Käytin hakutoimintoa, mutten löytänyt ihan sellaista kuvausta, joka koskisi tätä "ongelmaani". Otsikon mukainen auto, 167 tkm ajettu ja 6-vaihteisella manuaalilla varustettu. Varsinkin pitkän (yli 100 km) ajomatkan jälkeen joutokäynnillä kuuluu jopa sisällekin sellainen pienehkö "kolk"-ääni noin sekunnin välein kytkinkopan tienoilta, mutta frekvenssi vaihtelee välillä. Kierroksia nostettaessa ääntä ei kuulu, eikä ajaessa huomaa mitään rytkettä tms. Kytkin ei luista ja kulutus on normaalilla tasolla.
Joutokäynnillä auto hytkyy jonkin verran, mutta vaihdevipu ei. Mielestäni tuo hytkyntä on kuitenkin normaalia dieselautotasoa. Metro-Autosta sanottiin, että tässä autossa ei ole kaksoismassavauhtipyörää.
Olisiko muilla kokemuksia ja/tai kauhutarinoita tähän liittyen?
9-3 TIDs (11/2005), epäsäännöllinen kolke kytkinkotelosta
Re: 9-3 TIDs (11/2005), epäsäännöllinen kolke kytkinkotelost
Metro-Autossa on annettu erittäin tietämätön lausunto. Kaikissa Saab 1.9 dieseleissä on manuaalilaatikon yhteydessä kaksoismassavauhtipyörä ja kolkotus on todennäköisesti siitä johtuva. Myös likaiset suuttimet voi aiheuttaa epätasaista käyntiä ja saada vauhtipyörän kolkottamaan, joten kannattaa ensin kokeilla ajella tankillinen johon sekoitettu suuttimien puhdistusainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 TIDs (11/2005), epäsäännöllinen kolke kytkinkotelost
Ahaa, kiitoksia oikaisusta! Katsastuksessa savutusarvo oli alle rajan tuossa 1,5 kuukautta sitten, mutta suuttimissa voinee olla karstaa joka tapauksessa. Onko sinulla merkkisuosituksia suutinpuhdistusaineeksi ja onko niissä mitään riskejä?
Mikäli kaksoismassa pitää jossain vaiheessa vaihtaa, kannattaa varmaan samassa yhteydessä tehdä kytkinremontti, kun työkustannus ei paljon taida poiketa pelkän kaksoismassan vaihtotyöstä (?).
Mikäli kaksoismassa pitää jossain vaiheessa vaihtaa, kannattaa varmaan samassa yhteydessä tehdä kytkinremontti, kun työkustannus ei paljon taida poiketa pelkän kaksoismassan vaihtotyöstä (?).
Re: 9-3 TIDs (11/2005), epäsäännöllinen kolke kytkinkotelost
Juu, suuttimissa voi olla vääntövärähtelyjä tyhjäkäynnillä aiheuttavaa likaantumista vaikka savuarvo olisikin matala katsastuksessa. Ei niissä riskejä ole ja melko lailla samaa kamaa on kaikki.
Jos uusit kaksoismassan niin on järkevää heittää samalla uusi kytkinpaketti tosiaan ja myös vauhtipyörän takana oleva moottorin takastefa. Työsylinteriä ei tarvitse uusia välttämättä. Neobrothersilta sai ainakin pari vuotta sitten edullisesti orkkisosaa.
Jos uusit kaksoismassan niin on järkevää heittää samalla uusi kytkinpaketti tosiaan ja myös vauhtipyörän takana oleva moottorin takastefa. Työsylinteriä ei tarvitse uusia välttämättä. Neobrothersilta sai ainakin pari vuotta sitten edullisesti orkkisosaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 TIDs (11/2005), epäsäännöllinen kolke kytkinkotelost
Kiitos vinkistä, katselin Neo Brothersin sivuja ja näemmä heillä on järkevä hintataso! Täytyy seurata tilannetta ja kysellä jo valmiiksi joistakin paikoista remontin hintaa. Olen nyt ajanut autolla 15 tkm, viikossa tulee 700-800 km ajoa.
Esimerkiksi STP:ltä löytyy aine, jota voisi kokeilla ensi alkuun: http://www.seab.fi/tuote/stp-diesel-inj ... er-200-ml/
Esimerkiksi STP:ltä löytyy aine, jota voisi kokeilla ensi alkuun: http://www.seab.fi/tuote/stp-diesel-inj ... er-200-ml/