9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Samaa mieltä Riston kanssa, jos on kerran sovittu että myyjäliike korjaa, niin sitten sen pitää se vika paikallistaa ja korjata.

Onko siis niin että kun auto tekee checkin, kun virrat kääntää päälle, niin tulee ilmoitus "limited performance"? Vai tuleeko ilmoitus vasta käynnistämisen jälkeen? Ja sen jälkeen ilmoitusta ei koskaan tule uudelleen, ennen kuin vauhtia on motarinopeuden verran?

Tarkenna vielä että mitkä koodit uusivat nollauksen jälkeen. WISin mukaan kaikki nuo koodit voisivat liittyä johtosarjaan, eli yleisemmin sähköihin. Koodista "edc16 p1625 58" WIS sanoo: "the DTC can be generated due to voltage too low during starter motor cranking".

Ei voi olla pohtimatta, josko kyse olisi yksinkertaisesti noista huonoista akunkengistä. Auton käydessä kaikki auton järjestelmien käyttämä virta kulkee akun pluskengän kautta, joten hapan kenkä voi aiheuttaa käynnin aikaista alhaista jännitettä, johon auton elektroniikka reagoi erilaisilla allergisilla reaktioilla. Samoin jos limited performance tulee starttauksen jälkeen, voi kyseessä olla starttauksen aikana liian alhaalla käynyt jännite, jolloin autoon tulee vikakoodi ja limited performance johtuu siitä.

Eli akusta sekä plussa- että miinuskenkä tarkistukseen aiemmin linkittämäni ohjeen mukaan, niin ollaan taas viisaampia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Eli Limited Performance tulee jo virtojen ollessa päällä Checkingin yhteydessä, ennen starttausta.
Uudelleen LP ilmestyy motarilla kovemmassa kiihdytyksessä. Muuten ei vikaa huomaa, kuin tuossa tehojen katoamisessa sekä kulutuksessa.

Sähkövikaa tuossa taitaa olla enemmänkin.. Kuskin puolella takavalo välkkyy tahdikkaasti. Tämä taitaa viitata siihen akunkenkään? Täytyy huomenna työmaan parkkihallissa tutkia paremmin.
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Takavalojen ongelmia ollaan pohdittu mm. tuolla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=takavalo
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Vika diagnosoitiin nyt Imusarjan läppiin... saa nähä mitä tapahtuu seuraavaksi
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

No tältä foorumilta löytyy paljon juttua imusarjasta, läpistä, näitä läppiä kääntävästä pystyakselista ja yhdystangosta kääntömoottoreineen. Todennäköisesti imusarja täynnä öljyistä ja tahmaista "ryönää", mistä kiittäminen egr järjestelmää. Läpät eivät pääse kääntymään töhnän takia ja jumiutuvat. Tai sitten yhdystanko on hypännyt irti tai kääntömoottori palanut jumin vuoksi.

Tarkasta imusarjan läppiä kääntävä yhdystangon liikkuvuus moottorin yläpuolelta suojamuovin alta, siten että "joku" toinen kaasuttelee. Tanko voi olla irti, jolloin kaikki tai joku läppä ei käänny. Jos liikkuu, mutta tahmaisesti, niin läpät jumittaa ja tankokin voi joku päivä hypätä paikoiltaan. Jos mitkään ei liiku, niin on totaalisesti jumissa tai kääntömoottori rikki.

Vaihdata imusarja (200 € ulkomailta) mikä on helpoin tehdä jakopään huollon yhteydessä. Vaihda kääntömoottori, jos rikki (jonku satasen varmaan tämäkin). Poistata EGR ohjelmasta, jolloin imusarja ei enää likaannu. Imusarjan puhdistus liuottimilla on vain hätäapu, mutta sitäkin voi kokeilla.

Tämmösillä hätäsillä ohjeilla :)
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Korjaamolla päätyivät poistamaan läpät. Katsotaan mitä tapahtuu. Voiko läpät vaikuttaa kulutukseen niin paljon, että kulutus heittelee 5-12 välillä. Ilmeisesti vika menee heti päälle kun vähänki enemmän kaasua antaa jonka jälkeen kulutus tasaisella 50-60 vauhdilla yli 10l...
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Redled
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2015 14:41
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Redled »

Limited performance -ilmoitus ongelmana täälläkin.
-EGR on vaihdettu
-vikakoodien luku ei anna mitään muuta kuin 'moottorin merkkivalo' -ilmoituksen.
-Ilmoitus tulee heti kun autoon laittaa virrat päälle, alkutarkistuksen yhteydessä
-Auton tehot eivät ole laskeneet.

Auttoiko imusarjan läppien vaihto?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Millä laitteella Redled luit/luetutit vikakoodit?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Redled
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2015 14:41
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Redled »

Korjaamo käytti tablettiin kytkettäviä lukulaitteita, en tiedä tarkemmin. Onko eri lukulaitteiden ulos saamissa tuloksissa eroja?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

Saabin vikakoodeissa on välillä tarkennuksia mitkä Tech2 näyttää. Vikakoodin perässä voi olla 2-numeroinen tarkenne, mitä jotkut vikakoodilukulaitteet eivät näytä.
Redled
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2015 14:41
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Redled »

Länsiautoon on kahden viikon jono, onko Turun seudulla jotain muuta pajaa joka voisi lukea Tech II -vikakoodit?

Huomasin öljytason olevan korkealla, n.5cm yli maksimin mittatikulta katsottuna.
pumputipum
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 17:46

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja pumputipum »

Redled kirjoitti:Länsiautoon on kahden viikon jono, onko Turun seudulla jotain muuta pajaa joka voisi lukea Tech II -vikakoodit?

Huomasin öljytason olevan korkealla, n.5cm yli maksimin mittatikulta katsottuna.
Toi fiiun diisselin ö-mittatikku on ihan vitsi - luettavuudeltaan paskempaa saa hakea.. tosin jos näyttää 5cm yli maksimin niin saattaa siä hieman liikaa olla, valuta pari desiä ja tsekkaa uusiksi. Jos öljyä on oikeasti reippaasti liikaa niin se on käsittääkseni koneelle vaaraksi - kannattaa tutkia.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vs: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Redled kirjoitti:Huomasin öljytason olevan korkealla, n.5cm yli maksimin mittatikulta katsottuna.
Ettei olisi jostain syystä lotraantunut dieseliä öljyn sekaan ihan urakalla?
Kannattaisi ehkä sitä öljyä hieman haistella ja jos siellä tosiaan dieseliä on seassa, niin öljyt vaihtoon pikaisesti. Toki syykin pitää selvittää, mutta näin etäältä hieman hankalaa, lähempänä olevat tarjoutukoot. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Numba
"Viggen"
Viestit: 678
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Numba »

Hold your horses!
Tuosta öljyn määrästä, niin kuin pumputipum sanoi, öljynmäärää ei kukaan saa tikusta tarkastettua. Tein tuos tänä aamuna emppiirisen kokeen. Öljytikussa 5-7 cm yli maximin, tikun kuivaus ja tunniksi naulaan roikkumaan, että öljytikunputki kuivuisi. Sen jälkeen nopea tikun käyttö paikoillaan, ja luku. Tikku oli vieläkin yli maximin öljyssä, mutta latassa näkyi sentin kohta kuivaa siinä max-merkin paikkeilla. Tulkitsen sen öljypinnan oleva niillä paikkeilla. Kapilaari tai jokin nostaa sitä öljyä mittatikussa tai putkessa. PDF:n poltto on poistettu, joten ei pitäisi dieseliä saada. Toki öljy kannattaa haistella ja tutkia, mutten aivan heti pelästyisi ylimääräisestä dieselistä ölyssä, kun tikku on mikä on. Öljyn laatu ehkä voi vaikuttaa tuohon nousuun, kun omat ESP- öljyt ovat melko siistit ja uudet, mutta aika tahmaisen oloista se kuitenkin sormiin on.

Tämä tosiaan kannanottona öljyntason mittaamiseen, että se voi olla aika haastavaa. Toki kannattaa aina muistaa, että voihan joku vikatila sitä dieseliä sinne öljyn sekaan holvatakkin.

---
Sain ratkaistua tämän öljynmittausongelman omalta kohdaltani. Huollossa pistetään aina sama määrä öljyä, ja valitettavasti se menee n. 1 cm yli maximin. Öljymäärän tarkistuksessa ei tule mitään ongelmaa, kunhan ei pistä tikkua pohjaan asti. Kahvassa on se keltainen muoviosa lähes samanpituinen kuin lattaosa mittauspäässä. Eli pinta minimissä vastaa aikalailla sitä maksimin kohtaa. Taipuisalla tikulla jokaisen on asia helppo todeta.

Onkohan tässä pari kk mennyt, ja mittaus tulos pysyy samana noin 1 cm yli maximin. Aina tikun pois ottaessa öljy on pitkällä tikun varressa, mutta nyt pystyn toteamaa öljypinnan heti sen enempiä odottelematta.
Vastaa Viestiin