2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nupe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 21:12
Paikkakunta: Eura

2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Viesti Kirjoittaja Nupe »

Piti ensin tarkistaa "Olitko se sinä?" -alue, jos joku vaikka olisi bongannut ikävän tapahtumani... ei ilmeisesti...

Autona siis otsikon mukainen kapistus. BSR:n Stage 3:n asennuksen jälkeen ei ole pelittänyt normaalisti, vaan on esim. pätkinyt rajusti isommalla vaihteella pienemmiltä kierroksilta vähän raskaammin kiihdyttäessä. Vuosi sitten siitä hajosi mäntä, jonka jälkeen vaihdettiin Wössnerin sarja tilalle, luettiin OBD-portin kautta lyhyestä vedosta 1,4 bar ahdot ja auto siirtyi talliin odottamaan sitä hetkeä kun tilaan uudemman ecun jolle J.Carlson saisi ajettua kunnollisen etanoliohjelman.

Toinen auto käyttöön, -01 9-3 Aero. Farkku kävi välillä varovaisessa ajelussa liikenteessä, mutta pääosin odotteli tallissa, kunnes Aero tässä taannoin jätti tielle ja hinattiin korjaamolle. Sanoin voivani ajella toisella sen aikaa, eli ei hirveää kiirettä Aeron kanssa. No aikaa kului ja Aerosta ei kuulunut. Tulin vähitellen rohkemmaksi (tyhmemmäksi) farkun kanssa, kunnes viime viikolla Turusta Tampereen suuntaan moottoritielle lähtiessäni polkasin viimeisen kerran liikaa ohittaessani vasemmalta kaistalta oikealle siirtynyttä "hidastelijaa".

Auto päästi ikävän tussahduksen, alkoi työntää paksua savua ja veto loppui lähes täysin. Nilkutin sen rampilta ylös ja bussipysäkille, josta lavalla korjaamolle. Sieltä soittelivat ja kertoivat ykkös-sylinteriputken olevan halki ja arvio sen aiheuttaneista ahdoista olisi 1,6-1,7. Kuulostaako mahdolliselta/todelliselta? Korjaamo ehdotti uutta moottoria, joka kuulosti minusta aikamoiselta liioittelulta. En ole mikään tekniikkavelho, mutta lupasin selvitellä asiaa.

Mitä nyt olen muutamille kavereille asiasta puhunut, niin suurimmaksi osaksi on ehdoteltu lohkon tai sylinteriputken vaihtamista. En ole itse nähnyt vielä konetta avattuna, niin en tiedä miten se tarkalleen on rikki. Mutta mitäs sanotte, miten asiassa kannattaisi edetä?
-06 9-3 SC 1.8t / BSR Stage 3
-01 9-3 5d Aero

#4432
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luultavasti siellä on muutakin vahinkoa tullut jos sylinteriputki on haljennut, ei välttämättä huono ajatus laittaa edullinen uusi moottori. Näitähän saa saabpartners, neobrothers, maptunparts tms. myyjiltä kohtuuhintaan nykyään. Toki jos Wössnerit on jääneet ehjiksi niin ne voisi laittaa uuteen moottoriin, mutta ei vakioahtimella sellaisia tarvita kunhan siellä on toimiva softa.
Ja varovasti sen BSR:n kanssa ennenkuin saa jotain parempaa tilalle..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nupe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 21:12
Paikkakunta: Eura

Re: 2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Viesti Kirjoittaja Nupe »

Kyllä niitä uusia moottoreitakin jo katselin Neobrothersilta ja Maptunpartsilta.

Mikä tuollaisesta olisi kohtuuhinta? Olisiko mahdollista/järkevää vaihtaa samalla B207R moottori ja mitä se vaatisi lisää?
-06 9-3 SC 1.8t / BSR Stage 3
-01 9-3 5d Aero

#4432
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Auton arvoon nähden tietysti pari tonnia on aika kallista mutta uudesta kokonaisesta moottorista kaikkineen se on halpa hinta. Etuna toisaalta uudet sytytyspuolat, uusi -14T turboahdin (B207R moottorin tapauksessa), uusi jakopää, vesipumppu yms. Myöskin uusissa moottoreissa on isommat suuttimet kuin 2006 mallisessa 1.8t/2.0t:ssä, eli riittää bensalla/etanolilla siihen mihin vakio aeron ahdinkin riittää. Nykyisen moottorisi vakiosuuttimet käy liian pieniksi jos ahtimen vaihtaa tai jos vaihtaa polttoaineen etanoliksi.

Ja joo, luonnollisesti kannattaa ja voi laittaa B207R moottorin tilalle kun kerran hinta on sama.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nupe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 21:12
Paikkakunta: Eura

Re: 2006 SC 1.8t BSR Stage 3 päästi pahat savut

Viesti Kirjoittaja Nupe »

Laitan jatkoa sähköpostin puolella...
-06 9-3 SC 1.8t / BSR Stage 3
-01 9-3 5d Aero

#4432
Vastaa Viestiin