Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt oman Saabini ohjaustehostimen toimintalogiikkaa. Ohjaus tuntuu olevan suurimman osan ajasta ylitehostettu/ylikevyt. Tässä huomioita omasta autostani:
Mikäli ulkoilman lämpötila on alle +10 astetta ja ajan "suoraan" maantietä/moottoritietä vaikka 40km niin ohjaus pysyy useimmiten koko ajan "ylitehostettuna/ylikevyenä". Tosin silloin tällöin ylitehostusta ei välttämättä ilmene viileilläkään ilmoilla.
Kun ulkoilman lämpötila nousee n. +10 asteen yläpuolelle, ohjauksen tehostus vähenee havaittavasti (ohjaus jämäköityy) ehkä jo 15km maantieajon jälkeen ja ohjaus pysyy kohtuullisen jämäkkänä myös ajon jatkuessa hiljaisemmilla taajamanopeuksilla.
Yleisesti ottaen ohjaustehostus toimii yleensä paremmin jos vaikka ajaa ensin 10km, jättää auton parkkiin tunniksi ja sitten kun lähtee uudelleen ajamaan niin ohjauksen ylitehostus on ainakin jonkin verran pienempi.
Tuo ohjauksen tehostushan pitäisi vähentyä kun ajonopeus kasvaa mutta omassa autossani ajonopeudella ei tuntuisi olevan juurikaan vaikutusta tehostukseen. Osaisiko joku sanoa mistä tuo ylitehostus voisi johtua ja/tai millä sitä pystyisi diagnosoimaan? WISistä olen lueskellut kaiken tuohon liittyvän mutta mitään vianhakuvinkkejä en sieltä löytänyt.
Ohjaustehostimen öljyt on jo vaihdettu ja mitään vikakoodeja en ole löytänyt ainakaan OP-comilla. Tuo ohjauksen toiminta on ärsyttänyt jo pidemmän aikaa varsinkin kun auto on muuten hyvä ajaa.
Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
Techillä voisi katsella livedataa EPS-yksiköstä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
Kiitos vinkistä. Pitääpä ottaa yhteyttä Techittäjään sitten vuoden vaihteen jälkeen.jcarlson kirjoitti:Techillä voisi katsella livedataa EPS-yksiköstä.
Tänään kun kävin autolla asioilla ja lämpötila oli taas talviset +10C niin ohjaustehostin toimi ihan ok eli ei ollut ylitehostusta.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
En oo vielä ottanut työn alle tuota Tech diagnosointia. Pitää kattoo sit kun ulkolämpö nousee taas lähemmäs nollaa. Jos on pakkasta yli -10C niin kaikki ohjaukseen vaikuttavat osat on sen verran kohmeessa että ohjaus tuntuu ihan hyvältä.jjasco kirjoitti:Löytyikö tähän joku selitys?
Raportoin kyllä tänne jos/kun saan jotain selvyyttä asiaan.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ohjaus ylitehostettu/ylikevyt
Päivitetäänpä nyt tätäkin. Ohjaustehostimen toimintaa on nyt tutkittu Techillä pari kertaa tässä alkuvuoden aikana ja sen perusteella tehostin näyttäisi (mukamas) toimivan normaalisti. Techillä tosin näkee vain tehostimen pumpun kierrosnopeuden, öljyn lämpötilan ja ohjauspyörän kääntökulman.
Testasimme erään toisen vastaavan Saabin omistajan kanssa autojamme ristiin ja hänen autossaan tehostin toimi heti kävelyvauhdista asti todella paljon paremmin eli ilman ylitehostusta.
Eräs Saab harrastaja tuttuni on sitä mieltä että ongelman on melkein pakko olla itse ohjaustehostimessa, eli joku sen hydrauliventtiili tai vastaava ei toimisi oikein (itsekin olen järkeillyt noin).
Katselin netistä uusien tehostimien hintoja ja eBayssa näkyisi olevan myynnissä uusi "genuine Saab" tehostin jopa ihan kohtuulliseen hintaan 370€ toimituskuluineen kun yleensä nuo näyttää kustantavan 600-700€ vaikka olisi tarvikeosa. Voisi ihan vakavasti harkita tehostimen vaihtoa jos sillä saisi ongelman korjattua.
Testasimme erään toisen vastaavan Saabin omistajan kanssa autojamme ristiin ja hänen autossaan tehostin toimi heti kävelyvauhdista asti todella paljon paremmin eli ilman ylitehostusta.
Eräs Saab harrastaja tuttuni on sitä mieltä että ongelman on melkein pakko olla itse ohjaustehostimessa, eli joku sen hydrauliventtiili tai vastaava ei toimisi oikein (itsekin olen järkeillyt noin).
Katselin netistä uusien tehostimien hintoja ja eBayssa näkyisi olevan myynnissä uusi "genuine Saab" tehostin jopa ihan kohtuulliseen hintaan 370€ toimituskuluineen kun yleensä nuo näyttää kustantavan 600-700€ vaikka olisi tarvikeosa. Voisi ihan vakavasti harkita tehostimen vaihtoa jos sillä saisi ongelman korjattua.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02