alusta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Migo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Elo 05, 2010 13:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja Migo »

apu,apupoika kirjoitti:Saloon ja cabbe, ei estate eli farkku.
Jooh, kaippa se ois erikseen mainittu, jos kävis.
H&R:llä oli vaan joku coil-setti, jossa yks sarja kävi sekä SS että SC.
Sikspä aloinkin tuota kyselemään vielä, mutta kaipa se täytyy kahtoo joku muu sarja. Ehkäpä tuo H&R, suht edukas ja ihan laadukas.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Spax on jousistaan vähän niinkuin Fk, Intrax ja Weitec, eli ei välttämättä paras ratkaisu.
Kannattaa satsata noihin tunnettuihin valmistajiin.
XDream
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 21, 2013 21:55

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja XDream »

Apuja ja tietämystä kaivattaisiin.

150tkm 2006 1.8t sportcombi linear standard chassis.

Myyjäliike uusinut katsastusta varten eteen vain toisen jousen, ajossa huomaa selvästi että toinen puoli on väsähtänyt. Päätin uusia eteen molemmat jouset sekä iskarit, eikös nämä aina pareittain kuuluisi vaihtaa.

Vaihtoehtoina:

1. alkuperäisosina 10mm madaltavat sport jouset+sport iskarit, edullisimmin taitavat löytyä speedpartsilta:

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 90092.html

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 90636.html


2. Eibach pro kit 30/20mm madallusjouset/samaiset orig. sachs sport iskarit

http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... ombi-.html

3. Lesjoefrs -20mm jouset/ samaiset orig. sachs sport iskarit

http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html


Kivirekeä autosta en halua mutta hieman jämäkkyyttä lisää. Eibachin sarjassa plussana 30/20mm suhde joka hieman tasoittaisi tuota keulivaa ulkonäköä.

Mitä muuta kannattaisi varautua hankkimaan samalla, kääntölaakerit nyt selviö mutta pystyykö kaiken muun käyttämään vanhoista tolpista?

Auttakaahan toverit ja jakakaa omia mielipitetiä Miten näette noiden vakio sport iskareiden kestävyyden esmerkiksi eibachin 30mm etuojousien kanssa? Lyhyemmän liikeradan vaimentimet pomppaavat kaikki ulos hintahaitarista.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

XDream kirjoitti: Kivirekeä autosta en halua mutta hieman jämäkkyyttä lisää. Eibachin sarjassa plussana 30/20mm suhde joka hieman tasoittaisi tuota keulivaa ulkonäköä.

Mitä muuta kannattaisi varautua hankkimaan samalla, kääntölaakerit nyt selviö mutta pystyykö kaiken muun käyttämään vanhoista tolpista?

Auttakaahan toverit ja jakakaa omia mielipitetiä Miten näette noiden vakio sport iskareiden kestävyyden esmerkiksi eibachin 30mm etuojousien kanssa? Lyhyemmän liikeradan vaimentimet pomppaavat kaikki ulos hintahaitarista.
Kivirekeä ei tule noista eibach-jouset ja vakio sport-iskari yhdistelmästä. Itellä ollu keväästä asti alla toi yhdistelmä, ja toimii moitteetta.
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja zenga »

XDream kirjoitti:Eibachin sarjassa plussana 30/20mm suhde joka hieman tasoittaisi tuota keulivaa ulkonäköä.
Itsellä ei ihan hiemankaan. Eibachin 30/20 jousilla madaltui edestä kutakuinkin 30 mm, mutta takaa vain n. 5 mm eli auto on nyt jopa hieman etukenossa, kun vanteesta lokasuojan kaareen on takana n. 10 mm enemmän tilaa kuin edessä. Laitoin orkkisiskareiden (ei sport) kanssa ja joistain varoitteluista huolimatta hyvin on toiminut 7000 km ajolla. En kyllä käsitä miten tuo madalluksen suhde heitti niin paljon vaikka takajouset olikin suht kuolleet. Jossain vaiheessa tulee vaihdettua iskarit, mutta ei kai se iskareista ole kiinni mille korkeudelle jouset/alusta asettuu?

Tällainen siis:
Kuva

Edestä ja muista kulmista toki hienon näköinen :)
(Renkaat edellisen omistajan jäljiltä liian paksut 225/50/17, donitsit siis, ensi kesäksi vaihtoon.)
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
XDream
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 21, 2013 21:55

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja XDream »

Tällainen siis
Kuva
Kuva

Kyllä se aika lähellä tuota on tehtaalta lähtiessään näköjään. Hirmuisesti on kyllä omastakin tainnut takapää väsähtää ajan saatossa.

Taidan laittaa lesjöfors -20mm sarjan, itse joudun ajelemaan vielä 195/60-15 talvisarjalla niin ei ainakaan keula putoa liikaa. Voiko nuo iskareiden vanhat töttöröt ja pohjaamiskumit vielä uusiokäyttää? Sopiiko sport iskarit heittämällä standardien tilalle?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Morjes, itsellä kanssa olisi haluja vaihtaa alustaa vähän paremmaksi, taitaa tällä hetkellä olla ihan normaalit jouset ja iskarit alla (linear). Mikä paketti olisi järkevä? Neobrotherssilla olisi yksi setti (http://www.neobrothers.co.uk/bilsteinma ... dne4liiff5), mutta tuolta aze-tuningilta tuntuisi saavan myös kohtuu hintaan. Mihinkä olette täällä päätyneet ja ovatko olleet toimivat? Mielellään se 30mm ainakin alennusta, koska tuo on tällä hetkellä omaan silmään liian korkea. Koska itse en omista paikkaa enkä taitoja vaihdon suorittamiseen, olisiko jollain foorumilaisella paikkaa/aikaa, rahaa vastaan tehdä homma Savon alueella. Tosiaan siis -03ss linear autona.

-Pekka
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ainakin nuo vaimentimet on loistavat ja tuolta Neobrossilta juurikin tuli nuo tilattua alkuvuodesta. Silloin oli edullisin paikka kun laski kaikki kulut yhteen.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Voiko tätä linearin madaltaa ilman, että vaihtaa iskareita?
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja -JP- »

supersaab kirjoitti:Voiko tätä linearin madaltaa ilman, että vaihtaa iskareita?
Kyllä.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja supersaab »

-JP- kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Voiko tätä linearin madaltaa ilman, että vaihtaa iskareita?
Kyllä.
Ameriikan puolella oli juttua, että iskarit alkaisivat antaa periksi jos pelkästään madaltaisi ilman iskareita vaihtamatta. Onkohan ihan hakusessa?
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja zenga »

supersaab kirjoitti:
-JP- kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Voiko tätä linearin madaltaa ilman, että vaihtaa iskareita?
Kyllä.
Ameriikan puolella oli juttua, että iskarit alkaisivat antaa periksi jos pelkästään madaltaisi ilman iskareita vaihtamatta. Onkohan ihan hakusessa?
Kuten ylempänä kirjoitin, niin tähän asti 7tkm olen ajanut 30/20mm madalluksella ja linearin iskareilla ja hyvin pelaa. Käyttämässäni huoltoliikkeessäkin sanottiin, ettei noin pienestä madalluksesta pitäisi olla orkkisiskareille mitään haittaa.
Jos joskus antaa periksi niin sitten uudet tilalle, sportit tai jotkut muut sitten.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja anttimak »

zenga kirjoitti: Kuten ylempänä kirjoitin, niin tähän asti 7tkm olen ajanut 30/20mm madalluksella ja linearin iskareilla ja hyvin pelaa. Käyttämässäni huoltoliikkeessäkin sanottiin, ettei noin pienestä madalluksesta pitäisi olla orkkisiskareille mitään haittaa.
Jos joskus antaa periksi niin sitten uudet tilalle, sportit tai jotkut muut sitten.
Vieläkö toimii? :)

Lineari itsellänikin ja tekisi mieli hieman madaltaa. Vakio iskarit vaihdettu eteen 10tkm sitten joten en haluaisi niitä vielä vaihtaa, joten pelkillä jousilla ajattelin mennä.

Mistä ja mitkä jouset? madaltua ei tarvitse paljoa, muuten tulee sanomista martalta :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Lesjöfors -20mm jouset, niin ei muutu ainakaan pintakovaksi.
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Itsellä Eibachin -30mm jouset ja linearin vakioiskarit. Jouset on laitettu auton ensimmäisen omistajan toimesta eli kilometrejä tällä setillä lienee ajettu jo yli 100 tkm ja edelleen toimii ihan hyvin. Vaihdan todennäköisesti jotkin muut iskarit kunhan nämä antautuvat, mutta tästä ei ole vielä merkkejä.
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Vastaa Viestiin