Kojetaulun paukuttelu. Ajoin autoa ja vaimo paukutteli kojetaulua ajon aikana ja puolentusinan iskun jälkeen puhallin iloksemme alkoi pyöriä ja ilmastointi alkoi työntää jäähdytettyä ilmaa. Sen jälkeen ilmastointi on taas toiminut moitteettomasti. Kerron heti jos puhaltimen toiminta pysähtyy uudelleen.
Autoni on Saab 9-3 sport sedan 1.8t, vm 2003 ja ajettu 163000 km.
9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Re: 9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Petrisan analyysi lienee oikea! Marketin parkkipaikalta lähdettäessä auto sammahti. Pikaisen käynnistyksen jälkeen puhallin ei pyörinyt. Kojetaulua koputeltiin auton seistessä virrat pois päältä ja virrat päällä, mutta ei tulosta. Kaksi normaalia käynnistystä ja puhallin edelleen "mykkänä". Senjälkeen ajon aikana tehdyn koputtelun jälkeen puhallin heräsi toimimaan, ja tätä kirjoittaessani toimii kuten ennenkin.
Re: 9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Nyt mahtaa olla puhaltimen moottorin hiilet loppumassa, kun tekee tuota käynnistymättömyyttä jo noin tiheään tahtiin.
Ilman mitään mootttorin vikaa saattaa tehdä tuota temppua joskus, mutta ei nyt kovin usein kuitenkaan. Siten tuntuisi moottori tässä tapauksessa olevan vaihdon tarpeessa.
Ilman mitään mootttorin vikaa saattaa tehdä tuota temppua joskus, mutta ei nyt kovin usein kuitenkaan. Siten tuntuisi moottori tässä tapauksessa olevan vaihdon tarpeessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Tätä kirjoitettaessa ilmastoinnin puhallinmoottori toimii kuten pitääkin. Mitään remonttia sille ei ole tarvinnut tehdä heinäkuun alun koputtelujen jälkeen. Petrisa analysoi silloin vian tilapäisestä vikakoodista johtuvaksi, ja häiriöitä ei sen koommin ole ollut.
Re: 9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Tuota puhaltimen satunnaista toimimattomuutta olen tuossa joskus tutkinut ja tullut seuraavaan tulokseen.
Ensinnäkin vikakoodi viittaa, ettei puhallin pyöri ohjausta vastaavalla nopeudella. Ilmeisesti näin saattaa käydä käynnistyksen yhteydessä, kun puhallinta ohjataan aluksi hiljaiselle nopeudella (näin ainakin ACC:n AUTO-aennolla). Järjestelmään jää vikakoodi ja oletetaan puhaltimen mahdollisesti jumittavan. Puhaltimelle ei näytetä nostettavan ohjausta suuremmalle nopeudelle vaikka sitä yrittäisi manuaalisesti ennenkuin vika on todettu poistuvan tai vikakoodi poistettu.
Puhaltimelle näyttäisi jäävän jokin pieni ohjaus, mikäli se koputtamalla sitten yllättäen lähtee liikkeelle. Sen jälkeen kaikki taas toimii, kun puhallin on saatu pyörimään ja todettu pyörivän oikealla nopeudella. Myös käyttämällä virtoja pois ja käynnistelemällä uudestaan puhallin yleensä lähtee ensimmäisellä tai viimeistään toisella yrittämällä toimintaan. Tuo alkukäynnistys näyttää olevan se ongelma tuolle puhaltimelle. Käynnistys pyörimisnopeus voisi olla hivenen suurempi, niin raskastekoinen puhallin lähtisi paremmin liikkeelle eikä ehdittäisi tulkita jumiutumiseksi.
Ensinnäkin vikakoodi viittaa, ettei puhallin pyöri ohjausta vastaavalla nopeudella. Ilmeisesti näin saattaa käydä käynnistyksen yhteydessä, kun puhallinta ohjataan aluksi hiljaiselle nopeudella (näin ainakin ACC:n AUTO-aennolla). Järjestelmään jää vikakoodi ja oletetaan puhaltimen mahdollisesti jumittavan. Puhaltimelle ei näytetä nostettavan ohjausta suuremmalle nopeudelle vaikka sitä yrittäisi manuaalisesti ennenkuin vika on todettu poistuvan tai vikakoodi poistettu.
Puhaltimelle näyttäisi jäävän jokin pieni ohjaus, mikäli se koputtamalla sitten yllättäen lähtee liikkeelle. Sen jälkeen kaikki taas toimii, kun puhallin on saatu pyörimään ja todettu pyörivän oikealla nopeudella. Myös käyttämällä virtoja pois ja käynnistelemällä uudestaan puhallin yleensä lähtee ensimmäisellä tai viimeistään toisella yrittämällä toimintaan. Tuo alkukäynnistys näyttää olevan se ongelma tuolle puhaltimelle. Käynnistys pyörimisnopeus voisi olla hivenen suurempi, niin raskastekoinen puhallin lähtisi paremmin liikkeelle eikä ehdittäisi tulkita jumiutumiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS 2003 Puhallin ei puhalla sisälle ilmaa
Noniin. Vika korjattu. Syynä oli reikä lauhduttimessa, lohkolämmittimen kaapeli oli kuulemma hissukseen hinkannut rikki. Merkkihuolto ehdotti osille + työlle hintaa 900-1000€. Tilasin briteistä uuden lauhduttimen ja kuivaimen, posteineen 160€, ja asennutin "nyrkkipajalla". Nyt puhaltaa kylmää!glyzer kirjoitti:Lainataan ... puhallin toimii kyllä, mutta kylmää ilmaa ei sisälle tule. Eli ACC:ssä jotain häikkää. Moottoritilassa oleva sulake ehjä. Vaikuttaako kojetaulun päädyssä olevat sulakkeet muuhun kuin "ilmastointipaneelin" toimintaan? Paneeli pelaa ok (paitsi yksi valo palanut). Missä päin moottoritilaa ilmastoinnin kompura + siihen tulevat johdot ovat, pitäisi kai tarkistaa lähteekö koko kompura pyörimään. Viime kesänä käytetty ilmastointihuollossa, silloin muistaakseni lisättiin jonkin verran ainetta. Aiemmin pelannut hyvin.
9³ SC 1.8t