Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Moro,
otsikossa asia joka on askarruttanut hetken. Olisi hinkua saada vähän lisää tehoa/vääntöä ja samalla ottaa egr pois käytöstä. Toinen tuplaturbolla, toinen yhdellä -> mitä muuta eroa? Kestääkö Tids kasvaneen tehon/väännön pidempiaikaisessa käytössä.
Vaihtoehtoina on vaihtaa nykyinen 150 hp tids -> 180 hp ttid
tai
etsiä tälle nykyiselle kulkineelle softaaja jolloin 150 hp -> tuonne samoille 175-185 hp:n kulmille. Väännön puolesta tavoite 380-390 nm.
Sen verran taustasta että nykyinen on -08 190 tkm ajettu M6, kytkin ja kaksoismassa vaihdettu 170 kohdalla. Ajoni on pääosin maantietä, kilometrejä kertyy sellainen 20-25 tuhatta vuodessa. Olisi kiva jos auto kestäisi kuitenkin luotettavasti sinne < 300tkm
Tästä muodostuu osittain mielipidekysymys mutta minkälaisia kokemuksia ja vinkkejä tähän tuskailuun on tarjota?
Kiitos jo etukäteen
otsikossa asia joka on askarruttanut hetken. Olisi hinkua saada vähän lisää tehoa/vääntöä ja samalla ottaa egr pois käytöstä. Toinen tuplaturbolla, toinen yhdellä -> mitä muuta eroa? Kestääkö Tids kasvaneen tehon/väännön pidempiaikaisessa käytössä.
Vaihtoehtoina on vaihtaa nykyinen 150 hp tids -> 180 hp ttid
tai
etsiä tälle nykyiselle kulkineelle softaaja jolloin 150 hp -> tuonne samoille 175-185 hp:n kulmille. Väännön puolesta tavoite 380-390 nm.
Sen verran taustasta että nykyinen on -08 190 tkm ajettu M6, kytkin ja kaksoismassa vaihdettu 170 kohdalla. Ajoni on pääosin maantietä, kilometrejä kertyy sellainen 20-25 tuhatta vuodessa. Olisi kiva jos auto kestäisi kuitenkin luotettavasti sinne < 300tkm
Tästä muodostuu osittain mielipidekysymys mutta minkälaisia kokemuksia ja vinkkejä tähän tuskailuun on tarjota?
Kiitos jo etukäteen
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Tuolta perustietoja viripotentiaalista ainakin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=138534
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=129229
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=138534
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=129229
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Ainakin jcarlsonin ohjelmaa monet ovat kehuneet. Tuolla ohjelmalla muistaakseni 1,9tids:in väännöt nousee 400nm ja teho noin 180 hevosvoimaan. Varmaankin tuplaturbo koneessa parempi alavääntö toisen ahtimen ansiosta. Tosin muistelen lukeneeni täältä, että tids:ssä olisi paremmin vääntöä lähellä tyhjäkäyntiä. Huomaa esim. liikkeelle lähdettäessä.
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Isoin ero TiDS vs. TTiD on siinä että TTiD:n vetoalue alkaa heti tyhjäkäynnin päältä 1000rpm-> ja vääntö on jo varsin tukevaa alle 1500rpm. Jopa niinkin että softatessa alavääntöjen lisäystä pitää hieman rajoitella ettei isoilla vaihteilla ala ravistamaan vauhtipyörää. TiDS herää siinä 1500rpm ja täysi veto alkaa 2000rpm hujakoilla. Samoin yläpäässä TTiD:n alue on pidempi, vetoja riittää ihan rajoittimelle 5000rpm asti, TiDS hiipuu 4000rpm jälkeen.
Maksimivääntöä ja -tehoa on tuplaturboisessa se 10% enemmän softattuna, huipputehoa DPF poistolla vielä hieman enemmänkin. Lukemat DPF poistettuna siis n. 185-190hv/400-420Nm TiDS ja 225-230hv/430-440Nm TTiD. DPF paikallaan saa molemmista ottaa sen 5-10hv pois.
Tyhjäkäynnillä ajelun parempi sitkeys TiDS:ssä pitää paikkansa, sitä voi siirrellä kytkintä nostamalla parkkipaikalla ilman pelkoa sammumisesta, TTiD:n kanssa pitää olla kytkimen kanssa vähän varovaisempi koska liian pikaisella nostolla, ilman kaasun annostelua samalla, voi moottorin saada sammumaan. Yksi syy tähän lienee tosin myös se että TTiD:n kytkin on vahvempi ja nappaa terävämmin kiinni (on toki silti kevyt ja mukava käyttää). Samoin 2011-> mallisissa on turhan pitkät välitykset, joskin matka-ajon kulutus hieman laskeekin tämän ansiosta.
Itse olen softailut näitä 1.9 dieseleitä yli 100kpl ja ajanutkin kymmeniä, tykkään molemmista koneista paljon. Jos vapaasti saisi valita niin TTiD houkuttelisi toki enemmän koska vastaa herkemmin kaasuun ja vetoalue on erinomaisen leveä, bensakoneen luokkaa. Mutta jos alla on jo mieluisa TiDS-moottorinen auto niin saattaisin hyvinkin pitää ja hieman jatkojalostaa sitä, suorituskyvyssä ei tosiaan tarvitse tuplaturboiseen nähden juurikaan hävetä vaikka molemmat olisi softattu. Vakio TTiD jopa jääkin viritetyn TiDS:n taakse hiuksenhienosti.
Maksimivääntöä ja -tehoa on tuplaturboisessa se 10% enemmän softattuna, huipputehoa DPF poistolla vielä hieman enemmänkin. Lukemat DPF poistettuna siis n. 185-190hv/400-420Nm TiDS ja 225-230hv/430-440Nm TTiD. DPF paikallaan saa molemmista ottaa sen 5-10hv pois.
Tyhjäkäynnillä ajelun parempi sitkeys TiDS:ssä pitää paikkansa, sitä voi siirrellä kytkintä nostamalla parkkipaikalla ilman pelkoa sammumisesta, TTiD:n kanssa pitää olla kytkimen kanssa vähän varovaisempi koska liian pikaisella nostolla, ilman kaasun annostelua samalla, voi moottorin saada sammumaan. Yksi syy tähän lienee tosin myös se että TTiD:n kytkin on vahvempi ja nappaa terävämmin kiinni (on toki silti kevyt ja mukava käyttää). Samoin 2011-> mallisissa on turhan pitkät välitykset, joskin matka-ajon kulutus hieman laskeekin tämän ansiosta.
Itse olen softailut näitä 1.9 dieseleitä yli 100kpl ja ajanutkin kymmeniä, tykkään molemmista koneista paljon. Jos vapaasti saisi valita niin TTiD houkuttelisi toki enemmän koska vastaa herkemmin kaasuun ja vetoalue on erinomaisen leveä, bensakoneen luokkaa. Mutta jos alla on jo mieluisa TiDS-moottorinen auto niin saattaisin hyvinkin pitää ja hieman jatkojalostaa sitä, suorituskyvyssä ei tosiaan tarvitse tuplaturboiseen nähden juurikaan hävetä vaikka molemmat olisi softattu. Vakio TTiD jopa jääkin viritetyn TiDS:n taakse hiuksenhienosti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Kiitos vastauksista ja hyvää matskua tuolla projekti-osiossa.
Kaikki autothan saa rikki softattuna tai ilman, sehän fakta. Mutta ei kai tuollaisella tehonlisäyksellä autoa tarvitse ajaa ihan sukkasillaan? Kytkin näissä pitäisi ilmeisesti kestää, turbo kestää sen minkä kestää.
Itse laitan autossa luotettavuuden todella suureen arvoon, kuitenkaan mikään punainen corolla ei kiinnosta
Onko jcarlsonilla asiaa Vaasan itäpuolelle? Tuollainen 180/400 kuulostaa hyvältä
Kaikki autothan saa rikki softattuna tai ilman, sehän fakta. Mutta ei kai tuollaisella tehonlisäyksellä autoa tarvitse ajaa ihan sukkasillaan? Kytkin näissä pitäisi ilmeisesti kestää, turbo kestää sen minkä kestää.
Itse laitan autossa luotettavuuden todella suureen arvoon, kuitenkaan mikään punainen corolla ei kiinnosta
Onko jcarlsonilla asiaa Vaasan itäpuolelle? Tuollainen 180/400 kuulostaa hyvältä
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Reilu viikko on tullut ajeltua jcarlsonin softalla päivitetyllä 1.9 TTiD aut.
Auto muuttui ihan eriksi, vaikkei vakiokaan paha ole. Automaatilla ei kyllä
alaväännön puutetta huomaa.
Ei voi muuta kuin suositella.
Auto muuttui ihan eriksi, vaikkei vakiokaan paha ole. Automaatilla ei kyllä
alaväännön puutetta huomaa.
Ei voi muuta kuin suositella.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Yhtään luistavaa dieselin kytkintä ei ole tullut vastaan (paitsi kun rempan yhteydessä kerran unohtui resetoida sac mekanismi joka oli jo paketista tullessa väärin). Ne siis kestää, 200tkm ajetussa levyssä oli vielä puolet pintaa jäljellä. Vauhtipyörä yleensä sekin alkaa vatkaamaan vanhuuttaan tai suutinvian takia, oikein tehdyllä softalla ei ongelmia.
Iisalmessa pitäisi onnistua mun softan asennus nimim. Tobbanan toimesta esimerkiksi.
Turbot näissä on kestäviä, oma yli 200tkm ajettu oli moitteettomassa kunnossa kun vaihdoin isompaan, eikä ourkaamolta hybridiaihioksi ostettu 300t ajettu sekään väljä ollut. Yhtään hajonnutta ttid ahdinpakettia en tiedä, poislukien pari tapausta missä irronnut imusarjan läppä on mennyt turbiinista läpi. Tätä riskiähän ei tidsissä ole.
Iisalmessa pitäisi onnistua mun softien asennus nimimerkki Tobbanan toimesta. Myös pk-seudulla dieselin softaus järjestynee Nappelta kysymällä ja Tampereen alueella vesa67:lta.
Iisalmessa pitäisi onnistua mun softan asennus nimim. Tobbanan toimesta esimerkiksi.
Turbot näissä on kestäviä, oma yli 200tkm ajettu oli moitteettomassa kunnossa kun vaihdoin isompaan, eikä ourkaamolta hybridiaihioksi ostettu 300t ajettu sekään väljä ollut. Yhtään hajonnutta ttid ahdinpakettia en tiedä, poislukien pari tapausta missä irronnut imusarjan läppä on mennyt turbiinista läpi. Tätä riskiähän ei tidsissä ole.
Iisalmessa pitäisi onnistua mun softien asennus nimimerkki Tobbanan toimesta. Myös pk-seudulla dieselin softaus järjestynee Nappelta kysymällä ja Tampereen alueella vesa67:lta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Ei se Vaasa Jyväskylästä niin kaukana ole. Itse olen iloisena ajellut täältä Turusta Vaasaan ja (varsinkin) takaisin päivityksiä hakemaan.Ohhoh kirjoitti:Onko jcarlsonilla asiaa Vaasan itäpuolelle?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Ei se matka olekaan ongelma, kesälomakaudella väki tuppaa vaan liikkua normaalia enemmän.
Kiitokset vielä jälkikäteen jcarlsonille/tobbanalle joustavista aikautauluista.
Vaikka reissu Iisalmeen vaati vakionopeudensäätimen nappien totaalisen leviämisen, oli se vaivan arvoinen.
Kiitokset vielä jälkikäteen jcarlsonille/tobbanalle joustavista aikautauluista.
Vaikka reissu Iisalmeen vaati vakionopeudensäätimen nappien totaalisen leviämisen, oli se vaivan arvoinen.
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
jcarlsonin softa ollut käytössä 65 000km vm.05 mallisessa 1,9TiDs 93:sse eikä voi moittia, kone toimii hyvin ilmman entistä nykimistä ja k-arvokin tippunut entisestä 1,6:sta 0,8:aan.
Kulutuksessa tosin en ole huomannut käytännön muutosta puoleen tai toiseen mutta jos vertaa tuntuvaan tehon lisäykseen niin siihen nojauten voisi väittää laskeneen, enempi vaikutus oli moottorin käytääntymisen suhteen.
Kulutuksessa tosin en ole huomannut käytännön muutosta puoleen tai toiseen mutta jos vertaa tuntuvaan tehon lisäykseen niin siihen nojauten voisi väittää laskeneen, enempi vaikutus oli moottorin käytääntymisen suhteen.
Re: Tids ja ttid erot tehonlisäyksen kannalta käyttöautossa
Jep, kulutukseen ei käytännön eroa juuri tule autoissa joissa ei ole alunperinkään ollut DPF:ää. Sellaisissa joista se poistetaan niin regeneraatioiden ja korkeamman vastapaineen aiheuttama kulutuslisä poistuu, lienee luokkaa pari desiä riippuen ajosta.
Oireilevan egr:n tulppaus on yleensä ratkaisu nykimisongelmiin näissä ja savutuskin vähenee silloin.
Oireilevan egr:n tulppaus on yleensä ratkaisu nykimisongelmiin näissä ja savutuskin vähenee silloin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com