B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

G-mies kirjoitti: Googlessa kannattaa hakea ECOtec-sanalla, siihenhän moottori perustuu.


Matti
Kerrotko miten moottori perustuu ecoteciin?

TM kuitenkin tiesi 19/2002 numerossaan sivulla 165 kirjoittaa että silloin kyseinen kone on täysin uusi eikä sitä silloin ole nähty vielä missään muussa GM konsernin tuotteessa. TM tiesi kertoa myös että GM:ltä lainattu on lohkovalu ja tasapainoakselin romppeet, sekä joitakin oheislaitteita. Kyseessä on em. komponentteja lukuunottamatta Saabin kone joka perustuu sen suunnitteluun ja osittain tuotantoon. (tämänkin kertoo TM samaisessa artikkelissaan)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos Saab on lainannut GM:ltä sylinterilohkon, niin mielestäni silloin moottori voi perustua tuohon sylinterilohkoon. Tämä on tosin vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Tässä tapauksessa ei mielestäni ole tarpeellista kinastella perustuuko Saabin B207 GM:n alumiinilohkoon (moottoriperhe nimeltä ECOtec) vai ei. Sen voi jokainen itse selvittää ja punnita lukemansa tiedon persteella. Jos TM sanoo, että lohkovalu on lainattu, niin eikö moottori silloin perustu tuohon lohkoon? NG9-3:n julkistamisen aikaan tuota konetta 2.0 litraisena ahtimella varustettuna ei tosiaan ollut kuin Saabin valikoimissa, siitä syystä ehkä maininta siitä, että kone on täysin uusi. Pohjimmiltaan se oli kuitenkin vain uusi versio valmiista koneesta, jonka kehittämisessä Saabin kerrotaan olleen mukana. Kuitenkin kysyjälle tarpeellinen tieto tuli osoitettua, että viriosia kannattaa hakea muullakin termistöllä, kuin Saab ja B207.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Palataan vielä B207R ja E/L moottorin nokka-akseleiden eroihin. Mitäs näiden nostoissa oli eroa, oliko vain imunokassa?

Onko tietoa/kokemusta siitä minkälaista hyötyä noisa R:n nokista olisi näissä perusmodeissa 14T ahdin 3"Dp ja E85?
EX: 9³SS BioPower
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

WIS:stä kopioitua...

Venttiilien kokonaisaukioloaika:
E/L imu/pako 230°
R imu/pako 235°/240°

Nostokorkeus:
Imu / pako 9,70/9,90

Nokan nostokorkeus:
E/L imu /pako 5,75528/5,87187
R imu/pako 5,75544/5,87203

Venttiili avautuu / sulkeutuu --> imupuoli
E/L 10°eykk / 40°jakk
R 14°eykk / 41°jakk

Venttiili avautuu / sulkeutuu --> pakopuoli
E/L 34°eakk / 16°jykk
R 47°eakk / 13°jykk
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pienehköjä eroja. Nostoa venttiilillä käytännössä saman verran, duraatiossa enemmän eroa. Pakopuolella isoin ero on tuo aikaisempi pakoventtiilin aukeaminen joka parantaa heräämistä (enemmän lämpöenergiaa turbiinille), mutta nostaa hieman polttoaineen kulutusta.
Huuhtelua näyttää olevan käytännössä saman verran (26 vs 27 astetta), ja imuventtiilin sulkeutuminen on myös asteen tarkkuudella sama.

Käytännössä on siis haluttu parantaa R-koneessa olevan isomman turbon heräämistä, muut muutokset on tehty vain jotta huuhtelun määrä ja imuventtiilin sulkeutumishetki (vaikuttaa eniten optimikierrosalueeseen) pysyisivät vakioina. Toki tuo pidempi ja aikaisempi pakonokan ajoitus tiputtanee hieman myös pakopaineita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mikäs on tuon suodatinkotelon vaikutus ja missä kohtaa pitää vaihtaa vakio 2,5" imukotelo virtaavampaan?

Porasin omaani lisää hengittävyyttä tänään ja luulen huomaavani eroa. Voiko olla 14T:llä ja n. 260hp tehoilla?
EX: 9³SS BioPower
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

jusahh kirjoitti:Mikäs on tuon suodatinkotelon vaikutus ja missä kohtaa pitää vaihtaa vakio 2,5" imukotelo virtaavampaan?

Porasin omaani lisää hengittävyyttä tänään ja luulen huomaavani eroa. Voiko olla 14T:llä ja n. 260hp tehoilla?
Äkkiseltään näillä tehoilla kotelolla ei suurta vaikutusta, tietysti ilman ohjausta koteloon voi parantaa. Itellä on on laitettu isompi putki kotelolle, ja tällasena millamagia-höpöhöpöjuttuna oon alumiiniteipillä pyöritellyt imupuolen muoviputket ja kyseisen kotelon, tiedä sitten onko vaikutusta, mutta olipahan pariksi tunniksi jotain tekemistä :D
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Onko kellään turbon vaihtoa tapahtunut? Itselläkin nyt ajatuksissa tuoo 300hv teholuokka..
Katselin että ainakin tuollaista bolt-on -turboa tarjoaa MapTun;
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... t-new.html

Iso dp on jo, 2010 ecu, Aeron kilut ja kalut konehuoneessa (pl. tuo kansi ja nokat), 550 cc EV14:t odottaa lipaston laatikossa asennusta myös.
Piti ensin vaihtaa vain nuo etanolilla pohjaavat Aeron suuttimet isompiin, mutta kappas kun tekiskin nyt mieli sitten jo isompaa hyrrääkin sinne pellin alle.
SPECin 500Nm+ kykä loodan ja sekottimen välissä myös..
Meneeköhän B207:aan toi V6 kytkin vai onko viisaampaa laittaa 9-5 Aeron kytkintä, jos sen aikoo vaihtaa? Näin sivuhuomiona..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Napella taitaa olla 19T kiinni ja toisella tutulla tulossa myös. Nämä siis TD04HL-turbiinilla, eli sama kuin esim. MAPTUN hxl-ahtimessa. Halpa lisäys muuten tehoihin:2007-> pakosarja joka virtaa paremmin.

Itsellä mietinnässä TD04HL-16T ja 300-310hp paremmalla IC:llä. Varmaan toi oem-aeron takapönttökin jo ahdistaa siinä?
EX: 9³SS BioPower
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Mulla tulee 16T ja DO88:n IC kiinni pääsiäisen jälkeen ja sitten auto matkaa jc:lle Vaasaan säädettäväksi. Pitää ilmotella saatuja lukemia yms tuon jälkeen!
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

ric_91 kirjoitti:Mulla tulee 16T ja DO88:n IC kiinni pääsiäisen jälkeen ja sitten auto matkaa jc:lle Vaasaan säädettäväksi. Pitää ilmotella saatuja lukemia yms tuon jälkeen!
Pidä ajan tasalla mitä ilmenee.
PS: Mistä hommasit hyrrän?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

timpetti kirjoitti:
ric_91 kirjoitti:Mulla tulee 16T ja DO88:n IC kiinni pääsiäisen jälkeen ja sitten auto matkaa jc:lle Vaasaan säädettäväksi. Pitää ilmotella saatuja lukemia yms tuon jälkeen!
Pidä ajan tasalla mitä ilmenee.
PS: Mistä hommasit hyrrän?
Juu, ja Maptunilta tuli tuo hyrrä ;)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tänään penkitettiin 307hp @5566rpm ja 450Nm@3999Nm tuolla 16T:llä, kun kerran ajantasalla pyydettiin pitämään ;)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Komeat lukemat - itseäni kiinnostaa, kuinka paljon tuo isompi kompura vaikuttaa ahtimen heräämisen ja moottorin alavääntöön? Nykyisessä setupissa (14T + DO88-IC + muut hilut) minua viehättää juurikin moottorin välitön herääminen ja varsin murea alavääntö, josta en haluaisi ihan hirveästi tinkiä :D
Saabiton Saabisti
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Paljonko tuolla Ricin setupilla on vääntöä jossain 2000rpm seutuvilla?
Vastaa Viestiin