Tervehdys,
tuli joku aika sitten hankittua 9-3 2.0t Aero -03 automaattilaatikolla.
Eilen päästelin tuolla reippaammin oikealle kääntyvään melko jyrkkään mutkaan.
Heti mutkan jälkeen laatikko tuntui miettivän hetken vaihtamista, jonka jälkeen vaihtoi isommalle töksähtäen. Samalla hetkellä syttyi moottorin vikavalo ja inforuutuun ratasmerkki, jossa on keskellä huutomerkki sekä saksankielistä tekstiä joka viittaa laatikkoon (getriebe...).
Sammutin auton hetkeksi. Uudelleen käynnistäessä vikavalot syttyivät heti uudelleen ruutuun.
Vaihtoi kuitenkin taas normaalisti pehmeästi kunnes jyrkemmässä ylämäessä tuli taas pieni töksähdys vaihtaessa. Tämän jälkeen paikaltaan liikkelle lähteminen oli todella tahmeaa ja laatikko tuntui luistavan/lähtevän turhan isolla vaihteella liikkeelle. Vaihdot isommille vaihteille kuitenkin kävivät ihan normaalisti eikä nykäisyä esiintynyt. Satunnainen näkyisy tuntui siis vain kun auto vaihtoi 1->2 tai 2->1.
Luin vikakoodit, niin antoi vikakoodin P1743. Jossain oli selityksenä "Throttle position invalid signal".
Koodin nollaamalla ilmoitus poistui. En tosin koittanut vielä ajaa koodin nollauksen jälkeen.
Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
Ensimmäisenä tuli mieleen, että laatikossa olisi öljyt vähissä, kun varoitus tuli heti jyrkän mutkan jälkeen. Että öljyt olisivat mutkassa menneet laatikon toiselle laidalle.
Löysin myös melko paljon juttua, että vikaa olisi kaasuläppäkotelossa.
Laatikon öljyt ovat nyt jokatapauksessa parhaillaan vaihtotyön alla. Vanha öljy oli ainakin jo ihan mustaa ja melko alarajassa.
Laatikko on tähän asti toiminut erittäin hienosti eikä mitään luistoa tai töksähtelyjä ole ilmennyt missään tilanteessa.
Jos jollain on antaa vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaa tsekata tai tehdä, niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan, kun Saabit ei vielä kovin tuttuja vehkeitä ole
Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Turbiinin lock-up-vika, olisiko turbiini siis antautumassa. Seuraa tilannetta ja anna vian tekeytyä. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Tuon topikin lukaisin nopeasti läpi http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=153565
Tarvitsee vielä paremmalla ajalla perehtyä, mutta vika voisi ehkä mahdollisesti olla myös jossain turbiinin solenoidissa.. Missä päin solenoidit sijaitsevat? Jos näitä koittaisi irroittaa, puhdistaa ja liittää uudelleen.. Auto on nyt pukeilla tallissa, niin kyllä alla jotenkin pääsee ryömimään.
Tuli vielä mieleen, että jos kampiakselin stefa vuotaa, niin voisiko jotenkin liukastaa turbiinia ja saada sen näin ollen luistamaan..? Vai onko kyseinen skenaario edes mitenkään mahdollinen?
Minkälainen homma kampiakselin stefan vaihto olisi?
Kun jostain tippuu tallin lattialle öljytippaa, mutta en ole vielä tähänkään ehtinyt kunnolla perehtymään.
Tarvitsee vielä paremmalla ajalla perehtyä, mutta vika voisi ehkä mahdollisesti olla myös jossain turbiinin solenoidissa.. Missä päin solenoidit sijaitsevat? Jos näitä koittaisi irroittaa, puhdistaa ja liittää uudelleen.. Auto on nyt pukeilla tallissa, niin kyllä alla jotenkin pääsee ryömimään.
Tuli vielä mieleen, että jos kampiakselin stefa vuotaa, niin voisiko jotenkin liukastaa turbiinia ja saada sen näin ollen luistamaan..? Vai onko kyseinen skenaario edes mitenkään mahdollinen?
Minkälainen homma kampiakselin stefan vaihto olisi?
Kun jostain tippuu tallin lattialle öljytippaa, mutta en ole vielä tähänkään ehtinyt kunnolla perehtymään.
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Se on juuri näin kuin edellä mainittiin.
Tuo vikakoodi P1743 ei ole moottoriecun T8 vikakoodi, vaan automaattilaatikon ohjaimen TCM. Ja tuo Lock-Up toimintavika. Laatikko menee vikatilaan ja siksi toimii "omituisesti".
En tiedä millä laitteella koodi luettu, mutta arvatenkin jollain halpisvehkeellä, koska pistää ihan väärää tietoa. Näillä halpislaitteilla pääsee yleensä kiinni vain moottoriohjaimeen ja tuo vaihdelaatikkovikakoodi luultavasti löytyy myös sieltäkin, kun se "keskustelee" väylän kautta TCMn kanssa ja sitä kautta vaikuttaa myös moottorin toimintaan, turvallisuussyistä.
Laatikkovika siis, ei kaasuläppävika.
Jos autolla ajaettu paljon (yli 200tkm) ja laatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, on nyt nk. paskat housussa. Tuskin enää korjaantuu edes öljyjä vaihtamalla. Laatikon öljyt pitäisi vaihtaa väh. 110..120tkm välein.
Tuo vikakoodi P1743 ei ole moottoriecun T8 vikakoodi, vaan automaattilaatikon ohjaimen TCM. Ja tuo Lock-Up toimintavika. Laatikko menee vikatilaan ja siksi toimii "omituisesti".
En tiedä millä laitteella koodi luettu, mutta arvatenkin jollain halpisvehkeellä, koska pistää ihan väärää tietoa. Näillä halpislaitteilla pääsee yleensä kiinni vain moottoriohjaimeen ja tuo vaihdelaatikkovikakoodi luultavasti löytyy myös sieltäkin, kun se "keskustelee" väylän kautta TCMn kanssa ja sitä kautta vaikuttaa myös moottorin toimintaan, turvallisuussyistä.
Laatikkovika siis, ei kaasuläppävika.
Jos autolla ajaettu paljon (yli 200tkm) ja laatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, on nyt nk. paskat housussa. Tuskin enää korjaantuu edes öljyjä vaihtamalla. Laatikon öljyt pitäisi vaihtaa väh. 110..120tkm välein.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Noniin, päivitetään tätäkin vähän.
Tosiaan laatikossa oli liian vähän öljyä. Oli myös jo melko mustaa, eli vaihdon tarpeessa (autolla ajettu 150tkm).
Öljy oli onneksi vain likaista, metallia ei magneettiin ollut tarttunut.
Nyt on muutaman päivän ollut Castrollit laatikossa ja kilometrejä kertynyt jokunen sata lisää.
Laatikko pelaa taas hienosti, minkäänlaista luistoa ei ilmene missään tilanteessa ja muutenkin vaihtaa erittäin pehmeästi. On siis taas vähintään yhtä hyvä kuin ennen ongelmien ilmenemistä.
Oma veikkaus on, että vajaa laatikkoöljy aiheutti koko ongelman. Kun mutkaan tullessa jarrutuksessa öljy meni laatikon etuosaan ja öljypumppu haukkasi tyhjää -> öljynpaine laski ja laatikko luisti. Mutkan jälkeen kiihdytyksessä öljy valui taas laatikon takaosaan -> öljynpaine nousee ja pakka alkaa taas pitämään ja laatikon vaihto tuntuu nykäyksenä.
Saa toki korjata jos olen ihan hakoteillä..
Tosiaan laatikossa oli liian vähän öljyä. Oli myös jo melko mustaa, eli vaihdon tarpeessa (autolla ajettu 150tkm).
Öljy oli onneksi vain likaista, metallia ei magneettiin ollut tarttunut.
Nyt on muutaman päivän ollut Castrollit laatikossa ja kilometrejä kertynyt jokunen sata lisää.
Laatikko pelaa taas hienosti, minkäänlaista luistoa ei ilmene missään tilanteessa ja muutenkin vaihtaa erittäin pehmeästi. On siis taas vähintään yhtä hyvä kuin ennen ongelmien ilmenemistä.
Oma veikkaus on, että vajaa laatikkoöljy aiheutti koko ongelman. Kun mutkaan tullessa jarrutuksessa öljy meni laatikon etuosaan ja öljypumppu haukkasi tyhjää -> öljynpaine laski ja laatikko luisti. Mutkan jälkeen kiihdytyksessä öljy valui taas laatikon takaosaan -> öljynpaine nousee ja pakka alkaa taas pitämään ja laatikon vaihto tuntuu nykäyksenä.
Saa toki korjata jos olen ihan hakoteillä..
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Mahdollista ja todennäköistäkin. Myös turbiinilukituksen solenoidi voi tuon tehdä. Eräässä toisen merkkisessä lisähydrauliyksikkö löystyy pääyksiköstä ja päästää paineet karkuun välistä, aiheuttaen nykimisen ja tuon samaisen vikakoodin (sama toosa siinäkin). Jälkimmäiset ei tule öljynvaihdolla kuntoon.-TM- kirjoitti:Oma veikkaus on, että vajaa laatikkoöljy aiheutti koko ongelman.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: Automaattilaatikon vikakoodi P1743
Vikaa ei onneksi ole enää ilmennyt, niin solenoidien herkistelyltä/vaihdoltakin näillä näkymin vältyttiin.Jarsan kirjoitti:Mahdollista ja todennäköistäkin. Myös turbiinilukituksen solenoidi voi tuon tehdä. Eräässä toisen merkkisessä lisähydrauliyksikkö löystyy pääyksiköstä ja päästää paineet karkuun välistä, aiheuttaen nykimisen ja tuon samaisen vikakoodin (sama toosa siinäkin). Jälkimmäiset ei tule öljynvaihdolla kuntoon.-TM- kirjoitti:Oma veikkaus on, että vajaa laatikkoöljy aiheutti koko ongelman.
On myös kokemusta toisen merkin automaattilaatikosta (tosin GM), jossa oli vaivana nykäisevät vaihdot pienillä vaihteilla.
Myös mietti välillä todella pitkään vaihtoa, jonka jälkeen uutta pykälää toisinaan myös melkoisen nykäyksen saattelemana. Lopulta ongelman syy selvisi: yhdessä laatikon venttiilin sihdissä oli likaa.
Pelkkä puhdistus auttoi, ei tarvinnut edes vaihtaa koko solenoidia. Netistä luettuna ovat maailmalla paljon teettäneet täyskorjauksia ko.laatikoihin vastaavilla oireilla.