B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kiitos jcarlsson vastauksesta! Hyvää keskustelua syntyy nyt tähän ketjuun ja tulen varmasti vaihtamaan afr-lambdan paikan turbon puolelle seuraavan projektin yhteydessä.

Jos joku löytää tuon NG9-5:n MAF:in jostain nettikaupasta niin saa linkata, koska NG9-3:n MAF maksaa nykyään lähes 300 euroa (PCS:llä ainakin klubialen kanssa 272 euroa)...

Jatketaan projektia myöhemmin!
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

jcarlson kirjoitti:Tyhjäkäynnillä AFR:n nousu (laajakaistassa?) voi johtua putkivuodosta, ei se todellinen AFR varmastikaan nouse kun on T8:n closed loopissa.
Jos on 3" DP, niin joissain malleissa olen huomannut itse pari riskipaikkaa. Yleensä nuo kartiolaipat ovat huomattavasti vakioa ohuempia ja joustavampia. Alla kuva vakio katin laipasta. Laipassa on oikeen jäykkäreitä ja tuo pitkä sivu on yhtenäinen. Lisäksi kokonaispaksuuttta on varmaan 5mm enemmän, kuin viri-DP:ssä.
Kuva

Itse mietin, että vaihtaisin DP:hen tuon vakiolaipan, ettei vuoda kartiosta. Yksi vaihtoehto voisi olla laittaa kuparinauhaa tuohon tiivisteeksi kartiolle. Kestää sen 1000c.

Tässä vielä viri-DP:n laippa:
Kuva

Kolmas erittäin tärkeä asia on mielestäni DP:n alakiinnitys lohkoon, kuten vakiossa. Tämä on joistain putksita puuttunut ja johtaa varmasti liitosten löystymiseen, kun kone rytkyy.
Kuva
EX: 9³SS BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson kirjoitti:En tarkoita ohitusputkea maffille vaan sitä että maffi asennetaan isompaan putkeen kuin missä se on vakiona (ilmanputsarikopan kannessa). Löytynee kuvia esim. TommyW:ltä.
Valmista "työohjetta" tai riittävän seikkaperäisiä kuvia ei valitettavasti ole tarjolla - enkä niitä myöskään nyt pysty tekemään, kun auto on talvisäilössä.

Itse päädyin ratkaisuun, missä alkuperäistä putsarinkantta leikellään niin, että siihen sai liimamassalla kiinnitettyä 3"-ulkohalkaisijaltaan olevan alumiiniputken. Sovite anturille vanhasta putkesta leikattuna (tai itselläni lopulta 3D-tulosteena) liimamassalla aluputkeen kiinni. Loppupätkä ahtimelle sopivia silikomimutkia ja -supisteita käyttäen (DO88). Ei siis mikään "bolt-on"-ratkaisu.

Lopputulos on näyttää suunnilleen tältä (melkein lopullinen versio) - ei näyttelyesine, mutta ajaa asiansa:

Kuva

Toinen vaihtoehto voisi olla tuon 2.2TiD:n putsarikannen hyödyntäminen (ainoa, jossa alkuperäisen lísäksi ulostulo on oikeaan suuntaan) NG9-5 2.0T:n maffin ja imuletkun kanssa. Tällä pääsee ulkonäöllisesti eniten OEM-lookin + työmäärä on pienempi, mutta ei ole ihan ongelmaton tämäkään:

- putsarikannen saranatapit ovat hieman eri kohdassa kuin bensamallin kannessa, jolloin a) pitää käyttää myös dieselmallin putsaripohjaa (+ dieselmallin putsarielementtiä) b) "jyrsimällä" saranatapeista 50% pois saa sopimaan, mutta kannen tiiveys ja kesto saattavat kärsiä pitkässä juoksussa?

- imuletku on muuten hyvä(ts. taitokset osuu kohdilleen, etc), mutta se jää ahtimen päässä muutaman sentin lyhyeksi ylettyäkseen kompressorin kaulukseen, joten a) jonkinlainen lisäsovite tarvitaan b) korvataan imuletku "silikoniputkirakennelmalla" (ei sovellu OEM-lookin ystäville)

- A20NFT:n MAF-anturissa on eri liitin, joten adapterijohto tarvitaan tai sitten vanha johtosarja poikki ja uusi liitin tilalle

Kokeilin myös tätä jälkimmäistäkin vaihtoehtoa, mutta käyttössäni ollut data softan uutta MAF-karttaa varten ei osoittautunt toimivaksi, joten ajan (ja mielenkiinnon) puutteessa pulttasin toimivaksi todetun omavalmisteen takaisin kiinni.
Saabiton Saabisti
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kysyisin jcarlsonilta liittyen tuohon vanhemman -03 -> etanolikonvertoidun kaasuläpän aaltoiluun. Autossa siis vanha kaasuläppä, mutta uusi ecu.

Tilanne on sellainen, että tuossa 2000 ... 2500 rpm välillä osakaasukiihdytyksessä tapahtuu lievää aaltoilua. Ei tyhjäkäynnillä koskaan eikä tasakaasuajossa, vaikka kierrokset olisivat juuri tuolla mainitulla kierrosalueella.

Tähänkö ongelmaan on löytynyt ratkaisu?
Mikäli näin on, niin mitenköhän tuon auton ecun softan saisi kätevimmin päivitettyä (eri käytännön vaihtoehtoja)?
Vaasan suuntaan ei ole varsinaisesti asiaa täältä Oulusta, joten ei ainakaan nyt tule mieleen lähteä pelkästään tuon seikan takia sinnepäin ajelemaan. Ongelma on niin lievä ja siihen on jo tottunut.
Toki parannus kiinnostaa mikäli sen saisi helposti hoidettua pois päiväjärjestyksestä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On löytynyt ratkaisu läpän kalibraatioon konversioautoissa jos ilmenee tuota aaltoilua osakaasukiihdytyksessä.

Oulussa ei tällä hetkellä ole pysyvästi ketään joka voisi mun softia asentaa, Iisalmi on hieman Vaasaa lähempänä toki. Käyn itse silloin tällöin Haaparannassa joten jos aikataulut sattuu sopimaan niin sielläkin voin softan asentaa.
Omatoimisille voi olla myös vaihtoehto sijoittaa muutama kymppi sopivaan kaapeliin jolla saa heitettyä uuden softaversion sisään.
Itse asiassa, jos löytyy ELM327 yhteensopiva vikakoodien lukukaapeli niin uusin TrionicCANFlasher tukee ohjelmointia myös sen kautta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ok.
Tuo Haaparanta voisi käydä. Ainahan naisväki innostuu Ikeasta.

Löytyy itseltä OPCOM, mutta ei muita "piuhoja". Eikä nyt taida kannattaa tämän takia uusia ostaa.

Mutta...palataan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Miksi NG 9-5 MAF:ia pitää käyttää TTiD kopan kanssa? Voiko MAF:in modata sopimaan tuohon vakiokoppaan, jos siinä anturissa riittää mitta-alue? Onko kyseessä tämän näköinen tuote? https://www.rexbo.de/metzger/luftmassen ... 4&at=39012

Tuohon vaan sopiva adapteri vakiokoppaan?
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se itse anturin vaihto ole niin oleellista kuin se että putki jossa anturi on, on riittävän iso. Jos NG9-5 MAF:ia meinaa käyttää niin sen putken johon anturi asennetaan tulisi olla samankokoinen sisähalkaisijaltaan kuin missä ko. anturi alunperinkin on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

9-5 NG:n MAF:ia myydään tämmösessä kätevässä pakkauksessa. https://www.rexbo.de/bosch/luftmassenme ... 4&at=39012

Onko niissä tuo anturi + vakioputki kombon mitta-alue riittävä?
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On riittävä, joskin NG9-5 MAF:lle ei ole vielä löytynyt luotettavaa kalibraatiotaulua kuten TommyW jo totesi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

TommyW kirjoitti:Itse päädyin ratkaisuun, missä alkuperäistä putsarinkantta leikellään niin, että siihen sai liimamassalla kiinnitettyä 3"-ulkohalkaisijaltaan olevan alumiiniputken. Sovite anturille vanhasta putkesta leikattuna (tai itselläni lopulta 3D-tulosteena) liimamassalla aluputkeen kiinni. Loppupätkä ahtimelle sopivia silikomimutkia ja -supisteita käyttäen (DO88). Ei siis mikään "bolt-on"-ratkaisu.
Ihan kelvollisen näköinen viritys, joskin herää epäilys miten liimamassa pysyy tuossa kopan kannessa sekä anturissa kiinni koneen heiluessa.. Mutta hyvä jos toimii! :)

Tuossa on sentään voitu käyttää ilmeisesti aluperäistä turbolle tulevaa kumiletkua (joka itsellä suunnitelmana tilata silikonisena), joten modaksiksi jää tosiaan "vain" vakio MAF:in kiinnitys isompaan putkeen ja tämän putken väkästys ilmanputsarikopan kanteen.

Koska itsekin olen jo investoinut Aeron avarampaan putsarikopan pohjaan, niin olisi hyvä että löytyisi tämmöinen vastaava ratkaisu, jossa sitä ei tarvitse vaihtamaan lähteä. Ja jcarlsson; tuo 9-3:n vakio MAF sitten skulaa isommassa putkessa kun parametrejä vaihtaa niin että se ymmärtää olevansa isommassa putkessa? Koska itse luulin MAF:in mittausalueen ylittyvän (jos tästä lähdetään jotain pieniä muutoksia (HL-turbiini ja avarampi pakosarja) tekemään ja näin ollen luulin että ratkaisu ei ole vain MAF:in siirto isompaan putkeen...?
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mikä on oltava tuon modatun 9-3 MAF putken sisähalkaisija, jotta Carlssonin kalibrointitaulukko pätee? Kuinka tarkka toleranssi, jos esim. lähtee OD=76mm putkesta vääntämään ja sisähalkaisija on 73?

Mietin 3D-printtaamista, jos tekisi kunnon 3mm seinämällä 150mm pätkän suoraa putkea johon samassa printissä tulisi tuo anturin paikka.
EX: 9³SS BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

ric_91 kirjoitti:Ihan kelvollisen näköinen viritys, joskin herää epäilys miten liimamassa pysyy tuossa kopan kannessa sekä anturissa kiinni koneen heiluessa.. Mutta hyvä jos toimii! :)

Tuossa on sentään voitu käyttää ilmeisesti aluperäistä turbolle tulevaa kumiletkua (joka itsellä suunnitelmana tilata silikonisena), joten modaksiksi jää tosiaan "vain" vakio MAF:in kiinnitys isompaan putkeen ja tämän putken väkästys ilmanputsarikopan kanteen.
Liimamassaksi valikoitui toisen harrastajan suosituksesta Casco:n "Marin&Teknik" ja uskon kyllä itse ominaisuuksiin.

MAF-putken loppuosakin on tehty palasista (2 x supistava mutka + jatkoliitosholkki) - olen kyllä nähnyt ratkaisun, missä alkuperäisestä letkusta on "leikkaamalla ja liimaamalla" hyödynnetty loppuosa, mutta itse koin oman tapani helpommaksi.
jusahh kirjoitti:Mikä on oltava tuon modatun 9-3 MAF putken sisähalkaisija, jotta Carlssonin kalibrointitaulukko pätee? Kuinka tarkka toleranssi, jos esim. lähtee OD=76mm putkesta vääntämään ja sisähalkaisija on 73?

Mietin 3D-printtaamista, jos tekisi kunnon 3mm seinämällä 150mm pätkän suoraa putkea johon samassa printissä tulisi tuo anturin paikka.
Alkuperäisen anturin kalibraatiotaulukko on tiedossa, joten teoriassa sen voi konffata uusiksi mille halkaisijalle vaan - kyse on yksinkertaisesta matematiikasta . Omassa autossa on ollut 72mm (DO88) ja 73mm (Biltema) sisählkaisijaltaan olevia putkia ja kummatkin sai toimimaan.

Putken voi varmasti tehdä 3D-tulosteena - itsekin olen tämän projektin tiimoilta tehnyt vaikka mitä protyyppejä omalla tulostimellani anturin jaloista kokonaisiin putkiin.
Saabiton Saabisti
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

TommyW kirjoitti:MAF-putken loppuosakin on tehty palasista (2 x supistava mutka + jatkoliitosholkki) - olen kyllä nähnyt ratkaisun, missä alkuperäisestä letkusta on "leikkaamalla ja liimaamalla" hyödynnetty loppuosa, mutta itse koin oman tapani helpommaksi.
TommyW kirjoitti:Omassa autossa on ollut 72mm (DO88) ja 73mm (Biltema) sisählkaisijaltaan olevia putkia ja kummatkin sai toimimaan.
Katsoin tuota DO88:n myymää silikonisovitetta MAF-turbo välille ja ymmärtäisin, että MAF:in puoleisen pään sisähalkaisija on juurikin tuo 73mm. Tuohon voisi siten olla helposti ranetettavissa 73mm putki jossa itse MAF olisi kiinni?
Kuva
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, kuten jo todettu niin tuollainen T8 auton Bosch MAF on helppo kalibroida erikokoiselle putkelle, ihan peruskauraa esim. Bosch Motronic ecuissa ollut jo vuosia. Anturin näkemä virtausnopeus muuttuu suhteessa putken virtauspinta-alaan, joten alkuperäistä kalibraatiotaulua tarvitsee vain muuttaa sopivalla kertoimella ja samalla ekstrapoloida pidemmälle. Toimii hyvin usean auton kokemuksella, juuri tästä syystä itse maffia on turha vaihtaa kun riittää vaihtaa isompi putki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin