1.8t etujouset poikki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Nyt kolahtelee täälläkin, 9-3 -07. Vanhoja juttuja aiheesta lueskelin, ja jossain vaiheessa maahantuoja oli korvannut ainakin osittain katkenneita jousia vanhenpiinkiin autoihin. Ilmeisesti ei enää, vai? Entä, mitä sinne nyt kannattaa laittaa? Auto on aivan vakio, ja se riittää. Ainoa syy esim. johonkin sporttisempaan jouseen olisi parempi kestävyys, mutta onko mitään eroa? Entä, minkämoinen työ vaihtaa jousi ja laakeri, ihan noin niinkuin rautalangasta vääntäen. Jonkun sortin jousen puristimet löytyy. Alkuper. jouset taisi olla ainakin jossain vaiheessa satasen, kääntölaakerit muutaman kympin/ puoli ja mahdollinen vaihtotyö korjaamosta riippuen jotain.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, orkkisjouset on edullinen ja toimiva ratkaisu, tosin saattavat katketa muutaman vuoden päästä. Tietääkseni sporttijouset katkeilevat ihan samalla tavalla kuin vakiovieterit, joten sen takia niihin ei kannata satsata. Uudet kääntölaakerit kannattaa avata ja lisätä niihin vaseliinia.

Eski
comanche
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 26, 2015 23:48

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja comanche »

Kaksi poikennutta jousta täytyisi vaihtaa mutta en ole varma mikä alusta autossa on. Olisi hienoa jos joku osaava lukisi nämä.

43-AM-4 3-61-65

Vector combi 1,9tid -06
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Orkkisosissa on ainakin 3-vuoden takuu eli sinä aikana ei tarvitse omaan piikkiin uusia.

Dieseliin suosittelen normaalijousia jos semmoiset on ollut alunperin. Painavampi keula vrt.bensaan.

Itelle vaihdettiin syksyllä ja ei keuli! Diesel aut. kyseessä
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Orkkiksena saa myös sport-alustan jousia diiseliin. Rouvan autoon laitoin just sellaiset eteen, vaikka autossa on normialusta alunperin. Korkeus on melkolailla sama vaihdon jälkeen, ei juurikaan laskenu, mikä oli odotettavissakin. Taakse sport-jouset vaihtuu jouset myöhemmin.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täällä myös TTID:ssä sama setuppi kuin Matilla, eli sport-etujouset muuten vakioalustassa ja hyvin toimii. Alkaa olla sport-etujousilla pian ajettu yhtä paljon kuin alkuperäisillä katketessaan, nyt mittarissa 180K. Muuten alustalle ei ole tarvinnut tehdä juuri mitään (eteen koiraluut vaihdettu), mutta tarkoitus olisi päivittää koko alusta sportti-palikoilla...

Eski
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Yhteenvetona voisi todeta, että molemmat setupit on hyvät. Mitä eroa tuo sport verrattuna normi jouseen jos ei kerta madalla?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sport jouset madaltavat autoa alkuperäisistä mitoistaan 10mm verrattuna vakio alustaan. Jousilla on vaan tapana kuoleentua ajansaatossa joten jos vaihtaa esim. 150tkm ajetut vakiojouset tehtaan sport jousiin, niin ajokorkeus ei juuri muutu siitä syystä. Ajotuntuma kyllä jämäköityy sen verran että sen huomaa auton käytöksestä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
megaj
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Joulu 03, 2015 11:26

Re: 1.8t etujouset poikki

Viesti Kirjoittaja megaj »

Oman auton alustan tiedot sain soittamalla merkkihuoltoon. Runkonumeron perusteella osasivat jo kertoa, että oli sport-alusta. Toinen etujousi mennyt minultakin poikki ja korvasin samaan syssyyn jouset joka kulmasta Eibachin 30mm madallusjousilla (+kääntölaakerit eteen). Varsinkin sport-jousiin nähden maltillinen, mutta tyylikäs keulimaton lopputulos.
Vastaa Viestiin