Moottoritilan viimasuoja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Marko A kirjoitti:Mutta kun katsoo konetilaa, niin eipä sinne kovin suoraan pääse puhaltamaan. Siinä on aika paljon roinaa itse lohkon edessä. Jäähdyttimen kennolla ei ole väliä kun termari on kuitenkin kiinni.
Mutta jos tilanne olisi sellainen, että jäähdytinnesteen jäätymislämpötila olisi heikentynyt, niin eikös se periaatteessa voi jäätyä kennossa? Hmm... Kai sen pitäis se ainaki -30 kestää, ja jos ajaa kylmemmällä, niin nestehän ei pääsisi kiertämään kennossa jäähdyttäen moottoria, vaikka kuinka termari toimis?! Ei oo kyllä koskaan käyny niin... *kop kop*
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Numba »

Minä olen käyttänyt muutaman vuoden ajan pelkästään tiheää muoviverkkoa. Ei kennoon kiinni, vaan maskin taakse. Kiinnitys ja tukeminen hankalaa. Kärpäsverkko olisi ihan käypää, kunhan sitä saisi mustana. Viime kesänä löysin puutarhapuolelta hyvää rungonsuojaverkkoa, vaan palat ovat olemattoman kokoisia.

Verkko toimii ympärivuotisena. Kesällä ötökät ja kivet. Talvella pakkasten kiristyessä verkko kuuraantuu umpeen toimien viimasuojana.

Tarvittaessa ilma kuitenkin virtaa mutkitellen.
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Eihän tuossa tarkenemisesta itellä ollukkaa puhetta. Mielestäni vaan on melko turhaa huudatuttaa Eberiä koko ajan, jos vähemmälläki pääsee. Ja myöskin aivan turha väittää, että vaikka Eberillä saavuttaakin normilämpönsä kone, ettei olisi lämpenemisaikaan vaikutusta maskinsuojalla. Ja kun mielestäni tuosta ei näillä leveyksillä mitään haittaakaan voi olla, niin laittanen paikoilleen jotain muiden mielipiteistä huolimatta.

...ja ei muuten lämpiä Eberillä TTiD yhtä nopsaa ku 9-5 2.0t piristettynä ilman lisälämmitintä (femma lämmin ~2km portilta, nykynen ei lämpiä edes näillä keleillä alta 3km)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ostin Dacia Dusteriin leikatun maskinsuojan ja taiteilin siitä. Oli isoin mitä kaupassa näky ja silti jäi ylimmäiseen aukkoon pikku kolmiot nurkkiin "paljaiksi". Nyt pysyy lämmöt nätisti siinä 90 tienoilla, eli ei se termari ollu paskana (onneksi), fiiatin kone ei vaan lämpiä suomen keleissä...

Pysyihän tuo toki "lämmöissään" ilmankin ja kabiinissa tarkeni (tosin OBD-portista katottuna lämmöt vaihteli nollakelissä ~75-88 välillä, mittari ei heilu, eli sillä ei oo todellisen lämmön kans mitään tekoa... näyttää puoliväliin kunhan on yli 65 kunhan on kertaalleen lämminny), mutta jotenki tuntuu typerältä ajella nollakelissä Eeperi huutaen keskellä kaupunkia
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja JKen »

Märkäkorva kirjoitti: ... lämmöt vaihteli nollakelissä ~75-88 välillä ... mutta jotenki tuntuu typerältä ajella nollakelissä Eeperi huutaen keskellä kaupunkia
Taitaa olla eberin ohjainkortti rikki, jos noilla kriteereillä on päällä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

No eipä nuita lämpöjä oo koko aikaa tullu vahdattua obd:n kautta, joten varmaan ovat aina välillä käyneet alempanaki jollon Eeperi alkaa pauhaamaan. Nimenomaan kaupunkivauhdeissa oli pienimmillään lukemat. Motarilla nousi aina yli 80.Pääasia kuitenki, että nyt pysyy lämmöt sopivina ja eeperi hiljasena.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
APS
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja APS »

antti.hakamaa kirjoitti:Itsellä talvella ihan pahvista leikattu suoja autoissa maskin takana.

SS 9-3:sessa ei tartte edes kiinnittää mitenkään kun jää puskurin puristukseen kun lykkää pahvin ylä kautta väliin.

og:sa olen laittanut nippu siteillä ylä nurkista kiinni, ettei valahda kastuessaan.


pahvin kanssa pitää lämmöt maantiellä kovallakin pakkasella paremmin ja lämpiää puutenkin nopeampaa talvella. ainakin tuossa dieselissä.
Itse yritin eilen nopeasti ihmetellä, että mistä sen pahvin sinne saa laitettua yläkautta. En keksinyt. Eli jos joku jaksaa rautalangasta vääntää, niin kiitän.

Tässä vielä kuva helpottamaan selitystä:
Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja karg »

Avaa noi mustat muoviniitit (6kpl), niin maskin yläreunaa saa vedettyä eteen päin vähäsen. Keskellä niittiä on nasta, minkä voi painaa alas, jolloin niitti löystyy. Nasta on sitten helppo painaa niin syvälle, että se tippuu "jonnekkin".
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Käytä niitin keskitapin alaspainamiseen ja niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria. Sen kahvan päässä on tappi, joka sopii juurikin em. niitteihin ja se painaa oikein keskitappia sisään ja sillä voit myös nostaa niitin pois.
Viimeksi muokannut tturku, Ke Loka 28, 2015 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu asiaton kommentti
#4481
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja karg »

Niitti löystyy, kun keskitapin painaa alas. Siinä ei käsittääkseni ollut ainakaan mitään väärää tietoa kerrottuna. Viittauksesi "työkalusarjaan" on vähän epämääräinen.
m.k.a. kirjoitti:niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja karg »

m.k.a. kirjoitti:Tietenkin tästäkin oikeasta vastauksesta tulee bannia ja väärien vastausten antajia hehkutetaan.
Lisää tuo kyseinen lause allekirjoitukseesi, niin säästät jatkossa näppistä ja aikaa.
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

karg kirjoitti:Niitti löystyy, kun keskitapin painaa alas. Siinä ei käsittääkseni ollut ainakaan mitään väärää tietoa kerrottuna. Viittauksesi "työkalusarjaan" on vähän epämääräinen.
m.k.a. kirjoitti:niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria.
Kannattaa kurkata sinne takaloosterin etureunaan, niin voi hämmästyä työkalujen olemassaolosta.
#4481
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja karg »

Työkalujen puuttuminen voi hämmästyttää yhtä paljon kuin työkalujen löytyminen ko. paikasta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Musta tuntuu että pian on jollain kaikki työkalut tungettuna takaloosteriin :mrgreen:

Asiaan: itsellä olen vertaillut edellisen bensa/viinasaabin ja nykyisen dieselin lämpeämistä talviolosuhteissa vakiotyömatkallani. Edellisessä autossa seurailin aina lämpöjä open sidistä ja nollakeleillä termari ehti yleensä aueta juuri ennen töihin pääsyä kertaalleen, eli kone saavutti n. 90 asteen lämmöt n. 4km aamuisella työmatkalla. Nykyisellä dieselillä ei ole tästä toivoakaan, vaikka eberi alkaa heti puhista kun pihasta lähtee. Lämmöt jää jonnekin alle 75 asteen. Että kyllä ainakin T7-bensakone lämpeää nopeammin kuin italialainen diesel.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Rames »

OG femma sai ylägrilliin viimasuojaa tänään. Irrottaminen oli kohtuu helppoa, keskimmäinen vedetään alimmista rivoista. Sivuilla olevat grillit lähti kun painoi isomman jättämän aukon kautta painamalla grillien ylälaidassa olevaa tinniä ja vetämällä ristikosta samaan aikaan. Tässä hieman projektikuvia. Viimasuojaa toimittaa sporttikassin muovipohja :lol:
Kuva
Onneksi emäntä jeesas sapluunoissa :D Tässä vielä lisää kuvia.
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0916.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0918.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0919.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0920.JPG
Uppos takasin maskiin nätisti. Toisessa pienessä grillissä oli muoviklipsi poikki ja edellisen omistajan/ruuvaajan kuumaliimapallerot paikallaan :D

Vielä testailemaan huutaako eeberi kuinka kovasti.
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Vastaa Viestiin