TTiD ei ahda ekalla käynnistyksellä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

TTiD ei ahda ekalla käynnistyksellä

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

Jo pari kuukautta on 2008 TTiD oireillut aamun ensimmäisillä ajoilla siten, että veto puuttuu, kun kaasua painaa. "Turbomittarin" neula nousee vain n. neljänneksen asteikostaan vaikka kaasu olisi pohjassa. Ei vaikuta kierroslukukaan vetoihin, vaan tuntuu vapaastihengittävältä dieseliltä läpi koko kierrosalueen.

Vika poistuu aina, kun moottorin käynnistää uudelleen. Mekaaninen vika lienee siis poissuljettu. Vikakoodeja ei tule. EGR ja DPF on jo poistettu.

OPCOMilla näytti vedottomassa tilassa maksimissaan boost pressure command 160kPa ja mitattu boost 181kPa. Uudelleen käynnistettyä veto tuli takaisin ja boost pressure max. n. 300kPa. Mitattu boost pressure tuntuu olevan jatkuvasti 15-20kPa pyydettyä suurempi. Vaikuttaisko tuo mihinkään?

Mitä raati tietää tai veikkaa aiheuttajaksi? Magneettiventtiili? Kumpi? Ahtopaineanturi? Joku muu?
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD ei ahda ekalla käynnistyksellä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahtopaineanturia veikkaisin, jos mankku niin pikkuturbon ohitusventtiiliä ohjaava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD ei ahda ekalla käynnistyksellä

Viesti Kirjoittaja pjv »

Vääriä arvoja antava pakolämpöanturi ainakin aiheuttaa juuri tuollaiset oireet.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: TTiD ei ahda ekalla käynnistyksellä

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

Päivitetäänpä ratkaisu ongelmiin: äskettäin lisääntynyt suhina reippaammin kaasua poljettaessa paljasti reiän imusarjaan menevässä ahtoputkessa. Akkukotelon seinää vasten piilossa oli reikä. Lisäksi toisen magneettiventtiilin päästä oli alipaineletku murtunut. Uusilla osilla kulkee taas entiseen malliin, eikä vedonpuutetta ole ilmennyt.
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
Vastaa Viestiin