kytkin pahentaa asiaa.
No, saanpa ajaa Saapilla ja vaimo joutuu tyytymään laiskahkoon Passat Alltrackiin.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mulla on nyt 20-30tkm tuolla B235R kytkimellä alla. Kylmillä keleillä on tosiaan tuo pakkilukko havaittu ja kytkinpolkimen liike ei riitä vapauttamaan vaihdetta vapaalle, jos kone ei pyöri.

Kytkinsylinteri polkimen takana on menossa vaihtoon, mutta onko kukaan sovitellut suurempaa sylinteriä tuonne?

Suurempi sylinteri syrjäyttäisi enemmän kytkinnestettä ja sillähän ongelman voisi ratkaista?
EX: 9³SS BioPower
!nert
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 19:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja !nert »

Onko teillä joku paja jota suosittelette kytkimen vaihtamiseen? Tai onko täällä joku halukas tekee "vähä" ekstra hommia? :D Ei mikään akuutti homma mutta ihan mielenkiinnosta kyselen.

Kävin tossa Torekissa kyselemässä että missä hinnoissa pyöritään niin vastasivat että töineen ja osineen parisen tonnia. Kysäsin että paljon olisi pelkkä työ niin vastasivat että on nelinumeroinen hinta sekin. Aika suolanen hinta omasta mielestä. Toki on iso homma vaihtaa kytkin, vaikee sanoa kun ite en kyllä osaisi vaihtaa, mutta jotenkin tuntuu kovalta.
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

tallinnasta kysymään hintaa saabantilta/ autotarvetelta, myös nimimerkkiin Hook kannattaa olla yhteydessä jos itsellä pysyy työkalut kätösessä (häneltä löytyy taidot, tilat ja työkalut).
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mitään paikkaa en osaa suositella (paitsi jo mainittu Hook), mutta tarjouksia voi suhteuttaa siihen, että itse viimeksi purkasin 3h ja kasaukseen meni 8h. Kasauksessa oli erinäisiä ongelmia ja muitakin huoltoja tuli tehtyä samalla. Käytössä ei ollut nosturia vaan kunnon hallitunkki. Puolet työkaluistakin oli kotona. Tuolta pohjalta noita työkseen tekevän firman on ainakin minulle vaikea perustella nelinumeroista laskua työnosalta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
/Wille/
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 18:34
Paikkakunta: Helsinki / Iitti

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja /Wille/ »

Oma auto oli Saabiantilla Tallinnassa ja 7 tuntia oli työaika hommalle. Tonnin pintaan oli koko roska tehtynä, joten kyllähän Tallinnan keikka kannattaa.
9-3 SS Aero -03
Vastaa Viestiin