Pyörän pultti ei kiristy

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Jo syksyllä talvirenkaita vaihtaessa ihmettelin yhden etupyörän pultin jäykkyyttä (jonkun muun kuin minun jäjiltä) ja nyt kesärenkaita alle ruuvatessa ei pultti kiristynyt lainkaan. Talvipultista oli kierre kärsinyt. Vissiin navasta kierre lähtenyt?

Pitäisi varmaan korjauttaa tuo, liekö kallis remontti?

Kiitos.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Harmi homma, mutta valitettavan yleistä. Renkaan pultin kiristysmomentti on ehkä max. 120Nm autosta riippuen, mutta apinallahan niitä on pakko vetää liikkeessä ja kotipihalla.

Valitettavasti ainoa järkevä keino on vaihtaa koko pyöränlaakeri. Napa, laakeri ja ABS-kehä ovat samaa osaa. Remonttina laakeri 150€ + työt = 200-350€

Jarrulevyn irroittamalla pääsee kierteeseen käsiksi ja sinne periaatteessa voisi kiertää korjauskierrettä. Tuskin kovin hyvin onnistuu. Isomman reijän poraaminen & uudelleen kiertetys ei oikeen sekään onnistu, kun sitten pitäisi vastaavastai vannetta kairata....ei ;)
EX: 9³SS BioPower
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Kiitos, täytynee varata aika pajalta.

Edit: Kehutaan nyt sen verran, että minulla _on_ momenttiavain ja minä _käytän_ sitä ;) Joku edellinen renkaanvaihtaja sitten vissiin ei ole käyttänyt. :(
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja stara »

minunkaan rengasmestani ei näytä käyttävän momenttisauvaa, miksiköhän ??? sentään alan liike?????????????, ei pieni pää jummarra????
-------------
ei kiristy::: siis pyöriikö pultti tyhjää pohja- asennossaan??? kummasta kierre on korkannut pultista vai navasta...???
-----
villi arvaus:: jos noin, niin pulttikoneella hätiköiden ammuttu väärille kierteille?
- minä kyllä yrittäisin kierteittää jonkun paksumman kierteen+ samalla kartiokulmalla olevan pultin ko. tapauksessa, jos tosiaan kierre on korkannut. 4 asiallisesti kiinni olevaa pulttia varmaan pitää likimain yhtä hyvin kuin viisikin.....
- kait nuo navat kuitenkin rautaa ovat ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja AZP »

Neljä pulttia pitää noin 80 %:sti yhtä hyvin kuin viisi... Onhan noissa varmasti aika hyvin toleranssia, mutta en luottaisi vajailla pulteilla kiinnitettyyn pyörään kovin pitkään. Normiajossa voi mennä ongelmitta pitkäänkin, mutta kun tulee se hätätilanne, jossa mennään maksimipidoilla, voi lopputulos olla mielenkiintoinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Irtoaako siis saab 9000sesta pyörät, jos tulee hätätilanne? ;)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu hätätilanteen laadusta ja siitä onko tonnarissa kaikki pultit kiinni vai ei :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos menee laakerin vaihdoksi, kannattaa käytyää ainoastaan laatulaakeria.

Tuossa oli vastikään yksi auto, jossa tarvikelaakeri kesti vähän reilu 6kk ja sytytti abs valon...

Vaihtoon menee aikaa n. Tunti.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Vihdoin sain hinta-arvausta huollosta.. alkuperäinen napa+laakeri melkein 400 e ja siihen 2 h työtä 180 e. Taitaa kannattaa paalata koko vehje..

EDIT: Koneistamo voisi asentaa tuohon helicoil-kierteen. Tietääkö joku, mikä kierre Saabin pulteissa on, jotta saan selville, onko koneistamolla sellaisia olemassa?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja stara »

arvokkaita on juu nää uudempien laatuautojen palikat.
minä en hätäseen tekisi mitään isompaa ( ainakaan normiajossa), putsaisin kierteen vaan tapilla , ettei tule muita pultteja vedettyä siihen risalle kierteelle ja ostaisin uuden pultin tai ainakin avaisin sen kierteen pakalla. oletko katsonut mitä kierteelle kuuluu??, joset , niin voihan olla että vain pultin kierre on luovuttanut, ja naaraspuolen voi avata pakalla.

Seuraisin vain että muut on kunnolla kiinni. ei yksi pultti tuossa ihmeitä tee:: 1 pultti lisää ei vanteen sivuttaisjäykkyyteen juurikaan vaikuta ja kyllä 4 pulttia ihan yhtä hyvin keskittää.
Jos asiasta ei pääse yli/ liikaa kiusaa, niin kyllä varmaan löytyy sellainen sopivasti isompi pulttikoko, jonka kierteen voi vetää tuohon korkanneeseen.
esim =OG900 satkun pultti taitaa olla aika sopivasti suurempi ja kartion on oltava myös sama. vaikein homma on vetää kierre suoraan käsivaralla, jotta kartio asettuu suoraan.
mahtuukohan 19 mm hylsy noihin 17 mm hylsylle tarkoitettuihin vannereikiin??. ahdasta lie...
Viimeksi muokannut stara, Ma Huhti 20, 2015 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Pyörän pultti ei kiristy

Viesti Kirjoittaja glyzer »

jmarin kirjoitti:Vihdoin sain hinta-arvausta huollosta.. alkuperäinen napa+laakeri melkein 400 e ja siihen 2 h työtä 180 e. Taitaa kannattaa paalata koko vehje..

EDIT: Koneistamo voisi asentaa tuohon helicoil-kierteen. Tietääkö joku, mikä kierre Saabin pulteissa on, jotta saan selville, onko koneistamolla sellaisia olemassa?
Hep, juuri äsken vaihdatin navan+laakerin eteen. Osa 175€ (tarviketori ja motonet myy, kantsii ottaa laadukas vaihtoehto sieltä, eli FAG tai SKF on ainakin toimivaksi todettuja), työt taisi minulla olla 1.5 vaiko 1.75h, kuitenkin alle 300e loppusumma osalle+työlle. Ja tuo on sellainen remontti jota ei ole "pakko" teettää merkkikorjaamolla, itsekin vein about halvimmalle huoltamolle mitä löysin.
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin