9-3 SS 2,2TiD -03 pientä ongelmaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mtuitto
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 20, 2015 00:18

9-3 SS 2,2TiD -03 pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Tervehdys,

Mulla on pihassa otsikon mukainen ajokki, jonka hankin kuluneena syksynä. Pari ongelmaa on ilmennyt, joihin olen etsinyt täältä foorumiltakin vastauksia, mutta kysytään nyt ihan itse.

Muutaman kerran käynnistysvieteri on ollut pitkä ja käynnistymisen jälkeen on moottorin vikavalo jäänyt palamaan. Tarvikemallisella OBD-testerillä diagnosoin ongelman aiheuttajaksi kampiakselin asentotunnistimen. Uusi anturi on jo hankittu, mutta mistä tuo mahtaa löytyä tuolta moottorista? Päältä katsellen ja mitään purkamatta en sitä vielä löytänyt.

Toinen (suurempi) vaiva on vikakoodi P0244. Aiheutuu siis pidemmissä ja voimakkaammissa kiihdytyksissä, kun turbon pitäisi ahtaa ns. täysillä. Auto on melko laiskan tuntuinen, voimaa ja vääntöä ei ole perstuntuman mukaan läheskään normaalisti silloinkaan kun moottorin vikavalo ei pala. Eikös tuo em. koodi viittaa liian alhaiseen ahtopaineeseen? Hukkaportin vivusto kyllä liikkuu ja helppona ensiapuna vaihtelin kaikki alipaineletkut konehuoneesta uusiin. Turhaa puuhaa oli, ei auttanut.

Olen täältä foorumilta ymmärtänyt, että Tech2 olisi tarkemman vianmäärittelyn kannalta välttämätön. Olisiko jollain eteläsuomalaisella jäsenellä innostusta (korvausta vastaan luonnollisesti) tutustua tuohon vikaan ihan tuolla virallisella testerillä? Asun keski-uudellamaalla ja voin ajella tuon testerin luo melkeinpä minne vain.

-mikko-
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 SS 2,2TiD -03 pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 SS 2,2TiD -03 pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja haja »

Vanhakoppaisessa (OG 9-3) dieselissäni oli sama anturivika viime viikolla. Tässä tapauksessa asentotunnistin toimi kylmällä koneella mutta pätki koneen lämmetessä. Tuo tehottomuus johtuu tod. näk. samasta anturivaivasta - oikea ruiskutushetki on hakusessa; kone käy miten käy ja antaa tehoa miten antaa (=todella niukasti).

Maksaisikohan tuo anturi 90:n euron pintaan, vaihtotyössä menee tunti, ehkä vähemmänkin, jos nosturi on käytettävissä.
mtuitto
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 20, 2015 00:18

Re: 9-3 SS 2,2TiD -03 pientä ongelmaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Kiitos Ristolle linkistä, täytyy tuolta poimia joku.

Vastaan tässä nyt itselleni tuohon kampuran asentotunnistimeen liittyen. Nostin auton tänään ylös ja vaihdoin tuon tunnistimen. Löytyi moottorin etupuolelta lohkon alareunasta, liittimeen pääsi helposti käsiksi yläpuolelta. En nyt nimenomaisesti Saabin sielunelämää tunne, mutta ei kai tuo tunnistin ruiskutushetkeä määrää, toteaa vain moottorin pyörimisen? Eroa vanhaan en vielä huomannut, mutta joskohan nyt käynnistyisi aina ilman pidempiä sahauksia. Vanha anturi siis oireili vain satunnaisesti.

Radiokin tuossa ajokissa hiukan kiusoittelee. Pääsääntöisesti ei kuulu kuin kohinaa ja jos joskus sattuukin toimimaan, kuuluu kaikilta taajuuksilta sama radiolähetys. Yleensä kuitenkaan ei toimi ollenkaan. Tänään irroittelin radioyksikön ja kurkkasin kannen alle. Päällimmäisenä oli piirikortti, jota en kuitenkaan lähtenyt irroittamaan kun en noista juuri mitään ymmärrä. Tarkastin juotokset silmämääräisesti ja muutamia liitoksia tinasin uudelleen. Ei niissä nyt mitään varsinaista vikaa näkynyt, mutta tulipa nyt kuitenkin tehtyä. Kasasin laitteen vähin äänin ja asensin takaisin autoon. Yllätyin positiivisesti, kun alkoi kuulua useampiakin kanavia. Silti ajoittain kuuluvuus häviää, mutta on tuo nyt parempi kuin ennen. Hivenen höntti olo tuosta jäi, kun en mitään varsinaista vikaa tuosta kuitenkaan löytänyt. Täytynee joskus käydä läpi kaikki tuon piirilevyn juotokset. Onneksi CD-vaihtaja toimii moitteettomasti.

Myös radion käyttönappuloiden vieressä oleva näyttö temppuilee. Pikseleitä puuttuu aina joiltain riveiltä. Siis siten, että aina koko rivi(t) on kerrallaan pimeä. Nuo pimeät rivit vaihtelevat satunnaisesti, milloin näytön yläosa on pimeänä, milloin taas ala- tai keskiosa. Mersujen lcd-näyttöihin olen joitain lattakaapeleita vaihtanut onnistuneesti, mutta tämän mallin Saabiin en ole korjauskaapeleita netistä löytänyt. Siis sikälimikäli vika sellaisessa on. Ruotsin puolelta ainakin näyttää löytyvän purkaamoista noita kokonaisia laitteita, mutta hiukan arveluttaa käytettyä näkemättä ja kokeilematta ostaa. Juuri muuhun en ko. näyttöä kaipaa, mutta eikös lisälämmitintä ohjata jotenkin tuon kautta? Mukava olisi talveksi saada kuntoon.

Tämmöstä tänään,
-mikko-
Vastaa Viestiin