Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Ei ole kyllä kovin kalliit. Ajatuksissa maalata jarrusatulat ja täytyykin tilata nuo niin ei tarvitse harjata vanhoja puhtaaksi
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Ei tarvita.jusahh kirjoitti:Terve,
Pitääkö jarrumuutoksen jälkeen konffata ESP uudelleen ja mitä siihen tarvitaan? Tech2 vai softamuutos?
(ABS kehä on vissiin pyörän navassa jossain ,ei jarrulevyssä ?)
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Pakko ei ole tehdä, mutta asetuksissa määritelllään minkäkokoiset jarrut autosta löytyy. Se taas vaikuttaa ABS/TCS/ESP:n käyttämään jarruvoimaan. Itse ainakin päivityksen yhteydessä hoitanut nuo kohdalleen niin ei tarvitse sitten liukkaalla kesken luiston ihmetellä miksei ESP vienytkään oikeaan suuntaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Kyseessä on siis uudet etu & takasatulat. Kannustan kaikkia avaamaan uudenkin satulan männät ja rasvaamaan kumit hyvin. Ilmeisesti uusissakaan satuloissa ei ole kummemmin rasvaa männän ja sylinterin välillä.
https://www.dropbox.com/s/2vq786m8mwyv2 ... 27_009.jpg
Uuden takasatulan mäntä oli jumissa ja käsijarrumekanismi ei toiminut. Mäntä kierrolla ulos ja rasvaa väliin, sekä männän kumin alle reilusti. Nyt pelittää.
Etusatuloiden uudet männät olivat niin tiukasti uudissa sylintereissä, että tarvittiin 4-5bar paineilmaa, joka saattoi männän ulos kovan pamauksen kera.
https://www.dropbox.com/s/2vq786m8mwyv2 ... 27_009.jpg
Uuden takasatulan mäntä oli jumissa ja käsijarrumekanismi ei toiminut. Mäntä kierrolla ulos ja rasvaa väliin, sekä männän kumin alle reilusti. Nyt pelittää.
Etusatuloiden uudet männät olivat niin tiukasti uudissa sylintereissä, että tarvittiin 4-5bar paineilmaa, joka saattoi männän ulos kovan pamauksen kera.
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Erittäin tyypillistä ja valitettavaa on näissä "harakiri" jarruosissa että on säästelty niin rasvoissa kuin kumiosien laadussakin. .
Olen törmännyt satuloihin jotka ovat ruosteessa ... siis satuloiden sylinterit sisäpuolelta.
Kantapään kautta on tullut opittua että jarrusatuloita eikä muitakaan jarruosia kannata ostaa jos ei todella tiedä mitä on tekemässä eli ts. ostan vain tunnettujen jarruvalmistajien tuotteita (Ate, Brembo, Ferodo, jne.)
Olen törmännyt satuloihin jotka ovat ruosteessa ... siis satuloiden sylinterit sisäpuolelta.
Kantapään kautta on tullut opittua että jarrusatuloita eikä muitakaan jarruosia kannata ostaa jos ei todella tiedä mitä on tekemässä eli ts. ostan vain tunnettujen jarruvalmistajien tuotteita (Ate, Brembo, Ferodo, jne.)
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Joo kyllä kannattaa käyttää laatuosia. Mutta hintaa tulee nopeasti niin että ymmärrän näiden aftermarket osien markkinat. Tämä on mielestäni enemmän käyttäjän vastuulla näiden halvempien osien kanssa. Aika tyhmä komponenttihan tuo satula on ja en viitsisi maksaa 2x hintaa siitä että kumi on parempaa ja männän alla on rasvat. Kyllä noista pelit saa.
Yllä mainitut kommentit siis porukalle muistutukseksi, että ne valot päälle kun tehdään, tehdään kaikki itse tai sitten natsina paikalla!
Yllä mainitut kommentit siis porukalle muistutukseksi, että ne valot päälle kun tehdään, tehdään kaikki itse tai sitten natsina paikalla!
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Sopiiko 314mm jarrujen kanssa vielä Saabin OEM 16" vanteet?
EX: 9³SS BioPower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Moi.
Itselläni on talvivanteina 16" alkuperäiset vanteet ja vakiona olevat 314mm jarrut, eli mahtuu. Ei siellä ylimääräistä tilaa kyllä paljoa ole..
Tarvikevanteista ei tietoa..
Itselläni on talvivanteina 16" alkuperäiset vanteet ja vakiona olevat 314mm jarrut, eli mahtuu. Ei siellä ylimääräistä tilaa kyllä paljoa ole..
Tarvikevanteista ei tietoa..
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Mulla on talvelle 9-5 oem 10 puolaiset vanteet, ja vaatii eteen pienen 5mm spacerin. Taakse sitten jo ulkonäkösyistä hiukan leveämpi spaceri kun menee niin sisään. Periaatteessa kuitenkin tosi pienestä kiinni jo ilman spacereita, vaikka ET on isompi noissa kun 9-3:n vanteissa.
9-3 SS Aero -03
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Tänään tuli vaihdettua noi talvikummit alle ja otettua kuva tuosta kombinaatiosta 16" vanne ja 314 mm jarrut : https://plus.google.com/u/0/photos/1024 ... 4010445714
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Vaihdettiin 302mm jarrujen tilalle eteen speedpartsin 314mm jarrupäivitys (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31401.html) ja nyt jarrupoljin ottaa reilusti alempaa kiinni kuin aikaisemmin sekä nyt kun poljinta painaa pitkään niin painuu lopulta pohjaan. Jarrut ilmattiin ihan perinteisesti ilmausruuvista eikä ilmaa enää tullut.
Missä voisi olla vikaa? Osaako joku kertoa mistä johtuu?
Missä voisi olla vikaa? Osaako joku kertoa mistä johtuu?
Saab 9-3 SS BioPower "Griffin Aero"
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Siellä on vielä ilmaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Kannattaakohan NK:n satulat ostaa? Kahalla suht etuisat vrt. Bosch. Onko konkreettisia kokemuksia NK:n satuloiden käytöstä?
Avossa makaa takana jarrut vähän, otin auki ja putsasin liukupinnat ja laitoin mömmöt palojen kantoihin, tappeihin en, ne meni ihan rihlalla putsaten.
http://www.autoluettelo.fi/wls/view_art ... dNo=871703
Auki asti ei ole satulat vielä käyneet, mutta korjaussarja (ATE) vrt. uus satula jää ~25 eur hinnaneroa, että kannattaako tuota satsausta tähän kohtaan tehdä..
Avossa makaa takana jarrut vähän, otin auki ja putsasin liukupinnat ja laitoin mömmöt palojen kantoihin, tappeihin en, ne meni ihan rihlalla putsaten.
http://www.autoluettelo.fi/wls/view_art ... dNo=871703
Auki asti ei ole satulat vielä käyneet, mutta korjaussarja (ATE) vrt. uus satula jää ~25 eur hinnaneroa, että kannattaako tuota satsausta tähän kohtaan tehdä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)