1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
2008 vm 9-3 1.8t bsr stage 1:llä.
Op-comin mukaan max. ahtopaineet 0.65-0.70 (165-170kpa)
Tuntuu että ei ole ihan kaikki tehot mitä pitäisi olla, paljonka pitäisi ahtopaineiden olla?
Op-comin mukaan max. ahtopaineet 0.65-0.70 (165-170kpa)
Tuntuu että ei ole ihan kaikki tehot mitä pitäisi olla, paljonka pitäisi ahtopaineiden olla?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
BSRn softat pyytää yleensä aika paljon taitaa olla 1,1-1,2 bar. Jotain häikkää siellä varmaan on. Kannattaa harkita jonkun klubilaisen softaa kun vika selviää.
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Oletko varma, että käytössä on nyt tuo virisofta, ettei sitä ole jossain vaiheessa palautettu vakioksi?
Onko sulla bsr:n ohjelmointipurkki tähän autoon, sillä voisi varmistaa asian.
Tosin jos bsr:n softan mukana tullut isommat suuttimet ja ne on paikallaan, niin silloin luulisi käytössä olevan tuo virisofta jos muuten toimii.
Onko sulla bsr:n ohjelmointipurkki tähän autoon, sillä voisi varmistaa asian.
Tosin jos bsr:n softan mukana tullut isommat suuttimet ja ne on paikallaan, niin silloin luulisi käytössä olevan tuo virisofta jos muuten toimii.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Softaa ei ole vaihdettu stage 1 ohjelmoinni jälkeen, laine purkkia käytin joten ei voi softaa vaihtaa.
Suuttimia ei tullut.
Softaamisen jälkeen oli tehoja hyvin, mutta nyt on puutunut.
Mitenkäs tuos bypassin kalvon testaaminen tehdään?
Suuttimia ei tullut.
Softaamisen jälkeen oli tehoja hyvin, mutta nyt on puutunut.
Mitenkäs tuos bypassin kalvon testaaminen tehdään?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Tosta ois hyvä ottaa logia läppärille tai esim. Tech2:lle, että mikä on ilmamassapyynti tossa kohtaa, kun ahdot on matalana. Jos pyynti on softan mukainen, niin on syytä epäillä ahtovuotoa. Esim. viallinen hukkaportin magneettiventtiili on monesti vajaiden ahtopaineiden syynä. Jos ilmamassapyynti on jossain matalalla, niin sitten on vikaa muualla ja Trionic säätää tehot alas. Pari kertaa on tullu nähtyä risa bypass-kalvo näissä malleissa ja siinä kohtaa ahtopaineita ei ole ollut kuin peruspaine eli jotain 0.4-0.5.
Bypass löytyy turbon perästä ku seurailee sitä ilmanputsarikotelolta lähtevää paksua putkea kohti rintapeltiä ja siitä alas päin. Se on kohtuu helppo irrotella, jos haluaa tarkastaa bypassin kalvon.
Bypass löytyy turbon perästä ku seurailee sitä ilmanputsarikotelolta lähtevää paksua putkea kohti rintapeltiä ja siitä alas päin. Se on kohtuu helppo irrotella, jos haluaa tarkastaa bypassin kalvon.
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Laitoin läppärin tallentamaan logia op-comilla, ensimmäinen kiihdytys niin ahdot oli sitä mitä pitääkin, 1-1.1bar, mutta seuraavilla kiihdytyksillä putosi ahdot tuonne 0.6-0.8bar.
Pitäiskö manifold absolute pressure ja ahtopaine olle suht lähellä toisiaan, tyhjäkäynnillä näyttää ahtopaineeks 100kpa ja map:ks 32kpa.
Pitäiskö manifold absolute pressure ja ahtopaine olle suht lähellä toisiaan, tyhjäkäynnillä näyttää ahtopaineeks 100kpa ja map:ks 32kpa.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Imusarjassa on alipaine tyhjäkäynnillä ja esim. moottorijarrutuksessa. Eli noin sen kaiketi pitää ollakin.
Vakiosoftalla ahdot on n. 0.4 barin luokkaa. Mulla on jcarlsonin hieman alaspäin säädetty virisofta jossa ilmamassapyyntö muistaakseni 1000mg/C, sillä nousee n. 0.95 bariin ahdot. BSR:n stage1 nosti (silloin kun sattui toimimaan) n. 1.0-1.1 barin paikkeille.
Vakiosoftalla ahdot on n. 0.4 barin luokkaa. Mulla on jcarlsonin hieman alaspäin säädetty virisofta jossa ilmamassapyyntö muistaakseni 1000mg/C, sillä nousee n. 0.95 bariin ahdot. BSR:n stage1 nosti (silloin kun sattui toimimaan) n. 1.0-1.1 barin paikkeille.
9³ SC 1.8t
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Näissä T8-koneissa pitää kattoa ensisijaisesti ilmamassoja eli mikä on ilmamassapyynti tässä kohtaa kun ahtopaineet putoilee. Jos ilmamassapyynti pysyy ylhäällä ja ahdot ei, niin luultavasti jostain vuotaa.siffonen kirjoitti:Laitoin läppärin tallentamaan logia op-comilla, ensimmäinen kiihdytys niin ahdot oli sitä mitä pitääkin, 1-1.1bar, mutta seuraavilla kiihdytyksillä putosi ahdot tuonne 0.6-0.8bar.
Pitäiskö manifold absolute pressure ja ahtopaine olle suht lähellä toisiaan, tyhjäkäynnillä näyttää ahtopaineeks 100kpa ja map:ks 32kpa.
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Näinhän se on kuten tuolla aiemmissa viesteissä on jo kerrottu.
Testerillä näkee ilmamassapyynnin (laskennallinen arvo eri parametreista), mutta myös mitatun eli toteutuneen (ilmamassamittarilla mitattu). Nämä pitäisi olla lähellä toisiaan.
Kyllähän tuo tietty ilmamassa vaatii toteutuakseen tietyn verran ahtopainetta. Aivan suoraan ei voi sanoa kuinka suuri ahtopaine milläkin ilmamassalla pitäisi olla. Jotenkin on noin suurinpiirtein jäänyt tuntuma, että 1000 mg/C ilmamassalla ahtopaine on hiukan alle 1 barin. Mikä taas näillä virityksillä alkaa olemaan lähellä maksimia.
Ilmamassamittari on ahtimen imupuolella, joten mikäli ahtimen painepuolella on pieni vuoto laskee ahtopaine, mutta mitattu ilmamassa on sitä mitä pitääkin softan mukaan olla. Koneeseen ei siis todellisuudessa mene ilmaa niin paljon kuin oletetaan ja tehot varmasti laskee. Käsittääkseni samassa yhteydessä kone käy myös turhan rikkaalla, koska mitatun ilmamassan mukaan syötetään polttoainetta.
Jotenkin siis tuo n. 0,5 barin ahtopaine virisoftalle tuntuu alhaiselta. Kannattaa tutkia asiaa ja noita eri arvoja. Sitä en nyt muista, että saiko tuolla OpComilla mitenkään "järkeviä" ilmamassa-arvoja, joita voi verrata noihin painearvoihin. Techillä ainakin.
Testerillä näkee ilmamassapyynnin (laskennallinen arvo eri parametreista), mutta myös mitatun eli toteutuneen (ilmamassamittarilla mitattu). Nämä pitäisi olla lähellä toisiaan.
Kyllähän tuo tietty ilmamassa vaatii toteutuakseen tietyn verran ahtopainetta. Aivan suoraan ei voi sanoa kuinka suuri ahtopaine milläkin ilmamassalla pitäisi olla. Jotenkin on noin suurinpiirtein jäänyt tuntuma, että 1000 mg/C ilmamassalla ahtopaine on hiukan alle 1 barin. Mikä taas näillä virityksillä alkaa olemaan lähellä maksimia.
Ilmamassamittari on ahtimen imupuolella, joten mikäli ahtimen painepuolella on pieni vuoto laskee ahtopaine, mutta mitattu ilmamassa on sitä mitä pitääkin softan mukaan olla. Koneeseen ei siis todellisuudessa mene ilmaa niin paljon kuin oletetaan ja tehot varmasti laskee. Käsittääkseni samassa yhteydessä kone käy myös turhan rikkaalla, koska mitatun ilmamassan mukaan syötetään polttoainetta.
Jotenkin siis tuo n. 0,5 barin ahtopaine virisoftalle tuntuu alhaiselta. Kannattaa tutkia asiaa ja noita eri arvoja. Sitä en nyt muista, että saiko tuolla OpComilla mitenkään "järkeviä" ilmamassa-arvoja, joita voi verrata noihin painearvoihin. Techillä ainakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Op-com antaa vain kg/h arvoja ilmamassalle:
Ahtopaine 0.89 ilmamassa 412kg/h
ahtopaine 1.0 ilmamassa 359
Ilmamassa arvot heittelee verrattuna ahtopaineisiin, jossain vaiheessa ahdot 0.5bar ja ilmamassa 328kg/h, eli välillä pienemmällä ahtopaineella on isompi ilmamassan arvo kuin aikaisemmin isommalla ahtopaineella.
Ahtopaine 0.89 ilmamassa 412kg/h
ahtopaine 1.0 ilmamassa 359
Ilmamassa arvot heittelee verrattuna ahtopaineisiin, jossain vaiheessa ahdot 0.5bar ja ilmamassa 328kg/h, eli välillä pienemmällä ahtopaineella on isompi ilmamassan arvo kuin aikaisemmin isommalla ahtopaineella.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Kg/h ilmamassa on suhteutettava kierroslukuun jotta saa mg/C lukeman. 4-syl 4-tahtimoottorissa on 2 palotapahtumaa/kierros.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Pystyykö tuota hukkaportin ohjausventtiiliä jotenkin testaamaan?
Bypassin kalvo, kuuluuko kalvon olla tiukasti kantta vasten kun sen purkaa.
Kalvoa testatessa imemällä melko kovasti alkaa kuulua ääntä, ilmeisesti ilmanoton suunnalta (bsr optiflow), normaalia?
Hukkaportin letku irti ei nosta ahtoja tappiin, mutta kuulemma kuuluu huokailua (päästä ahtoja), itse en tuossa tilassa ajanut.
Bypassin kalvo, kuuluuko kalvon olla tiukasti kantta vasten kun sen purkaa.
Kalvoa testatessa imemällä melko kovasti alkaa kuulua ääntä, ilmeisesti ilmanoton suunnalta (bsr optiflow), normaalia?
Hukkaportin letku irti ei nosta ahtoja tappiin, mutta kuulemma kuuluu huokailua (päästä ahtoja), itse en tuossa tilassa ajanut.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Tänään huomattiin että puskee aika paljon tummaa savua putkesta kevyesti kiihdyttämällä.
Lähtee huonosti käyntiin varsinkin lämpimänä, saa sahata useita sekunteja ennenkuin lähtee, kylmänä lähtee suht ok paitsi vähän röpöttää.
Tätä on tehnyt ennen ohjelmointiakin, kampiakselin tunnistinta ei ole vaihdettu.
Oiskohan joensuussa kellään techiä (muualla kuin hartikaisella)
Lähtee huonosti käyntiin varsinkin lämpimänä, saa sahata useita sekunteja ennenkuin lähtee, kylmänä lähtee suht ok paitsi vähän röpöttää.
Tätä on tehnyt ennen ohjelmointiakin, kampiakselin tunnistinta ei ole vaihdettu.
Oiskohan joensuussa kellään techiä (muualla kuin hartikaisella)
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Yksinpuhumisek menee
Nappasin tulpat irti ja niiden perusteella käy rikkaalla.
Tulpat on NGK BKR7ESC-11, ja käytössä normi bensa stage 1, eli ei e85:sta käytössä.
Nappasin tulpat irti ja niiden perusteella käy rikkaalla.
Tulpat on NGK BKR7ESC-11, ja käytössä normi bensa stage 1, eli ei e85:sta käytössä.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Re: 1.8t Ahtopaineet BSR Stage 1
Tummaa savua tulee startatessakin joten jokin on sytytyksessä pielessä. Uus kampiakselin tunnistin hankittuna odottaa vielä vaihtoa. Immu ja tulpat uusittu.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008