B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onkos se vääntö nyt sitten rajoitettu tuonne 450Nm vai onko 14T+3"DP ahtimeen eroa tosiaan vain 10Nm?
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja kalle »

Taitaa olla rajoitettu tuohon. Ei taida olla järkeä vakio alakerralla laittaa enää tuota 19:tä? varmaan joutuu kohta jo imm vaihtamaan?
9-3 ss -03
Sotkamo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jees, tulipahan tuollainenkin sitten säädettyä. Tiedoksi vain pari asiaa T8 autoista ja korkeammista teholukemista: sekä vakiot MAP-anturit että vakio MAF-anturit menevät molemmat tappiin. Vakioanturit mittaavat käytännössä 1,37 bar ahtopainetta ja n. 210g/s ilmamassaa. Tuo on juuri ja juuri se mitä 14T:llä irtoaa, eli n. 270hv/440Nm etanolilla.

Tässä ahtoja ei nostettu yli MAP-anturien mittausalueen jotta säätö pysyisi luotettavammin hallussa. Säädön aikana löytyi kyllä 1,6 bar piikkiäkin ja 470Nm vääntölukuja eli sikäli potentiaalia toki olisi sielläkin. Ei tosin paljoa, koska 9-5 Aeron kytkimellä vääntö on turvallista jättää johonkin tuonne 450-470Nm. Käyrästä ei olisi myöskään tullut yhtä kaunista kuin nyt, eli maksimivääntö ei pysyisi yhtä tasaisena.

Verrattuna 14T ahtimeen spoolissa häviää n. 200rpm, eli ei paljoakaan. Transientista kaasunvasteesta osaa omistaja kertoa paremmin, sitä ei penkissä niin tullut kokeiltua.
Esimerkkinä 2000rpm 290Nm 14T ja 270Nm 16T. Tai 2500rpm 390Nm 16T ja 410Nm 14T. Isompi ahdin menee sitten lopullisesti ohitse 2800rpm kohdalla ja vetoa riittää hyvin rajoittimelle asti.

Isoin hankaluus tuon säädössä kuitenkin oli vakio MAF-anturi, se tosiaan menee tappiin jo n. 4000rpm tienoilla kun ohitetaan tuo 270hv teholukema. Seokset sai kyllä säätökikoilla pysymään hallussa tappiin menevällä MAF:llakin, mutta työlästä ja aikaa vievää se oli, eikä mielestäni "oikea" tapa säätää. Oikeampi tapa olisi vaihtaa MAF:n mittaputki isompaan ja skaalata kalibraatio kohdalleen. Työlästä sekin varmasti tulee olemaan, yksi tällainen projekti on nyt juuri alkamassa 18T ahtimen kanssa.

Kokonaisuutena voi kuitenkin sanoa että erittäin hienosti toimiva ahdin ja setuppi, teho/vääntö-käyrä näyttää siltä että on varmasti nautinto ajaa. Kuin 14T stg3, mutta vielä vähän parempi.

Ja tosiaan tuosta 16T ylöspäin mennessä varmaan on syytä harkita myös alakerran päivittämistä. Sitten voi jo miettiä isompia ahtojakin joka taas meinaa sitä että MAP-anturit tulisi myös vaihtaa ja kalibroida softaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hyvää settiä ja kiitos kun tätä tietoa jaetaan.

Mikä vm. auto oli kyseessä ja oliko E/L koneen nokat?
Onko MY07-> pakosarjasta hyötyä ja oliko se autossa? Voisi saada kompensoitua tuota spoolausta vielä... Tuossa kuvia uudemmasta vs. vanhemmasta pakosarjasta. Kollektori uudessa 44mm vs. 41mm, käyriä hieman loivennettu, valua muutettu.

vas. my07:
kuva
kuva2

oik. my07:
kuva3
EX: 9³SS BioPower
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

B207E vm05 kone vakiosisuksilla. Tuolla "ei-MY07" koneellakin olisi saatu johnin arvioiden mukaan 16T:stä ehkä max. 315hv irti jos olisi jaksettu säätää MAF/MAP antureiden ylityksiä enemmän.
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Harrastus kun on, niin ei voi valita helpointa tietä. Aikaahan on ja rahaakin voin jonkin verran investoida. Miten saisin 16T/18T ahtimen spoolaamaan 2000rpm jälkeen?
- MY07 pakosarja, mutta auttaisiko sen porttaaminen?
- Imupuolen virtaavuuden parantaminen?
- 3"DP löytyy jo.

Eli ajan paljon motarilla ja 5:lla kiihdyttäminen vaivattomasti 100-130kmh on tärkeää käytettävyyden kannalta. 14T:llä 2300rpm jälkeen alkaa mukava veto, mutta 16T/18T veto nousee 200-300rpm korkeammalle. Eli käytännössä, joudun vaihtamaan 4:lle motarikiihdytyksessä.

11T-14T & DP päivitys oli optimi, sillä auto vetää alhaalta ja on ihan eri laite. 14T->16T päivityksessä teholukemat parenvat, mutta olisi hieno saada auto paranemaan joka suhteessa.
EX: 9³SS BioPower
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kyllähän se itselläkin tulee neloselle vaihdettua ennen tiukimpia ohituksia, millä on kääntöpuolensakin. Kun neloselta kiihdyttää vitoselle ohituksen aikana niin loppunopeus huitelee helposti siinä 150-160 kmh paikkeilla, mikä on ajokortin säilymisen kannalta hieman riskaabelia... :roll:

Mukavasti vetää kuitenkin 16T, mutta aika hankalaa voi olla saada vetoaluetta alemmas.. Tai sitten pidät mukavaa turvaväliä ja nostat kierroksia 5. vaihteella ennen rinnalle tuloa sen turvavälin kuromisessa ;)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Coltti »

jusahh kirjoitti:Harrastus kun on, niin ei voi valita helpointa tietä. Aikaahan on ja rahaakin voin jonkin verran investoida. Miten saisin 16T/18T ahtimen spoolaamaan 2000rpm jälkeen?
- MY07 pakosarja, mutta auttaisiko sen porttaaminen?
- Imupuolen virtaavuuden parantaminen?
- 3"DP löytyy jo.

Eli ajan paljon motarilla ja 5:lla kiihdyttäminen vaivattomasti 100-130kmh on tärkeää käytettävyyden kannalta. 14T:llä 2300rpm jälkeen alkaa mukava veto, mutta 16T/18T veto nousee 200-300rpm korkeammalle. Eli käytännössä, joudun vaihtamaan 4:lle motarikiihdytyksessä.

11T-14T & DP päivitys oli optimi, sillä auto vetää alhaalta ja on ihan eri laite. 14T->16T päivityksessä teholukemat parenvat, mutta olisi hieno saada auto paranemaan joka suhteessa.
Polttomoottori on aina kompromissi.
Jos haluat paremman spuulauksen ja enemmän tehoa, osta 2.8 v6 koneella oleva kolkki, mm. moottorin huoltovälien, kulujen, polttoainekulujen ja hankintahinnan kustannuksella.

Muuten täytyy tyytyminen näihin eväisiin, jotka on annettu :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hifistelijän ainesta kun on ja perussetti on välimallin kavereille, nyt etsitään optimia alhaalta "spoolaamisen" ja maksimi tuoton välillä:
Onko kokemusta CNC-koneistetuista billet kompressorisiivistä? "High performance 14T+" ... 16T+?

CNC-koneistettu "billet"
Kuva

Valualumiininen vakiosiipi
Kuva

Kompressoripyörien fyysiset mitat:
16T 43,43/56,02mm
15T 41,93/55,69mm

Esim.turbotohtori myy CNC-koneistettuja siipiä 16T+ 130€ ja perus valettu 16T 70€.

CNC-koneistettu siipi on kuulemma kevyempi ja kestävämpi. Parannettu lapageometria kuulemma tuottaa enemmän massavirtaa ja 15T+ = 16T tuoton puolesta. B235R koneessa TD04HL-15T:hän tuottaa n. 300hp jo perus valusiivellä.
Olisiko siis TD04L-15T+ optimi ahdin, joka herää mahd. alhaalta ja vetää +300-310hp, eli B207 koneen äärirajoille?
Viimeksi muokannut jusahh, Ti Tammi 12, 2016 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

jusahh kirjoitti:Olisiko siis TD04L-15T+ optimi ahdin, joka herää mahd. alhaalta ja vetää +300-310hp, eli B207 koneen äärirajoille?
Vaikka ollaan jo muualla jutusteltu aiheesta niin tartunpa tuohon, että 300hp ei ole niinkään B207:n äärirajat vaan niiden vakiomäntien äärirajat. Koneesta saa noin 420hp ulos GT2871R ahtimella ja custom pakosarjalla. Tälle softaa ei kukaan taida suomessa tehdä, mutta Neobros käyttää comboa omissa rata-autoissaan ja Maptun tehnyt myös asiakastilauksena tuollaisen.

Jos 5 vuoden päästä on ammatti ja sopivat tulot alla niin melkein mieli tekisi seilata auton kanssa Maptunin pajalle ja pistää tuulemaan (toki Quaiffen lootalla ja LSD:llä) :twisted:
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tänään tuli DO88 yleismallin IC 2,5" lähdöillä 600x300x76mm kennolla. 140€. Tällä sitten 14T:stä 280-290hp jahtiin.
Kuva
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jusahh kirjoitti:Tänään tuli DO88 yleismallin IC 2,5" lähdöillä 600x300x76mm kennolla. 140€. Tällä sitten 14T:stä 280-290hp jahtiin.
Miksi yleismalli? Eikö Do88:lta löydy kiinnityksiltään vakiota vastaava, mutta isompi/virtaavampi?
9³SS Turbo X '08

-Janne
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Juu kyllä löytyy n. 600€ hintaan, siinä missä tämä menee lähes yhtä kivuttomasti paikalleen ja ajaa pitkälle samaa asiaa 140€ hintaan. 2,5"->2" letkuadapterit ja alumiinilattaa Biltemasta + klemmarit päälle.

Kuten kommentoitu jo muutama 280-300hp peli tällä testattu ja toimii, suosittelevat.
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jusahh kirjoitti:Juu kyllä löytyy n. 600€ hintaan, siinä missä tämä menee lähes yhtä kivuttomasti paikalleen ja ajaa pitkälle samaa asiaa 140€ hintaan. 2,5"->2" letkuadapterit ja alumiinilattaa Biltemasta + klemmarit päälle.

Kuten kommentoitu jo muutama 280-300hp peli tällä testattu ja toimii, suosittelevat.
Selitys hyväksytty! :lol:
9³SS Turbo X '08

-Janne
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

jusahh kirjoitti:Tänään tuli DO88 yleismallin IC 2,5" lähdöillä 600x300x76mm kennolla. 140€. Tällä sitten 14T:stä 280-290hp jahtiin.
Kuvallinen asennuskertomus tämän asennuksesta olisi rahanarvoinen, jos vaan viitsit/pystyt tekemään? Iso ero kyllä hinnassa tuohon bolt-on välijäähyyn.
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Vastaa Viestiin