Nyt on koukku irti ja mekanismit putsattu ja rasvattu. Lopulta tilanne on sellainen että tarvitsisin ainoastaan uuden lukitussalvan akselin jousineen (jousta tuolla ei ollutkaan sisällä) sekä uudet avaimet. Ja tietenkin reijän peitelevy sekä koukun säilytyspussi olisi hyvä olla, jälkimmäisenhän toki vaikka ompelee itse
Irrotin siis avaussalvan pyöreän pohjaosan, joka kuvassa oli vielä koukussa paikoillaan. Pihdeillä ei akselin jämästä saanut käännettyä, mutta sain kavettua jämän pois kolosta. Näin pääsin näkemään luistin hammastuksen. En uskaltanut siitä kauhean kovaa ruuvarilla työntää, joten kurkkasin auton alle. ja sieltähän pääsee hyvin työntämään luistia taaksepäin. Hieman nihkeässä se oli, mutta vasaralla ja sopivalla välikappaleella sain hakattua luistin sisään, jonka jälkeen koukku lähti ihan sivistyneesti irti, kun sitä hieman nosti ylöspäin kuulapäästä.
Vinkkinä siis niille jotka pohtivat samaa kuin itse aiemmin, että "lukitus auki ja sitten koukku kiinni puuhun ja kaasua": kun lukitus on auki, koukkua pitää nostaa kuulapäästä, eikä suinkaan koittaa vetää "ulos" taaksepäin. Mekanismi on nimittäin sellainen, että vetämällä koukkua taaksepäin se ikään kuin menee vain kovempaa kiinnipäin. Jos koukku on siis lukituksen aukaisemisen jälkeen jumissa, oikea avaamistyökalu on moska, jolla naputetaan koukkua alapuolelta. Kun koukku nytkähtää yläviistoon, on se irti ja vedettävissä taaksepäin irti.
Luisti oli sen verran jumissa, että se ei jousen voimasta tullut ulos koukun varresta, kuten videolla kävi. Luisti saattaapi olla ruostumatonta terästä, mutta haponkestävää se ei liene, sillä se oli valkoisen möhnän peitossa. Tutun näköistä merimiehille, jotka pihistelivät ruuvikaupassa ja ostivat ruostumatonta haponkestävän sijaan. Luisti on putsauksen jälkeen monelta pinnalta aivan kraatereilla, vähän samannöklöistä kuin ruosteinen pelti hiekkapuhalluksen jälkeen.
Samoin se pieni nuppi, joka nousee koukun varresta ylöspäin ja laukaisee luistin paikoilleen koukkua asennettaessa oli aika tiukassa. Tuolta videolta sitä ei välttämättä huomaa, mutta sen nupin alla on luistissa kiinni siis toinen nuppi, jonka alla jousi (videon kaveri hukkasi ne aluksi kun luisti lensi h¤#@$ttiin). Nämä olivat kohtalaisen siistissä kunnossa.
En tiedä onko edellinen omistaja saanut lukituksen akselin poikki, koska on vääntänyt sitä väärään suuntaan taikka lukittuna, vai oliko tuo luisti todella niin jäykästi jumissa, että akseli on mennyt sen vuoksi poikki. Samapa tuo, nyt on mekanismi koottu ja väleissä sen verran laakerirasvaa, että pitäisi taas toimia ihan ok. Kunhan vain ei pidä koukkua kiinni aina, ja saisi jostain sen uuden akselin.
Itse lukko on melko simppeli, ja sen saisi tuunattua jopa toimimaan millä avaimella tahansa (tai ruuvarilla). En usko että kovin moni koittaa noita varastella, joten avainlukituksella ei nyt niin paljon ole väliä. Lukkoa kääntämällä kuitenkin varmistataan, että koukun lukitus pysyy päällä, joten hyvä se olisi jos sitä saisi käännettyä.
Jos ensisijainen harmi on se, että avaimet ovat häviksissä, ei ongelma ole kovinkaan suuri. Kuten videosta näkyy, tuon punaisen Bosalin tarran alla on akselin ja vääntönupin yhdistävä ruuvi. Tarra pois ja ruuvi auki, niin nuppi lukkoineen jää käteen. Tämän jälkeen lukkopesän irrottaminen nupista on helppoa, kun pienellä ruuvarilla avaa nupin sisäpuolelta lukkopesän paikallaan pitävän salvan (jonkaa heppoisuudesta kaveri videolla kertoo). Itsellä tuo akselin ruuvi piti tosin porata irti, koska oli jumissa.
Foorumilta luin, että lukkoon saisi maahantuojan kautta (Örum) avaimia numerosarjalla joka on lukossa. Itselläni siinä oli viisinumeroinen sarja, saas nähdä onnistuisiko jopa avaimien saaminen.
Itse koukkua huomattavasti huonommassa kuosissa näytti olevan vetokoukun auton päässä oleva osa. Normaaliin vetokoukkuvalmistajatyyliin tuo oli maalattu jollain maalilla, joka oli ropisi laattoina irti teräksestä, joka tietenkin kauttaaltaan ruosteessa. Aika vahvat materiaalipaksuudet siinä on, ja tietenkin näkymättömissä, eli sinänsä ei niin väliä. Jotenkin vain ihmettelee että koska nuo koukkuvalmistajat oppii tekemään paremmin olosuhteita kestäviä tuotteita.
Mysteeri siis ratkaistu, Ristolle erityiskiitos kontribuutiosta.