Elikkä allekirjoituksen autossa välähtää öljynpainevalo kylmä käynnistyksen jälkeen. Auto käynnistyy normaalisti menee n.2 sekuntia, öljynpaine valo välähtää 1 sekunnin. Vaikka auton käynnistäisi heti uudestaan valo ei välähdä. Tavallisessa käytössä päivällä valo ei välähdä, ainoastaan silloin kun on yön seissyt ja aamun eka startti.
Olen lukenut aiheesta paljon esimerkiksi täältä
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljynpaine
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e&start=30
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=101495
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
Näiden perusteella vaihdoin sitten öljynpaine anturin olis maksanut marmorilla 33€, hain advaraosasta GM:n vastaavan maksoi n. 12€. Ensimmäinen kylmä käynnistys uudella anturilla, ei välähtänyt. Seuraavat kylmä käynnistykset -> Välähti. Eli ei auttanut tuon anturin vaihto.
Kävin sitten kyselemässä Veljekset Laakkoselta Saab huollon puolelta, eivät tietäneet sanoa mikä on vikana. Kävin samalla reissulla AD-autohuollossa + parilla nyrkkipajalla, eivät tietäneet sielläkään.
Öljyä on tarpeeksi, ei liikaa.Kaksi kertaa vaihdettu suodatin ja öljyt 0w40 tämän homman aikana.
Aloin sitten etsiä ratkaisua englannin kielellä kun en löytänyt suomeksi, sieltä pitkän etsinnän päätteeksi luulin löytäväni ratkaisun:
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php? ... &start=120
Tuolla väitettiin että ratkaisu oli O-rengas (93167112). No sitä sitten ostamaan Veljekset Laakkoselta. Tämän O-renkaan hommaaminen olikin sitten oma episodi kun sitä ei sillä hetkellä missään valmistettu, täältä foorumeiltakin apua kyselin. No kun tuotanto alkoi niitä pamahti postilaatikkoon kolme
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Katselin WIS:istä että melkonen homma ruveta tuo vaihtamaan ja päädyinkin käyttämään Saab Specialistia Tampereen seudulta. Vietiin auto sinne, siinähän meni samalla vaihtoo stefa, o-rengas, vaihteistoöljy, moottoriöljy ja suodatin tieten. Spesialisti teki hyvää jälkeä ja sopivaan hintaan (vaikka homma olikin isompi mitä luultiin aluksi). Öljypohja oli puhdas ja jakopääkin käytettin auki.
Ensimmäinen kylmä käynnistys spesialistin toimesta, ei välähdystä. Toinen käynnistys kun mentiin hakemaan autoa, ei välähdystä, mutta seuraavana aamuna pettymys oli suuri, taas välähti. Sitten menikin kaksi käynnistystä ettei välähtänyt, mutta nyt taas välähti.
Spesialisti mietti myös voisiko öljynsuodatin kotelossa olla venttiili josta pääsee vuotamaan öljyä öljypohjaan koneen jäähtyessä, mutta epäily myös samalla ettei sellaista venttiiliä tuossa ole. En ainakaan löytänyt venttiiliä EPC:stä tai WIS:istä.
Tätä on nyt jahkailtu yli 2kk ja alkaa usko loppumaan. Apuja ja ideoita kaipaan kovasti.
Tässä video käynnistyksestä https://www.youtube.com/watch?v=NNLLdxoB75s jossa kuuluu suhaus 4-5 sekunnin kohdalla, tuolla hetkellä valo välähtää se sekunnin. Voiko tämä jotenkin liittyä turboon?
Autossa ei ole mitään oireita muuten ja ei tämä tunnu mihinkään vaikuttavan. Ainostaan harmittaa kun valo vilahtaa.