9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ruusju27
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 22:45
Paikkakunta: Kontiolahti

9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja ruusju27 »

Onko kenelläkään tietoa tai hyvää arvausta, mikä voisi vaivata -08 vuosimallin Sport Sedania, kun välillä ei lupaakaan käynnistyä, vaikka starttimoottori pyörii. Samalla palaa moottorin häiriövalo ja TC on off-asennossa. Auton saa sitten lopulta starttaamaan käyttämällä akunkengän irti.

Akkukin on jo uusittu, sillä ensimmäisen kerran häiriön ilmetessä, luulin sen olevan akun varaustilasta kiinni. Akku oli kieltämättä huono, sillä alkoi hyytyä vähän aikaa starttaillessa. Silloin sain auton käyntiin lisävirralla. Auton käynnistyttyä jäi moottorin häiriövalo palamaan, TC oli off ja alkuun ei toiminut kierroslukumittari. Ajoin silloin kaverin luokse ja latailin akkua pari tuntia. Tämän jälkeen käynnistyi ilman lisävirtaa, TC toimi, kierroslukumittari toimi, mutta häiriövalo paloi edelleen. Seuraavana päivänä vaihdettiin uusi akku ja häiriövalo sammui, vaikka akku vaihdettiin niin, että auto sai kokoajan virtaa. Luulin kaiken olevan kunnossa, kunnes eilen auto sammui kesken laukan vaimon ajellessa. Suostui kuitenkin käynnistymään, kun käytti avaimet irti virtalukosta, mutta moottorin häiriövalo jäi palamaan. Kotipihassa auto ei taas käynnistynyt, vaikka starttasi. Samalla paloi moottorin häiriövalo ja TC oli mielestäni off. Molemmat häiriöt poistuivat, kun käytin akunkengän irti ja starttasin auton noin puolen tunnin päästä. Auto lähti useamman kerran käyntiin normaalisti, kunnes tänään sammui tyhjäkäynniltä pihassa, eikä suostunut käynnistymään. Käytin taas akunkengän irti ja auto käynnistyi normaalisti, eikä häiriövaloja palanut.

Molemmilla kerroilla akun kengän irroituksen jälkeen, virtalukko ei lähde kääntymään, kun siihen laittaa avaimen ensimmäisen kerran, vaan vasta toisella kerralla. Muutenkin olen huomannut entisen Sport Sedanin kanssa, että auton sähköjärjestelmä toipuu viiveellä akunkengän irroituksen jälkeen ja olen antanut sen olla ainakin puoli tuntia virroissa ennen starttausta.

Kaikkinensa tämä auton käyttäytyminen ihmetyttää, enkä oikein osaa luottaa, että se starttaa huomenna normaalisti. Minulla on kaverilta lainassa OBD2-vikakoodin lukija ja eilen häiriötilassa se löysi vain yhden koodin (P0337, kampiakselin asentotunnistin A-piiri matala). Koodin poistaminen ei auttanut autoa käynnistymään, mutta se akunkengän irroitus kyllä.
Mistä on hyvät autot tehty? S:stä, a:sta, a:sta ja b:stä. Niistä on hyvät autot tehty.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se vikavalo ei siellä turhaan pala, että sen vikakoodin tulkitsemisesta lähtisin liikkeelle. Saabithan on siitä jänniä laitteita että niistä kannattaisi lukea vikakoodit TECH2-merkkitesterillä. Se pystyy kertomaan paljon enemmän siitä kuin yleismallin obd-testeri - koska yleismallin testeri jättää koodista tarkennusosan pois, jonka tech2 kertoo..

Kampiakselin asentotunnistinviat ovat saabeja vaivanneet jo aika kauan, että tällä vikakuvauksella, ja sillä oletuksella ettei yleismallin testerin antama koodi olisi hirveän paljoa pielessä niin kampiakselin asentotunnistinta lähtisin tutkimaan ja sitä vaihtamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja patu »

Voiko kampiakselin anturissa olla silti vikaa vaikkei techillä sitä näy, eikä vikakoodeja ole näyttöön ilmestynyt? Tällä hetkellä painiskelen myös käynnistysten kanssa ja nyt on kokeiltu uudet tulpat, polttoaineen paineensäädin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voi olla. Yleensä niistä ei vikakoodia tunnu tulevankaan kun kampuran asentoanturit kuolevat. Jos on joku livedatan keräyslaite, tai jos se obd purkki pystyy livedataa katsomaan niin sieltä kierroslukutieto esille ja kääntämään virta-avainta - katsoo että nouseeko kierrokset. TECH2:sen pitäisi näyttää sekin puoli.. eli kierroslukutieto vaan esille ja starttaamaan.

Karkeampi tapa on tutkia ihan kierroslukumittaria. Kun starttaa pidempään niin jos kiekkamittari pysyy 0:ssa eikä nouse yhtään niin saattaa olla että kierroslukutieto puuttuu.. eli anturi on pimeänä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja patu »

Juu ei nouse mittari ja kun nousee niin nousee hitaasti.. Eivät merkkihuollossa osanneet sanoa kun techin antamat tiedot. Ei paljoon kiinnostanut tutkia enempää joten parempi ite osa kerrallaan.. Onneksi nyt "varaosa"auto mistä ottaa osia kokeeksi 8O
Viimeksi muokannut patu, Ma Joulu 14, 2015 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Eipä mullakaan aikoinaan näkynyt tuota kampiakselin asentotunnistinta vikakoodeissa. En koskaan koittanut silloin lähteekö käyntiin akunkengän irroittamisen jälkeen, mutta sen huomasin, että aina lähti työntämällä käyntiin :D Eli jos haluaa testata tuollaista vielä varmuudeksi niin ei muuta ku lykkimään (jos manuaali).
9³ SC 1.8t
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja patu »

Teen sellaisen testin vielä, että tilasin osan ja asennan sen kiinni.. :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
ruusju27
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 22:45
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja ruusju27 »

Kiitos kommenteista ja vinkeistä kaikille!

Tänään kävi auto vielä merkkihuollossa, eivätkä löytäneet mitään vikaa, koska olin tyhjentänyt vikamuistin akunkengän irroituksella. Tilaavat kuitenkin kampiakselin asentoanturin ja perjantaina pitäisi saada se kiinni. Toivottavasti OBD-testeri näytti oikean vikakoodin ja, että muistin sen vielä oikein. Huollossa pelasi auto hyvin, mutta taas sammui kotimatkalla liikennevaloissa. Ei lähtenyt käyntiin muutamalla yrityksellä, vaikka irroitin avaimetkin välillä virtalukosta. Alkumatkan työntelin autoa sitten vilkkaassa risteyksessä hätävilkut päällä, sitten sain sen verran apua, että saatiin auto parkkiin. Kohta käynnistyi normaalisti, eikä häiriövalo edes palanut. Erikoista.

Virtalukkohäiriö käy myös mielessä. Ajattelin kokeilla ajoa vielä toisella avaimella, kun tuosta ykkösavaimesta tuntuu olevan paristo heikko ovia avattaessa/suljettaessa. Molempiin avaimiin vaihtoivat mielestään kesällä pariston huollon yhteydessä.
Mistä on hyvät autot tehty? S:stä, a:sta, a:sta ja b:stä. Niistä on hyvät autot tehty.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja patu »

Olin lukevinani jossain etsi painikkeella anturin sijainnin. En löydä enää sitä aihetta. Missä se tarkkaanottaen sijaitsee? Sen mustan muovihärpäkkeen altako se paljastuu?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 Sport Sedan 1,8t käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja patu »

Jatketaan tähän taas. Nyt autoon vaihdettu toisesta autosta bensapaineensäädin ja sytytyspuolat. Uudet tulpat hommasin ja uuden asentotunnistimen asensin eilen kampiakselille ennen joulukiireitä. Kylmänä käynnistyy hyvin, mutta hiukan lämpösenä edelleen pitkä startti. (3lla käynnistyminen taisi loppua tai ainakin vähentyi uudella anturilla)
Puristuspaineet pitäisi vielä mittailla kun pyhät loppuu.
Miten on voisiko bensapumppu käyttäytyä näin (bensapuolella paineet ok), kun mielessä käynyt ettei saa tarpeeksi polttoainetta? Voiko ruiskusuuttimiin tulla ylipäätään häikkää?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin