Oikeat tulpat...
Oikeat tulpat...
Moro!
Vanhemmilla on vm.03 93ss, 2.0t ja tulpan vaihdot edessä. Foorumia selailin ja pariin kertaan joku kirjoitteli, että bensallakin ajellessa vois autoon laittaa myös biopoweriin käyvät NGK BCPR7ES-11 kuparikärkiset, NGK PFR6H-10 platinakärkisten sijaan. Onko asia todella näin?? Autolla ajellaan vain bensalla, eikä ole virejä.
Hinta noitten kahden välillä on aika hirvee!
Vanhemmilla on vm.03 93ss, 2.0t ja tulpan vaihdot edessä. Foorumia selailin ja pariin kertaan joku kirjoitteli, että bensallakin ajellessa vois autoon laittaa myös biopoweriin käyvät NGK BCPR7ES-11 kuparikärkiset, NGK PFR6H-10 platinakärkisten sijaan. Onko asia todella näin?? Autolla ajellaan vain bensalla, eikä ole virejä.
Hinta noitten kahden välillä on aika hirvee!
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: Oikeat tulpat...
En ole varma käykö biopower-tulpat tavalliseen, jossa ei ole biopowersoftaa.
Jotenkin tuntuu, että eivät käy, koska tavalliseen bensasoftaan oli vakio tai viri, mutta ilman etanoliominaisuutta, niin on älyttömän tarkka noista tulpista. Silloin pitää olla juuri nuo mainitut NGK:n platinatulpat eikä mitään muita.
Biopoweroidulle taas sitten nämä omat tulppansa, jotka tosin sitten käy vaikka ajaisikin bensalla.
Paremmin perehtyneet softaajat varmaan tietävät onko tässä biopowersoftassa aivan eri parametrit noita tulppia varten, jotka siten vaikuttavat toimintaan myös bensalla.
Joten en ostaisi pelkkään bensaversioon mitään muita kuin noita "älyttömän" kalliita tulppia.
Jotenkin tuntuu, että eivät käy, koska tavalliseen bensasoftaan oli vakio tai viri, mutta ilman etanoliominaisuutta, niin on älyttömän tarkka noista tulpista. Silloin pitää olla juuri nuo mainitut NGK:n platinatulpat eikä mitään muita.
Biopoweroidulle taas sitten nämä omat tulppansa, jotka tosin sitten käy vaikka ajaisikin bensalla.
Paremmin perehtyneet softaajat varmaan tietävät onko tässä biopowersoftassa aivan eri parametrit noita tulppia varten, jotka siten vaikuttavat toimintaan myös bensalla.
Joten en ostaisi pelkkään bensaversioon mitään muita kuin noita "älyttömän" kalliita tulppia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Oikeat tulpat...
Huom. NGK BKR7ESC-11.
Hyvin toimi ainakin vakio 1.8t:ssä kun pari tankkia tuli bensaa poltettua.
Tietysti jos haluaa varman päälle pelata, niin sitten noita platinoita.
Hyvin toimi ainakin vakio 1.8t:ssä kun pari tankkia tuli bensaa poltettua.
Tietysti jos haluaa varman päälle pelata, niin sitten noita platinoita.
Re: Oikeat tulpat...
Kannattaa platinoiden hintaa hirvitellessä ottaa huomioon niiden pidempi vaihtoväli.
Re: Oikeat tulpat...
Olen melkein 100% varma että asia on näin, mutta voiko joku vahvistaa:
NGK BKR7ESC-11 käyvät kaikissa 03-11 BioPower ja bensa-autoissa vuosimallista riippumatta. Vaihtoväli 15tkm.
NGK:n PFR-tulpat käyvät kaikissa bensa-autoissa 03-11 mutta ainoastaan vm. 10-11 BioPower-autoissa. Vaihtoväli en muista, onko 60tkm tai pidempi?
9-3 2012 jossa on A20NFT-moottori käy ainoastaan NGK ILTR 5D.
NGK BKR7ESC-11 käyvät kaikissa 03-11 BioPower ja bensa-autoissa vuosimallista riippumatta. Vaihtoväli 15tkm.
NGK:n PFR-tulpat käyvät kaikissa bensa-autoissa 03-11 mutta ainoastaan vm. 10-11 BioPower-autoissa. Vaihtoväli en muista, onko 60tkm tai pidempi?
9-3 2012 jossa on A20NFT-moottori käy ainoastaan NGK ILTR 5D.
Viimeksi muokannut henriq, Su Maalis 08, 2015 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Vector 2,0t BioPower -11
Re: Oikeat tulpat...
Bioskassa vaihtoväli 15 tkm, mieluummin vaikka 10tkm.
Miksi sitten bensakoneeseen ei käy tuo halvempi BKR7ESC-11, vaikka biopowerissa voi ajaa sillä tulpalla bensalla. En osaa vastata. WIS kuitenkin suosittelee tuota kalliimpaa NGK PFR6H-10 (kärkiväli voi olla myös 0,9) tulppaa B207 E ja L koneisiin.
Sitten näissä ihan viimeisissä on tuo eri tulppa, mutta ne ei kaiketi ole B207X koneita.
Miksi sitten bensakoneeseen ei käy tuo halvempi BKR7ESC-11, vaikka biopowerissa voi ajaa sillä tulpalla bensalla. En osaa vastata. WIS kuitenkin suosittelee tuota kalliimpaa NGK PFR6H-10 (kärkiväli voi olla myös 0,9) tulppaa B207 E ja L koneisiin.
Sitten näissä ihan viimeisissä on tuo eri tulppa, mutta ne ei kaiketi ole B207X koneita.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Oikeat tulpat...
Käy ne tulpat bensaankin. B207:aan laittaisin itse vaan NGK BKR7ESC-11 tulpan. Ja bensalla ajettaessa vaihtoväliksi 30tkm.. Hyvin toimii. Ajelin ex-1,8t:llä niillä 100tkm ja ei mitään ongelmia. Päinvastoin, mielestäni pelasivat paremmin.
Esim. maptunin suositus oli että heidän bensasoftilla käytettäisiin nimenomaan platinatulpan sijasta noita perinteisiä tulppia..
Esim. maptunin suositus oli että heidän bensasoftilla käytettäisiin nimenomaan platinatulpan sijasta noita perinteisiä tulppia..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oikeat tulpat...
Moro. Aihetta sivuten..
Onko kukaan kokeillu noita pulstar tulppia? Ja onko niistä apua(mihinkään..)?
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... =79&page=1
Onko kukaan kokeillu noita pulstar tulppia? Ja onko niistä apua(mihinkään..)?
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... =79&page=1
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Oikeat tulpat...
Suorasytytys Saabeihin ei missään tapauksessa saisi laittaa muita kuin NGK:n tulppia! DI-järjestelmä ionisaatiomittauksineen, palotapahtuman analysoitineen, nakutustunnistuksineen, nokan asennon tunnistus jne.. saa varmasti väärillä tulpilla sekaisin.
En ole koskaan ymmärtänyt että miksi ne ilmoitetut perustulpat joilla moottori on suunniteltu toimimaan ei kelpaa?
En ole koskaan ymmärtänyt että miksi ne ilmoitetut perustulpat joilla moottori on suunniteltu toimimaan ei kelpaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Oikeat tulpat...
Hämmennetään tätä soppaa vielä vähän. Nakkasin muutama viikko sitten nuo biopower-tulpat omaan ei-konvertoituun. No vaikka kuinka on sanottu että toimii hyvin bensaversiossa jne., niin eipähän vaan toiminut ainakaan minun yksilössä. Korkeilla ahdoilla nelosella ja vitosella alkoi rytkyttämään, tuntui aivan samalta kuin joskus aikoinaan kun pääsi ahtamaan liikaa ja tuli fuelcuttia sen takia. Nyt katselin kuitenkin ahtopaineet että ei ole yliahtamisesta kyse. Olisiko siis tullut ihan vaan missfireä. Vaihdoin vanhat (käytetyt) platinat takaisin ja eipä ole nykäissyt sen jälkeen kertaakaan...petrisa kirjoitti:En ole varma käykö biopower-tulpat tavalliseen, jossa ei ole biopowersoftaa.
Jotenkin tuntuu, että eivät käy, koska tavalliseen bensasoftaan oli vakio tai viri, mutta ilman etanoliominaisuutta, niin on älyttömän tarkka noista tulpista. Silloin pitää olla juuri nuo mainitut NGK:n platinatulpat eikä mitään muita.
Biopoweroidulle taas sitten nämä omat tulppansa, jotka tosin sitten käy vaikka ajaisikin bensalla.
Paremmin perehtyneet softaajat varmaan tietävät onko tässä biopowersoftassa aivan eri parametrit noita tulppia varten, jotka siten vaikuttavat toimintaan myös bensalla.
Joten en ostaisi pelkkään bensaversioon mitään muita kuin noita "älyttömän" kalliita tulppia.
Onko kukaan havainnut samaa? En siis oman kokemuksen perusteella suosittele noita biotulppia bensavehkeeseen. Sinänsähän hinta/kilometri on sama, kun platinoilla vaihtoväliksi on ilmoitettu 4x se mikä biotulpille (ja hinta on nelinkertainen).
9³ SC 1.8t
Re: Oikeat tulpat...
Jos noi biopower-tulpat on varmasti ehjät ja rykii kovemmilla ahdoilla, niin vois olla puolien heikkoudesta kyse. Joku täällä tais naputella kärkiväliä vähän pienemmäks, niin rykimiset katos silleenkin.
Itelläni on tossa vanhassa 9-3 Aerossa pelkkä bensaviri ja platinatulpat valmistajan suosituksen mukaisesti. Moni haluaa silti noi biopower-tulpat, koska ne on ostohetkellä kaupan tiskillä paljon halvempia. Hyvin on näyttäny nekin toimivan myös pelkillä bensavirisoftilla.
Itelläni on tossa vanhassa 9-3 Aerossa pelkkä bensaviri ja platinatulpat valmistajan suosituksen mukaisesti. Moni haluaa silti noi biopower-tulpat, koska ne on ostohetkellä kaupan tiskillä paljon halvempia. Hyvin on näyttäny nekin toimivan myös pelkillä bensavirisoftilla.
Re: Oikeat tulpat...
Vika ei varmasti ole siinä että siellä tulpassa on kuparikärki platinakärjen sijaan. Jos auto(B207 moottorilla) ei toimi bensalla biopower NGK BKR7ESC-11 tulpalla niin siinä on silloin vikaa. Biopower tulpassa on kärkiväli hieman suurempi kuin platinatulpassa, ei merkittävästi mutta hieman kuitenkin. Heikot/väsyneet puolat ovat varmasti todennäköisin syy missfireihin ja ongelmiin tuossa mainitussa vikatilanteessa - ja siitähän Karg mainitsikin edellisessä viestissä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Oikeat tulpat...
Glyzer: Omassa kilkkeessä tuli juuri tuota mainitsemaasi vikaa 3. ja 4. vaihteella n.2000rpm kiihdytyksestä, Tech2 kiinni ja 3.puolassa paljon missfireja (lukema n. 250). Tilasin kaikki 4 puolaa (neobros) ja vika korjaantui. Aiemmin tulppien vaihdon yhteydessä vika korjaantui hetkeksi, mutta totuus oli että puola oli väsynyt.
9-3 SS 2,0T -08 biopower-softalla
9-3 SS 2,0T -08 biopower-softalla
Re: Oikeat tulpat...
Voiskos näistä laittaa tonne ihan ohjeen? 9-3mallit mitkä tulpat mihinkin autoon?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Oikeat tulpat...
Jes, kiitos kaikille kommenteista. Kuulostaa järkevältä selitykseltä, eli kyllähän noilla puolilla on kohta 300tkm päästeltykin. Niitä olisin alkanut epäilemäänkin ellei tulppien vaihdolla takaisin platinaan olisi nykiminen kadonnut. Onko platinoissa pienempi kärkiväli? No, taidan ajella ilman puolien uusimista niin kauan kunnes alkaa rytkymään noilla vanhoilla platinoillakin.
Näistä tulppa-asioista voisi kyllä joku tehdä ohjeen mun mielestä. Selkeästihän tässäkin ketjussa asia on toki ilmaistu, mutta aika usein tuntuu tulevan kyselyitä että milläs tulpilla pitäisi ajaa. Mulle esim. laittoivat joskus aikoinaan huollossa Boschin tulpat, ei ollut hyvä juttu. Platinat takaisin ja samoilla mennään vieläkin.
Näistä tulppa-asioista voisi kyllä joku tehdä ohjeen mun mielestä. Selkeästihän tässäkin ketjussa asia on toki ilmaistu, mutta aika usein tuntuu tulevan kyselyitä että milläs tulpilla pitäisi ajaa. Mulle esim. laittoivat joskus aikoinaan huollossa Boschin tulpat, ei ollut hyvä juttu. Platinat takaisin ja samoilla mennään vieläkin.
9³ SC 1.8t