tuli joku aika sitten hankittua 9-3 2.0t Aero -03 automaattilaatikolla.
Eilen päästelin tuolla reippaammin oikealle kääntyvään melko jyrkkään mutkaan.
Heti mutkan jälkeen laatikko tuntui miettivän hetken vaihtamista, jonka jälkeen vaihtoi isommalle töksähtäen. Samalla hetkellä syttyi moottorin vikavalo ja inforuutuun ratasmerkki, jossa on keskellä huutomerkki sekä saksankielistä tekstiä joka viittaa laatikkoon (getriebe...).
Sammutin auton hetkeksi. Uudelleen käynnistäessä vikavalot syttyivät heti uudelleen ruutuun.
Vaihtoi kuitenkin taas normaalisti pehmeästi kunnes jyrkemmässä ylämäessä tuli taas pieni töksähdys vaihtaessa. Tämän jälkeen paikaltaan liikkelle lähteminen oli todella tahmeaa ja laatikko tuntui luistavan/lähtevän turhan isolla vaihteella liikkeelle. Vaihdot isommille vaihteille kuitenkin kävivät ihan normaalisti eikä nykäisyä esiintynyt. Satunnainen näkyisy tuntui siis vain kun auto vaihtoi 1->2 tai 2->1.
Luin vikakoodit, niin antoi vikakoodin P1743. Jossain oli selityksenä "Throttle position invalid signal".
Koodin nollaamalla ilmoitus poistui. En tosin koittanut vielä ajaa koodin nollauksen jälkeen.
Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
Ensimmäisenä tuli mieleen, että laatikossa olisi öljyt vähissä, kun varoitus tuli heti jyrkän mutkan jälkeen. Että öljyt olisivat mutkassa menneet laatikon toiselle laidalle.
Löysin myös melko paljon juttua, että vikaa olisi kaasuläppäkotelossa.
Laatikon öljyt ovat nyt jokatapauksessa parhaillaan vaihtotyön alla. Vanha öljy oli ainakin jo ihan mustaa ja melko alarajassa.
Laatikko on tähän asti toiminut erittäin hienosti eikä mitään luistoa tai töksähtelyjä ole ilmennyt missään tilanteessa.
Jos jollain on antaa vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaa tsekata tai tehdä, niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan, kun Saabit ei vielä kovin tuttuja vehkeitä ole
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)