TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Moi, ahtimen päivitys pian edessä.Kyseessä on mitsun ahdin +öljylinjat paketti.
Sattuisiko joltain löytämää EPC:stä kuva aiheesta, s.e. voisin katsoa mikä putki on mikä ja onko minulla esim kaikki tiivisteet ennen kuin osat ovat irti.
kiitos jo etukäteen!
Sattuisiko joltain löytämää EPC:stä kuva aiheesta, s.e. voisin katsoa mikä putki on mikä ja onko minulla esim kaikki tiivisteet ennen kuin osat ovat irti.
kiitos jo etukäteen!
EX: 9³SS BioPower
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Kaverilta löytyi tämmönen. Toivotaan, että on muillekin apua:
https://www.dropbox.com/s/3bh4o8bob8iedka/turbo.pdf
https://www.dropbox.com/s/3bh4o8bob8iedka/turbo.pdf
EX: 9³SS BioPower
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Huomenna olisi tarkoitus heittää uusi turbo kiinni ja tuota asennusta mietin.
Onko mitään järkeä ottaa tuota pelkääjän puolen moottorintukea irti asennuksen ajaksi, jolloin konetta saisi liikuteltua jonkun verran, tilaa on vissiin kuitenkin aika rajallisesti?
Onko mitään järkeä ottaa tuota pelkääjän puolen moottorintukea irti asennuksen ajaksi, jolloin konetta saisi liikuteltua jonkun verran, tilaa on vissiin kuitenkin aika rajallisesti?
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Ei ainakaan Saabin omassa ohjeessa ole tarve liikutella konetta. Sopivasti purkamalla ne osat sieltä tulee ja menee.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Tätä aihetta jatkaakseni; 2008 auto, meneekö Aeron ahdin suoraan samoilla linjoilla vai vaatiiko muutosta? Käsitykseni mukaan tässä on tuo -11t vakioahdin?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
TD04L-11T -> TD04L-14T menee samoilla linjoilla paikoilleen
Saabiton Saabisti
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Tuossa mitsujen välisessä muutoksessa ei sitten tarvi välttämättä purkaa koko ahdinta pois vaan vaihtaa vaan pelkän keskiosan kompurapesän kanssa. Jättää pakopesän paikalleen. Säästyy aika isolta purkamiselta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Taisitte jätkät juuri pilata mun vaimon viikonlopun
Nimittäi yks uus Aeron ahdin odottaa hyllys jo valmiiksi..
Näissä tämän sarjan ahtimissa taisi olla tuonne -19t:hen asti sama pakopuoli, jollen väärin muista?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nimittäi yks uus Aeron ahdin odottaa hyllys jo valmiiksi..
Näissä tämän sarjan ahtimissa taisi olla tuonne -19t:hen asti sama pakopuoli, jollen väärin muista?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Nonniin, hieno homma!
Saabeissa käytetään TD04L turbiinia kahdessa eri pakopesässä. TD04L-14T(2,0T) ja TD04L-11TK(1,8t), joista jälkimmäisessä on fyysisesti pienempi pakopesä.
Volvo käyttää jo 16T kompuran kanssa HL-turbiinia, TD04HL-16T. Konekin on isompi (2,5l) joten isompi turbiini herää jo alhaalta. Tuo saabin pieni 04L jaksaa muutaman turbohuollon kommenttien ja käyttäjäkokemusten mukaan juuri ja juuri piiskata 16T kompurasta 300hp B207 koneessa. Mm. Maptun myy tätä konversioahdinta, TD04L-16T. 19T on jo aivan liian iso 04L turbiinille.
Saabin isomman mitsun pakopesään saa kairattua HL-siiven ja niitä on tehty täälläkin ainakin muutama. Taitaa olla niin, että HL-siiven myötä tulee myös vahvempi akseli, ja tietääkseni konversioissa onkin käytetty vanhasta ahtimesta vain pakopesä ja kompuran alumiinipesä, jotka kairataan sopiviksi. Laakeripesä, pako- ja kompurasiipi myydään kätevästi yhdessä nipussa.
Saabeissa käytetään TD04L turbiinia kahdessa eri pakopesässä. TD04L-14T(2,0T) ja TD04L-11TK(1,8t), joista jälkimmäisessä on fyysisesti pienempi pakopesä.
Volvo käyttää jo 16T kompuran kanssa HL-turbiinia, TD04HL-16T. Konekin on isompi (2,5l) joten isompi turbiini herää jo alhaalta. Tuo saabin pieni 04L jaksaa muutaman turbohuollon kommenttien ja käyttäjäkokemusten mukaan juuri ja juuri piiskata 16T kompurasta 300hp B207 koneessa. Mm. Maptun myy tätä konversioahdinta, TD04L-16T. 19T on jo aivan liian iso 04L turbiinille.
Saabin isomman mitsun pakopesään saa kairattua HL-siiven ja niitä on tehty täälläkin ainakin muutama. Taitaa olla niin, että HL-siiven myötä tulee myös vahvempi akseli, ja tietääkseni konversioissa onkin käytetty vanhasta ahtimesta vain pakopesä ja kompuran alumiinipesä, jotka kairataan sopiviksi. Laakeripesä, pako- ja kompurasiipi myydään kätevästi yhdessä nipussa.
EX: 9³SS BioPower
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Vai siinä on siis kuitenkin erikokoinen pakopesä 14T ja 11T välillä, onko tarkempaa tietoa kuinka paljon sitä eroa on?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Ei ole tarkkaa tietoa.
Tuttu forumilta, joka teetätti TD04HL-18T modauksen pari kk sitten, vei vanhat ahtimensa koneistamolle. TD04L-11TK ja TD04L-14T. Turbohuolto suostui tekemään muutoksen vain 14T:hen ja pakopesien olivat kuulemma erilaiset.
Tuttu forumilta, joka teetätti TD04HL-18T modauksen pari kk sitten, vei vanhat ahtimensa koneistamolle. TD04L-11TK ja TD04L-14T. Turbohuolto suostui tekemään muutoksen vain 14T:hen ja pakopesien olivat kuulemma erilaiset.
EX: 9³SS BioPower
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Eli, summa summarum, varsinaista hyötyä muussa kuin työmäärässä ei ole tuon pakopuolen paikalleenjättämisen kanssa.
Ajattelin pitää (ainakin tän tiedon mukaan) ahtimen Aeron ahtimena, enkä isonnella sen kummemmin jatkossa, mutta huvittaisi siitäkin sitten ottaa sen ~260hv irti kun softan ja muun raudan (suuttimet + dp) saa kohilleen..
Ajattelin pitää (ainakin tän tiedon mukaan) ahtimen Aeron ahtimena, enkä isonnella sen kummemmin jatkossa, mutta huvittaisi siitäkin sitten ottaa sen ~260hv irti kun softan ja muun raudan (suuttimet + dp) saa kohilleen..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
On TD04L turbiinin jättämisestä hyötyä vielä nippanappa 16T kompuran kanssa. Kompuran siipi on n. 50€, koneistus ehkä 100€ + muutama kymppi tasapainotus ja jotain hilppeitä.
Nämä siis jos uusi TD04L-14T kyseessä, eikä ahtimen tiivisteitä ja laakereita tarvitse huoltaa. Pienellä rahalla siitä saa 300hp ahtimen.
Maptunilla TD04L-16T maksaa 663,68€. Tähän hintaan on lähetettävä vielä vakio TD04L-11TK/14T Maptunille. Tekevät niistä uusia viriahtimia.
Ylempään keskusteluun pakopesien koosta liittyen, kumma jos Maptun ottaa vakio 11TK ja 14T:tä 16T:n aihioksi.
Nämä siis jos uusi TD04L-14T kyseessä, eikä ahtimen tiivisteitä ja laakereita tarvitse huoltaa. Pienellä rahalla siitä saa 300hp ahtimen.
Maptunilla TD04L-16T maksaa 663,68€. Tähän hintaan on lähetettävä vielä vakio TD04L-11TK/14T Maptunille. Tekevät niistä uusia viriahtimia.
Ylempään keskusteluun pakopesien koosta liittyen, kumma jos Maptun ottaa vakio 11TK ja 14T:tä 16T:n aihioksi.
EX: 9³SS BioPower
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Lähetin jossain vaiheessa meiliä Maptunille ja kyselin, millä reseptillä väsäävät noita 16T-ahtimia ja vastauksen perusteella ne perustuvat 14T-puhaltimeen. Tiedä sitten, mitä palautuville 11T-ahtimille tapahtuu - saahan niistä vaikkapa soutuveneeseen ankkurin...
Saabiton Saabisti
Re: TD04L-14T:n osalista ja asennuskuva EPC:stä?
Itsellä tosiaan 14T -> 16T päivitys takana ja homma hoitui vanha ahdin myymällä ja ostamalla uusi tilalle.. Hintaa projektilla kaiketi n. 600 € + asennus, no olisi tajunnut vain koneistaa vanhan niin olisi säästänyt pari sataa..
Mutta joo, Maptunin myymä 16T tulee 14T:n tyyppikilvellä, joten siinä varma vastaus siihen mistä nuo tulee.
Mutta joo, Maptunin myymä 16T tulee 14T:n tyyppikilvellä, joten siinä varma vastaus siihen mistä nuo tulee.
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm