Huomasin tuossa renkaita vaihtaessa että apukuskin puolella oli tuo haitarimainen kumi hieman kostea.
Tuo mikä näkyy tuossa kuvassa (kuva löytyi tältä foorumilta, lainattu Jusahh:lta, ei ole minun autosta) https://www.dropbox.com/s/ajlujcmw46zqv ... 16_015.jpg
Autoon on reilu puolivuotta sitten vaihdettu varotoimena muiden remppojen yhteydessä "2kpl vetoakselin tiiviste", ei ole aiemmin vuotaneet. Luultavasti tämä osa: http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 53153.html
Johtuisiko tuo kostuminen näistä vai onko joku muu syy ?
Vetoakselin suojakumi märkä?
Re: Vetoakselin suojakumi märkä?
Mårå
Se ulompi nivel on kertavoideltu, eli siihen on laitettu vaseliinit ja sitten kumipalje päälle. Vaseliinia ei tarvitse lisätä koskaan mikäli kumipalje on ehjä ja tiivis. Jos tuo sinun in ulkoa rasvainen niin se sitten vuotaa josta. Mahdollista on että kumissä on repeämä tai sitten kumia paikallaan pitävät "klemmarit" ovat löysällä, kumipalje voi myös olla väärin aennettu......vertaa toiseen puoleen. Jos kumit on vaihdettu jonkun aikaa sitten on myös mahdollista että vaseliinia on lisätty ja sitä on lisätty liikaa, ylimääräinen sitten punkee pihalle jostain. Eipä tuossa auta kun silmämääräisesti koittaa katsoa mikä on vuodon syy.
Se ulompi nivel on kertavoideltu, eli siihen on laitettu vaseliinit ja sitten kumipalje päälle. Vaseliinia ei tarvitse lisätä koskaan mikäli kumipalje on ehjä ja tiivis. Jos tuo sinun in ulkoa rasvainen niin se sitten vuotaa josta. Mahdollista on että kumissä on repeämä tai sitten kumia paikallaan pitävät "klemmarit" ovat löysällä, kumipalje voi myös olla väärin aennettu......vertaa toiseen puoleen. Jos kumit on vaihdettu jonkun aikaa sitten on myös mahdollista että vaseliinia on lisätty ja sitä on lisätty liikaa, ylimääräinen sitten punkee pihalle jostain. Eipä tuossa auta kun silmämääräisesti koittaa katsoa mikä on vuodon syy.
Re: Vetoakselin suojakumi märkä?
Tarkista myös, että kampiakselin päätystefa on ehjä. Eli,ettei hihnapyörän takana moottorin päädyssä ole märkää. Jos stefa vuotaa voi se roiskia pidemmällekkin. En nyt muista onko vetari missä linjassa hihnapyörän kanssa, mutta tuli mieleen kun näitä stefojakin on mennyt näistä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Vetoakselin suojakumi märkä?
Lainaamassani kohdassahan puhutaan vetoakselin tiivisterenkaista vaihteiston päähän. Kyseiset "stefat" ovat vetonivelen toisessa päässä kuin tämä kumipalje. Sisempi "murrosnivel" tulee tämän stefan välistä vaihdelaatikkoon voiman välittämiseksi renkaille.J-P kirjoitti:Autoon on reilu puolivuotta sitten vaihdettu varotoimena muiden remppojen yhteydessä "2kpl vetoakselin tiiviste", ei ole aiemmin vuotaneet. Luultavasti tämä osa: http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 53153.html
Linkittämässäsi kuvassa on vetoakselin ulkopää. On mahdollista, että ko. tiivisteessä on hiusmurtuma ja vaseliinia on tirsunut välistä ulos asti. Onko vanteen sisäpinta rasvainen?
Onko hiusmurtuma tullut stefojen vaihdon yhteydessä kun murrosnivel taitettu liian jyrkkään kulmaan, tiedä häntä.. Myös ajan myötä noita murtuu, se on vaan luonnollista.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)