B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

En nyt muista putkivirtauksen virtauslaskentaa, mutta jos OEM 64mm sisähalkaisijainen putki riittää 270hp, niin +18,5% tehonlisäys 320hv:aan tarkoittaa 18,5% lisäystä putken poikkipinta-alaan?

Tämä olisi 64mm->70mm. Meneekö ihan näin oikein jos haen etolasta sopivaa PVC-putkea?
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sitä tarvitse niin naftisti mitoittaa.. Se 3" putki sillä 72/73mm sisähalkaisijalla on hyvä valinta jota on jo testattukkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ok, eipä siinä muuta kun 3" reflexiputkesta tulisi just 69mm sisähalkaisija. Putki on paksulla seinämällä, mustaa ja sitä saa joka Motonetistä. Helppo duunata suht OEM-look imuputki vs. kiiltävä alumiinikikkare.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/472710/F ... 30cm-putki

Tulisiko tuo 69mm halkaisijalla oleva MAF jotenkin tarkistuskaliborida? Yllättävän vaikea löytää mustaa muoviputkea jossa on 70-73mm sisähalkaisija.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yksi kysymys vielä jcarlsonille.
Käytän tätä viestiketjua, vaikka se ei siihen nyt ihan suoraan liitykään.


Onko tämän "kaasuläppäongelman" yhteydessä löytynyt syytä tuohon konversioauton huonolle oppimiselle etanolista takaisin bensalle?
Bensasta etanoliin menee hienosti, mutta ei toisinpäin. Ongelma koskee vain kylmäkäynnistystä ja sen jälkeisiä muutamia kymmeniä sekunteja. Rikastusta on nimittäin aivan liikaa. Jäänyt etanoliasetus selvästi päälle. Ei auta vaikka kuinka pitkiä "opetusajolenkkejä" tekee. Ei useat uudelleen tehdyt kylmäkäynnistyksetkään opeta autoa bensalle.

Mikäli käyttää ecun sulakkeen irti, niin sillä homma hoituu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisi se hyvä mitata laajakaistalla että seos on 69mm putkellakin se mitä pitää. Skaalaus kyllä sinänsä menee ihan loogisesti kaavalla, mutta anturin sijainti ja mahdolliset turbulenssit vaikuttaa.

Eipä ole löytynyt vielä syytä tuolle miksi adaptaatio takaisin bensalle ei näissä vanhemmissa T8 autoissa aina käynnisty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Päädyin lopulta Motonetin 3" alumiiniputkeen, jota saa 45 asteen mutkalla. Putkeen 30mm reikä ja reijän päälle 3D-printillä MAF-adapteri. Anturin kiinnitysruuvit samalla kiristävät adapterin putkeen.

Kuva
Viimeksi muokannut jusahh, To Helmi 11, 2016 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, sellainen huomio näistä maffiputkista että mahdollisimman pitkä pätkä suoraa putkea ennen anturia olisi suositeltavaa että virtaus on mahdollisimman laminaarista anturin kohdalla. 2003-2006 putsarikotelon kansissa siellä onkin sisällä pätkä putkea joka auttaa tässä, 07-> ei ja silloin kannattaa pyrkiä sijoittamaan anturi mahdollisimman kauas putsarista (mutta suoraan putkeen), tai voi harkita myös jos asentaisi jonkinlaisen sihdin ennen anturia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuri näin! Olikohan se nyrkkisääntö nyt niin että 3 kertaa putken halkaisijan verran täytyy olla suoraa putkea ennen mittaria jotta putkesta tehtävä virtausmittaus on riittävän tarkka.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

3" alumiiniputkea 45-asteen mutkalla. Leikkasin koteloa, s.e. putki mahtuu sisään. 45-asteen kulma taittuu koteloon. Rommipullo toimi hyvänä muottina, kun sovitin lämpöpuhaltimella OEM imuletkua 3" putkeen ensimmäistä kertaa. Alumiiniputki tulee kahdella pop-niitillä kiinni koteloon ja liimatiivistemassa päälle. Pop-niitit varmistaa, ettei liima pääse repeämään.
Kuva

Parin lämmityskierroksen jälkeen putki menikin jo letkuun. Nyt siis OEM-leikkelemätön putki.
Kuva
EX: 9³SS BioPower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

^ Alkuperäisen loppuputken hyödyntäminen on hyvä ja kustannustehokas idea - toivotaan, että supistus lähellä mittarin sijoituspaikkaa ei tee imusta liian pistemäistä, jolloin mittari mittaa väärin.

Mistä muuten ostit aluputken - kiinnitti heti huomiota, että putki on valmiiksi riittävän pitkä, eikä tarvitse tehdä kahdesta palasta, kuten omani?
Saabiton Saabisti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Luotettavaan virtausmittaustulokseen putkessa ei saisi tapahtua muutoksia, mutkia, supistuksia, laajennuksia tms. ennen mittaria 3x putken halkaisijan pituisella matkalla. Supparissahan virtausnopeus kasvaa joten se vaikuttaa mittaustulokseen..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jcarlson kirjoitti:Joo, sellainen huomio näistä maffiputkista että mahdollisimman pitkä pätkä suoraa putkea ennen anturia olisi suositeltavaa että virtaus on mahdollisimman laminaarista anturin kohdalla. 2003-2006 putsarikotelon kansissa siellä onkin sisällä pätkä putkea joka auttaa tässä, 07-> ei ja silloin kannattaa pyrkiä sijoittamaan anturi mahdollisimman kauas putsarista (mutta suoraan putkeen), tai voi harkita myös jos asentaisi jonkinlaisen sihdin ennen anturia.
Eikö tuo sihti aiheuta ilmavirtaan turbulenssia?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

^sihdin tarkoitus on juuri tasata virtaus laminaariseksi ja kääntää virtaussuunta suoraan. Sama kikka mitä VAG-Gatessa käytetään tarkemman ilmamassamittauksen aikaansaamiseksi tällä hetkellä.
TommyW kirjoitti:...supistus lähellä mittarin sijoituspaikkaa ei tee imusta liian pistemäistä, jolloin mittari mittaa väärin... Mistä muuten ostit aluputken?...putki on valmiiksi riittävän pitkä, eikä tarvitse tehdä kahdesta palasta
Putki on Motonetistä OTR:n 3" 45-asteen mutka, joita on kahta pituutta hyllyssä. (olisiko saatavuuden mukaan). Myös Futurez ja monet muut nettikaupat myyvät noilla 200mm suorilla osuuksilla.

Omassa putkessa 3" osuus on yhteensä 260mm pitkä, josta suoraa putkea 200mm. Suoraa osuutta on n. 50mm enemmän, kuin OEM-putkessa. Laitan mittarin n. 30-40mm ennen putken loppua, kohtaan jossa virtaus on varmasti laminaarista. OEM putken supistus on itseasiassa maltillinen: sisähalkaisija 72mm muuttuu 68mm:ksi ja supparissa on selkeä pyöristys. Hieman ylpeänä asiasta kommentoisin, että tuo rakenne on varmaankin vähemmän riskialttiista päästä ja vähemmän puukotetun näkönen. Koko paketti hiotaan vielä ja maalataan mustaksi mahd. OEM-lookkiin.
EX: 9³SS BioPower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jusahh kirjoitti:^sihdin tarkoitus on juuri tasata virtaus laminaariseksi ja kääntää virtaussuunta suoraan. Sama kikka mitä VAG-Gatessa käytetään tarkemman ilmamassamittauksen aikaansaamiseksi tällä hetkellä.
Totta, eipä tullut taas ajateltua virtausta putkessa, vaan ihan vapaassa tilassa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Turboa odotellessa oli aikaa vertailla vanhaa ja uutta MY08 pakosarjaa 55556887. Tuo uudempi pakosarja on tehty "fiksummin" ja halvemmalla. Siitä puuttuu koneistusvaiheita, hiontaa ja taas toisaalta valua on muutettu siten että virtaus on parempaa. Oleellisin vaikutus kaasun virtaukseen on varmaan kollektorin suuremmalla 45mm halkaisijalla, leveämmillä ja kaarevammilla 2. ja 3. syl. yhteillä sekä sillä, että 1. ja 4. syl yhteissä kiinnityspultin väistö on tehty koneistammalla. Näin virtauspinta-ala pakokanavan puolella on vähän isompi.

Kuva

Kuva

Kuva
Jos päivittää 55556887 sarjaan, kannattaa turbon pakopesä hioa sopivaksi. Muuten jää aikamoinen "rappu". Turbon tiiviste on oikean kokoinen ja sitä voi käyttää sabluunana. Suluissa vanhat mitat ennen hiontaa.
Kuva
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin