EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

tänään näytti mittari -22 ja löin aamuselta webaston tulille 30minuutin ajaksi... 20min lämmön jälkeen menin autolle ja käynnistin auton webasto päällä ollessa.. kierrokset oli pieniä ja auto sammui... näin tapahtui 3x...

webaston sammuttamisen jälkeen 3min noin sain auton käyntiin ja kierroksen olivat heti 700 paikkeilla , auto kävi kuin kesäkelillä...

Olisikohan näistä joku kenties oikea?

-Webasto syö polttoaineen paineen(ei saa tarpeeks bensaa)?
-Webaston lämmittäessä tietokone luulee olevansa lämpösempi ku todellisuudessa on?
-Kampiakseli tai Nokka-akselin asentotunistin menossa rikki?

tosiaan 15 asteen pakkasilla ei tätä ongelmaa ole ollut.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

9³ SC 1.8t
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

glyzer kirjoitti:Voisko liittyä tähän? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=kylm
%C3%A4k%C3%A4ynnistys
Karg:n softa autossa. Paha sanoa muusta :)
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Baabel kirjoitti:
glyzer kirjoitti:Voisko liittyä tähän? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=kylm
%C3%A4k%C3%A4ynnistys
Karg:n softa autossa. Paha sanoa muusta :) käynnistyy kyllä lohkosta hyvin muttei webaston kera kovilla pakkasilla. Muistaakseni laitettiin sinne 2007 vuoden softa.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse arvaisin tuota kakkosvaihtoehtoa. Eli kun webasto (tai lohkarin kanssa sama asia) lämmittelee kuitenkin vain jäähdytysnestettä, voi imukanavat olla varsinkin näin kylmällä ja noin lyhyen lämmityksen perästä vielä pitkälti pakkasella. Moottorionhjaus voi silti näyttää että kone on vaikkapa 30-asteinen, ja rikastukset sitten sen mukaan. Polttoaineen höyrystyminen häiriintyy kuitenkin heti niissä pakkasella olevissa imukanavissa, ja tällöin ei moottorin toiminta ole välttämättä ihan optimaalista.

Tämä nyt näin amatöörin teoretisointina vain :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

AZP kirjoitti:Itse arvaisin tuota kakkosvaihtoehtoa. Eli kun webasto (tai lohkarin kanssa sama asia) lämmittelee kuitenkin vain jäähdytysnestettä, voi imukanavat olla varsinkin näin kylmällä ja noin lyhyen lämmityksen perästä vielä pitkälti pakkasella. Moottorionhjaus voi silti näyttää että kone on vaikkapa 30-asteinen, ja rikastukset sitten sen mukaan. Polttoaineen höyrystyminen häiriintyy kuitenkin heti niissä pakkasella olevissa imukanavissa, ja tällöin ei moottorin toiminta ole välttämättä ihan optimaalista.

Tämä nyt näin amatöörin teoretisointina vain :roll:
eli mitä kannattaa koittaa? lyödä kylmänä käyntiin ja käyttää ajon aikana webastoa?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja karg »

Omassa kolkissa esiintyy tämmöstä 16-20 asteen pakkasilla:

1. Ilman esilämmitystä tyhjäkäynti on alusta asti normaali
2. Webasto päällä n. 15min -> käy omituisesti tyhjäkäyntiä ja pöllyttelee mustaa (tasaantuu äkkiä)
3. Webasto päällä n. 30min -> käy hienosti heti alusta asti. Lämpömittarin neula on tässä kohtaa noussut vähän.

Vaikuttais just siltä, että moottorinohjaus on vähän ymmällään ton vajaakestoisen lämmittelyn jälkeen. Ei oo kone kyllä missään vaiheessa sammuillu itekseen.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

karg kirjoitti:Omassa kolkissa esiintyy tämmöstä 16-20 asteen pakkasilla:

1. Ilman esilämmitystä tyhjäkäynti on alusta asti normaali
2. Webasto päällä n. 15min -> käy omituisesti tyhjäkäyntiä ja pöllyttelee mustaa (tasaantuu äkkiä)
3. Webasto päällä n. 30min -> käy hienosti heti alusta asti. Lämpömittarin neula on tässä kohtaa noussut vähän.

Vaikuttais just siltä, että moottorinohjaus on vähän ymmällään ton vajaakestoisen lämmittelyn jälkeen. Ei oo kone kyllä missään vaiheessa sammuillu itekseen.
mielenkiintoista. Koittelen tos iltasella kun kerkee 12tuntia olemaan paikallaan mitä se sanoo kun laittaa käyntiin.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo eli lääke voisi olla pidempi webastointi tai sitten ei webastointia ollenkaan. Noi polttoainelämmittimet on niin tehokkaita, että jäähdytysvesi lämpeää paljon nopeammin kuin muu kone. Kuitenkin se lämmön leviäminen toimii sellaisella mekanismilla, että webasto lämmittää nestettä -> neste lämmittää osia joissa sie kiertää -> kyseiset osat lämmittävät johtumalla sitten muita osia, joissa jäähdytysneste ei kierrä. Pidemmällä ajalla lämpö ehtii jakaantua moottorissa tasaisemmin.

Webasto kyllä nostaa aika nopeasti -20-asteisen jäähdytysnesteen lämpötilan vaikkapa +20 asteeseen, mutta se +20-asteinen jäähdytysneste lämmittää itse moottoria paljon hitaammin, ja ne kakkoskehän osat (esim. imusarja) saa omansa vasta sen jälkeen. Tällöin moottorin eri osien lämpötilaero voi olla aika iso, ja moottorinohjaushan ottaa lämpötilatiedon nesteestä, joka on ensimmäinen lämmitettävä materia.

Tämänhän huomaa siitäkin, että lämmittelyn jälkeen auton kanssa liikkelle lähtiessä jäähdytysnesteen lämmöt laskee talvikeleillä parikinkymmentä astetta, kun vehkeessä alkaa ilma ja öljyt kiertää.

Tuli muutama päivä sitten just testailtua näitä juttuja OBD-lukijan kanssa. Ulkolämpötilan ollessa -8 ja auton jäähdytysnesteen samoin -8 astetta, löin Eberin päälle ja puolen tunnin päästä jäähdytysnesteen lämpötila oli 58 astetta. Kone käyntiin ja lähdin liikkeelle, niin nesteen lämpötila laski muistaakseni alimillaan 42 asteeseen ennen kuin lähti nousemaan noin puolen kilometrin ajon jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: EI meinaa käynnistyä pakkasella...

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Laitoin webaston takas eco moodille ja lämmitin 20minuuttia käynnistin auton ja lähti normaalisti käyntiin... pakkasta 20 astetta , auto seissy 12h edellisestä liikuttamisesta... mielenkiintoista.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Vastaa Viestiin