9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Kenguru
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2015 20:45
Paikkakunta: Kouvostoliitto

9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

Moro foorumille,

Olen aloittamassa 9-3 farkun hifistämistä ja pari juttua on alkanut askarruttaa mieltä.
Ensinnäkin parkkitutka: Piiputtaako tuo tutka normi kaiuttimien kautta vai onko sille joku oma kaiutin? Jos piiputtaa stereoiden perästä niin piiputtaako jostain tietystä kaiuttimesta vai kaikista?

Jos ihmettelette miksi en vain kuuntele tuota itse on se että harvoin ehdin itse autolle koska on emännän käyttis :D Tarkoitus olisi aloittaa hommat uuden vuoden pyhinä ja vasta sitten pääsen tutkimus ja purkuhommiin.

Toinen kysymys mikä tuli mieleen on sellainen että onko rintapellissä valmiita läpivientejä olemassa? Sisätilan lämppärille menee piuha repsikan jalkatilasta ja tulee ihan näkyviin kojelaudan alle.. Veikkaan että tämä on jälkikäteen tehty. Onko esimerkiksi kytkintä varten jotain läpivientiä joka tällaisessa automaatissa olisi vapaana? Purkamatta tämä ei vielä selvinnyt.

Ajatuksena on siis lisätä orkkis soittimen perään prossu ottamalla signaali kontista orkkis vahvistimelta joko sisäänmenevästä ja ulostulevalta puolelta. Toiveissa olisi saada pidettyä myös parkkitutka pelissä. Kojelaudan keskikaiutin eikä takakaiuttimet tule jäämään musiikkia toistaviksi.

Kiitos jo etukäteen jos jollain on jompaankumpaan jotain infoa :)
Maho93
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 20:58

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja Maho93 »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=164637

Tuolla juttua virtakaapelin läpiviennistä.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Kaikki muut hälyäänet tulee ainakin erillisestä kaiuttimesta, joten uskoisin myös parkkitutkan äänien tulevan samasta lähteestä. Ei siis vaikutusta hifistämiseen, korjatkoon joku jos oletan väärin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Kenguru
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2015 20:45
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

Kiitos kaunis jo tähän mennessä :)
Molemmat vastaukset lämmittävät askartelijan mieltä suunnattomasti.

Olisiko jollakulla muuten tietoa onko orkkis stereojärjestelmässä tehty jotain sisäistä taajuuskorjausta jo soittimessa tai vahvistimessa? Vai onko tuo soitin mitään muuta kun tyhmä pyöritin ja kaikki äly olisi vahvistimen päässä? Tarve olisi ottaa mahdollisimman käsittelemätön ääni prossulle vaikka se pystyykin sitä jonkin verran korjaamaan...
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Käytä hakua ja laita hakusanaksi vaikka "audio" sekä valitse haun kohteeksi tämä keskustelualue. Saat tulokseksi tolkuttomasti asiaa. Huomaa, että MY07 alkaen on autoissa ollut ns konsernisoitin, jollainen sinullakin autossasi on. Tätä edeltävissä vuosimalleissa on kokonaan eri soitin. Tarinaa siis löytyy kun vain jaksaa hakea :D.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Kenguru
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2015 20:45
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

Olen koittanut hakua käyttää mutta niinkuin mainittua, kirjoitusta on niin tuhottomasti että tällaisen tiedon sieltä noukkiminen on aikamoinen työ mutta ryhdyn siihen.

Keskusteluissa on myös paljon näitä kirjainnumeroyhdistelmiä jotka eivät tietämättömälle paljon kerro.. Haulla selvisi myös että tuo MY07 taitaa olla jonkinlainen koodi tuolle autolle :)

Enköhän näillä eväillä löydä jotain vastausta kysymykseeni.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

MY07=Model Year 2007 :lol:
Kyllä näitä foorumin lyhenteitä on tullut joskus itsekin mietittyä.

Ja tuossa lisää
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=25&t=108136
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Kenguru kirjoitti:Kiitos kaunis jo tähän mennessä :)
Molemmat vastaukset lämmittävät askartelijan mieltä suunnattomasti.

Olisiko jollakulla muuten tietoa onko orkkis stereojärjestelmässä tehty jotain sisäistä taajuuskorjausta jo soittimessa tai vahvistimessa? Vai onko tuo soitin mitään muuta kun tyhmä pyöritin ja kaikki äly olisi vahvistimen päässä? Tarve olisi ottaa mahdollisimman käsittelemätön ääni prossulle vaikka se pystyykin sitä jonkin verran korjaamaan...
Käsittääkseni soittimelta lähtee "puhdas" signaali vahvarille. En nyt tosin heittämällä muista että mitä pinniä pitkin mutta näin sen on pakko oltava koska onhan vahvistimen saatava täysi kaista itselleen.

Itse vaihdoin soittimen niin ei tarvinnut ihmeemmin miettiä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

white9-5 kirjoitti: Kyllä näitä foorumin lyhenteitä on tullut joskus itsekin mietittyä.
Yep :wink: . Pidin itse vain tuota MY -merkintää niin itsestään selvänä.

Mun ex-saabissa (1.8t SC MY08) oli se halvin ja samalla markkinoiden surkein audiopaketti. Siitä sai ihan kunnolla kuunneltavan vahvistimella, uusilla mideillä, tweetereilla ja aktiivisubbarilla. Signaalin ryöstin takakajareiden kauiutinlinjoista linjamuuntimen avulla vahvistimelle. Tarinaa löytyy jostakin ao asiaa käsittelevästä ketjusta.

edit: Samaa budjettiluokan rakentelua olen jatkanut nykyisen auton kanssa. Aikoinaan kun hankin kunnon vahvistimen, niin se on nyt seurannut minua jo kolmanteen autoon. Yli 10v ikäkään ei sitä tunnu haittaavan ;-).
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Aihetta hiukan sivuten. Onko kellään tietoa mistä saisi etuoviin alkuperäiset kaiuttimien korotusrenkaat? (Jos jollain on jäänyt nurkkaan pyörimään, niin saa tarjota) Tai jos joku on jonkin yleismallisen todennut sopivaksi niin semmoistakin saa vinkata? Ainahan korotusrenkaat on mahdollista tehdä itse vanerista, mutta jos helpompi vaihtoehto löytyy, niin mieluummin käyttäisin sitä.

-Lasse
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Kenguru
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2015 20:45
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 9-3 2008 hifistys ja parkkitutka

Viesti Kirjoittaja Kenguru »

No nyt kun on kerennyt töiden ohella lueskella vähän juttuja niin alkaa homma selkenemään.
Soittimelta pitäisi tosissaan tulla ihan puhdas linjatasoinen signaali orkkis vahvistimelle jonka varastan siis prossulle. Näyttäisi tulevan jokaiselle kanavalle oma signaali että voisihan prossulle ottaa vaikka takakajareiden signaalinkin mutta mulla ei ole sille tarvetta..

Tähän on siis tulossa rainbow:n DSP wifillä eli kunnolla musiikkia kuunnellessa äänilähde on jokin ihan muu kun orkkis soitin. Tuo oma jätetään vaan normaalia merisään kuuntelua varten paikoilleen.
Vastaa Viestiin