2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Tir »

Moi kaikille.

Kaipaisin vinkkejä mikä mahtaa olla kyseessä kun auto on seissyt esim yön yli ja käynnistää niin joutuu starttaamaan melkolailla pitkään. Vika on ollut jo pitkään ja on toisaikainen.
Joskus lähtee kuin palmun alta ja yleensä viimeaikoina on joutunut sahaamaan turhan pitkään.
Sitten kun lähtee käymään niin mitään vikaa ei tunnu olevan ja uudelleen käynnistys on normaali.

Itse olen pähkäillyt että pääseekö bensan paineet karkuun ja ottaa hieman aikaa siksi ennen kuin lähtee käymään?
Tässä on ilmeisesti tankilta siirtopumppu joka surisee aina hetken kun kytkee virrat. Lisäksi ilmeisesti on erillinen korkeapainepumppu moottorilla joka ilmeisesti kytkeytyy vasta kun käynnistää autoa???

Kaikki vinkit kelpaa kiitos
93ss Aero 2.0T M6 2003
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Jos tuota Aeroa meinaat ni ei sielä mitään erillisiä pumppuja pitäis olla, tankissa vain se yks ja ainoa. Jäykillä tulpanjohdoilla varustetuisa nokivasaroisa ainoastaan on noita korkeapainepumppuja.

Koitapa kääntää ekaksi virrat päälle ja odota että se surina loppuu ja starttaa sitte (nostaa bensanpaineet ylös). Jos ei auta, niin voipi olla muuta ongelmaa (jos nyt ylipäätään on ongelmaa - pitkällä vieterillä on saabit varustettu moneen muuhun verrattuna).

Jos taas tuo pumpun surruuttelu ennen starttausta auttaa ni sitte kait se pitää olla jossain vuotoa bensalinjassa akselilla suutin/paineensäädin
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Tir »

Kiitos kommentista.

Kuulopuheiden varassa olin kun väitin että olisi erillinen korkeapainepumppu vielä moottorin päässä.

Se että käytän virtoja päälle ja pois ja käytän tankinpäässä olevaa pumppua monta kertaa, EI vaikuta mitenkään käynnistymiseen. Eli vasta starttimoottorin pyörittäminen vaikuttaa asiaan.

Mistään normaalista vieteristä tässä ei ole kyse. Silloin kun lähtee normaalisti ( eli tosiaan toisaikainen murhe) niin starttiaika on ihan normaali ja nopea käynnistymiseen.

Voiko tuolla olla jokin kalvo tai venttiili joka toisinaan falskaa ja päästää bensat karkuun moottorilta?

Ajettiin tankista läpi juuri polttoaineen linjan puhdistus mömmöt mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta ainakaan tähän ongelmaan.

Muita ideoita? :wink:
93ss Aero 2.0T M6 2003
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Pitääkö jakopää ääntä? Löysällä?

Itsellä 300tkm ajettu 2,0t 2003 ja jakopää pitää ääntä. Joskus joutuu käynnistämään pidempään ja vaivanloista on ensimmäiset hetket. Vähän epätasainen röpötys ja sitten kierrokset nousevat 1300rpm.

Tutun 130tkm ajettu B207R 2007 käynnistyy ja pysähtyy kuin seinään. Timmin oloinen kone. Itsellä sammuttaessa vähän pörähtää ja kierrokset laskevat.

Epäilen itse, että jako alkanut vähän vaeltaa ja näkyy käynnistymisessä. Tai sitten venttiilit yms. kuluneet jo sen verran, että koneessa on vähän väljää.
EX: 9³SS BioPower
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Jos ei bensat maahan tule (sillon olis putki/letku/tiivistevuoto) niin vuotopaikoiksi jäävät kusevat suuttimet tai bensanpaineensäädin (joka laskee ylimääräset hotusiinit takas tankkiin)

Mutta tosiaan kuten edellinen kommentoikin, se voi olla moni muukin asia mikä aiheuttaa vieterin venymistä. Itellä esim. akun kaapelin hapettuminen teki tuommosta eli kylmällä koneella oli sen verta raskaampi pyörittää ettei virta meinannu riittää ja sahautti pitkään - akku oli kyllä kunnossa. Lämpimällä ei vaadittu niin paljoa virtaa ja lähti ko vähä avainta näytti virtalukkoon.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Tir »

Ja kiitos jälleen.

Sen aikaa olen seurannut jo ongelmaa eli ainakin vuoden koska on ollut toisaikainen että uskaltaisin väittää vikan löytyvän polttoainepuolelta. Bensapaineensäädin on mielestäni hyvä veikkaus.
Ulkolämpötilalla ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Vika ilmenee niin kesällä kuin talvellakin.

Osaakos joku jopa kertoa että mistä se bensapaineensäädin löytyy? Pellinalta kuitenkin eikös?

En ihan näiltä seisomilta osta tuota jakopää ongelmaa, mutta korvantaakse meni jos ei ala vikaa löytymään helposti muualta. Jakopää ei pidä mitään extra ääntä minulla... onneksi. :lol:
93ss Aero 2.0T M6 2003
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja karg »

Paineensäädin löytyy sen suojamuovin alta suutintukin oikealta puolelta edestä katsottuna. Se on semmonen pyöreä pienehkö tötsä, mihin tulee 1 alipaineletku päähän.
Tir
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 16:48
Paikkakunta: Turun suunta

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja Tir »

Kiittää ja kuittaa jälleen.

Eli enköhän näillä tiedoilla lähde pajalle.

Heräsi kiinnostus. Oikeat viripoijjaat voi kertoa tähän:
Eli tossa mun Aerossa on Nappen softa tyyliin stage 1, imupuolella BSR ilmanottolelut ja putkisto on 2,5 tuumaa suoraa rööriä loppuun asti. Voiko tähän kohtaan ajatella säädettävää bensapaineensäädintä ja voiko bensan paineita nostaa virimielessä? Meneekö softa sekaisin jos sen tekee ja olisiko edes mitään hyötyä tehoja ajatellen?

:?: :?: :?:
93ss Aero 2.0T M6 2003
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 2.0T pitkä startti kun seissyt pitkään??

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tir kirjoitti:Voiko tähän kohtaan ajatella säädettävää bensapaineensäädintä ja voiko bensan paineita nostaa virimielessä? Meneekö softa sekaisin jos sen tekee ja olisiko edes mitään hyötyä tehoja ajatellen?
Säädettävällä paineensäätimellä saat enemmän tuottoa suuttimista ja lisätuotto on tarpeen, jos vaihdat pikkuahtimen esim. 14T tai 16T:ksi. Suurempi linjapaine raisittaa pumppua enemmän ja moni virimielessä on vaihtanut suuremmat suuttimet. Uudet suuttimet maksavat saman verran, kuin laadukas paineensäädin.

Vakio pumpulla on menty aina 300hp asti 3bar linjapaineella. Jos vaihdat walbron tms. uuden pumpun, voit huoletta nostaa paineita esim. 4bar. Netistä löytyy laskureita mikä on silloin suuttimiesi oletettu tuotto.

Kyllä softa menee sekasin ja moottori pahimmillaan kärsii. Vaatii softamuutoksen.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin