B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

jjasco kirjoitti: Eli vanhemman ja uudemman pakosarjan kiinnityksissä, kanavissa, tjsp ei ole mitään eroavaisuuksia oli sitten garrett tai Mitsubishi? Mites SAI, kun jossain on ja toisissa ei? Uus pakosarja 03-06 kiinni ja kovaa ajoa.
Halt! Uusi pakosarja on mallia 07-12, sen yksikäsitteinen varaosanumero on 55556887. Kiinnitysrajapinnoiltaan sama kuin 03-06 välillä tuotettu 12786716 osanumeron tuote, käy Garret ja mitsubishin orkkisahtimien kanssa.

SAI, Secondary Air Intake tms. on tietääkseni USA mallien ja uudempien BioPower-autojen varuste, josta kannattaa pyrkiä eroon. SAI:n tunnistaa tuosta mötikästä:
http://s148.photobucket.com/user/Aerojo ... 3.jpg.html

Speedparts on SAAB-jonnejen pitämä verkkokauppa. En pitäisi auktoriteettisimpana lähteenä. LänsiAuto tms. tietokannasta voi kysellä enemmän. http://www.bildelsbasen.se:stä jos hakee 55556887 osaa, niin vanhimmat autot on 2007. Kuitenkin olen myös törmännyt 12786716 osaan esim. vuoden MY07 autossa, jossa on facelift sisusta.
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jusahh kirjoitti:SAI, Secondary Air Intake tms. on tietääkseni USA mallien ja uudempien BioPower-autojen varuste, josta kannattaa pyrkiä eroon. SAI:n tunnistaa tuosta mötikästä:
http://s148.photobucket.com/user/Aerojo ... 3.jpg.html
Joo ei mä vaan sillä kyselin kun tuota uudempaa pakosarjaa näyttää löytyvän ilman SAI-kanavia ja niiden kanssa, mutta tuolla ei liene väliä ja katselee sellaisen missä ei niitä ole.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Wege »

Noissa hukkaportin kelloissa mielestäni yksi olennainen juttu on kellon männän pinta-ala, omissa 9-5 virityksissä käyttämäni kinugawan kello lähti mäkeen kun jousivoima suhteessa peruspaineeseen ei tyydyttänyt, hukkis lähti aukeamaan pakopaineesta liian helposti.

Otin digitaalisen kalavaa'an ja mittasin jousivoiman parista eri kellosta ilman hukkaportin tangon esijännitystä siten että juuri tangon lähtiessä liikkeelle otin lukeman ylös.
Kinugawa
0.8bar jousi...8,5kg
1,2bar jousi...11kg
1,5bar jousi...14kg

Turbosmart IWG
0,8 bar jousi...17kg.

Kuten arvaatte valintani on turbosmart joka on asennettuna ysivitosessa ja hukkis toimii niikuin pitää eikä aukea ennen aikojaan. Verrattaessa kinugawaa turbosmartin kelloon on huomattavissa olennainen kokoero kellon männän halkaisijassa joka IWG:ssä huomattavasti isompi. Täten jäykempää kellon jousta voi ohjata pienemmällä peruspaineella ja säädettävyys säilyy hyvänä.
Viimeisimmän dynoreissun saldona oli 32hp enempi tehoa, muutoksessa oli mukana kellon lisäksi omatekemä tuubipakosarja ja hengittävämpi catback. Kaikki vaikuttaa kaikkeen :P
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

^ Ihan vastaaviin päätelmiin päädyin männän pinta-alan vaikutuksesta - B207-moottoristen Mitsu-ahdinten vakiokellokin on halkaisiltaan varsin suuri, jos vaikka vertaa siihen Kinugawaan tai vaikkapa T7-Mitsun vastaavaan.

Hauska nähdä, että muutkin ovat kalavaa'an kanssa askarrelleet :-) Modaamani vakiokello on 0,8bar/+18kg.

Tutkin kyllä noita kaupallisiakin vaihtoehtoja, mm. Turbosmartia, mutta halusin ensin "varmistaa konseptin" ennen isompia investointeja...
Saabiton Saabisti
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onko kuvaa noista modatuista kelloista? Miten tuo kannattaa tehdä, ostaa joku virikello ja vaihdella sinne jousia? Vakiokelloa ei tietääkseni saa auki?
EX: 9³SS BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ei sitä vakiokelloa oikein avattavaksi ole tarkoitettu - mahdollista se toki on, kuten länsinaapurin virittäjävelho on dokumentoinut :-) (saattaa vaatia rekisteröinnin, että pääsee lukemaan):

http://www.trionictuning.com/forum/view ... 88&p=33421

Täytyy katsoa, löydänkö omasta kellosta kuvaa - auto on talvisäilössä, joten en pääse nappaamaan tuoretta kuvaa.
Saabiton Saabisti
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Hei,

Tässä nyt ketjun myötä herännyt muutama kysymys liittyen tuon 16T kombon päivitykseen :)

* pakosarjan päivitys 03-06 => 07-:

- Maptunin webshopin kuvassa pakosarjan laippa on yhtenäinen eikä uritettu, miksi?
- jos tuo ei muuta ahtopaineita, niin MAP-anturia ei liene tarvetta päivittää
- jos turbon sisääntulo on yhä 41mm, niin miten jusahh päivitit sen 44milliseksi?

* 3bar MAP-anturin päivitys:
- voisiko näin nostaa ahtoja softassa yhdessä tuon uuden pakosarjan kanssa?
- tuleeko ongelmaksi MAF-anturin ylittyminen eli olisiko syytä suunnitella ohitusputkea MAF:lle (tehtiin ahtimeen muutoksia tai ei)?

* ahtimen päiviys:

- kuinka iso ja kallis päivitys on L-turbiinin päivitys HL:ksi?
- sama kysymys mutta kompressorisiiven päivitys 16T => 19T:ksi?
- minkä kombon yhteydessä kello pitää päivittää? itsellä toimii 16T:n omalla kellolla ihan hyvin...
- kevennyksenä: NeoBrossin pojat on vääntäneet GT2871R ahtimen tuohon, mutta ei taida sopia enää mihinkään vakio pakosarjaan? :D

Ja toiseksi viimeinen kysymys, kuka näitä enää softaa Suomessa ja onko tuollaiset pikkumuutokset (vaikka pakosarjan päivitys tai L->HL modaus) miten aikaa vieviä säätää softalle sopivaksi?

Viimeisenä: onko muilla yli 300hp softilla olevilla sitä ongelmaa että TCS päällä nykii kiihdytyksessä? Kytkemällä sen pois päältä ei mitään ongelmia. Tyhjäkäynnillä myös AFR nousee huolestuttavasti (menee laihalle)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

ric_91 kirjoitti:
Viimeisenä: onko muilla yli 300hp softilla olevilla sitä ongelmaa että TCS päällä nykii kiihdytyksessä? Kytkemällä sen pois päältä ei mitään ongelmia. Tyhjäkäynnillä myös AFR nousee huolestuttavasti (menee laihalle)
Ei ole 300 vaan 240hp, aiemmalla softalla nyki ESP päällä, mutta ilman ei. Vaihdettiin Napen softa ja ei nyi enää.
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

jjasco kirjoitti:
ric_91 kirjoitti:
Viimeisenä: onko muilla yli 300hp softilla olevilla sitä ongelmaa että TCS päällä nykii kiihdytyksessä? Kytkemällä sen pois päältä ei mitään ongelmia. Tyhjäkäynnillä myös AFR nousee huolestuttavasti (menee laihalle)
Ei ole 300 vaan 240hp, aiemmalla softalla nyki ESP päällä, mutta ilman ei. Vaihdettiin Napen softa ja ei nyi enää.
Täällä rajoittaa tuolla "all out -14T "-softalla TCS vaikka ei aina renkaat irtoaisi. Kesällä siis mentävä varmaan ilman TCS aina... :twisted:
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

supersaab kirjoitti:Täällä rajoittaa tuolla "all out -14T "-softalla TCS vaikka ei aina renkaat irtoaisi. Kesällä siis mentävä varmaan ilman TCS aina... :twisted:
Näin ajattelinkin, jännää tosiaan ettei sytytä TCS:n valoa tauluun kiihdytettäessä kuivalla, mutta jätetään tämän pohdinta sitten tähän. Olisiko softasta saanut luistonestoa disabloitua koska v*tuttaa kun lähtee ohittamaan ja on unohtanut kytkeä tuon pois päältä ja tajuaa että yli 60 vauhdissa sitä ei saakaan enää pois...
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

^^^ Vastaan siltä osin, kun osuu omalle alueelle :-):

* 3bar MAP:

- voi nostaa ahtoja, itse nostin "vain" ala- ja keskikierrosrekisterin osalta

- itse en saanut autoa toimimaan vakio-maffiputkella sen jälkeen, kun hukkaportti ei enää falskannut

* Ahdin:

- hukkaportin kellon joutui omalla kohdalla vaihtamaan 14T-pohjaiseen Mitsuun, kun siihen vaihtoi 16T-kompuran (ts. ei muutoksia pakopesään tai turbiiniin) -> hukkaportti alkoi aueta pakopaineen voimasta jo ennen 5500RPM

* TCS:

- ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia TCS tai ESP:n kanssa, vaan veto on tasaista

* AFR:

- seokset kunnossa laajakaistalambdalla mitaten penkissä/kadulla

- hyvät sopeutukset Tech:llä luettuna
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakio MAP-anturi rajoittaa ahdot sinne max 1,4 bar tuntumaan. 3 bar anturilla ahtoja voisi periaatteessa nostaa, joskin harvassa TD04-ahtimellisessa kokoonpanossa tästä on suurta hyötyä. Lisävääntöä voi saada hieman.

MAF-anturin rajan ylittyminen riippuu tehoista, jos mennään yli -14T kompuran niin olisi syytä päivittää isompi anturiputki (itse anturi pysyy samana).

Softamuutokset onnistuu edelleen Suomessa, VN-Dynon rullilla voidaan ajaa ja toimitan softaa sähköpostitse mm. VN-Dynon Vesalle. Pakosarjan päivitys tuskin suuria muutoksia vaatii, tosin tuossa tapauksessa kun MAF menee tappiin (ric_91:n auto) niin voisi olla hyvä tarkistaa seokset laajakaistalla. Ehdottomasti parempi kyllä olisi rakentaa isompi MAF.

TCS:n herkkyysongelmat isompitehoisissa 03-06 autoissa saattaa johtua parametrimuutosten tarpeesta, tarttisi päästä testaamaan ja jos on mun softissa sen suhteen ongelmia niin päivitysbinäärit toimitan takuuna. Aiemmat isompitehoiset (kuten TommyW:n auto) on olleet 07 tai uudempia ja niissä ei ole tuota esiintynyt. Mutta ilmeisesti vanhempien kanssa voi tulla jotain problemaa. Olen myös tehnyt hiljattain kaasuläppäkalibraatioon muutoksia jotta toimii paremmin konversioissa joissa on vanha läppäkotelo ja uusi ecu.

Tyhjäkäynnillä AFR:n nousu (laajakaistassa?) voi johtua putkivuodosta, ei se todellinen AFR varmastikaan nouse kun on T8:n closed loopissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo tänne voi ainakin lähettää sitten uutta versiota jos tuo TCS ongelma saadaan pois. Edellinen päivitys paransi jo tosiaan aaltoilevuuden! :saab:
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

jcarlson kirjoitti:MAF-anturin rajan ylittyminen riippuu tehoista, jos mennään yli -14T kompuran niin olisi syytä päivittää isompi anturiputki (itse anturi pysyy samana).
Onko jollain mallia tästä muutoksesta tai mahdollisuutta tehdä noita isompia anturiputkia lisää?
jcarlson kirjoitti:Pakosarjan päivitys tuskin suuria muutoksia vaatii, tosin tuossa tapauksessa kun MAF menee tappiin (ric_91:n auto) niin voisi olla hyvä tarkistaa seokset laajakaistalla. Ehdottomasti parempi kyllä olisi rakentaa isompi MAF.
Ok, jos oletetaan muutoksiksi vaikka avarampi pakosarja niin olisi varmaan jo pohjannut MAF syytä päivittää (ohitusputki MAF:ille ilmeisesti tuo mitä haet takaa).
jcarlson kirjoitti:TCS:n herkkyysongelmat isompitehoisissa 03-06 autoissa saattaa johtua parametrimuutosten tarpeesta, tarttisi päästä testaamaan ja jos on mun softissa sen suhteen ongelmia niin päivitysbinäärit toimitan takuuna.
Ok, pitää palata tähän kun talven liukkaudet on hävinneet ja toisaalta kun olen saanut op-comin pelittämään taas autossa
jcarlson kirjoitti:Tyhjäkäynnillä AFR:n nousu (laajakaistassa?) voi johtua putkivuodosta, ei se todellinen AFR varmastikaan nouse kun on T8:n closed loopissa.
Laajakaista lambdan sain nyt syksyllä asennettua 2. lambdan tilalle ja se tosiaan nostaa välillä tyhjäkäynnin AFR:n jopa 17 tasolle, joten mistä lähteä hakemaan vikaa? Tasakaasulla näyttää n. 14,9 ja rajussa vedossa tippuu vähitellen noin kympin tasolle. Tässä logia kiihdytyksestä (kiihdytyksen lopussa olevat piikit AFR:ssä ei kyllä tunnu missään ja auto kulkee hyvin): Kuva
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laajakaistan ongelmat johtuu siitä että se on väärässä paikassa, pitäisi olla ennen kattia sen sijaan että olisi katin jälkeen.

En tarkoita ohitusputkea maffille vaan sitä että maffi asennetaan isompaan putkeen kuin missä se on vakiona (ilmanputsarikopan kannessa). Löytynee kuvia esim. TommyW:ltä. 3" putki on sopiva. Ilmeisesti yksi vaihtoehto olisi käyttää myös NG9-5 2.0T (A20NFT) moottorin maffia ja imuletkua yhdistettynä 2.2TID:n ilmanputsarikopan kanteen jolloin ei tarvitse rakentaa itse anturiputkea leikeltyyn putsarikoppaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin