Italian tuonnin ihmettelyä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Hei, anteeksi jos ketju on turha, mutta haulla en löytänyt suoria vastauksia.

Eli taloon on nyt tullut Italiasta 2008 vuosimallin Saab 9-3 TIDS Vector varustelulla. Eikö tämän ikäisissä pitäisi olla jo vakionopeuden säädin ja bluetooth vakiona? Muutenkin vaikuttaa melko karvalakkimallilta vaikka vector lukee astinlaudassa. Taidettu valita vain vector-paketti ja 6-lovinen automaatti, eikä mitään ylimääräistä.

Selviääkö vakionopeuden säätimen laitossa niin helpolla että esim. hommaa neobrothersilta vakionopeussäätimellisen viiksen ja lyö paikoilleen vai pitääkö alkaa johtoja vetelemään?

Ratissa on bluetooth puhelimen painikkeet, mutta niiden painelu ei aiheuta mitään muutoksia. Olen yrittänyt kaikki yhdistämistemput puhelimen kanssa, mutta mitään ei tapahdu. Autossa on rattivaihteet, joten puuttuuko bluetoothin napeilta johdot vai pitääkö ominaisuus kytkeä käyttöön esim. Techillä? Ajotietokoneen valikosta puuttuu kokonaan bluetooth vaihtoehto.

Pitäisikö muuten SIDn näyttää vain lämpötila, DTE, keskikulutus ja asetukset, sillä esim. hetkellinen kulutus olisi kiva nähdä.

Valot on vähän onnettomat ja pitäisi vähintään ajovalot vaihtaa xenoneiksi. En ole vielä katsonut onko umpioissa hyväksyntää niille, mutta ajovalojen pesimet uupuu, joten onko kallis/vaikea homma laittaa ne? Saattaa olla vuosittainen valojumppa helpompi homma.

Onko mahdollista löytää mistään tietokannasta mitä lisävarusteita tuohon autoon on ruksittu?


Tässä vähän tarkempaa tietoa autosta:

VIN: YS3FF51W981136697
Model: SAAB 9-3 (9440)
Version: Vector
Equipment: Model series III, Driver and passenger airbags
Body Type: 5D / 5-door Wagon
Gearbox: 6-speed automatic / Front wheel drive
Engine: Z19DTH 4-in line, Turbo - Diesel
Cubic Size: 1910 cc
Power: 148 HP / 320 Nm
Year: 2008
Assembly Plant: Trollhättan, Sweden
Serial Number: 136697
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Hejsan!

Puhelin-/Bluetoothominaisuus on valinnainen lisävaruste, jota ei välttämättä ole. Mulla on ollut -03 vuosimallin SportSedani ja pari päivää sitten taloon tuli -08 vuosimallin 1.9 TTiD SportCombi Vector. Ei ole auton alkuperäset hankkijat tykänneet näihinkään laittaa kyseisiä lisävarusteita. Rattinapeissa tosiaan puhelimen kuvat kummittelee, vaikkei niillä (puhelimilla) mitään tee. Ominaisuuden olemassa olo tosiaan selviää sillä, onko kyseisiä toimintoja ajotietokoneen valikoissa. Jos ei löydy, niin ei ole :).

Vakkarin saa viiksen vaihtamalla. Tais vaatia viiksen vaihdon jälkeen vielä techittämisen. Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä. Mutta johtojen laittelua/muuta virittelyä ei tarvitse.

Ei ole ajotietokoneessa olemassa hetkellisen kulutuksen näyttöä missään. Tämä kiinnostaisi itseäkin, saako kyseisen näkymään jonkun esim. "salavalikon" kautta?

Xenonithan taitaa vaatia vielä tuon automaattisen korkeudensäädön, mikäli "jälkiasennus" xenoneista haluaa leimallekkin asti kelpaavat.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

nikrei kirjoitti:Hejsan!

Puhelin-/Bluetoothominaisuus on valinnainen lisävaruste, jota ei välttämättä ole. Mulla on ollut -03 vuosimallin SportSedani ja pari päivää sitten taloon tuli -08 vuosimallin 1.9 TTiD SportCombi Vector. Ei ole auton alkuperäset hankkijat tykänneet näihinkään laittaa kyseisiä lisävarusteita. Rattinapeissa tosiaan puhelimen kuvat kummittelee, vaikkei niillä (puhelimilla) mitään tee. Ominaisuuden olemassa olo tosiaan selviää sillä, onko kyseisiä toimintoja ajotietokoneen valikoissa. Jos ei löydy, niin ei ole :).

Vakkarin saa viiksen vaihtamalla. Tais vaatia viiksen vaihdon jälkeen vielä techittämisen. Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä. Mutta johtojen laittelua/muuta virittelyä ei tarvitse.

Ei ole ajotietokoneessa olemassa hetkellisen kulutuksen näyttöä missään. Tämä kiinnostaisi itseäkin, saako kyseisen näkymään jonkun esim. "salavalikon" kautta?

Xenonithan taitaa vaatia vielä tuon automaattisen korkeudensäädön, mikäli "jälkiasennus" xenoneista haluaa leimallekkin asti kelpaavat.

eSID:illä ainakin saa hetkellisen kulutuksen :D
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Risto »

MINÄOLENMIKKO kirjoitti:eSID
http://www.esid.se/index.html
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Jjjjjja mites tuon bluetoothin saa toimintaan? Vaatiiko jotain ohjainbokseja? Kun ei tuossa omassakaan Vectorissa ole moista lisävarustetta ruksittu. Mitään Parrotin mokkuloita ei huvittaisi autoon asennella.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
pumputipum
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 17:46

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja pumputipum »

Risto kirjoitti:
MINÄOLENMIKKO kirjoitti:eSID
http://www.esid.se/index.html
Cardyourcar -pulju on uusi jakelija esidille ja on muuten vihanen toimittaja, sunnuntaina tilattu pulikka tuotiin ovelle tiistaina. 185e about kuluineen.. Kiva lelu, jolla saa näkyviin kaikkea hyödyllistä ja joitakin uusia toimintoja ja vikakoodien luvun ja nollauksen. Integroituu about täydellisesti autoon. Suosittelen vaikka onkin hieman hintava.
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Köyhän miehen kukkaro pistää tosiaan hanttiin tuon eSidin hankintaan. Jos jollain on käytettynä myynnissä, niin voi laittaa yv :D.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

timpetti kirjoitti:Jjjjjja mites tuon bluetoothin saa toimintaan? Vaatiiko jotain ohjainbokseja? Kun ei tuossa omassakaan Vectorissa ole moista lisävarustetta ruksittu. Mitään Parrotin mokkuloita ei huvittaisi autoon asennella.
Mokkula se on tosin Saabinkin (Motorolan) mokkula, mutta tuolta löytyy ensiapua BT-nälkään:
http://webshop.saabparts.com/en/9-3-200 ... free-sats1
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Olikohan helpoimmillaan niin, että bt-moduuli keskikonsoliin, mikki kattokoteloon ja tech2:lla aktivointi. Vaatinee tosin, että ruksittu puhelinvalmius (tel1?) autoa tilatessa. Puhelinvalmiuden puuttuessa teettänee hieman enemmän johtotöitä.
Nämä epäileväiset faktanpoikaset vuosimallista 2007 eteenpäin, vanhemmista ei sitäkään vähää havaintoa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

^Samoin olen minäkin tuon ymmärtänyt, mutta se orkkis bt on vissiin jäätävän hintainen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuommosen Motorolan BT-sarjan asentelin just -09 autoon. BT-sarja oli tarkoitettu -07 saakka, mutta osanumero vaihtaa vaan uudempaan ja sarja on sama. Lisäksi asensin sen 32025900 johtosarjalisän(maksaa joku 6€), joka tarvitaan jos autossa ei TEL1 valmiutta. Helppo homma. Mikiksi tuli Saabin oma, kun sille on piuha katossa ja liitin apukuskin A-pilarista eteenpäin tarvitsee vain johdot. Motorolan sarjan AKG:n piuha poikki ja koksupiuhaan lisää pituutta ja pari kaapelikenkää. Ei koodauksia ja toimii heti. Ja vielä huomautuksena, että ratissa olevia nappeja ei tälläkään sarjalla saa toimimaan, kuten on jo edellä kerrottu. Laitoin sarjan oman ohjauspaneelin kiinni vaihdekepin etupuolelle vasenpaan nurkkaan, josta pikkupiuhan saa nätisti tuotua läpi tekemättä ylimääräisiä reikiä tai lovia auton paneeleihin. Myös mikrofonin vaihto Saabin omaan malliin auttoi, ettei tarvinnut AKG:n sinänsä laadukkaalle mikille tehdä johdolle lovea mihinkään.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Kiitos paljon vastauksista!

Tällä hetkellä odotellaan viiksen saapumista neobrothersilta ja asennuksen jälkeen mankumaan merkkikorjaamolta aktivoimista.

Taitaa jäädä bluetoothin asentaminen myöhemmäksi, koska se olisi ollut vain kiva lisä ja hyvällä tuurilla ois saanut musiikit bluetoothin kautta kaiuttimista ja rattinapeilla vaihettua kappaleita. eSidi tulee kyllä hankintaan, siihen asti pärjää Dashcommandilla.

Eihän muuten tiisseli Saabissa ollut paljoa muita vikoja/seurattavia kohteita kuin vesipumppu? Tällä hetkellä mittarissa 75tkm, niin eikö sen pitäisi 100-120tkm asti kestää?
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Talveksi kannatanee rakennella maskinsuoja, että auto saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Tutulla oli aikanaan espanjan tuonti 9-3 tids ja kyseinen auto roikuttu lämpömittaria jo -10 asteessa.

Rahamiehen ratkaisu on tietysti lisälämmitin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Itseltänikin puuttuu tuo bluetooth ja selvittelin tuossa aikani kuluksi asiaa. Tuo palikka maksaa maailmalla noin 900$, jostain sai "tarjouksesta" alle 700$. 8O Lisäksi juttua oli paljon, että ei saisi toimimaan jos ei ole jo tehtaalla asennettu. Tätä kuitenkin rohkenen epäillä. Taitaa vika olla Tech:n käyttäjässä(ei olis eka kerta).
Eli taidampa kääntää katseeni uuteen soittimeen. Kokeeksi vois hommata sellaisen Android krammarin, niin sais kaikki samaan pakettiin(toki pienellä varauksella pitää suhtautua kiinan poikien tekeleisiin)
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Änkee
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2006 15:46
Paikkakunta: Helsinki-Vilna

Re: Italian tuonnin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Änkee »

taitaa italiassa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että ylimääräistä ei autoon tilata. Omani myös ihka aito vector italiasta ilman vakkaria, persgrillejä, parkkitutkia ja sid1 "varustettuna" no kivahan sitä on harrastella ja rakentaa jälkeenpäin.
9-5 SC Vector Tid MY06, 9-3 Aero MY01
exät:kolkkeja joka lähtöön sekä jokunen hassu muu saab.
Vastaa Viestiin