Pull out key, turn steering wheel. Restart

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja patu »

teesalama kirjoitti:Ihan vaan tyhmä kysymys, toimiiko se virtalukon pohjakytkin? Eli nouseeko ylös kun ottaa avaimen poies?
Jos painaa sitä sormella, niin sanooko invalid key?

Turhia poppaskonsteja, mutta ei ole iso vaiva kokeilla.
Ihan tyhmä heitto.. kannattaa minusta kaiki kokeilla ennenku alkaa maksamaan esim. CIMMmistä. Rahaa palanut ainakin itsellä CIMmeihin ja mimm..hin tarpeeksi.. Hermot menee välillä molemmista :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eli ihan nyt oikeasti :!: .

Tuo virtalukon lähetin (transponderiksi kutsuttu) on täysin riippumaton paristoista, koska se saa energiansa virtalukon ympärillä olevan käämin kautta induktion (magneettikentän) avulla. Siis langaton energian siirto. Myös avaimen koodin tunnistus tapahtuu avaimen ja virtalukon välillä langattomasti. Paristoja tarvitaan vain kaukosäätöiseen keskuslukkoon.
Saabin insinöörit eivät ole oikeasti olleet tyhmiä tämän suhteen :lol: . Se siitä, joten ongelma on jossain ... kuka tietää...
Siitä asiasta, onko ollut viisasta rakentaa tällainen sähköinen rattilukkosysteemi, missä rattilukko, virtalukko ja cim ovat niin häiriöalttiita on ihan sitten oma lukunsa.


Lisäksi noihin epäilyihin virtalukon pohjakoskettimen toimivuudesta olen sitä mieltä, että se toimii. Perusteluna on se, että heittää ko. herjan SID:iin avainta virtalukkoon työnnettäessä. Mitenkäpä se nyt muuten tulisi ellei kosketin toimisi. Toki saahan sinne sormen työntää testimielessä, jolloin tulee myös ilmoitusta tauluun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Kyllä näin on että sormella tökkäämällä tulee ilmoitus "Key not accepted"

Nyt on kylän hienoimmilla lukijoilla koitettu, mutta ei Techillä. Ei saa muuta ulos kun jännitteen, koska virtoja ei saa päälle. Tosin kyllä ymmärtää ettei muuta voi tehdä ilman virtoja, muuten ei saabin kauaa omassa parkissa pysyisi.

Sattuisiko kukaan tietämään, että onko Rovaniemessä Tech 2:sta kellään? Rinta-Juopilla on vain Opel-huolto, mutta jos niillä sattuisi testeri olemaan.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja anv »

Uskon että Petrisa on oikeassa. Elikäs, nyt pitäisi löytyä lähin tech2. Kittilässä oli ainakin joku vuosi sitten jonkinmoinen monimerkkihuolto, jossa myös saabin logo ulkona. Varustuksesta en osaa sanoa yhtikäs mitään, mutta puhelimella voisi asiaa yrittää selvitellä. Eihän sitä tiedä jos vaikka löytyisi ja joku lähtisi vielä vkonloppuna avittamaankin sopivaa korvausta vastaan. Rovaniemellä nyt kuitenkin on merkkihuolto josta uskoisin tech2:n löytyvän. Sinne vain on Leviltä ihan kohtuu pitkä matka, taitaapi olla luokkaa 200km.

Tuossa yleistä-palstalla olleessa tech2 kartalla ei näkynyt yhtään yksityistä techiä lähimaillakaan kittilää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Eikö tuossa tilanteessa sen tech2:n omistavan tahon saa käymään vaikka missä, jos korvaus matkasta/käytetystä ajasta on sellainen, että on kannattavaa lähteä. Rahalla näistä on aina selvinny ja se on hyvä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja anv »

^Itseasiassa tuota juuri tarkoitinkin. Pähkäilin vain että jos Kihtilässä ei techia ole, seuraava on aikas monen ajotunnin päässä. Ja jos tuo Rovaniemen tech on lähin, vähän epäilen merkkiliikkeen innokkuutta pistää asentaja ajelemaan techi kainalossa tuonne asti. Varsinkaan vkonloppuna.

Mut joo, kerros Rivera sitten miten sait homman ratkaistua.

EDIT: Hetkonen, Rovaniemellähän on Sercap joka tekee mm. ohjelmointeja. Käsittääkseni ei mikään hirmu iso liike, joten voisi helpommin löytyä apuja. En tiedä onko heillä techiä, mutta voisivat tietää kenellä on lähin. http://www.sercap.fi/
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muillakin testereillä kuin Tech2lla homman saa hoidettua. Ei ihan millä tahansa, mutta tiedän ainakin Launchin toimivan tällaisessa tapauksessa. Mahdollisesti myös Bosch.

Tosin onko näitäkään sitten lähettyvillä. Kannattaa kuitenkin tiedustella. Luultavasti ei tarvitse muuta kuin päästä käsiksi ja nollata vikakoodi. Todellista vikaa siellä ei välttämättä ja myös todennäköisesti ole.
Näitä kalliimpia nk yleistestereitä voi hyvinkin olla lähialueen korjaamoissa. Ihan kaikki yleistesterit eivät auta, mutta muutamat kyllä. Aina varminta tietenkin mikäli Tech löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja pjv »

Vähän off-topic, mutta:
AZP kirjoitti:Kyllä voivat, jos ovat tällaisenkin helvetinsysteemin menneet autoon suunnittelemaan:
petrisa kirjoitti:Joissakin noista ed. yksiköistä on luultavammin vain häiriötila alhaisen akkujännitteen vuoksi. Sitä ei saa pois mitenkään muuten kuin testerillä. Ei nollaudu millään "kikalla". Ei auta enää vaihtaa uutta akkua jne. Tämä on näin turvallisuussyistä toteutettu, että täytyy auto tässä tapauksessa antaa ammattilaisen käsittelyyn.
Siitä saakka kun 2002 kävin koeajamassa NG-kolkin olen itsekseni ihmetellyt miten tuo sähköinen rattilukko on mahdettu saada tehtyä sellaiseksi, että se ei milloinkaan missään olosuhteissa ja vikatiloissa voi mennä ajon aikana päälle. Vastausta en tiedä vieläkään, mutta näin yli 10 vuoden jälkeen alan vähitellen luottaa siihen.

Niin että ei haittaa kyllä henk.koht. yhtään, jos pitää käydä pajalla suunnittelijoiden hätävarjelun liioittelun vuoksi, kunhan ei ala räpsyä vauhdissa. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja anv »

^edelleen offtopikkia. Tuolla alfapalstalla joku väittää ajaneensa kaiteeseen alfalla kun alfan rattilukko oli mennyt ajon aikana päälle. Kukapa tietää pitääkö paikkansa.... http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... rattilukko

Saabissa ei käsittääkseni voi mennä mitenkään. Onhan noita ajossa ollut paljon ja on edelleenkin eikä mitään noin vakavia ongelmia ole ollut. Eli luotan kyllä itsekin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Janney
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:12

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja Janney »

Onko viestin aloittajalla ongelma ratkennut?

Täällä tänä aamuna samat herjat..aamulla käytin normaalisti virtoja päällä kun nappasin webaston päälle, puolituntia odottelua ja autolle. Lykkäsin avaimen virtalukkoon niin näyttöön ilmestyi herja -> steering lock malfunction.

Käytin akun navat irti, laitoin akun lataukseen ja tarkistin sulakkeet yms. Techillä nollattiin järjestelmä, niin herja muuttui otsikon mukaiseksi. Akun jännite techin mukaan 12.00v ja yleismittarilla navoista 13.00v, akku uusittu n.2kk sitten, mutta mutta..

Autona 9-3 1,9 Tid 2008
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarkennuksena vielä että avain ei suostu kääntymään virtalukossa ja vaikka avainta käyttelee paikoillaan ja pois niin rattilukko ei napsahtele vaikka kuinka pitkään härnättiin ja lämmitettiin ratin ympäristöä. Ja ratti ei ole lukossa.
Kovin moneen järjestelmään ei päässyt käsiksi koska virtoja ei saa kytkettyä autoon päälle.
Koko järjestelmän vikakoodien luku keskeytyy ja fallbackin jälkeen rattilukon vikakoodi on ainoa minkä saa esiin eikä nollaamalla katoa, B3948 0F, ohjauslukkojärjestelmä kriittinen vika.
Techin jänniteraportti oli muistaakseni Cimmin raportoima käyttöjännite, syytä siihen miksi oli selvästi alle akkujännitteen en tiedä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja AZP »

Melkein tekis mieli sanoa tähänkin: tarkista akunkenkien kunto. Kaikenlaista hämärää sähkövikaa on dieseleissä tullut vastaan, kun virta ei kulje kunnolla akkuun ja akusta. Jos jännitteen kyykkääminen esim. virrat päälle laittaessa voi aiheuttaa tässä ketjussa kuvattuja ongelmia, sitä suuremmalka syyllä akunkenkien kunto on tärkeä juttu.

Viikko sitten autossani oli kiinni näytöllinen tehokas laturi. Akku alkoi olla täynnä, kun näytön mukaan virtaa meni enää 1A 14 voltin latausjännitteellä. Käänsin virrat päälle, ja laturi näytti että tässä kohtaa virtaa meni auton systeemeihin 50-60 A useamman sekunnin ajan. Ei se mikään ihme ole, jos auton näkemä jännite tuossa kohtaa vähän kyykähtäsi, jos 1) lämpötila on luokkaa -25 astetta, 2) akku ei muutenkaan ole täydessä latingissa tai parhaassa kunnossa sekä 3) akunkenkä tai -kengät on lisäksi happamat. Ja starttia kääntäessähän se jännite viimeistään niiaa oikein kunnolla, mutta siihen auton järjestelmät varmaan on suunniteltu varautumaan kunnolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Arvaillaan, kun se on niin helppoa.

Vikakoodi kertoo, että lukituspultin asento on väärä. No niin se varmaan onkin, jos ratti ei ole lukossa.

Ulkomaisella foorumilla väittävät, että puhdistamalöa (tai vaihtamalla) ISM eli virtalukko on ongelma poistunut.

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 5&start=15

Helppo ja halpa kai aloittaa siitä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Ei ole ongelma vielä ratkennut. Ei oo 200km säteellä korjaamoa, millä varmuudella onnistuis päästä käsiksi vikakoodeihin. ISM puhdistusta siihen vielä koitetaan ja sitten ei taida olla muuta mahollisuutta kuin lähettää auto lavetilla Kemiin.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

vesa67 kirjoitti:Tarkennuksena vielä että avain ei suostu kääntymään virtalukossa ja vaikka avainta käyttelee paikoillaan ja pois niin rattilukko ei napsahtele vaikka kuinka pitkään härnättiin ja lämmitettiin ratin ympäristöä. Ja ratti ei ole lukossa.
Kovin moneen järjestelmään ei päässyt käsiksi koska virtoja ei saa kytkettyä autoon päälle.
Koko järjestelmän vikakoodien luku keskeytyy ja fallbackin jälkeen rattilukon vikakoodi on ainoa minkä saa esiin eikä nollaamalla katoa, B3948 0F, ohjauslukkojärjestelmä kriittinen vika.
Techin jänniteraportti oli muistaakseni Cimmin raportoima käyttöjännite, syytä siihen miksi oli selvästi alle akkujännitteen en tiedä.
Otettiinko vikakoodit talteen ennen nollausta?

Vikakoodi B3948 0F näyttäisi viittaavan siihen, että CIM saa ohjauslukon tilasta ristiriitaisen tiedon. Ohjauslukon tila lähetetään CIM:lle kahta kautta: suoraan kommunikaatioväylästä ja myös virtalukon kautta. Ohjauslukon tila menee virtalukolle suoralla johtimella ohjauslukon liittimen navasta 5 virtalukon liittimen napaan 10 (0V = lukko kiinni, 12V = lukko auki). WIS kehottaa tutkimaan tämän johtimen kunto (jatkuvuus sekä mahdollinen oikosulku maahan/jännitteeseen).
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Vastaa Viestiin