Neliveto ongelmako?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Elikkä autona 9-3 2.8t aero xwd automaatti 2009.

Tuli tuossa viikko takaperin haettua moinen peli ruotsin maalta ja nyt huomannu ongelman nelivedon toiminnassa. Kylmänä kun käynnistää ja lähtee ajelemaan niin neliveto ei aina toimi heti. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Mitään vikavaloja ei mittaristoon syty ja vikakoodi lukijallakaan niitä ei näytä löytyvän mutta jos koodit nollaa (vaikkei niitä löytynyt) alkaa neliveto taas toimia myös kylmänä ja toimii taas normaalisti. Vikakoodin lukija näitä halpaversioita ja yhdistetty puhelimen torque ohjelmaan epäilen ettei kaikkia koodeja pysty lukemaan mutta ilmeisti nollaamaan pystyy. Mikähän mahtais olla vikana vai onko tuo normaalia ettei neliveto kytkeydy kylmänä päälle (öljyt liian kankeena tms.)?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Et saa torquella haldexista mitään irti. Ja normaalia tuo toiminta ei ole. Sähköpuoli ei tosin kovista pakkasista tykkää ja itselläkin sillon tällön "Service XWD" taulussa. Vikakoodi sähköpuolelta.
Vaihdattaisin kuitenkin öljyt ja suodattimet koko voimalinjaan, jos ei ole tiedossa onko aiemmin tehty.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Pitääpä ruveta metsästämään tarvikkeita ja soittaa ruotsin liikkeeseen lupasivat takuun 3000km/3kk saa nähä miten takuu toimii vai toimiiko ollenkaan :D

Sattuisko jollakin olla tiedossa mistä noita öljyjä/suodattimia sais vai onko haettava merkkiliikkeestä? Jotain löysin mutta kaikki oli lontoon kielellä ja sitä vähä heikosti osaan tulkita.
swe
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 17:53

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja swe »

Jos kilometrit on siinä +- 200tkm todennäköisesti esipainepumppu tullut tiensä päähän. Ei ole vika vaan ominaisuus, itsellä näin kävi siinä toisessa ruotsaisessa laatu-autossa. Voipi olla että aamulla pumppu ei jaksa sitä "siirappia" liikutella, vaan vasta kunnes se lämpiää. Vie se lähimmälle Saab klubilaiselle keneltä löytyy Tech2, https://www.google.com/maps/d/viewer?ms ... dqERkz6kkI
swe
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 17:53

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja swe »

Kokeileppa tuolta: http://www.elekma.com/haldex_nelivetotuotteet
Joku noista pumpuista käy siihen sunkin Haldexiin mikä on Gen 4 versio. Suodattimen ja öljyn saa edullisimmin Volvolta. Katotaan tarkemmin nuo varaosanumerot kun vika selviää!
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Jees kiitoksia vastauksista. Pitää ootella nyt mitä myyjä vastaa. Ostin auton ruotsista saabin merkkiliikkeestä auto oli myyty aikoinaan samasta liikkeestä ja ensimmäinen ostaja oli tuonut auton huoltoon ja ostanut huollon valmistumista odotellessa sitten uuden kian.

Ja kilometrejä on 153000
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tuomas1990 kirjoitti:Jees kiitoksia vastauksista. Pitää ootella nyt mitä myyjä vastaa. Ostin auton ruotsista saabin merkkiliikkeestä auto oli myyty aikoinaan samasta liikkeestä ja ensimmäinen ostaja oli tuonut auton huoltoon ja ostanut huollon valmistumista odotellessa sitten uuden kian.
Win-win. :D
9³SS Turbo X '08

-Janne
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos merkkiliikkeestä haet niin ng9-5 palstalta löytyy tarvittavat osanumerot. Volvolta (jo monelta muulta merkiltä) löytyy vastaavat tuotteet, mutta xwd-autot lienee siinä hintaluokassa ettei pitäisi pikku sijoitus öljyihin kirpaista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mikido Maik
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Mikido Maik »

Mulla samantapainen ongelma,
Eilen syttyi nelivedon service valo ja vikakoodiksi antoi C0407 64 (Hydraulipumppumoottori, alhainen öljynpaine). Se nollattiin ja tänään aamuruuhkassa syttyi taas.

Mikäli öljyt on vanhat, miksi ongelma ilmeni kun keli muuttui lähelle nollaa? Kun vielä hetki sitten oli miinusta monta kymmentä astetta. Olisiko siis öljyjen mukana vettä, mikä olisi nyt nolla keleillä sulanut?

Onko esipainepumpuissa ollut ongelmia "pienillä" kilsoilla? autolla ajettu 88tkm.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kannattaa kurkata onko perässä vuotoja. Vuoto voi olla myös perän suuntaan, jolloin siellä öljypinta nousee samalla kun kytkimessä laskee. Myös tukkeessa oleva suodatin voi aiheuttaa ko. koodin.

Jos olisi oma auto niin tarkastaisin ensimmäiseksi öljyntason. Jos se on ok, niin suodatin ja öljyt vaihtoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Käytin eilen autoa jyväskylässä pro-carservisellä ja tuli kans tuo sama vikakoodi alhainen öljynpaine. Neuvoivat vaihtamaan öljyt/suodattimen uskoivat että pitäis tuolla hoitua. Perjantaille aika huoltoon toivottavasti vika menee öljyn/suodattimen vaihdolla ohi. Takuukin näyttää toistaiseksi ruotsin puolelta toimivan lupasivat maksaa huollon.
Mikido Maik
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Mikido Maik »

Tänks,
Lähden näillä nuoteilla katsomaan ja kokeilemaan.
Mikido Maik
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Mikido Maik »

Miten muuten noiden öljyjen/suodattimen vaihtoväli?
Onko siihen maahantuojan ohjetta/suositusta?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Neliveto ongelmako?

Viesti Kirjoittaja Risto »

SauliNaski kirjoitti:Huolto-ohjelmaan on 9-3:een lisätty momentinmuuntimen öljyn tarkistus vuoden tai 30tkm välein. Tämä tarkoittaa ns. osittaista öljynvaihtoa. 1,5dl öljyä imetään pois ja lisätään uutta tilalle. Momenttikytkimen öljy, suodatin ja tiivisteet on myös hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta suoranaista ohjeaikaa ei niille ole annettu.

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Vastaa Viestiin